×

Harc a feketemunka ellen

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 84. számában (2005. február 15.)
Noha a 840 ezer hazai vállalkozás alig 3-5 százalékához jutnak el a munkaügyi felügyelők évente, az ellenőrzési tapasztalatok mégis azt jelzik, hogy az utóbbi években nem csökkent a feketemunka aránya a magyar gazdaságban. Ez is alátámasztja az Európai Bizottság vizsgálatának eredményét, amely szerint Magyarországon az illegálisan foglalkoztatottak állítják elő a GDP negyedét. Az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőségnél (OMMF) megerősítették: a feketemunka minden ágazatban jelen van, az építőipar, a mezőgazdaság, a kereskedelem és a vendéglátás azonban kiemelten fertőzött terület.

Szakértők szerint az eltitkolt, feketemunkából származó jövedelem Magyarországon eléri a GDP 20-30 százalékát, ami évente 4-5 ezer milliárd forintot tesz ki. A jövedelmük után adót, járulékokat nem fizetők, illetve a bejelentés nélkül foglalkoztatottak számát a munkaügyi kutatók legalább hétszázezerre becsülik. A statisztikai adatokból pedig arra lehet következtetni, hogy mintegy 500 ezer munkaképes korú emberről nem lehet tudni, miből tartja fenn magát. Mivel hivatalosan nincs munkájuk, vélhetően feketén dolgoznak. Mindez egybecseng az Európai Bizottság jelentésével, amely azt állítja, hogy hazánk az illegális foglalkoztatás arányát tekintve a 25 európai uniós tagország sorában az utolsók között van, csupán Görögországot előzzük meg.

Színlelt szerződések

Jelenlegi formájában 1997. január elseje óta működik Magyarországon a munkaügyi ellenőrzés intézményrendszere, a munkavállalói érdekek védelmére hivatott szervezet. Az OMMF-et azzal a céllal hozták létre, hogy érvényesítse a munkavállalók törvényben biztosított jogait. A felügyelőség mindössze kétszáz felügyelővel dolgozik, ezzel is magyarázható, hogy a 840 ezer hazai vállalkozás alig 3-5 százaléka számíthat évente a foglalkoztatás törvényességének ellenőrzésére, illetve bírságra, ha szabálytalanságot tárnak fel. A felügyelők évente mintegy 25 ezer munkáltatóhoz jutnak el. Az ellenőrzési program nem tesz különbséget a kiválasztott vállalkozás tulajdoni formája vagy létszáma szerint.

Zara Andrea, az OMMF főosztályvezetője az elmúlt év előzetes adatai alapján elmondta: továbbra sem csökken a feketemunka aránya a magyar gazdaságban. 2004-ben összesen 50 ezer munkavállaló esetében tártak fel a foglalkoztatással kapcsolatos jogsértést, ebből a tipikus feketemunka több mint tízezer volt. A felügyelők 1200 úgynevezett színlelt szerződést minősíttettek át munkaszerződéssé. A munkaügyi ellenőrök tapasztalatai szerint ahol nagy számban foglalkoztatnak illegálisan hazai munkavállalókat, ott megtalálhatók a külföldi feketemunkások is. Ezt az állítást támasztja alá az a tény is, hogy 20 százalékkal nőtt az engedély nélkül dolgozó külföldi – elsősorban romániai és ukrán – vendégmunkások száma. Annak ellenére, hogy 2004. május elsejétől a velünk együtt csatlakozó országok állampolgárai munkavállalási engedély nélkül foglalkoztathatók Magyarországon, 750 munkáltatónál összesen 3200 engedélyre kötelezett külföldit értek tetten a munkaügyi ellenőrök. Egy évvel korábban 2429-en "buktak le".

Jogsértések feltárása

Az illegális foglalkoztatás elterjedésének okait firtató kérdésünket a főosztályvezető azzal hárította el, hogy ezek szerinte közgazdasági, adóügyi kérdések, amelyek szociológiai elemzést igényelnek. A felügyelőség feladata nem az okok, hanem a jogsértések feltárása, a hatósági ellenőrzés. Azt viszont elmondta, hogy munkájukat nagymértékben segíti a tavaly májusban létrehozott Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis -népszerű nevén az EMMA –, mert a felügyelők már az ellenőrzést megelőzően és közben is lekérhetik az adatbázisból a foglalkoztatási adatokat.

Megszűnt a munkáltatók korábbi lehetősége, nevezetesen, hogy utólag fogalmaztak meg és írattak alá munkaszerződéseket, s ma már nem vezetnek eredményre az olyan, sokszor bevetett védekezési kifogások sem, mint hogy megvan a munkaszerződés, csak éppen nincs a helyszínen. Az EMMA-ba történő bejelentés a foglalkoztatás jogszerűségét nagymértékben igazolja.

Kérdésünkre, hogy milyen további lehetőségek kínálkoznak a szabálytalan foglalkoztatás feltárására, Zara Andrea elmondta: a migráció ellenőrzésében érintett szervezetek együttműködése jelenleg is igen hatékony, hiszen a rendőrséggel, a határőrséggel, valamint a vám- és pénzügyőrséggel szervezett közös akcióik sikeresek, "biztosra mennek". Ez azért is lényeges, mert a munkavállalók egyik legerőteljesebb igénye, hogy legálisan foglalkoztassák őket. A hatékony ellenőrzéshez azonban az OMMF-nek jelenleg nem elegendő a létszáma.

A munkaügyi ellenőrzést egyébként a munkáltatói és a munkavállalói szervezetek is bírálják. Egy elemzés szerint nem megfelelőek a feketemunka visszaszorítása érdekében meghozott intézkedések, a módszerek és a szemlélet erre nem alkalmas, illetve a követelmények meghatározásakor a szervezet munkájában túlzottan a munkavédelemre, a munkabiztonságra kerül a hangsúly.

A 19 megyei és a fővárosi felügyelőségnél dolgozó csaknem hétszáz szakemberből csupán kétszáz a munkaügyi felügyelő. Mindezek alapján a szakértők önálló, létszámban és jogosítványában megerősödő munkaügyi felügyelőséget szorgalmaznak, valamint országos munkaügyi ellenőrzési bizottság létrehozását javasolták. Ennek célja a feketén kifizetett munkabérek feltárása, a járulékfizetést elkerülők összehangolt leleplezése.

Százezer új munkahely

A munkaügyi tárcánál a tervezett százezer új munkahely "előteremtésének" egyik lehetőségét a legális foglalkoztatás szélesítésében és a feketemunka visszaszorításában látják. Csizmár Gábor foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter szerint a nyilvántartási rendszer pontosítása, az ellenőrzés korszerűsítése és az ösztönző adó- és járulékváltozások együttes hatására várható a feketemunka kifehérítése. Megfogalmazása szerint: "Szisztematikusan dolgozunk azon, hogy visszaszorítsuk a feketegazdaságot, és legálissá tegyük a ma nem legális foglalkoztatást." Elmondta, hogy továbbfejlesztik az EMMA rendszerét, segítve a munkavállalókat abban, hogy ellenőrizhessék saját munkaadóikat, vajon bejelentették-e a munkavállalóikat. A miniszter szerint a feketemunka problémáját így maguk a kárvallottak oldják meg azzal, hogy utánajárnak. Ugyancsak a feketemunka visszaszorítását, a munkaviszonyban állók számának bővülését várja a kormány az úgynevezett színlelt szerződések megszüntetésétől is.

Fertőzött ágazatok

A feketemunka valamennyi ágazatban jelen van, azonban az úgynevezett "mobil" munkahelyeket kínáló építőipar, a mezőgazdaság, a kereskedelem és a vendéglátás kiemelt terület.

A nem fix telepítésű munkahelyeken ugyanis nehezen érhető utol a munkáltató, aki többnyire bízik az ellenőrzés elmaradásában. Míg azonban Európában elsősorban a szolgáltatásban dolgoznak bejelentés nélkül – döntően főállás mellett –, Magyarországon kisebb munkákra – kertépítésre, gyermekfelügyeletre, idősek gondozására, takarításra – alkalmaznak feketén, főleg nyugdíjasokat és diákokat. Emellett a szezonális, idénymunkák idején ugyancsak gyakori, hogy "elfelejtik" regisztráltatni az alkalmazottat. Az sem visszatartó erő, hogy több szabálytalanság feltárása akár hatmillió forintos büntetést is maga után vonhat.

A mezőgazdaságban például minden negyedik munkavállalót foglalkoztatják illegálisan, s a munkaadók 40 százaléka követ el valamilyen szabálytalanságot – derült ki egy tavalyi akcióellenőrzés során. Eszerint a leggyakrabban elkövetett szabálytalanság a klasszikus feketemunka, azaz szerződés nélkül, szóbeli megállapodás alapján fizetik ki az alkalmazottat. Gyakori e területen a munkavállalói engedéllyel nem rendelkező külföldi állampolgár foglalkoztatása is: harminc ellenőrzött munkáltatónál csaknem nyolcvanan dolgoztak így. Sokszor előfordul, hogy csupán a szállás a fizetségük a mezőgazdaságban dolgozó alkalmi munkásoknak.

Az ellenőrök tapasztalatai is azt erősítik meg, hogy a nagy munkáltatók, a multinacionális cégek kevésbé "fertőzöttek". E cégek presztízsből sem engedhetik meg maguknak, hogy tetten érjék őket feketefoglalkoztatáson, emellett többnyire résen áll a szakszervezet is. "Anemzetközi vállalat nem az illegális foglalkoztatással fogja megsérteni a munkaügyi szabályokat, hanem azzal, hogy nem tartja be a munkaidő és a pihenőidő szabályait" – állítják a szakemberek.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem