×

Karriermenedzsment, utánpótlás-nevelés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 84. számában (2005. február 15.)
A napi gondokkal birkózó magyar kis- és középvállalkozások (kkv) jó része nem rendelkezik tervszerű HR-stratégiával – s ennek részeként karriermenedzsmenttel –, és többségüknek sem igényük, sem lehetőségük sincs arra, hogy főállásban humánerőforrás-szakembert foglalkoztassanak – állítják a lapunk által megkérdezett szakértők, illetve cégvezetők. E foglalkoztatói körben az a gyakorlat, hogy a vezetők utánpótlásáról is – egy személyben – a tulajdonos vagy a cégvezető dönt. Karriercentrumokat főleg a nagyvállalatok működtetnek.

A magyarországi kis- és középvállalatok többsége – s ez igaz a külföldi tulajdonban lévő társaságokra is – nem foglalkoztat főállásban HR-szakembert, így a foglalkoztatók többségénél HR-stratégia sem érvényesül teljes körűen – mondta Varga Krisztina, a Workplus Munkatárs-közvetítő, Személyügyi és Vezetési Tanácsadó Kft. cégvezetője. Szerinte ez több okra is visszavezethető. Nem lehet figyelmen kívül hagyni a pénzügyi korlátokat, hiszen sok helyütt -költségmegtakarítás címén – e területen igyekeznek spórolni. Ugyanakkor jó néhány cégvezetőben a korábbi idők személyzetisének képe ötlik fel, amikor HR-szakemberről hall, s azt mondja: ebből nem kér.

Tehetségbank a postánál

Ezzel szemben a nagyvállalatok többsége átfogó humánkoncepciók alapján tevékenykedik, s HR-osztályokat működtet. Így van ez Magyarország második legnagyobb munkáltatójánál, a 39 ezer embert foglalkoztató Magyar Posta Rt.-nél is, ahol hatszázan dolgoznak vezető beosztásban. Szűts Ildikó humán-vezérigazgatóhelyettes érdeklődésünkre elmondta: a Magyar Posta stratégiájában külön fejezet foglalkozik a HR-rel, s kiemelt szerepet szánnak a karrierépítésnek, a tehetségmenedzselésnek, illetve az utánpótlás nevelésének. A cégnél ugyanis azt vallják, hogy a társaság akkor lehet versenyképes, ha szakképzett, kvalifikált munkaerő áll rendelkezésükre. Bár egyelőre a társaság monopolhelyzetben van, a piacnyitást felkészülten kell várni.

A társaságnál komplett HR-rendszer működik, amely magába foglalja a tehetséggondozást és a vezetőkiválasztást is. A cégnél három éve kezdte meg működését a tehetségbank, ahová önként jelentkezhetnek a felsőfokú végzettségű, maximum 45 éves korú kollégák. A jelentkezők készségeit, képességeit és tudását úgynevezett AC-mérésen (Assessment Center) tesztelik. Akik bekerülnek a tehetségbankba, másfél éves képzési programban vesznek részt, amelynek csoportos és egyéni eleme is van.

A havi rendszerességgel zajló tréningek a képesség, a készségek és a tudás bővítését szolgálják. A csoportos program vizsgával zárul; a hallgatók dolgozatait, illetve prezentációját vizsgabizottság bírálja el.

Rotációs gyakorlat

Ezt követi az egyéni fejlesztési program, amelynek keretében a jelöltek egy-egy vezető mellett, rotációs rendszerben ismerkednek meg több szakterület munkájával. A másfél éves program olyan méréssel fejeződik be, amely azt vizsgálja, hogy a képzés elérte-e a célját.

A vezérigazgató-helyettes elmondta: az első tehetségbank programjában résztvevők közül (időközben a második is megkezdte működését a cégnél) már tízen vezető beosztásban dolgoznak. Atehetségbank iránt egyre nagyobb az érdeklődés, s vannak olyan munkatársak is, akiknek a jelentkezését el kell utasítani.

A képzési program kidolgozásában, illetve a külső szakértők bevonásában a Közép-Európai Egyetem (CEU) is részt vesz. A tehetségbank a világ számos országában bevett képzési forma, de vannak olyan államok, ahol a jelentkezés nem önkéntes, hanem vezetői javaslatra történhet. A Magyar Posta azért döntött az önkéntesség mellett, mert el akarták kerülni, hogy valaki azért ne kerüljön be a karrierrendszerbe, mert a főnöke nem jelöli, mivel – esetleg – félti a saját pozícióját. Az idén vezetőkiválasztási irányelv lépett életbe a Magyar Posta Rt.-nél, amelynek célja az objektív mérési és kiválasztási rendszer feltételeinek megteremtése.

Egyszemélyi döntések

A magyar vállalkozásoknál nem ritka, hogy a tulajdonos, illetve a cégvezető minden kérdésben egyedül dönt: saját maga építi fel a céget, keresi meg a kollégákat, s határoz az előmenetel, illetve a karriermenedzsment kérdésében is. Vannak olyan esetek, amikor csak egy bizonyos nagyságrend és létszám elérése után derül ki, hogy a felépítés és a működés nem elég hatékony, a kívánatosnál több vezetői szint működik, s nem korszerű a szervezet. Ilyenkor segítség lehet a HR-outsourcing, illetve a külső tanácsadó cég igénybevétele. Varga Krisztina kifejtette: a tanácsadók sémáktól mentesen, személyre szabottan alakítják ki a hatékonyabb működésnek megfelelő szervezetet. A külső szakértőknek ugyanis sok olyan probléma szemet szúr, amit a vállalati szakemberek nem vettek észre, vagy a hierarchia miatt nem vethetnek fel. Külső tanácsadóként azonban – aki kevésbé ismeri a vállalaton belül dolgozó munkatársakat – nehéz konkrét karrierépítési stratégiát kidolgozni. Ez önálló projektként nem működik, azonban része a szervezetfejlesztési feladatoknak.

A HR Service Személyzeti Tanácsadó iroda cégvezetőjének, Cserhegyi Annának is az a tapasztalata, hogy a kis- és középvállalkozásoknál – ellentétben a több ezer főt foglalkoztató multinacionális és nagyvállalatokkal – nem minden esetben rendelkeznek konkrét HR-stratégiákkal. Ez részben függ a gazdálkodó szervezet nagyságától, piaci és financiális helyzetétől, tőkeerejétől, és nem utolsósorban attól, hogy a felsőszintű vezetés milyen mértékben becsüli meg a rendelkezésre álló személyi állományt. Van-e hajlandóság arra, hogy áldozzanak a képzésre, a továbbképzésre, illetve anyagilag és erkölcsileg is motiválják azokat az embereket, akiknek hosszú távon is számítanak a munkájukra, megteremtve ezzel egyéni előmeneteli lehetőségüket.

Személyre szabott karrier

Kedvező tapasztalat viszont, hogy azok a középvállalatok, amelyek érdemben össze tudják hangolni a képzési terveket az egyéni ambíciókkal – folyamatosan nyomon követve az esetleges változásokat, vagy megteremtve a pályakorrekció lehetőségét – sok esetben sikeresebb, személyre szabott, "emberközeli" karrierlehetőséget képesek teremteni az egyén számára, mint a nagyvállalatok. Cserhegyi Anna példaként említette egyik megbízójukat, egy ipari középvállalatot, ahol korábban kutató-fejlesztő mérnököt helyeztek el. Ma már ez az illető a cég sikeres műszaki igazgatója.

A cégvezető kérdésünkre elmondta: karriertanácsadásra, -figyelésre és -korrekcióra működésük tíz éve alatt nem kaptak megbízást. Ennek oka vélhetően az, hogy a több ezer fős nagyvállalatok a HR-igazgatóság égisze alatt általában karriercentrumokat működtetnek, a személyiség alkalmasságának vizsgálatára pedig pszichológust alkalmaznak. Ezért cégük kizárólag olyan megbízásokat kap, amelyekben a vállalkozások egy-egy pozíció betöltésére keresnek szakembert. Aközépvállalatoknál ilyen jellegű megbízás kapcsán lehetőségük és módjuk van konzultálni a felső- és a HR-vezetőkkel, hogy az adott munkakörben milyen előmeneteli lehetőségek vannak, s azokat milyen konkrét képzési- és továbbképzési feltételekhez kötik.

A potenciális jelöltekkel az interjúkat már ilyen szellemben folytatják. Egyre gyakrabban fordul elő, hogy a középvállalatok a bemutatott jelöltekről pszichológiai szakvéleményt is kérnek. Az alapvető személyiségjegyeken kívül tájékozódni kívánnak a jelölt motivációiról is annak érdekében, hogy minél sikeresebb és zökkenőmentes legyen beilleszkedésük az adott szervezeti kultúrába.

Képzési programok

A humánstratégiák kidolgozásában a kisebb cégek "gyengébben állnak". Sólyom Ferenc, az ASG Gépipari Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: társaságuknál nem foglalkoztatnak HR-szakembert, mivel úgy ítélik meg, hogy nem lenne annyi feladata, amennyi indokolná a teljes munkaidőben való alkalmazását. Ugyanakkor a jelenlegi kiélezett piaci versenyben egyre nagyobb jelentősége van a hatékony költséggazdálkodásnak, ezért ügyelniük kell arra, hogy csak olyan munkatársakat alkalmazzanak, akik hozzáadott értéket állítanak elő.

A karriermenedzselés tehát ad hoc jellegű a tatabányai cégnél, a vezetők az éves terv készítésekor vitatják meg az utánpótlás kérdését is. Sólyom Ferenc elismerte, hogy ez nem tekinthető tudatos HR-stratégiának. A gépipar helyzete jelenleg azonban olyan, hogy a cégek más területen sem tudnak hosszabb távra tervezni, az elsődleges cél a napi gondok kezelése, illetve mindazon feltételek megteremtése, amelyek garantálják a társaság talpon maradását. Az ügyvezető hozzátette: az a tapasztalata, hogy külföldi partnercégeiknél sincs tudatos karriermenedzselés.

Ugyanakkor a képzésre kiemelt figyelmet fordít az ASG. Az idei évre átfogó oktatási programot dolgoztak ki, amely magába foglalja a különböző szak- és nyelvi tanfolyamokat is. Ez sok pénzébe kerül a kft.-nek, ugyanakkor a hatást nehéz lemérni. Ha a cég nyereséges, kérdés, hogy ez mennyiben köszönhető a kedvező árfolyamnak vagy éppen a sikeres üzletkötéseknek. Arra sincs biztosíték – még a tanulmányi szerződések esetén sem – hogy a legértékesebb munkatársak – akiknek képzésére nem kevés pénzt költött a cég –, hosszú távon megmaradnak-e a vállalatnál. Az ügyvezető példaként elmondta, sok esetben előfordul, hogy a frissen végzett diplomások – miután gyakorlatot szereztek a cégnél – sikeresen pályáznak egy-egy multinacionális vállalat állásajánlatára. Fordítva kevésbé működik a dolog, hiszen a nemzetközi cégeknél általában egy-egy részfeladatot kell megoldaniuk a munkatársaknak, míg a kisebb vállalatoknak – így az ASG-nek is – főleg univerzális szakemberekre van szükségük.

Népszerűek a tanfolyamok

A Pátria Nyomda Rt.-nél humánpolitikai osztályvezető tevékenykedik, akinek azonban a fő feladata a munkaügyi teendők ellátása – tudtuk meg Füleki Lajostól, a cég tanácsadójától. A tudatos karriermenedzseléssel – egy-két kivételtől eltekintve – az utóbbi években nem foglalkoztak a társaságnál, ennek szükségességét nem érezték.

Az osztályvezetők hatvan százaléka a fiatalabb korosztályhoz tartozik: életkoruk 35-40 év között mozog, s nincs nagy fluktuáció. A tulajdonosváltást követően lesz ugyan átszervezés, szakigazgatókká azonban a mostani osztályvezetők lépnek elő. Füleki Lajos úgy véli, manapság a kisebb vállalatok azért sem fordítanak nagyobb hangsúlyt a vezetői utánpótlás nevelésére, mert sok esetben megfigyelhető: ha kap valaki egy jó ajánlatot egy másik cégtől, akkor továbbáll, s nem várja meg, amíg jelenlegi helyén "tűzközelbe" kerülhet. Napjainkban ugyanis nem érték, ha valaki egy munkahelyen hosszabb időt tölt el, ellenkezőleg: inkább "gyanússá válik", ha bizonyos idő után máshová nem hívták.

A Pátriánál az elmúlt években az a gyakorlat alakult ki, hogy a megüresedett vezetői helyekre hirdetés útján vagy fejvadász cég segítségével kerestek szakembereket. A Pátria boltvezetői körében – a nyomdának tizenkilenc üzlete is van – nagyobb a fluktuáció, a megüresedett helyeket szintén hirdetés útján szokták betölteni. A képzésre nagy hangsúlyt helyeznek a Pátriánál is, évi 5 millió forintot fordítanak e célra, ami a nyomdánál nem kis összegnek számít. Füleki Lajos szerint e kurzusok hasznát szinte lehetetlen forintosítani, az azonban bizonyos, hogy a dolgozók körében is nagy népszerűségnek örvendenek a különböző szak- és számítógépes tanfolyamok.

 

Értékelő központ

Az Assessment Center, az értékelőközpont módszere a munkatársak, illetve a vezetők képességeinek, készségeinek és kiemelt tulajdonságainak megfigyelésére, feltárására és fejlesztésére alkalmazott módszer. E technika több megfigyelő közreműködésével, különböző, előre meghatározott követelmények mérésére alkalmas eljárásokból álló összetett folyamat, amelynek segítségével megfigyelhető a jelölt teljesítőképessége vagy a teljesítmény hiánya. A módszer előnyei:

– az értékelők sztenderdizált módon meg tudják különböztetni a hatékony és a nem hatékony viselkedést;

– a csoportos értékelés technikája kiküszöböli a szubjektivitást;

– a jelölteket azonos gyakorlatsorokkal mérik, ezért a résztvevők ezt igazságosnak tartják;

– a gyakorlatokon sokat lehet tanulni a saját és a többi értékelt viselkedéséből.

Az Assessment Center gyengeségei:

– az objektivitást akadályozza, hogy minden jelölt kedvező benyomás keltésére törekszik, ezért – ha már szerzett tapasztalatot e módszerről – az eljárást képes saját érdekében "manipulálni";

– a megfigyelők véleménynyilvánítása során a kisebbségben lévők igazodnak a többség álláspontjához;

– ha az értékelők közt valaki magasabb pozíciót tölt be, annak a véleménye jobban befolyásolja a többieket;

– az értékelőket érzelmi hatások is befolyásolják.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem