×

Több pénz – több munkahely

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 84. számában (2005. február 15.)
Évente 4-6 ezer álláshely létrehozását segítik a foglalkoztatás bővítésére szánt támogatások, amelyek odaítélésekor azonban a munkahelyek – jellemzően három évre garantált – megőrzését is feltételül szabják. A kormányzati szándékok szerint az állami támogatás lényege, hogy hozzásegítse a vállalkozókat azon döntésekhez, amelyek nyomán tovább bővülnek a foglalkoztatási lehetőségek. A munkaadók és a munkavállalók is fontosnak tartják a központi szerepvállalást, annál is inkább, mert ez segíthet az Európai Unió valamennyi tagországára vonatkozó foglalkoztatási elvárások teljesítésében. A szakszervezetek mindenekelőtt a munkaerőpiac regionális feszültségeinek felszámolását sürgetik. A munkaadók úgy vélik: a munkahelyteremtéshez a jelenleginél is több forrásra lenne szükség.

A hátrányos helyzetű térségek segítése is cél

A munkahely-teremtési támogatások lényege, hogy azoknak a vállalkozásoknak a helyzetét könynyítik meg, amelyek szükségletei megkívánják a létszámbővítést, a lehetőségeik azonban korlátozottak. Ezen eszközökkel azokat a munkaadókat kívánjuk segíteni, akik fontolgatják az adott beruházás megvalósítását, illetve a létszám bővítését, de még nem szánták rá magukat a döntésre. Méghozzá azért, mert valami hiányzik a feltételek közül – fogalmazott a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztériumot vezető miniszter. Csizmár Gábor szerint ez egyfajta gyutacspénz, amely lépésre ösztönözheti a vállalkozásokat.

Persze tévedés lenne azt hinni, hogy a támogatások révén a munkaerőpiac öszszes gondja orvosolható, hiszen ahhoz óriási összegre lenne szükség. A rendelkezésre álló forrásokkal sokkal inkább azt kívánják elősegíteni, hogy a regisztrált munkanélküliek alkalmazásával javítsanak a hátrányos helyzetű térségek foglalkoztatottsági helyzetén.

Egyelőre a támogatások bármely ágazatban ténykedő vállalkozások számára elérhetőek, nincs tehát feltétele annak, hogy milyen tevékenységi körrel kell rendelkeznie a támogatást igénylőnek -tudatta a miniszter, hozzátéve: elképzelhető, hogy a jövőben változik a rendszer. "Nem kizárt, hogy a későbbiekben prioritásokat jelölünk meg, s a kevésbé jó körülmények között működő ágazatokat kiemelten kezeljük. Óvatosnak kell azonban lenni e téren, hiszen az Európai Unió nem preferálja a túlzott megkülönböztetéseket".

A miniszter fontosnak tartja, hogy nyomon tudják követni a támogatások eredményességét. Nem csupán megkötik a szerződéseket a kedvezmények igénylőivel, hanem azt követően is ügyelnek a létrehozott álláshelyek megőrzésére. Ezt szolgálja az a rendelkezés, miszerint az állami forintok "közreműködésével" megszülető munkahelyekre foglalkoztatási kötelezettséget írnak elő a munkaadók számára, aminek következtében három évig nem szüntethetik meg az adott posztot.

Évente 4-6 ezernyi munkahely létrehozásához nyújt a szaktárca támogatást, s az ország valamennyi pontján működő vállalkozásoknak van esélyük. Persze a minisztérium nem titkolt célja, hogy nagyobb mértékben járuljanak hozzá az elmaradott térségek munkaerő-piaci lehetőségeinek bővítéséhez. A hátrányos helyzetű kistérségek tehát mindenképpen előnyt élveznek, s tudható az is, hogy összesen 516 ilyen települést tart nyilván a foglalkoztatási tárca. A pályázatok elbírálásakor természetesen számos kérdést mérlegelnek, de minden esetben megvizsgálják azt is, hogy milyen térségből érkezett a beadvány.

A klasszikus támogatási eszköz a pénz, s ilyen módon közvetlen segítségre számíthatnak a munkaadók. Sikeres módszernek tartja azonban Csizmár Gábor azt is, amikor ettől eltérő eljárásokat vetnek be. Eredményes volt például az a kezdeményezés, amelynek során az informatikai tárcával együttműködve távmunkahelyek kiépítését ösztönözték. Az ehhez szükséges számítógépet az informatikai tárca adta, a hozzá járó bérkiegészítést pedig a munkaügyi tárca állta.

Jó hír, hogy a jövőben nem csupán a vissza nem térítendő támogatások ösztönzik a munkahelyteremtést, hanem a kamattámogatott hitelek is beállnak a sorba. Csizmár Gábor ugyanis úgy látja, sok vállalkozás számára ez az ideális forma. Olyan konstrukcióval rukkol tehát elő a szaktárca, amelynek keretében a Magyar Fejlesztési Bank nyújtja a hitelt, az ehhez szükséges kamattámogatás pedig a tárca büdzséjét terheli. Ez utóbbi persze vissza nem térítendő, csupán a kölcsön összegét kell visszafizetniük a munkaadóknak. A miniszter abban bízik, hogy az új lehetőség további utat nyit a munkahelyteremtéshez.

Munkahelyteremtéshez több pénzre lenne szükség

Az aktív munkaerő-piaci eszközök sorában kevés olyan hasznos konstrukció van, mint a munkahelyteremtő támogatás – emelte ki a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) főtitkára. Horváth Gábor szerint különösen igaz ez a mai magyar gazdasági helyzetben, amikor sajnálatos módon "jönnek-mennek" a vállalkozások, állandó mozgást eredményezve a munkaerőpiacon. Ebben a helyzetben nélkülözhetetlenek a nemzeti támogatások – szögezte le a főtitkár. Mindenekelőtt tehát arra kell törekedni, hogy új lehetőségek nyíljanak az elhelyezkedésre, de persze nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a már létrejött munkahelyeket meg is kell őrizni. Fontos tudni, hogy a legeredményesebben a tárgyi eszközöket megteremtő támogatási formák alkalmazhatók, ezek ugyanis azok, amelyek a legjobban kötik a munkaadót az álláshely fenntartásához.

Örvendetes lenne, ha a jelenleginél sokkal több pénz jutna a munkahelyteremtésre – hangsúlyozta a főtitkár, hozzátéve: nem elvitatható ugyanakkor az sem, hogy a munkaerő-piaci folyamatokba akkor is érdemes állami forrásokkal beavatkozni, amikor struktúraváltásból adódó foglalkoztatási problémák vetődnek fel. Ilyen esetekben a munkahely megőrzésére célszerű áldozni, hiszen ezzel időt lehet nyerni, ami előremozdíthatja a gondok megoldását. Nem mellőzhetők persze az aktív munkaerő-piaci támogatások más elemei sem. A foglalkoztatás bővítésében például ugyancsak nagy szerepet játszik a képzés is. Az álláshelyek létrehozásának további kiváló eszköze a közmunka, annak ellenére, hogy ez esetben nyíltan és markánsan keverednek a szociális és a munkaerő-piaci elemek.

Horváth Gábor szerint helytelen dolog lenne eleve kizárni bizonyos csoportokat az állami forintok eléréséből. Kétségtelen, hogy mindig összeállíthatók bizonyos prioritások, s léteznek olyan országrészek, társadalmi csoportok vagy szakmatípusok, amelyek esetén indokoltabb lehet a támogatás. Bizonyos például, hogy más és más intenzitású állami szerepvállalásra van szükség mondjuk egy nyugat-magyarországi régióban, mint Észak-Magyarországon. Ezzel együtt is valamennyi munkaadónak meg kell adni az esélyt a támogatások elnyerésére, s az esetleges prioritásokat legfeljebb horizontálisan szabad figyelembe venni. Azaz a pályázatok elbírálásakor előfordulhat, hogy ha sok támogatásra érdemes beadvány érkezett, akkor a rangsoroláskor figyelembe vegyék az adott térség vagy ágazat foglalkoztatási mutatóit. Semmiképpen sem kerülhet azonban sor arra, hogy szűkre szabott és kirekesztő feltételek akadályozzák a munkaadók támogatáshoz jutását.

Egyre sürgetőbb a regionális különbségek mérséklése

Mindenekelőtt a regionális különbségek mérséklésében tartja nélkülözhetetlennek a munkahelyteremtő támogatásokat a Vasas Szakszervezeti Szövetség új elnöke. Balogh Béla szerint az elhelyezkedés főként a hátrányos térségekben nehéz. A szakszervezeti vezető hangsúlyozta: ágazatukban elsősorban a Dunántúlon és Kelet-Magyarországon szorulnak rá a vállalkozások az állami segítségre. Kétségtelenül sok múlik ugyanis egy-egy terület vagy település tőkevonzó képességén.

Jól látható, hogy a külföldi cégek beruházásai fellendülést hoznak a helyi munkaerőpiacon. A kéziszerszámokat gyártó Bosch például Borsod-Abaúj-Zemplénbe költözve mérsékelte az itteni kiemelkedően magas munkanélküliséget, az Electrolux új gyárának megnyitásával pedig hatszázan találtak megélhetési forrást Nyíregyházán. Balogh Béla a fiatalok és a nők munkaerő-piaci helyzetét látja a leginkább kedvezőtlennek. A szakszervezeti vezető örömmel konstatálta, hogy a multinacionális cégek, külföldi vállalkozások körében nemigen kedvelt Nógrád megye is új "lakóval" gazdagodott: ide költöztette autóipari üzemét a Delphi.

Balogh Béla biztos abban, hogy anyagi eszközökkel eredményesen lehet ösztönözni a vállalkozásokat a munkahelyek létesítésére. Nagy szerepet játszhatnak ebben az OFA forrásai éppúgy, ahogy az uniós alapok is. Ugyanakkor a közvetett eszközökkel is lehet eredményt elérni. Az infrastrukturális beruházások például növelik egy térség esélyeit arra, hogy álláshelyeket teremtő cégek települjenek oda.

Nem elég azonban létrehozni a munkahelyeket, azoknak életképesnek is kell lenniük. Akadnak persze olyan cégek, amelyek számára elegendő segítség az egyszeri támogatás, ez azonban a ritkább. Más esetekben az új álláshely megszűnését vonja maga után az elmaradó támogatás. Hogy mennyi ideig van szükség az állami forintokra, arra vonatkozóan a szakszervezeti vezető nem kívánt becslésekbe bocsátkozni. Ez ugyanis szakmatípusonként eltérő. A vasasoknál két-három év után elengedhető a vállalkozás keze. A munkalehetőséget azonban nem csupán az álláshelyek szűkössége korlátozza, hanem a minőségi munkaerő hiánya is. Feltehetően a munkaadókat is könynyebb lenne az elmaradottabb térségekbe csábítani, ha ott képzett munkaerő állna rendelkezésre. Annyi bizonyos, hogy a munkahelyteremtés problémájával gyakran nem képesek egyedül boldogulni a vállalkozások.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem