×

Hatékonyságjavítás humánstratégiával

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 82. számában (2004. december 15.)
A magyar termelőcégek közül számosan törekednek arra, hogy tudatos programok alapján javítsák termelékenységüket. A szakemberek úgy vélik, a következő években a piac kényszere mind több céget sarkall majd arra, hogy e téren – illetve a munkaidő jobb kihasználásában – érdemi eredményeket érjenek el, s ezzel közelebb jussanak az uniós bérfelzárkózáshoz is. A hatékonyság javításában nagy szerepe lehet egy-egy vállalkozásnál a megfelelő humánerőforrás-stratégiának is.

Magyarországon jellemzően a nemzetközi vállalatok beszállítói azok a cégek, amelyek kitüntetett figyelmet fordítanak termelékenységük növelésére – mondta lapunk érdeklődésére Mátrai Norbert, a Magyar Gazdaságelemző Intézet (MGI) egyik divíziójának – a Magyar Termelékenységi Központ – megbízott ügyvezető igazgatója. Elsősorban – mérettől függetlenül – az autó-, gépipari és elektronikai vállalkozások járnak az élen. A nemzetközi cégek részéről ugyanis nagy nyomás nehezedik rájuk, hogy az előírt követelményeket teljesítsék, s versenyképességüket megőrizzék, illetve javítsák. Jellemző, hogy az éles konkurenciaharcban a megrendelők az árakat lefelé nyomják, s amelyik cég profitot akar termelni, annak figyelnie kell a költségek csökkentésére, illetve a termelékenységi mutató állandó javítására.

Ösztönzés és motiváció

Az ügyvezető igazgató szerint általánosságban elmondható: egy vállalatnál a száz százaléknak vett teljes munkaidőalapból öt százalékot tesz ki az a hányad, amelyért a vevő effektíve fizet. Amennyiben egy munkáltatónak akár egy százalékkal sikerül megnövelnie ezt az időt, akkor teljesen azonos körülmények (gépek, berendezések, munkatársak, termékfajták stb.) között is húsz százalékkal bővül a vevő által megfizetett időalap.

A termelékenységfejlesztési modell alapja a veszteségek azonosítása és folytonos kiküszöbölése a vállalati folyamatok minden szintjén. Fel kell mérni, hogy a rendelkezésre álló erőforrásokat – ember, gép, know-how – hogyan lehet optimálisan kihasználni. Elengedhetetlen, hogy a termelékenység javítása a vállalaton belül ne csupán egy kiválasztott csoport feladata legyen; azt a cég egészére – a minőségre is – ki kell terjeszteni, s a napi rutinmunkába be kell építeni. Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a rendszereket az emberek működtetik, s lehet bármilyen jó egy adott módszer, ha annak megvalósításához nem tudják megnyerni a munkatársakat. Olyan emberekkel nem lehet sikeres a vállalat, akik attól félnek, hogy a termelékenység növelése drasztikus létszámcsökkentéshez vezethet a cégüknél.

A hatékonysági mutató javításában hangsúlyos szerepe van a humánerőforrás-stratégiának. Kiemelt figyelmet kell fordítani a kommunikációra, a folyamatos ösztönzésre és a motivációra – ez utóbbinál nemcsak a pénzre kell gondolni – az oktatásra, a képzésre. Egy szervezet akkor működik jól, ha a vállalati és egyéni célok találkoznak: ez egyszersmind annak is feltétele, hogy az illető cég jobban produkáljon versenytársainál. Ahol a termelékenységi projektek sikeresen működnek, ott azt az emberek úgy élik meg, hogy az előrejutás a közös fejlődés eredménye.

Előtérben a minőség

A piac előbb-utóbb minden területen kikényszeríti a változásokat – fogalmazott Bessenyey Balázs, a Magyar Gazdaságelemző Intézet HPC divíziójának vezető tanácsadója. Az átrendeződést a cégek nem egyszer sokkszerűen élik meg. Példa erre, amikor az egyik vidéki vállalat munkatársai félhavi járandóságukat nem kapták meg, mert az egyik megrendelő minőségi kifogások miatt egy nagy tételt nem vett át. A magyarázat kézenfekvő: a cégnél a múltban ahhoz szoktak hozzá, hogy ha kisebb minőségi bakik előfordultak, akkor felajánlottak némi árengedményt a vevőnek, aki azt követően átvette a megrendelt árut és fizetett. A piac azonban változott, s ehhez a cégnek is alkalmazkodnia kellett, különben becsukhatja a kapukat.

A vezető tanácsadó elmondása szerint ilyen esetekben – amikor gyors cselekvésre van szükség – azt szokták tanácsolni a bajban lévő vállalatok vezetőinek, hogy ne tréningen vegyenek részt, hanem menjenek el egy olyan vállalkozáshoz, ahol úgymond rendben mennek a dolgok. Bessenyey Balázs szerint akadnak olyan cégvezetők, akik azt hiszik, ha beállítanak egy új gépet – amely bizonyos idő alatt kétszer annyi terméket képes előállítani – akkor ez elegendő lesz a termelékenység javításához. Sokan ugyanis hajlamosak arra, hogy az emberi tényezőt figyelmen kívül hagyják, ez pedig komoly versenyhátrányt jelenthet.

Egy-egy vállalatnál már első látásra is felismerhetők azok az árulkodó jelek, amelyek arra utalnak, hogy a termelésben fennakadások lehetnek. Ilyen a rendetlenség, a tébláboló emberek, az akadozva érkező alapanyagok. A tanácsadó megjegyezte: praxisában volt olyan cég, ahol az anyagbeszerző büszkén mesélte, hogy jelentős árengedménnyel sikerült megvásárolnia egy nagyobb tétel alapanyagot. Ugyanakkor nem vette figyelembe, hogy a kereskedő ömlesztve szállította le azt, s a helyben történő kiszerelés nem kevés időt vett igénybe, ezért valójában "többe került a leves, mint a hús".

Jártak olyan cégnél is, ahol az igazgatói iroda pazarul volt berendezve, s a látogatóknak védőruhát kellett felvenniük, amikor azonban lementek az üzembe, meglepődve látták, hogy ujjnyi vastagon állt a por a gépeken.

Oktatás, átképzés

Kollár Márton, a Jászberényi Aprítógépgyár humánigazgatója elmondta: az éles piaci versenyben a vállalatok arra törekednek, hogy csökkentsék költségeiket, s javítsák hatékonyságukat. Ebben egyre hangsúlyosabb szerepet kaphat a humánpolitika is, amely segítheti, hogy összehangoltan működjön a szervezés, a vezetés és az irányítás. E szemlélet elsősorban azon cégeknél működik így, ahol a vállalatvezetés partnernek tekinti a humánerőforrással foglalkozó kollégákat. Természetesen még vannak úgynevezett technokrata felfogású vezetők, akik azt gondolják, hogy elsősorban a műszaki fejlesztésen múlik a hatékonysági mutatók javítása, s kevésbé értékelik az emberi tényezőket. Nyilvánvaló azonban, kiemelten kell foglalkozni a munkatársak továbbképzésével, oktatásával is. Ez annál inkább fontos, mert ha a cégek nem tudják javítani hatékonyságukat, nincs esélyük arra sem, hogy számottevően emeljék a béreket – tette hozzá a humánigazgató.

A hatékonyság javításához elengedhetetlen, hogy jól működő humánerőforrás-stratégiával rendelkezzék a vállalkozás – mondta Tomcsányi Péter, a Prime Rate Kft. ügyvezető igazgatója. Természetesen fontos a megfelelő színvonalú műszaki háttér, de ehhez egy jól működő vállalatirányítási rendszernek kell kapcsolódnia. A jó döntések meghozatalához mindenekelőtt gördülékeny információáramlásra van szükség. Az ügyvezető kiemelte: fontos, hogy a vállalat iránt elkötelezett emberek dolgozzanak a szervezetnél, hiszen egy cégnek a saját dolgozója a legértékesebb ügyfele. Ha a munkatársak nem érzik a megbecsülést, s nem elég motiváltak, akkor ez negatívan hat a teljesítményükre is. Tomcsányi Péter több motivációs tényezőt sorolt fel. Nem elhanyagolható az anyagi juttatások szerepe, de legalább olyan fontos, hogy az emberek olyan munkát végezzenek, amelyben örömüket lelik, s a vezetők feladata, hogy segítsenek ebben. Kiemelt fontosságú a megfelelő munkahelyi környezet, továbbá az is, hogy a munkatársak olyan kollégákkal dolgozzanak együtt, akikkel jól érzik magukat.

Az ügyvezető elmondása szerint a Prime Rate Kft. évente több millió forintot költ a munkatársak képzésére, valamint szervezetfejlesztésre, amihez külső tréningcég segítségét is igénybe veszi. Ugyanakkor nemcsak saját dolgozóik, hanem beszállítóik megbecsülésére is figyelmet fordítanak. A Prime Rate nem alkalmaz saját humánszakembert, ezt a tevékenységet külső céggel végezteti. Az ügyvezető szerint olyan munkáltatónál érdemes főállású HR-szakembert alkalmazni, ahol a létszám meghaladja a száz főt.

lvesztegetett munkaórák

Az elvesztegetett munkaórák kétszer annyi költséget jelentenek a vállalatoknak, mint a hiányzás, az állami szabályozásokból adódó pluszterhek, valamint a nem megfelelő közlekedés és a szállítási problémák következményei együttvéve – állapítja meg a Czipin & Proudfoot Consulting e témában közzétett tanulmánya. A tanácsadó cég tíz ország 925 közép- és felsővezetőjének megkérdezésén alapuló vizsgálata szerint Magyarország termelékenységi szintje 59 százalék, ami még mindig 26 százalékkal marad el az optimálisnak tartott 85 százalékos szinttől.

A termelékenységet vizsgálva legjobban a telekommunikációval foglalkozók, az autó- és gépipari cégek teljesítettek, legkevésbé produktívnak pedig az élelmiszeripar, a bank- és pénzügyi szektor, valamint a papírgyártás bizonyult. A felmérés rávilágított, hogy a magyar felső- és középvezetők problémafelismerő képessége alaposan elmarad a legproduktívabbnak talált amerikai kollégáikétól. Azt reálisan érzékelik, hogy a vállalat hatékonyságát leginkább a vezetői hibák és az ellenőrzési hiányosságok akadályozzák, de általában úgy vélik, hogy ez rájuk személy szerint nem vonatkozik, mindig valaki más hibázik. Megfigyelések szerint e két tényező az esetek 77 százalékában veti vissza a teljesítményt. A nem megfelelő középvezetői irányítás 44, az ellenőrzési hiányosságok 24, a munkamorál hiányosságai 12, a rossz kommunikáció 7, az informatikai problémák 8, a nem megfelelő képesítések szintén 7 munkanapnyi veszteséget okoznak évente és alkalmazottanként a hazai vállalatoknak.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem