×

Munkahelyi esélyegyenlőség

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 92. számában (2005. október 15.)
Esélyegyenlőségi törvény ide vagy oda, a vállalkozások többsége ma sem alkalmaz szívesen idősebb, roma származású vagy fogyatékkal élő embert. Változatlanul igaz a megállapítás, hogy egyetlen országban sincs olyan diszkrimináció a nőkkel szemben, mint éppen nálunk. Miközben a hölgyek a munkájukért – elsősorban a versenyszférában – kevesebbet kapnak, mint férfi kollégáik, alkalmazásuk előtt a munkaadók még azt is tisztázzák: terveznek-e gyermeket.

öbb mint másfél évvel az esélyegyenlőségi törvény hatálybalépése után még ma sem tudni, hányan tettek eleget az előírásnak, jelesül, hogy a legalább ötven embert foglalkoztató állami és önkormányzati intézményeknek, cégeknek tervet kell készíteniük a hátrányban lévő munkavállalók – különösen a nők, a negyven évnél idősebbek, a romák, a fogyatékosok és a gyermeket nevelők – helyzetének javítására. (Igaz, arról sincs kimutatás, hogy ez év január elsejéig pontosan hány intézménynek kellett vagy kellett volna a tervet kidolgoznia.) Bizonyosan annyi tudható, hogy a minisztériumok – és háttérintézményeik többsége - teljesítette kötelezettségét, s az állami tulajdonú cégek közül a legnagyobb foglalkoztatók – a MÁV Rt., a Magyar Posta Rt., illetve az Antenna Hungária - esetében ugyanez elmondható.

Hátrányban az idősebbek

Mivel a törvény célja a munkahelyi diszkrimináció visszaszorítása, ezért olyan intézkedéseket kellett foganatosítani, amelyek anyagi és más tekintetben is szavatolják az egyenlő bánásmódot.

Az intézkedések sokfélék lehetnek, kiterjednek a fizetésemelésre, a munkakörülmények javítására, a szakmai előmenetel segítésére, valamint a gyermekneveléssel és az anyasággal kapcsolatos kedvezmények kiterjesztésére. S bár az elvek megfogalmazódtak, a tapasztalatok azt mutatják: jelenleg is tetten érhető a munkahelyi diszkrimináció. Ezt bizonyítja a februárban megalakult Egyenlő Bánásmód Hatóság honlapja is, amelyen rendszeresen közzéteszik a munka világában előforduló legkirívóbb eseteket is. Ezek között a leggyakrabban a származás és az életkor szerinti hátrányos megkülönböztetés szerepel.

Ugyanakkor a hatóságnál elmondták: az életkor szerinti diszkriminációt a legnehezebb bizonyítani. A legkirívóbb példákat egyébként a multinacionális cégek produkálták; gyakori, hogy létszámleépítésre hivatkozva küldik el az ötven év körüli nőket, hogy a helyükre fiatalokat vehessenek fel. A közigazgatásban elrendelt létszámcsökkentés is főként az idősebbeket érintette.

Aggályos álláshirdetések

A versenyszférában nem kötelező, csupán ajánlott az esélyegyenlőségi terv kidolgozása, illetve az esélyegyenlőségi bizottság létrehozása. Rolek Ferenc, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) alelnöke ezzel is magyarázza, hogy nincs képük arról, sikerült-e visszaszorítani az utóbbi időben a munkahelyi diszkriminációt. Úgy tűnik, a cégekre nem igazán volt hatással a törvény, az alelnök nem hallott olyan munkáltatóról, ahol létrehoztak volna esélyegyenlőségi bizottságot. Szerinte ennek ellenére sem jellemző a vállalkozásokra, hogy gondjaik lennének az esélyegyenlőség terén, például a munkahelyi ombudsmanoknak – már ahol van ilyen – nem sok tennivalójuk akadt.

Ugyanakkor az álláshirdetések tanúsága szerint igenis létezik diszkrimináció, hiszen szinte minden munkahelyre fiatal, lendületes, nagy munkabírású, rugalmas, terhelhető dolgozókat keresnek. A hátrányos helyzetű emberek az álláskeresési esélyek szempontjából tehát eleve rosszul indulnak, hiszen a közép- és felsőoktatás legalább annyira megnehezíti az ingyenes és alanyi jogon járó oktatásban való részvételüket, mint a munkaerőpiac az elhelyezkedést.

A megváltozott képességű dolgozók alkalmazása mindenekelőtt drága. Amozgáskorlátozottak számára például - esetleg – át kell építeni a bejáratot, a látássérülteknek „hangos” számítógépre van szükségük, a hallássérült alkalmazottak számára pedig célszerű a híváskor villogó kijelzésű telefon beszerzése. Ezek kézzelfogható, valós hátrányok, amelyek tükrében könnyen kérdezi a munkaadó: miért is érné meg számára megváltozott munkaképességű vagy fogyatékkal élő embert alkalmazni, ha talál mást is, ugyanolyan vagy csaknem ugyanolyan szakmai képességekkel.

Szerényebb fizetés

Az esélyegyenlőség élharcosai ezúttal is a nők. Herczeg Mária, a MÁV Rt. humánpolitikai igazgatóságának munkatársa szerint a törvény életbelépése óta eltelt nyolc hónapban sehol nem mérték fel, hol készítettek esélyegyenlőségi tervet. Jóllehet, ez a vasúttársaságnál elkészült, a végrehajtása késik.

A hátrányos helyzetűeket a legtöbb diszkrimináció a munka világában éri, s nem kivétel ez alól a MÁV sem. Bár igaz – tette hozzá a szakember –, hogy a nők a foglalkoztatottságot tekintve nincsenek hátrányban a társaságnál, hiszen az alkalmazottak 26 százaléka tartozik a gyengébbik nemhez, ami az Európai Unióban kimagasló arány. A menedzsment összetételében viszont már érezhető a diszkrimináció. Herczeg Mária egyébként a törvény hibájának tartja, hogy miközben kimondja, a romák hátrányát csökkenteni kell, azt nem fogalmazza meg, hogy ki a roma.

A nők az esélyegyenlőségen túl egyenlő munkahelyi bánásmódot és azonos fizetést is követelnek. Mindazonáltal munkahelyi diszkriminációjuk nem csak a keresetekben érhető tetten. A munkaerőpiacon leginkább a kevésbé kvalifikált munkakörökben kínálnak számukra állást. Ma már jó néhány hagyományosan alacsony bért fizető szakmában – a ruhaiparban, a kereskedelemben, az egészségügy bizonyos területein, a közoktatás egyes szintjein – szinte kizárólag nők dolgoznak. (A témáról lásd bővebben a 41. oldalon kezdődő cikkünket.)

Uniós összehasonlítás

Érdekes képet mutat az uniós összehasonlítás: a régi EU-országokban a nők 56 százaléka dolgozik, Magyarországon a munkavállalási korú hölgyek alig több mint fele. Az eltérésben szerepet játszik az is, hogy míg nálunk a dolgozók öt százaléka vállal részmunkaidős és atipikus elfoglaltságot, az Unióban arányuk eléri a 33,5 százalékot. Figyelemre méltó viszont a nők aránya a munkanélküliségi mutatókban: e mérték alig éri el a 43 százalékot. Munkaügyi szakértők ezt azzal magyarázzák, hogy a gazdasági szerkezet jelentős átalakulásával, a nagy létszámot alkalmazó állami nagyüzemek megszűnésével elsősorban a férfiak vesztették el tömegesen a munkájukat.

Rózsáné dr. Lupkovics Marianna – a munkavállalók képviselője az Országos Érdekegyeztető Tanács esélyegyenlőségi szakbizottságában – elmondta: olyan bérfelzárkóztatási programot követelnek, amely fontosságának megfelelően kezeli az „egyenlő értékű munkáért egyenlő bér” elvének gyakorlati megvalósítását. Jelenleg ugyanis – legalábbis a Foglalkoztatási Hivatal felmérése szerint – a nők 15 százalékkal még mindig kevesebbet keresnek, mint a férfiak.

Az érdekvédő összességében úgy látja: bár a törvény nem ért el látványos eredményt a munkahelyi diszkrimináció visszaszorításában, jó hogy megszületett. Eredmény, hogy az esélyegyenlőség megteremtésének fontosságát egyre többen felismerik. Rózsáné viszont problémának érzi, hogy a munka világában sokan leszűkítik a kérdést a nők és a férfiak, valamint a bérek közötti egyenlőségre – vagy egyenlőtlenségre.

Ahhoz, hogy a munkáltatók teljesítsék a munkahelyi diszkrimináció visszaszorítását célzó kötelezettségüket, szükség van a szakszervezetekre, a női aktivistákra, a humánerőforrás-szakemberekre, olyanokra, akik már rendelkeznek némi munkahelyi tapasztalattal. A munkaügyi szakértő szerint célszerű lenne a nagyobb vállalkozásoknál akkor is létrehozni esélyegyenlőségi bizottságokat, ha ez a versenyszférában még nem kötelező.

Programok az Európai Unióban

Minden regionális fejlesztési programnak szinte alapfeltétele a nők és a férfiak közötti egyenlőség, ezért jelenleg számos diszkriminációellenes terv megvalósítása zajlik Unió-szerte. Görögországban például a női vállalkozókat segítik, Finnországban a dolgozó családanyáknak nyújtanak különleges szolgáltatásokat, Portugáliában új munkahelyek megteremtésében támogatják a munkaadókat. Ilyen célokra 2000 és 2006 között összességében kétmilliárd eurót fordítanak az Európai Unióban.

A nemek közötti egyenlőségről szóló jelentés szerint miközben a foglalkoztatottság és a szakmai felkészültség terén csökken a differencia a nők és a férfiak között, a fizetést illetően megmaradt a jelentős különbség. Az EU-15-ök területén a férfiak 16 százalékkal többet keresnek, mint a hölgyek, a 25-öket tekintve az eltérés 15 százalék. Az Unióban egyébként a nők sokkal jobban tanulnak, mint a férfiak, de az oktatói állások 80 százalékát férfiak töltik be. Egy jelentés szerint ugyanakkor a gyengébbik nem nélkül nem létezne mezőgazdaság sem az EU-ban. Az európai gazdák 37 százaléka nő, s a munkaidő 31 százalékát ők dolgozzák le

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem