×

Uniós bérek, hazai keresetek

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 89. számában (2005. július 15.)
Magyarország uniós tagságának első éve – a felfokozott várakozásokhoz képest – szinte eseménytelenül telt el. A keresetek felzárkózása tekintetében az elemzések azt jelzik, hogy egyelőre egyetlen bérmutatót illetően sem sikerült elérnünk az EU új tagországainak átlagát, holott a gazdasági teljesítmény és a termelékenység viszonylatában meghaladjuk azt. Vásárlóerő-paritáson vizsgálva, béreink közelebb állnak ugyan az uniós átlaghoz, de a szomszédos országokkal szemben a magyar munkaerő jelentősen alulértékelt – különösen akkor, ha szomszédaink gazdasági teljesítményét is számba vesszük. Gazdasági felzárkózásunk tehát eredményesebb a keresetekénél, ez utóbbi tekintetében a környező országok teljesítettek jobban az utóbbi években.

Acsatlakozás önmagában nem hozott azonnali és átütő változásokat, ugyanakkor azoknak sem lett igazuk, akik a lakosságot negatív, illetve sokkszerű következményekkel riogatták. Az uniós támogatások felhasználásának megítélése sem egyértelmű. A 2004 és 2006 között igényelhető, összesen 1200 milliárd forintnyi fejlesztési forrást az első évben csak részben sikerült lehívni, jóllehet, az is tény, hogy a támogatásokat fogadó intézményrendszer most "vizsgázik", illetve a keretet öt év alatt kell felhasználni. Az első év végére lekötött 200 milliárdos forrás jó eredményként értékelhető, különösképpen ha a második évben a szerződéskötések jelentősen felgyorsulnak. A támogatások hatása a gazdaságra, a foglalkoztatásra pedig ennél sokkal hosszabb időre tehető.

Lisszaboni célok megújítása

A jövőben az Európai Unió is nagyobb hangsúlyt kíván helyezni a gazdasági mutatók javítására, amit többek között a lisszaboni célok megújítása is jelez. Az EU 15 tagállama ugyanis hiába határozta el 2000 márciusában, hogy a világ legdinamikusabb gazdaságává fejlődik, s megvalósítja a teljes foglalkoztatást, ha a reálmutatók nem támasztják alá e célok teljesíthetőségét. Az Egyesült Államok jóval dinamikusabban fejlődik, tehát a lemaradás tovább nő, az uniós foglalkoztatásban pedig nincs nyoma olyan átütő bővülésnek, amely belátható időn belül elvezetne a teljes foglalkoztatáshoz. A magyar gazdaság nyitottsága és az EU piacaira irányuló exportunk dominanciája alárendelik növekedésünket – és ezzel felzárkózásunkat is – az Európai Unión belüli folyamatoknak, miközben magunk is részesei vagyunk azoknak. Amagyar gazdaság felzárkózásának tehát az a kulcsa, hogy a növekedés néhány százalékkal tartósan meghaladja az uniós bővülés átlagát az elkövetkezendő években is. Ez a jövedelmek felzárkózásának is a feltétele.

E folyamatot minden bizonnyal hátráltatja az utóbbi időben végbement versenyképesség-romlás és belső egyensúlytalanság. Átmenetileg felborult a gazdasági és a jövedelmi folyamatok egyensúlya. A 2002-es – jövedelmi szempontból indokolt – bérintézkedések olyan mértékű hiányt eredményeztek az államháztartásban, ami nehéz helyzet elé állította a pénzügyi kormányzatot. Ugyanakkor a magas jegybanki alapkamat és a túlértékelt forint negatívan érintette mind a beruházásokat, mind a magyar vállalkozások versenyképességét. Mindezek hozzájárultak ahhoz, hogy a külföldi befektetők bizalma meginogjon a kiszámíthatóságot és a stabilitást illetően, jóllehet, ez rendkívül fontos a befektetések mérlegelésekor. Elmaradtak a beígért államháztartási reformlépések is, ami különösen az egészségügyben jelent egyre nagyobb gondot.

Időközben a kormány elkészítette és elfogadta a maastrichti kritériumok teljesítéséhez szükséges középtávú konvergencia programját, amely egyben a Monetáris Unióba való belépés, az euró bevezetésének is a feltétele. Az ország gazdasági és társadalmi helyzetének eltérő megítélését jelzi, hogy a konvergenciaprogramot a kormánynak nem sikerült elfogadtatnia a szociális partnerekkel. Egyetértés csupán a megfogalmazott célokban mutatkozott, a helyzetértékelésben és a célokhoz vezető út megítélésében nem volt egyetértés. A szakszervezetek és munkaadói szervezetek – eltérő okból ugyan, de – egységesen elutasították a konvergenciaprogramban megfogalmazottakat. A gyors és hatékony felzárkózáshoz viszont szükség van a gazdaság szereplőinek egyetértésére, együttműködésére.

Felzárkózás a gazdaságban

Miközben a maastrichti kritériumok teljesítésében rontottunk a helyzetünkön, az egy főre jutó GDP fokozatosan közelíti az uniós átlagot. Az Eurostat 1995-ig visszamenőleg közölt adatai szerint az eurózóna országainak átlagát a magyar egy főre jutó GDP 43,9 százalékról 2004-re 57,6 százalékra közelítette meg. Ugyanez az adat az Európai Unió jelenlegi 25 tagállamára nézve 49,3-ről 61,4 százalékra nőtt. E 10 év alatt az Unió 15 tagországa 43,8 százalékos növekedést produkált, míg a magyar gazdaság 82,7 százalékkal nőtt. A tíz év átlagában tehát a magyar gazdaság bővülése csaknem kétszerese volt az EU mai 25 tagállamának.

A felzárkózás az egyes országokhoz mérten is jelentős. Nálunk gyorsabban csak Írország fejlődött, ahol 199,3 százalékos volt a GDP bővülése 10 év alatt. Az unió másik rendkívül dinamikusan erősödő országa Luxemburg (178,6 százalék). Afelzárkózó régi uniós tagországok közül Portugália gazdasága 146,8, Spanyolországé 163,2, Görögországé 167,9 százalékkal nőtt. 1995 és 2004 között az osztrák GDP-t 38,3-ról 50,7 százalékra közelítettük meg. Portugáliához képest 67,6-ról 84 százalékra zárkóztunk fel, holott ezek az évek Portugáliának – az uniós támogatások pótlólagos forrásaival – a legdinamikusabb fejlődési szakaszát jelentették.

A magyar növekedés gyorsabb volt a 10 új tagország átlagos bővülésénél (79,6 százalék). Az újak között a legroszszabb helyzetből indulók tudták a legnagyobb előrelépést megtenni; Észtország, Litvánia és Lettország több mint megduplázta GDP-jét ez idő alatt, utánuk a leggyorsabban a magyar gazdaság fejlődött. Amiénknél lassabban bővült a szlovák, a szlovén és a lengyel GDP, s a cseh, a ciprusi és a máltai növekedés volt a leglassúbb. Ha csupán az utolsó öt év adatait tekintjük, akkor hasonló eredményre jutunk Csehország kivételével, ahol a mi 30,5 százalékunkkal szembeni 23,4 százalékos növekedés már a középmezőnyt jelenti az új tagországok sorában.

Az egy főre jutó GDP euróban kifejezett mértéke tekintetében szinte fordított a helyzet. Legmagasabb a ciprusi és a szlovén, amit a máltai, a cseh és a magyar követ, majd még mindig lényegesen lemaradva következik a szlovák, a lengyel és a három balti állam GDP-je. Ez utóbbiak az új tagországok átlaga alatt voltak 2004-ben. Az Európai Unió 15 régi tagállamában is hasonló a kép, azaz a rosszabb helyzetben levők növekedése viszonylag gyorsabb, felzárkózásuk folyamatosan zajlik.

Magyarország egy főre jutó bruttó hazai terméke (13700 euró) meghaladta az új tagállamok átlagát (12066 euró) 2004-ben. A beruházások szempontjából legfontosabb versenytársakhoz (Szlovákia, Csehország, Lengyelország) képest a növekedésünk dinamikája (és ezáltal felzárkózásunk az uniós átlaghoz is) gyorsabb volt a legutóbbi tíz- és ötéves szakaszban egyaránt. Az egy főre jutó GDP 2004-es mértékét tekintve ugyanakkor a csehek még mindig jóval előttünk járnak 15 800 euróval. Szlovákia 1996-98 között erősen közelítette a magyar szintet, de 1999-től a mi növekedésünk sokkal dinamikusabb volt, így 1995-höz képest Szlovákiához viszonyítva is növeltük előnyünket. Mindezek alapján azt mondhatjuk, hogy a gazdaság teljesítménye az új tagországokhoz és az unió leggyengébb régi államaihoz képest jó eredményt és növekedési dinamikát mutat. Gazdasági felzárkózásunk tehát – ha tartani tudjuk az uniós átlag kétszeresének megfelelő bővülést – jó úton halad. Igaz ez annak fényében is, hogy a felzárkózás még legalább tízéves időszakot igényel.

Lépéselőny a termelékenységben

A termelékenységet több mutató alapján is vizsgálhatjuk. A legelterjedtebb az egy munkavállaló által, illetve az egy munkaóra alatt előállított GDP-ben való összehasonlítás. Az Eurostat adatbázisában ezúttal az egy munkavállaló által előállított GDP számait hasonlítjuk össze.

A magyar termelékenység 2004-ben 69,2 százaléka volt a 25 tagú Európai Unió átlagának. Tíz év alatt 58 százalékról több mint 11 százalékkal közelítettük meg tehát az uniós szintet. Az új, 25 államra számolt átlagot a régi tagországok közül csak kettő, Görögország és Portugália nem éri el. Az újonnan csatlakozók közül a legmagasabb a máltai, a szlovén és a ciprusi termelékenység, utána a magyar mutató következik, majd minket követ a Cseh Köztársaság, Szlovákia, Lengyelország és végül a három balti állam. Az országok között a különbségek – a GDP-hez hasonlóan – nagyok. Luxemburg termelékenysége több mint háromszor magasabb, mint a leggyengébb Lettországé, és több mint kétszer a magyarnál. A hazai gazdaság termelékenysége meghaladja az új tagországok átlagát, míg a velünk versenyhelyzetben levő cseh, szlovák és lengyel mutató alatta marad.

Termelékenységben jobban megközelítettük 2004-re az uniós átlagot, mint a GDP nagyságával. A GDP-hez mért termelékenységi előnyünket 1995 óta tartjuk. Akkor az egy főre jutó GDP 49,3 százalék, az egy munkavállalóra eső része pedig 58 százalék volt (ma ugyanezek 61,5, illetve 69,2 százalék). A szlovákok, a lengyelek és a balti országok lényegesen jobban állnak ma a termelékenység terén, mint 10 évvel ezelőtt. Érdekes az is, hogy miközben a csehek az egy főre jutó GDP nagyságában megelőznek minket, termelékenységük alacsonyabb a mienkénél. A lengyel adatok igen hasonlóak a mi 10 évvel ezelőtti mutatóinkhoz (GDP 47,2, termelékenység 59,9 százalék), s ők is sokkal jobbak a termelékenységben, mint az egy főre jutó GDP tekintetében.

Felzárkózásunk az Európai Unióhoz a termelékenységben előbbre tart, mint a GDP esetében, sőt egy régi uniós tagállamot, Portugáliát meg is előzzük. A termelékenységi mutatóban erőteljesen megjelenik a foglalkoztatás alakulásának a hatása. Mivel az utóbbi években a foglalkoztatottak száma – ha kismértékben is, de – nőtt Magyarországon, a termelékenységjavulás sokkal nagyobb eredmény, mintha ez csökkenő foglalkoztatás mellett következett volna be. Arégi uniós tagállamok a foglalkoztatottság bővülésével magyarázzák termelékenységük ütemének lassulását (KOK-riport). Magyarországnak az elkövetkezendő években különösen fontos, hogy e téren megőrizze elért pozícióját, sőt javítsa akkor is, ha a foglalkoztatás várt bővülése végre beindul.

Kereseti összehasonlítás

A keresetek összehasonlítását nehezíti, hogy igen problematikus friss béradathoz hozzájutni az Európai Unió statisztikájában, illetve, hogy sokféle adatot több módon használhatunk fel.

Az Eurostat adatbázisában a 2003-as bruttó kereseti mutatók csak néhány országra vannak meg. Az OECD Taxing wages című kiadványában már megtalálhatjuk a 2004-es béradatokat is. Az összehasonlítást végezhetjük nettó vagy bruttó keresetekre, de a teljes bérköltségre is. Ezen túl használják a vásárlóerő-paritásra átszámolt béradatokat is, ami a statisztikusok egy része szerint módszertanilag nem helyes. A vásárlóerő-paritás az az arányszám, amely az egyes országok árkülönbségeit, eltérő árarányait hivatott kiküszöbölni. Ezt alapvetően a nemzeti jövedelem reális összehasonlítására találták ki, általában erre a célra is használják. A vásárlóerő-paritás a bérek szociális szempontú vizsgálatakor értelmezhető, költségoldalról történő elemzésekor vagy a versenyképesség szempontjából azonban módszertani hibaként kell értékelni. Ennek ellenére sokan használják e mutatót, mert növeli számainkat, ekképpen jobb képet fest a magyar bérek uniós felzárkózásáról.

Az Eurostat-adatokkal végzett GDP- és termelékenységi adatokhoz elsőként az Eurostat által közölt béradatokat vizsgáljuk meg. Az Eurostat nem vásárlóerőparitáson számol, azonban a tízéves összehasonlítást nem lehet elévégezni az adatokból, mert az első és az utolsó éves kereseti sorok is igen hiányosak.

Az éves bruttó kereseteket nézve a legjobban Portugáliát közelítettük meg 2003-ban, de a különbség itt is több mint kétszeres. A legmagasabb éves keresetű Dániában azonban majdnem hétszeresét viheti haza az átlagos dolgozó, és Németországgal szemben is több mint hatszoros a lemaradásunk. Az új tagországok közül megelőzött minket Ciprus, Málta és Lengyelország 2003-ban (Szlovénia és Csehország nem szerepel ebben a statisztikában). Nálunk (6491 euró) alacsonyabb éves átlagkeresete Szlovákiának (4944 euró) volt. Arangsor ezen országok tekintetében 1998-ban is hasonló volt, a legdinamikusabb növekedést azonban a magyar éves kereset mutatja '98-hoz képest. Ennek ellenére az euróban számolt bruttó éves keresetünk az EU 25 tagállamának csak 19,9 százalékát tette ki 2002-ben (2003-as uniós átlagadat nem áll még rendelkezésre).

Bérköltségek "rangsora"

Az Eurostat adatbázisából az átlagos havi bérköltségeket is összehasonlíthatjuk. E tekintetben az országok többségének 1996 és 2003 között már rendelkezésre áll az adata.

A bérköltségekben kisebb különbségek mutatkoznak az egyes tagországok között. A svédek költenek a legtöbbet bérekre, ami 2003-ban 5,65-szöröse volt a magyarnak. Az EU régi tagállamai közül a legrosszabb pozícióban a portugál (1343 euró/hó), a görög (1984 euró/hó) és a spanyol (2017 euró/hó) munkavállalók vannak. Az új tagországok közül – Szlovákia és a balti államok kivételével – valamennyi megelőzi a magyar béreket. Aciprusi és a szlovén átlagos bérköltség meghaladta Portugáliáét is, miközben a magyar nem érte el a csatlakozó országok átlagát sem 1997-2003 között. Alengyel havi bérköltség mindvégig magasabb volt; a cseh adatok 1997-től haladják meg a magyart. 1996-2003 között a bérköltségbővülés dinamikáját tekintve mind a cseh, mind a lengyel és a szlovák növekedés is gyorsabb volt a miénknél. Az EU 25 tagállamának átlagához mérten a magyar keresetek költségszintje az 1996-os 23 százalékról az első években folyamatosan visszaesett 18 százalékig, majd 2002-ben "jelentősen feljavult" 25, illetve 2003-ban 26 százalékra.

Vásárlóerő-paritáson ezek az adatok jóval kedvezőbb képet mutatnak, amit már az OECD statisztikájából vizsgálhatunk – ezúttal dollárban mérve. Vásárlóerő-paritáson a bérkülönbség sokkal szerényebb, 2004-ben "csak" közel három és félszeres volt. A bruttó kereset Dániában (37 582 USD) és Belgiumban (35 622 USD) volt a legmagasabb, a bérköltségek viszont Belgiumban (46 261 USD), illetve Németországban (42 543 USD). Vásárlóerő-paritáson elemezve az Unió régi tagállamaihoz képest a leggyengébb országot több új beérte. Lengyelországban és a Cseh Köztársaságban is nagyobb volt a bérköltség és a bruttó kereset, mint Portugáliában, de a "második" Görögországot már egyikük sem érte el. Ezek után nem csoda, hogy e két közép-európai ország jobb kereseti szintet mutat Magyarországnál, amely az OECD-tagországok közül csak Mexikót tudja megelőzni.

Árviszonyok és bérek

A magyar bérköltségnél (13 229 USD) és bruttó keresetnél (9671 USD) még a szlovák (13 997, illetve 10 322 USD) is magasabb volt 2004-ben vásárlóerő-paritáson számolva. A magyar bruttó keresetet a szlovák 7, a portugál 35, a lengyel és a cseh 49 százalékkal haladta meg. Görögország bruttó bérei 79, Spanyolországé 133, Ausztriáé 175, Írországé 182, Finnországé 210, Hollandiáé 252, Németországé 264, Belgiumé 268 és Dániáé 289 százalékkal haladták meg a magyart.

Láthatjuk, hogy az új EU-s tagállamok közti sorrendet sokkal jobban széthúzta a vásárlóerő-paritásos összehasonlítás. Ez azt jelenti, hogy az adott államban lévő árviszonyokhoz képest a keresetek még rosszabbak Magyarország szempontjából. Az e körön belüli kereseti lemaradásunk erőteljesebben jelentkezik, míg a régi tagországokhoz képest a vásárlóerő-paritás mérsékelte a különbségeket, a lemaradást. Bárhogyan nézzük is azonban, elkeserítő a magyar bérhelyzet, miszerint egyetlen bérmutatóban sem sikerült elérnünk az EU új tagországainak átlagát, holott a gazdasági teljesítmény és a termelékenység terén meghaladjuk azt.

Legfőbb versenytársaink közül a Cseh Köztársaság az egy főre jutó GDP nagyságát tekintve 15 százalékkal jobb nálunk, a termelékenysége viszont 8,4 százalékkal volt alacsonyabb a mienknél. Bérköltsége valutaparitáson számolva kevéssel meghaladja a mienket, a vásárlóerő-paritásra átszámolt bruttó keresetének viszont csupán 60 százaléka volt a magyar átlagkereset 2004-ben.

Lengyelország egy főre jutó GDP-je 76,6 százaléka volt a magyarnak 2004-ben, termelékenysége 86,6 százaléka. 2002-ben a bruttó átlagkeresete azonban euróra átszámolva 22,2 százalékkal, vásárlóerő-paritáson pedig 48,7 százalékkal volt magasabb a mienkénél 2004-ben.

Szlovákia GDP-je 2004-ben 87,6 százalékát, termelékenysége 88,4 százalékát tette ki a magyarnak, 2003-as valutában számolt bruttó keresete 74 százalékát, ami 2004-ben vásárlóerő-paritáson nézve már 3 százalékkal meghaladta a magyar bruttó bérszintet.

Alacsony foglalkoztatási szint

A gazdasági teljesítményt és a bérstatisztikákat vizsgálva a legkevésbé a kereseteknél lehetünk optimisták a felzárkózási folyamatokat értékelve. Láttuk, hogy ez a megállapítás az Európai Unió régi és új tagállamaival való összevetésünk esetében egyaránt igaz. Továbbra is az a helyzet, hogy a gazdasági növekedésben és a termelékenységben sokkal kedvezőbb a pozíciónk, magasabb az EU hasonló mutatójához mért arányunk, mint a bérek területén.

Termelékenységi előnyünkben minden bizonnyal az is szerepet játszik, hogy a foglalkoztatás szintje ma nagyon alacsony. Biztató, hogy termelékenységünk javulását a foglalkoztatás kismértékű bővülése mellett is fenntartottuk az utóbbi években. A bruttó kereseteket és a bérköltséget vizsgálva hasonló arányokat láthatunk, ami azt jelzi, hogy a GDP- és termelékenységi arányunkhoz képest a magyar bérek sokkal jobban alulértékeltek az Európai Unióban. Lemaradásunkat az átmeneti visszaesések és a "feltornászás" szakaszai jellemzik, de dinamikus bérnövekedésünk ellenére is csak az utóbbi években mutatható ki érdemi felzárkózás. Vásárlóerő-paritáson vizsgálva béreink közelebb állnak ugyan az uniós átlaghoz, de a szomszédos országokkal szemben a magyar munkaerő nagymértékben alulértékelt. Különösen akkor igaz ez, ha ezen országok gazdasági teljesítményére is tekintettel vagyunk az összehasonlításban. Gazdasági téren tehát sokkal előrébb járunk, mint a kereseteket tekintve. Ugyanakkor a bérekben a környező országok felzárkózása bizonyult erősebbnek az utóbbi években.

A vizsgált statisztikák mind az Eurostat, mind az OECD esetében megbízhatóak – nemzeti adatszolgáltatáson alapulnak –, jóllehet, nem feltétlenül harmonizálnak a sajtóból és egyes kutatóktól származó azon megállapításokkal, amelyek a magyar bérek szomszédos országokhoz mért előnyéről szólnak. Az utóbbi időben az adóreform kapcsán is elhangzottak olyan vélemények, amelyek a túlzottan magas magyar bérköltségszintről szóltak. Látható: a statisztikák ezt sem támasztják alá. Az EU új tagállamai havi keresetének aránya az uniós átlaghoz (EU 25 = 100)

 

1996

2002

2003

EU 25

100

100

100

EU 15

 

113

 

Ciprus

67

60

63

Szlovénia

57

50

51

Málta

 

45

44

Cseh Köztársaság

23

27

27

Lengyelország

24

27

 

Magyarország

23

25

26

Észtország

15

20

21

Szlovákia

17

18

19

Litvánia

10

16

17

Lettország

 

13

12

Forrás: Eurostat, http://europa.eu.int/comm/eurostat/newcronos, saját számítások

Bérköltség és közterhek az OECD országaiban, 2004 (%)

 

Jövedelem-adó (%)

Fizetett járulékok (%)

Közterhek összesen

Bérköltség

Bruttó kereset

   

Munkavállalók

Munkáltató

 

USD vásárlóerő-paritáson

 

Belgium

20,5

10,7

23,0

54,2

46 261

35 622

368

Németország

16,2

17,3

17,3

50,7

42 543

35 203

364

Ausztrália

22,9

0,0

5,7

28,6

40 630

38 330

396

Hollandia

7,3

22,2

14,0

43,6

39 614

34 062

352

Svájc

8,9

10,0

10,0

28,8

38 213

34 411

356

Kanada

16,0

6,2

10,1

32,3

37 856

34 038

352

Dánia

30,4

10,5

0,5

41,5

37 788

37 582

389

Egy. Államok

15,4

7,1

7,1

29,6

37 606

34 934

361

Norvégia

18,5

6,9

11,5

36,9

37 550

33 221

344

Finnország

19,5

4,9

19,4

43,8

37 174

29 979

310

Egyesült Kir.

14,5

7,8

9,0

31,2

36 159

32 896

340

Korea

2,0

6,5

8,1

16,6

36 125

33 207

343

Luxemburg

7,9

12,1

11,9

31,9

35 767

31 525

326

Franciaország

9,4

9,8

28,2

47,4

35 443

25 459

263

Japán

5,2

10,3

11,1

26,6

35 103

31 194

323

Olaszország

14,0

6,9

24,9

45,7

35 005

26 303

272

Svédország

18,1

5,3

24,6

48,0

34 606

26 078

270

Ausztria

8,4

14,0

22,5

44,9

34 356

26 617

275

Izland

24,1

0,2

5,4

29,7

32 194

30 449

315

Írország

9,6

4,5

9,7

23,8

30 236

27 301

282

Spanyolország

9,7

4,9

23,4

38,0

29 382

22 497

233

Új-Zéland

20,7

0,0

0,0

20,7

28 228

28 228

292

Görögország

0,5

12,5

21,9

34,9

22 138

17 287

179

Törökország

12,7

12,3

17,7

42,7

20 003

16 463

170

Cseh Köztárs.

8,4

9,3

25,9

43,6

19 395

14 366

149

Lengyelország

5,1

21,1

17,0

43,1

17 319

14 381

149

Portugália

4,5

8,9

19,2

32,6

16 128

13 033

135

Szlovákia

5,8

9,9

26,3

42,0

13 997

10 322

107

Magyarország

9,0

9,9

26,9

45,8

13 229

9 671

100

Mexikó

2,6

1,3

11,4

15,4

10 278

9 104

94

Megjegyzés: sorrend a bérköltség szerint!

Forrás: OECD Taxing wages 2003-2004, www.oecd.org , (Bérarány saját számítás)

 

Átlagos havi bérköltségek, 1996-2003 (EUR)

Átlagos havi bérköltség (EUR)

 

1996

1998

2000

2002

2003

1996

1998

2000

2002

2003

EU 25

1 862

2 441

2 718

2 870

2 918

429

552

503

393

382

EU 15

 

2 898

3 164

3 256

   

656

586

446

 

Euró-zóna

   

2 993

3 067

     

554

420

 

Svédország

3 305

3 428

4 047

4 072

4 313

761

776

750

557

565

Dánia

 

3 444

2 944

3 922

4 101

 

779

545

537

537

Egyesült Kir.

2 169

2 980

3 677

3 891

 

499

674

681

533

 

Belgium

   

3 504

3 841

     

649

526

 

Ausztria

   

3 339

       

618

   

Hollandia

2 812

2 874

3 155

3 540

3 714

648

650

584

484

486

Németország

1 656

3 297

3 463

3 620

3 710

381

746

641

495

486

Finnország

2 769

2 790

3 047

3 354

3 489

638

631

564

459

457

Franciaország

3 104

3 169

3 241

3 336

3 388

715

717

600

457

444

Olaszország

     

2 904

       

397

 

Spanyolország

2 066

2 015

2 031

1 940

2 017

476

456

376

265

264

Görögország

1 446

1 500

1 658

1 849

1 984

333

339

307

253

260

Portugália

1 062

1 109

1 199

1 314

1 343

245

251

222

180

176

Ciprus

1 252

1 417

1 572

1 713

1 837

288

321

291

234

241

Szlovénia

1 062

1 226

1 282

1 440

1 497

245

277

238

197

196

Málta

     

1 288

1 282

     

176

168

Lengyelország

447

563

672

783

 

103

127

125

107

 

Cseh Köztárs.

426

491

582

770

777

98

111

108

105

102

Magyarország

434

442

540

731

764

100

100

100

100

100

Észtország

276

364

429

562

608

64

82

79

77

80

Szlovákia

318

419

444

518

565

73

95

82

71

74

Litvánia

192

302

392

469

487

44

68

73

64

64

Lettország

 

267

343

361

357

 

60

64

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8680 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8680 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5154 olvasói kérdésre 5154 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8680 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8680 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5154 olvasói kérdéssel.

Munkakör elnevezésének módosítása

Egyik ügyfelünk munkavállalóinak munkaköre változik az alábbiak szerint: „Market Head HU”-ból „Market Head HU, SK, CZ” lesz, illetve „Senior Key Account Manager”-ből „Key...

Tovább a teljes cikkhez

Több munkakör betöltése egy munkaviszonyban

Mire kell figyelni, ha egy munkavállaló ugyanannál a munkáltatónál több munkakört tölt be, különösen a munkaszerződés és munkaköri leírás tartalmának meghatározása során?...

Tovább a teljes cikkhez

„GYES-ről” visszatérő köztisztviselő felmentése

A közös hivatalunknál dolgozik egy köztisztviselő, aki jelenleg GYES-en van. 2018. október 29. napjától lett kinevezve határozatlan időre a közös hivatalnál köztisztviselői...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság felmentési időre

Az egyik alkalmazottunk, aki közalkalmazotti jogviszonyban van, 2025. 03. 31-ig lenne nálunk állományban, mivel utána a nők 40 éves kedvezményes nyugdíjával menne nyugdíjba. A...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság

Terembérbeadással foglalkozó kft. a hét minden napján 8–22-ig tartó időpontokban ad ki termeket külső vállalkozóknak az általuk szervezett eseményekre, illetve részben saját...

Tovább a teljes cikkhez

Alpolgármester tiszteletdíja – társadalmi megbízatás esetén

A társadalmi megbízatású alpolgármester tiszteletdíját miként kell megállapítani, ha a polgármestert főállásúként választották meg? A Mötv. 80. §-ának (2) bekezdése alapján a...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolakezdési támogatás – pedagógus szülőnek

A 401/2023. Korm. rendelet szerinti iskolakezdési támogatással [106. §] kapcsolatosan kérdezném, hogy ez mérlegelés alapján jár-e a munkavállalónak, vagy a kérésére kötelező-e...

Tovább a teljes cikkhez

Költségtérítés munkába járáshoz és hazautazáshoz

Pedagógus munkavállaló lakóhelye „A”, tartózkodási helye „B”, munkahelye „C” településen van. Hétfőtől péntekig saját gépjárművel történő napi munkába járást...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaszüneti nap díjazása készenléti jellegű munkakörben

A cégünk készenléti jellegű munkakört alkalmaz (biztonsági őrök). Órabéresek, munkaszerződésük szerint az alapbérük a törvény által megengedett bérpótlékokat tartalmazza. Ha a...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság felmentési időre

Az egyik alkalmazottunk, aki közalkalmazotti jogviszonyban van, 2025. 03. 31-ig lenne nálunk állományban, mivel utána a nők 40 éves kedvezményes nyugdíjával menne nyugdíjba. A...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság

Terembérbeadással foglalkozó kft. a hét minden napján 8–22-ig tartó időpontokban ad ki termeket külső vállalkozóknak az általuk szervezett eseményekre, illetve részben saját...

Tovább a teljes cikkhez

Alpolgármester tiszteletdíja – társadalmi megbízatás esetén

A társadalmi megbízatású alpolgármester tiszteletdíját miként kell megállapítani, ha a polgármestert főállásúként választották meg? A Mötv. 80. §-ának (2) bekezdése alapján a...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolakezdési támogatás – pedagógus szülőnek

A 401/2023. Korm. rendelet szerinti iskolakezdési támogatással [106. §] kapcsolatosan kérdezném, hogy ez mérlegelés alapján jár-e a munkavállalónak, vagy a kérésére kötelező-e...

Tovább a teljes cikkhez

Költségtérítés munkába járáshoz és hazautazáshoz

Pedagógus munkavállaló lakóhelye „A”, tartózkodási helye „B”, munkahelye „C” településen van. Hétfőtől péntekig saját gépjárművel történő napi munkába járást...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaszüneti nap díjazása készenléti jellegű munkakörben

A cégünk készenléti jellegű munkakört alkalmaz (biztonsági őrök). Órabéresek, munkaszerződésük szerint az alapbérük a törvény által megengedett bérpótlékokat tartalmazza. Ha a...

Tovább a teljes cikkhez

Kötelező béremelés fizetés nélküli szabadságot követően

Több ügyfelünk fordult hozzánk azzal a kérdéssel, hogy sok esetben a munkába fizetés nélküli szabadság után visszatérő kismama ugyan jelzi visszatérési szándékát, de egyben be is...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díj – négyen egy helyett

A gazdálkodási osztályon dolgozó pénzügyes munkakört ellátó köztisztviselő kollégánk szülési szabadságát tölti 2024. szeptember 9-től. E naptól a Kttv. 52. §-ának (1)...

Tovább a teljes cikkhez

Nyelvpótlék – jogosultság és összegek

1. A köztisztviselőnknek van egy angol középfokú írásbeli (2019. január 10-én szerezte) és egy angol középfokú szóbeli nyelvvizsgája (2019. augusztus 14-én szerezte). A Kttv....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5154 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 269-ik lapszám, amely az 5154-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem