×

Bérviszonyok az Európai Unióban

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 84. számában (2005. február 15.)
Bár a csatlakozó országok zömében az elmúlt években a régi tagországokhoz képest jóval nagyobb arányban emelkedtek a keresetek, a lemaradásuk olyan nagy, hogy alig érezhető a közeledés. Ennek ellenére csupán Szlovénia áll olyan jól, hogy nemzeti bérfelzárkóztatási stratégiát tudott kialakítani és követni, a többieknél legfeljebb a szakszervezeti követelések közt szerepel ilyen program. Magyarország ugyanakkor csak a bruttó keresetek tekintetében áll elfogadható helyen a régióban, miközben a foglalkoztatás munkavállalókra és munkaadókra rakódó terhei kiugróan magasak.

A tavaly csatlakozott uniós országokban élő munkavállalók és az érdekeiket képviselő szakszervezetek gyakran teszik fel a kérdést: vajon mikor éri el országaik bérszínvonala a régi uniós tagállamokét? A szakemberek pesszimista válasza általában így hangzik: harmincöt-negyven év múlva, vagy talán sohasem. Jóllehet az új tagországok többségében 2003-ban a régiekéhez képest jóval nagyobb arányban emelkedtek a nominális keresetek, lemaradásuk olyan nagy, hogy alig érezhető a közeledés -derült ki az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) által támogatott kutatásból, amely az új belépők kereseti viszonyait és bérfelzárkózási törekvéseit vizsgálta még az EU-tagság elnyerése előtt.

A csatlakozó országok keresetei 1995-ben az Európai Unió bérszínvonalának 8,7 százalékát, 2003-ban pedig 19,5 százalékát érték el, azaz a bérfelzárkózás terén történt némi előrehaladás, de a távolság még mindig óriási. Például a magyar alkalmazottak euróban mért bruttó keresetének akár a 6-8-szorosát is megkeresheti a 15 uniós tagállam valamelyikében foglalkoztatott munkavállaló. (Vásárlóerő-paritáson mérve a különbségek nagyjából megfeleződnek.)

Szlovénia az élen

Szlovéniában mind a bruttó, mind a nettó átlagkeresetek jóval magasabbak, mint a többi új tagállamban, ezáltal ez az ország jelentősen emeli a csatlakozók átlagát – derül ki az OFA kutatásában résztvevő Berki Erzsébet munkaügyi kutató elemzéséből. (Dél-nyugati szomszédunk gazdasági fejlettségét tekintve is az első helyen áll az új belépők között ugyanúgy, mint a maastrichti kritériumok teljesítésében.) A többi csatlakozónál ugyanakkor az átlagnál is alacsonyabb kereseti szinteket találunk. Akár vásárlóerő-, akár valutaparitáson hasonlítjuk össze a fizetéseket, a szlovén és a cseh bérszínvonal jóval közelebb van az EU15-ökéhez, mint a többi országé, míg a két szélső érték közötti különbség közel azonos a legmagasabb színvonalú vizsgált ország és az EU közötti különbséggel.

Magyarországon a bruttó átlagkereset egy kicsit magasabb a többiekénél, a nettó tekintetében ugyanakkor Csehország megelőz bennünket. Ám korántsem állunk ilyen jól, ha az átlagszámok mögé is betekintünk, vagyis megnézzük a keresetek szerkezeti megoszlását is. A magyar, a cseh és a lengyel javadalmak egybevetése során ugyanis kiderül, hogy a legtöbb összehasonlításban inkább a magyar munkavállalók irigykedhetnek a többiekre, és nem fordítva. Magyarországon 2002-ben a havi 50 ezer forintos minimálbér és a 75 ezer forint közötti (200-299 euró) keresetből élt az összes alkalmazott 34 százaléka, miközben Lengyelországban 16, Csehországban pedig csupán 9 százalék ez az arány.

Hátrányban a diplomások

Az összehasonlításból az is kitűnik, hogy a magyar és a lengyel fiatalok egymásra nem, cseh társaikra viszont nagyon is irigykedhetnek: a 20-29 éves korosztály ugyanis Magyarországon és Lengyelországban jellemzően 200-300 euró között keresett, Csehországban 400-500 eurót, vagyis a cseh fiatalok majdnem 30 százalékkal többet vihetnek haza. Emellett a diploma is sokkal jobban megtérül Csehországban, mint Magyarországon, hiszen a cseh felsőfokú végzettségűek átlagkeresete szintén nagyjából 30 százalékkal haladja meg a magyarokét.

Az alapfokú iskolai végzettséggel rendelkező szakképzetlen dolgozó szintén mind Csehországban, mind Lengyelországban 30 százalékkal jobban keres, mint Magyarországon. Ráadásul lényegesen nagyobb arányban is foglalkoztatják őket, mint hazánkban, itthon viszont a középfokú végzettségűek iránt nagyobb a kereslet. A vezető beosztásban tevékenykedők átlagkeresetei pedig Lengyelországban a legmagasabbak. Ágazati bontásban már több a hasonlóság, mint a különbség. Csehországban és Magyarországon a pénzügyi szektorban a legmagasabb a kereseti átlag, Lengyelországban viszont a bányászati dolgozók átlagjavadalma valamivel megelőzi a bankszféráét. A mindhárom országban legrosszabbul fizető építőiparban a cseh átlagkereset 1,5-szerese, a lengyel pedig 1,3-szorosa a magyarnak.

A nettó bérek tekintetében 2003-ban már csak Szlovákia és Lengyelország múlta alul Magyarországot, miközben Csehországban jelentősen csökkentek az állami elvonások. A bérfolyamatokat még inkább tükröző reálkeresetek a csatlakozó országokban 2002-2003-ban viszonylag gyors ütemben emelkedtek: az egy főre jutó reálbér-növekedés Csehországban 5,2 és 6,9 százalék volt e két évben, Magyarországon pedig 13,6, majd 9,2. Azóta már mérséklődött a dinamika, a következő időszakban pedig a vizsgált országok – Szlovénia kivételével – a nettó reálbérek növekedési ütemének jelentős csökkenésére számítanak. A reálbérek a vizsgált időszakban csak Szlovákiában zsugorodtak (2003-ban 2 százalékkal), de 2004-től minden vizsgált országban igen alacsony a növekedési ütem. A magyar reálbérek például a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2004. január és október között 0,4 százalékponttal csökkentek. Konstatálhatjuk tehát, hogy a bérekből elérhető reálfogyasztásban Magyarország csak Szlovákiát előzi meg. Berki Erzsébet munkaügyi kutató szerint mindebből az következik, hogy a bérfelzárkózás mind nominális, mind reálértéken irreális célnak látszik, ha a jelenlegi struktúrák változatlanul maradnak.

Dobogós magyar közterhek

Kelet-Közép-Európában a bérek alakulása szempontjából különleges jelentősége van a bruttó keresetekre rakódó közterheknek, amelyek az állam számára bevételt, a munkaadóknak pedig olyan költségeket jelentenek, amelyek adott esetben különösen nehézzé tehetik a bruttó bérszínvonal emelését – fejti ki tanulmányában Berki Erzsébet.

A térségben a munkaerőköltség növekedésének üteme messze meghaladja az EU átlagát, a legalacsonyabb az emelkedés Lengyelországban, Magyarországon pedig a vizsgált országok között is kiugróan magas. Tavaly a harmadik negyedévben – az Eurostat, az EU statisztikai hivatalának nemrég közzétett legfrissebb adatai szerint – a munkaerőköltség az új tagállamokban a 2,4 százalékos uniós átlagot jóval meghaladó mértékben nőtt. A munkaerő leginkább Lettországban (11,1 százalék), Csehországban (10,4 százalék) és Szlovéniában (9,4 százalék) drágult, de a 8,3 százalékkal magasabb költséggel Magyarország még mindig az élbolyba tartozott.

Persze a kelet-közép-európai dolgozó még így is jóval olcsóbb – különösen képzettségéhez képest –, mint a régi tagállamokban: az alkalmazás havi összköltsége 2002-ben Svédországban volt a legmagasabb, havi 4072 euró, miközben a magyar munkavállalóért ennek még mindig csupán 19 százalékát kellett kifizetniük a foglalkoztatóknak – derült ki a vizsgálatban szintén résztvevő Linderné Eperjesi Judit, a Központi Statisztikai Hivatal kutatójának elemzéséből. A 90-es évek közepe óta azonban a régió országai is feltornásszák magukat Európa nyugati feléhez, hiszen például a német munkavállalók alkalmazása 1996-ban nyolcszor volt drágább, mint a magyaroké, 2002-ig viszont már ötszörösre zsugorodott a különbség.

Bérek és versenyképesség

A hazai munkaerőköltség – az elmúlt években – nemcsak a legdinamikusabban nőtt a régióban, hanem a szerkezete is a legkedvezőtlenebbül alakult. Az EU-ban összesen három olyan ország van, ahol e tételen belül a keresetek aránya 70 százalék alatt marad, és csak Magyarország, Franciaország, illetve Svédország esetében haladják meg a járulékos költségek a 30 százalékot – derül ki Berki Erzsébet kutatásából. Szlovéniában ugyanakkor a járulékok és az egyéb elvonások összesen sem érik el a költségek egyötödét. A munkavállalókat és a munkáltatókat együttesen terhelő adók és járulékok Magyarországon nagyobbak, mint a munkabér 80 százaléka, amellyel a térségben az első helyen áll. (Ausztriában pedig 30 százalék alatt van.) Berki Erzsébet szerint elgondolkodtató, hogy a magas közterhek sem elegendőek a költségvetési egyensúly fenntartásához, ugyanakkor az egyensúly hiánya megakadályozza a kormányokat abban, hogy a közterheket mérsékeljék.

A túlzott kötelezettségek hatása megmutatkozik a tőkebefektetések irányának változásában is, ami hatással van a munkanélküliség alakulására és a versenyképességre is. Amíg tíz évvel ezelőtt Magyarország a hatodik legvonzóbb befektetési terep volt a világon, 2000-re a 49. helyre csúszott vissza. A Kelet-Európába 2001-ig érkezett majdnem százmilliárd dollár külföldi tőkéből Magyarországon fektettek be 23,5 milliárdot, több mint 23 százalékot, 2002-ben pedig a 14,6 milliárd dollárból az MNB adatai szerint mindössze kétmilliárd dollár érkezett ide.

Pedig egyre kevésbé a bérek határozzák meg Magyarország és a többi kelet-közép-európai ország versenyképességét. Ráadásul az egyre inkább régiókban gondolkodó multinacionális befektetők már az egyes közép-európai országok közül sem a bérszínvonal és az egyéb foglalkoztatási terhek alapján választanak. A térség államaiban már közel azonos szinten állt a munkaerőköltség.

Befektetői döntések

A szakértők szerint a meglévő különbségek nem nagyon játszanak szerepet a befektetői döntéseknél, ennél fontosabb szempont a rendelkezésre álló és hadra fogható munkaerő, valamint az infrastruktúra fejlettsége. A bérek legfeljebb az olcsó és képzetlen munkaerőre alapozó beruházóknál számítanak továbbra is elsődleges szempontnak. Ezek viszont előbb-utóbb amúgy is továbbállnak a térségből valamelyik még olcsóbb és még keletebbre fekvő országba.

Berki Erzsébet szerint ezért a versenyben más természetű tartalékokat kell hadrendbe állítani az olcsó munkaerő helyett. A kutatók szerint éppen ez az a pont, ahol Magyarország nem áll túl jól, kivált a régió éllovasának számító Szlovákiához képest.

Északi szomszédunk sem elsősorban a – nem sokkal alacsonyabb – bérekkel gyakorol a többieknél nagyobb vonzerőt a befektetőkre, hanem a szabad munkaerővel és a kormányzat által ígért komoly infrastrukturális fejlesztésekkel. Nem is beszélve arról, hogy a szlovák kormány komplex befektetésösztönzési csomaggal udvarolta körül a befektetőket, ráadásul nagy bátorságról tett tanúbizonyságot, amikor mérsékelte adószintjét.

Magyarországon ugyanakkor a szakképzett munkások hiánya továbbra is nagy gondot okoz a vállalatoknak, bár az idén már nem annyira, mint tavaly -derül ki a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara, valamint a Kienbaum tanácsadó cég 2004 decemberében publikált bérezési tanulmányából. A felmérés szerint még mindig a cégek 18 százaléka nevezi "nem kielégítőnek" a kínálatot, de ez az arány tavaly még 33 százalék volt, miközben a "jó" válaszok aránya 7-ről 20 százalékra emelkedett. Ajellemző regionális különbségek tekintetében viszont nem következett be javulás: miközben Nyugat-Magyarországon átlagosan 2,2-vel osztályozták a munkaerő-kínálatot – 1-től (nagyon jó) 5-ig (nem kielégítő) terjedő skálán –, addig Dél-Magyarország esetén csak 2,8-ot ért el ez az érték. Országszerte még mindig hiánycikk a szakmunkás, a mérnök és a technikus.

Bérpolitikai törekvések

Mivel a frissen csatlakozott országokban a bérek színvonala jóval alacsonyabb, mint az EU 15-ökben, a gazdaságpolitikusoknak állást kell foglalniuk abban a kérdésben, hogy a bérek kiegyenlítődését spontán folyamatokra bízzák-e, vagy valamilyen eszközrendszerrel irányítják a felzárkóztatás folyamatát. Magyarországon utóbbi álláspontot elsősorban a szakszervezetek képviselik, szerintük a kormánynak olyan gazdaságpolitikát kell folytatnia, amely a bérszínvonal növekedését gyorsítja – mondja Berki Erzsébet. Ezzel szemben a munkaadói szervezetek szerint a bérköltség-növekedés olyan mértékben rontja a gazdaság versenyképességét és teszi tönkre a kevésbé tőkeerős vállalkozók egy részét, hogy bármiféle mesterséges beavatkozás csak árthat a gazdaságnak. A kormány szintén a teljesítmények növekedésével arányban álló felzárkózás lehetőségét hangsúlyozza.

Berki Erzsébet kutatásából az derül ki, hogy nemzeti bérfelzárkóztatási stratégiával a csatlakozó kelet-közép-európai országok közül egyedül Szlovénia rendelkezik. A szakértők szerint a szakszervezetek programjában is csak Magyarországon és Szlovákiában szerepel egyáltalán a keresetek felzárkóztatása. Csehországban a fő prioritás a munka termelékenységének növelésével arányos bérnövekedés, mint ahogy Magyarországon is. Lengyelország sem tűzte napirendre e kérdést, mivel ott a legnagyobb probléma az álláshelyek megőrzése, a munkanélküliség mérséklése és az infláció csökkentése. Ennek következtében a szociális partnerszervezetek stratégiájában a bérek kérdése háttérbe szorult. Szlovákia az EU-csatlakozás kapcsán szintén nem alakított ki nemzeti bérstratégiát, ugyanakkor jelentős lépéseket tett annak érdekében, hogy – a közterhek viszszafogásával – növelje az ország tőkevonzó képességét.

Szlovénia viszont sokkal szélesebb alapokra helyezett, konszenzusos stratégiát alakított ki, amelynek legfőbb célja nem az EU bérszínvonalának elérése, hanem a fenntartható növekedés és ennek részeként a jólét erősítése. A társadalompolitikai célokból kitűnik, hogy nem egyszerűen anyagi jólétről van szó, hanem a társadalom szociális és műveltségbeli állapotának javításáról, a társadalmi egyenlőség eszméjének kiteljesítéséről, a társadalom integritásának erősítéséről. Szlovéniában a főbb prioritásokat a 2003-2005 időszakra vonatkozó Szociális Megállapodás rögzíti. Ebben kialakítottak egy viszonylag egyszerű növekedési kritériumot, miszerint az egyensúlyos bérnövekedés reálértékben egy százalékkal alacsonyabb, mint a termelékenység növekedése. Ez az arány ösztönzi a fejlődést, lehetővé teszi új álláshelyek létrehozását és a felduzzadt társadalombiztosítási terhek finanszírozását is.

 

 

Minimálbér Európában 2003-ban (euró)

EU-tagországok

Görögország

605

Spanyolország

526

Franciaország

1154

Írország

1073

Luxemburg

1369

Hollandia

1249

Portugália

416

Nagy-Britannia

1105

2004-től csatlakozó országok

 

Csehország

199

Észtország

138

Magyarország

212

Lettország

116

Litvánia

125

Lengyelország

201

Málta

535

Szlovákia

118

Szlovénia

451

Később csatlakozó országok

 

Bulgária

56

Románia

73

Törökország

189

Forrás: Eurostat

 

Bérezési szabályok az új tagállamokban

A tavaly csatlakozott kelet-közép-európai országok mindegyikére a szabad béralku jellemző, az egyes országokban azonban nem azonos ennek tartalma, szabadságának foka, az ezt befolyásoló, esetleg korlátozó eszközök tára, valamint az állami beavatkozás mértéke. A versenyszférában mindenütt intézményesült a béralku, a költségvetési szférában pedig kormányzati, parlamenti szinten meghatározott tarifarendszerek működnek. Mindkét szférára érvényes az országosan kötelező minimálbérek rendszere, amely Szlovéniában minimálbér-tarifa alkalmazását jelenti, míg a többi államban egy összegben határozzák azt meg.

Csehország: Az úgynevezett szerződés szerinti bérek a versenyszférára, azaz a gazdasági társaságoknál alkalmazott dolgozókra vonatkoznak, ahol a foglalkoztatottak 4/5-e dolgozik; a bérek itt egyéni, illetve kollektív alku tárgyát képezik. Aköltségvetési szférában tevékenykedők keresetének mértékét törvény határozza meg.

Lengyelország: A versenyszféra magában foglalja az összes vállalatot, a magán, illetve az állami tulajdonban működőket egyaránt. A béreket ebben a szektorban kollektív szerződéssel, illetve más belső technikákkal, szabályzatokkal határozzák meg. Ebben a szektorban az 50 fő feletti létszámot foglalkoztatókra maximált bérnövekedési indexet ír elő a Vállalatok Bérnövekedési Indexéről szóló 1994. évi törvény. Ez nem kötelező, de a bérnövekedés ezt nem meghaladó mértékéhez adókedvezményeket kapcsoltak. Külön jogszabály vonatkozik az e szektorba tartozó állami tulajdonú vállalatoknál dolgozó menedzserekre. A központi költségvetési szektor kereseteit törvény határozza meg. A közszolgáltató vállalatoknál a javadalmakat a szakszervezetek és munkaadók által megkötött kollektív szerződések, illetve egyéb belső előírások szabályozzák.

Magyarország: A rendszer leginkább a lengyel felosztáshoz hasonlít, miszerint a versenyszférában a szabad béralku a jellemző, amely az egyéni megállapodásokban, a vállalati és a többmunkáltatós, illetve a szakmai-ágazati kollektív szerződések megkötésében jelenik meg. Ebbe a szektorba tartozik minden gazdasági társaság – tekintet nélkül arra, hogy állami vagy magántulajdonról van-e szó-, valamint az egyéni vállalkozások. A versenyszférában a kötelező minimálbér – amelyet az Országos Érdekegyeztető Tanácsban (OÉT) konszenzussal állapítanak meg – befolyásolja az ágazati és a helyi alkut. Ezenkívül néhány kötelező bérpótlék alapbérhez viszonyított minimumára is van kötelező előírás. Egyébként évente ajánlásjellegű keresetemelési mértéket határoznak meg az OÉT-ben a kormány és a szociális partnerek megállapodásával. Időszakonként előfordul, hogy az állami tulajdonban lévő cégek menedzsmentje számára a kormány előírja a béremelés felső korlátját.

Szlovákia: A bérezés rendszerét az ottani Munka Törvénykönyve szabályozza. Csakúgy, mint Magyarországon, a magáncégek és az állami tulajdonú vállalatok együtt alkotják a versenyszférát, amelyben az országosan kötelező minimálbér mellett kollektív szerződések és megállapodások szabályozzák a keresetek alakulását. A törvény azon munkáltatók számára tartalmaz kötelező előírásokat a bérek emelésére, amelyekre nézve nincs hatályos kollektív szerződés. A költségvetési szférán belül külön tarifarendszert alkalmaznak a közigazgatásban, az igazságszolgáltatásban, a rendvédelemben és az állami szolgáltatásokban.

Szlovénia: A bérmeghatározásban döntő szerepe van a legfelső körben kötött kollektív szerződéseknek. Nemzeti szinten két kollektív szerződés létezik, az egyik a verseny-, a másik a közszféra számára. Az előbbire vonatkozó első általános kollektív szerződést 1990 augusztusában, a közszférára vonatkozót pedig 1991 októberében kötötték meg. A közintézmények, a kormányhivatalok és a helyi költségvetési szervek alkalmazottainak bérarányait törvény szabályozza.

 

körkép a legkisebb keresetről

A tavaly csatlakozott országok minimálbérrangsorát Málta (535 euró) és Szlovénia (451 euró) vezeti, Magyarország a harmadik helyen áll a rangsorban. Szlovákiában a legkisebb bér alig a fele a többi vizsgált országénak.

A bruttó és a nettó minimálbér közötti különbség arra utal, hogy a vizsgált országok nem egyformán értelmezik a minimálbér kategóriájának szociális tartalmát. Egészen 2002-ig Csehországban és Szlovákiában terhelte a minimálbért a magasabb bérekhez viszonyítva a legkisebb elvonás. A két szomszédot azonban Magyarország 2003-ban egy hajszállal megelőzte e tekintetben, miután a minimálbér után adójóváírás jár. Ennek köszönhető, hogy a legkisebb bér és az átlagkereset egymáshoz viszonyított aránya Magyarországon jelentősen javult az utóbbi években. Lengyelországban az elvonás némileg nőtt a vizsgált időszakban, és változatlanul magas Szlovéniában, ahol azonban a minimálbér szintje jóval magasabb, mint a többi vizsgált országban. Magyarország kivételével a többi ország bármennyire is szociális kategóriaként kezeli a legkisebb keresetet, annak jelentős része adóként mégis a költségvetésbe vándorol. Magyarországon ugyan a bruttó minimálbér mindössze a bruttó átlagkereset 36 százaléka, a nettó arány viszont 49 százalék, vagyis a térségben a legmagasabb.

 

A nemzetközi cégek vezetői keresnek a legjobban

A magyarországi német vállalatok ügyvezetői tavaly átlagosan 14,7 millió forintot kerestek, ami körülbelül 12 százalékkal magasabb a 2003. évi átlagnál – derül ki a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara és a Kienbaum tanácsadó cég 2004 decemberében publikált bérezési tanulmányából. [Az elemzés a magyarországi külföldi (német, francia és osztrák) vállalatok körében végzett felmérésen alapszik, amely több mint nyolcezer állás adatait dolgozza fel.]

A foglalkoztatottak pozíciójából eredő jövedelemkülönbségek mellett a felmérés számos olyan különbséget is kimutat, amely magától a vállalattól függ. Ezek szerint a fizetések jelentős mértékben szóródnak a cég nagysága, ágazati hovatartozása és jövedelmi helyzete szerint. A több mint 10 milliárd forint árbevételt felmutató vállalatok vezetői 21,9 millió forintot vihetnek haza évente, ami több mint kétszerese annak, amit az egymilliárd forint alatti cégek irányítói kapnak. Még a munkások esetében is 1,3 és 2,2 millió forint között szóródnak a bérek.

Az ágazatok között a gyógyszeripar az éllovas, hiszen ott 2,3 millió forintot tehet zsebre egy munkás – 130 százalékkal többet, mint a kiskereskedelemben dolgozó kollégája. Az egyéni fizetésre a képzettség is lényeges befolyással van. Például az egyetemi diplomával rendelkező szakemberek átlagosan 4,3 millió forintot keresnek, míg egy szakközépiskolai bizonyítvány csupán 2,4 milliót hoz a konyhára.

A megkérdezett cégek szerint a jövedelem egyre növekvő hányadban tartalmaz eredményhez kötött elemeket. Ma már a vizsgált munkakörök 76 százaléka foglal magába változó bérhányadot (előző évben 70 százalék volt ez az arány), amely átlagosan az összjövedelem 14 százalékát teszi ki. Az ügyvezetőknél azonban ez az arány már eléri a 21 százalékot, miközben a szakmunkások és az egyszerű munkások esetén a fizetés csak 12 százaléka kötődik az eredményhez. A tanulmány részletesen foglalkozik a béren kívüli juttatásokkal is: például a vállalati nyugdíj valamilyen formáját már a megkérdezett vállalatok 45 százaléka nyújtja dolgozóinak, míg 2001-ben ez az arány csak 31 százalék volt. Cégautó gyakorlatilag kivétel nélkül minden ügyvezetőnek jár, a legkedveltebb márka az Audi.

 

Közép-Európa kis tigrise: Szlovákia

Szlovákia alig egy év leforgása alatt befektetői paradicsommá rajzolta át azt a fehér foltot, amely korábban az országot jelölte a nemzetközi tőke térképén. Jó egy éve már szinte hetente jelenti be egy-egy újabb multinacionális konszern befektetési szándékát az országban – olvasható a DPA hírügynökség értékelésében. A Világbank szeptemberi jelentése "a világ leginkább reformorientált gazdaságának" titulálta északi szomszédunkat. Az egységes adót minden politikai ellenállással szemben keresztülvivő szlovák pénzügyminisztert, Ivan Miklost pedig az Euromoney magazin októberben az év pénzügyminiszterévé kiáltotta ki.

A szlovák munkaerőt magasan képzettnek tartják, különösen ahhoz képest, hogy az emberek viszonylag alacsony fizetésért hajlandóak dolgozni, keveset akadékoskodnak, és szinte soha nem sztrájkolnak. Az idén január óta ehhez még hozzájön a rendkívül alacsony, 19 százalékos egységes személyi jövedelemadó és társasági adó is. Az osztalék pedig egyáltalán nem adózik. A határozottan vállalkozásbarát adópolitika mellett a radikális szociális reformok is kivívták maguknak a nemzetközi elismerést: a munkanélküliségi juttatások és más szociális ellátások drasztikus visszafogásával egy időben bevezették a munkába állítást ösztönző úgynevezett aktiválási prémiumot. Vagyis a rendszer az állami segélyezés igénybevétele helyett munkavállalásra ösztönöz.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8680 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8680 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5154 olvasói kérdésre 5154 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8680 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8680 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5154 olvasói kérdéssel.

Munkakör elnevezésének módosítása

Egyik ügyfelünk munkavállalóinak munkaköre változik az alábbiak szerint: „Market Head HU”-ból „Market Head HU, SK, CZ” lesz, illetve „Senior Key Account Manager”-ből „Key...

Tovább a teljes cikkhez

Több munkakör betöltése egy munkaviszonyban

Mire kell figyelni, ha egy munkavállaló ugyanannál a munkáltatónál több munkakört tölt be, különösen a munkaszerződés és munkaköri leírás tartalmának meghatározása során?...

Tovább a teljes cikkhez

„GYES-ről” visszatérő köztisztviselő felmentése

A közös hivatalunknál dolgozik egy köztisztviselő, aki jelenleg GYES-en van. 2018. október 29. napjától lett kinevezve határozatlan időre a közös hivatalnál köztisztviselői...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság felmentési időre

Az egyik alkalmazottunk, aki közalkalmazotti jogviszonyban van, 2025. 03. 31-ig lenne nálunk állományban, mivel utána a nők 40 éves kedvezményes nyugdíjával menne nyugdíjba. A...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság

Terembérbeadással foglalkozó kft. a hét minden napján 8–22-ig tartó időpontokban ad ki termeket külső vállalkozóknak az általuk szervezett eseményekre, illetve részben saját...

Tovább a teljes cikkhez

Alpolgármester tiszteletdíja – társadalmi megbízatás esetén

A társadalmi megbízatású alpolgármester tiszteletdíját miként kell megállapítani, ha a polgármestert főállásúként választották meg? A Mötv. 80. §-ának (2) bekezdése alapján a...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolakezdési támogatás – pedagógus szülőnek

A 401/2023. Korm. rendelet szerinti iskolakezdési támogatással [106. §] kapcsolatosan kérdezném, hogy ez mérlegelés alapján jár-e a munkavállalónak, vagy a kérésére kötelező-e...

Tovább a teljes cikkhez

Költségtérítés munkába járáshoz és hazautazáshoz

Pedagógus munkavállaló lakóhelye „A”, tartózkodási helye „B”, munkahelye „C” településen van. Hétfőtől péntekig saját gépjárművel történő napi munkába járást...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaszüneti nap díjazása készenléti jellegű munkakörben

A cégünk készenléti jellegű munkakört alkalmaz (biztonsági őrök). Órabéresek, munkaszerződésük szerint az alapbérük a törvény által megengedett bérpótlékokat tartalmazza. Ha a...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság felmentési időre

Az egyik alkalmazottunk, aki közalkalmazotti jogviszonyban van, 2025. 03. 31-ig lenne nálunk állományban, mivel utána a nők 40 éves kedvezményes nyugdíjával menne nyugdíjba. A...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság

Terembérbeadással foglalkozó kft. a hét minden napján 8–22-ig tartó időpontokban ad ki termeket külső vállalkozóknak az általuk szervezett eseményekre, illetve részben saját...

Tovább a teljes cikkhez

Alpolgármester tiszteletdíja – társadalmi megbízatás esetén

A társadalmi megbízatású alpolgármester tiszteletdíját miként kell megállapítani, ha a polgármestert főállásúként választották meg? A Mötv. 80. §-ának (2) bekezdése alapján a...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolakezdési támogatás – pedagógus szülőnek

A 401/2023. Korm. rendelet szerinti iskolakezdési támogatással [106. §] kapcsolatosan kérdezném, hogy ez mérlegelés alapján jár-e a munkavállalónak, vagy a kérésére kötelező-e...

Tovább a teljes cikkhez

Költségtérítés munkába járáshoz és hazautazáshoz

Pedagógus munkavállaló lakóhelye „A”, tartózkodási helye „B”, munkahelye „C” településen van. Hétfőtől péntekig saját gépjárművel történő napi munkába járást...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaszüneti nap díjazása készenléti jellegű munkakörben

A cégünk készenléti jellegű munkakört alkalmaz (biztonsági őrök). Órabéresek, munkaszerződésük szerint az alapbérük a törvény által megengedett bérpótlékokat tartalmazza. Ha a...

Tovább a teljes cikkhez

Kötelező béremelés fizetés nélküli szabadságot követően

Több ügyfelünk fordult hozzánk azzal a kérdéssel, hogy sok esetben a munkába fizetés nélküli szabadság után visszatérő kismama ugyan jelzi visszatérési szándékát, de egyben be is...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díj – négyen egy helyett

A gazdálkodási osztályon dolgozó pénzügyes munkakört ellátó köztisztviselő kollégánk szülési szabadságát tölti 2024. szeptember 9-től. E naptól a Kttv. 52. §-ának (1)...

Tovább a teljes cikkhez

Nyelvpótlék – jogosultság és összegek

1. A köztisztviselőnknek van egy angol középfokú írásbeli (2019. január 10-én szerezte) és egy angol középfokú szóbeli nyelvvizsgája (2019. augusztus 14-én szerezte). A Kttv....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5154 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 269-ik lapszám, amely az 5154-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem