×

Jogharmonizáló – A szociális párbeszéd intézményei

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 80. számában (2004. október 15.)
A szociális párbeszéd intézményeit a nemzetközi szabályok és az azokon alapuló érdekegyeztetési gyakorlat kiemelten fontosan kezeli. Tekintve, hogy e szabályok átültetése a magyar jogba részint már megtörtént, részint most van folyamatban, érdemes átfogóan áttekinteni a kérdéskört.

A szociális párbeszéd, a kollektív tárgyalások – ezek hiánya, illetve szükségessége – sokszor a szakmai viták, a politikai diskurzusok, az érdekegyeztető tárgyalások középpontjában álló fogalmak. Milyen nemzetközi szabályok állnak mindezek hátterében?

Nemzetközi egyezmény és ajánlás

A kollektív tárgyalások előmozdításáról a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet 1981-ben elfogadott 154. számú egyezménye rendelkezik. Az egyezmény a gazdasági tevékenység valamennyi ágazatára vonatkozik. A fegyveres testületek és a rendőrség vonatkozásában a nemzeti jogalkotás kivételt tehet. A közszolgálat tekintetében a nemzeti jogalkotás megállapíthatja az egyezmény alkalmazásának különös szabályait.

Kollektív tárgyalás

A kollektív tárgyalás kifejezés mindazon tárgyalásokra kiterjed, amelyekre egyfelől a munkaadó, illetve a munkaadók egy csoportja, illetőleg egy vagy több munkaadói szervezet, másfelől egy vagy több munkavállalói szervezet között

– a munkakörülmények és a foglalkoztatási feltételek meghatározása, a munkaadók és a munkavállalók közötti kapcsolatok szabályozása, valamint

– a munkaadók vagy szervezeteik és a munkavállalók egy vagy több szervezete közötti kapcsolatok szabályozása céljából került sor.

Ahol a nemzeti jogalkotás az 1971-ben elfogadott, a munkavállalók képviselőiről rendelkező 135. számú Nemzetközi Munkaügyi Egyezményben foglaltaknak megfelelően elismeri a munkavállalók bizalmi képviselőinek létezését, a nemzeti jogalkotás vagy gyakorlat azt is meghatározhatja, hogy a kollektív tárgyalások kifejezés milyen mértékben foglalja magában az e képviselettel folytatandó tárgyalásokat.

Amennyiben a kollektív tárgyalások az említett üzemi képviselőkkel folytatandó tárgyalásokat is magukban foglalják, szükség esetén megfelelő intézkedéseket kell tenni annak érdekében, hogy a képviselők személye ne legyen felhasználható az érintett munkavállalói szervezetek helyzetének gyöngítésére.

A kollektív tárgyalások elősegítése

Az egyezmény célja az is, hogy elősegítse a munkaadói és munkavállalói szervezetek közötti konzultáció szabályainak kialakítását, hogy a kollektív tárgyalások folytatását ne gátolhassa az alkalmazandó eljárási szabályok hiánya, vagy azok nem megfelelő volta.

Cél, hogy a munkaügyi viták rendezésére szolgáló szervek és eljárási módszerek oly módon legyenek kiépítve, hogy hozzájáruljanak a kollektív tárgyalások előmozdításához. Az egyezmény rendelkezései nem zárják ki olyan munkaügyi kapcsolatrendszerek működését, amelyekben kollektív tárgyalásokra, békéltető- vagy választott bírósági szervezetek, intézmények keretében, a felek önkéntes részvételével kerül sor. A kollektív tárgyalások elősegítésére szolgáló intézkedések nem hozhatók meg, vagy nem alkalmazhatók oly módon, hogy azok gátolják a kollektív tárgyalások szabadságát.

A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet Ajánlása

A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet 1981-ben ajánlást is kibocsátott a kollektív tárgyalások előmozdításáról. Az ajánlás megállapítja, amennyiben helyes és szükséges, a nemzeti körülményeknek megfelelően intézkedéseket kell hozni, hogy

– a munkaadók és a munkavállalók képviseleti szervei felhatalmazást kapjanak kollektív tárgyalások folytatására, illetve

– azokban az országokban, ahol az illetékes hatóságok bizonyos eljárásokhoz kötik az elismerést azon szervezetek meghatározásának vonatkozásában, amelyek kollektív tárgyalások folytatására jogot szerezhetnek, a meghatározás – a szervezetek képviseleti jellegére tekintettel – a munkaadók és a munkavállalók képviseleti szervezetei között lefolyt tanácskozásokon kialakított, előre rögzített és objektív ismérveken alapuljon.

Szükség esetén a nemzeti körülményeknek megfelelő intézkedéseket úgy kell meghozni, hogy a kollektív tárgyalások folytatására minden szinten (intézményi, vállalati, ágazati, iparági, regionális, országos) lehetőség nyíljék. A kollektív tárgyalásokban részt vevő feleknek intézkedéseket kell tenniük annak érdekében, hogy a képviseletükben tárgyaló személyek minden szinten megfelelő kiképzésben részesüljenek. Ehhez a hatósági szervek – kérésük esetén – segítséget nyújthatnak. E képzés nem érintheti a munkavállalói és a munkaadói szervezeteknek azt a jogát, hogy a kollektív tárgyalásokon részt vevő képviselőiket maguk válasszák meg. A részt vevő feleknek meg kell adniuk a tárgyaló személyek részére a tárgyalások folytatásához és lezárásához szükséges felhatalmazást. Megfelelő intézkedéseket kell tenni annak érdekében, hogy a felek hozzájuthassanak az érdemi tárgyalások folytatásához szükséges információkhoz.

A nemzeti körülményeknek megfelelő intézkedéseket úgy kell meghozni, hogy a munkaügyi viták rendezésére szolgáló eljárások segítsék a feleket, maguk találjanak megoldást a vitás kérdésekre, ha a megállapodás létrehozására irányuló tárgyalások során vita merült fel, vagy szerződések értelmezésével és alkalmazásával volt kapcsolatos a vita.

Konzultáció

A 2002/14/EK irányelv rendelkezik az Európai Közösség munkavállalóinak tájékoztatása és a velük folytatott konzultáció általános kereteinek létrehozásáról. Az irányelv preambuluma többek között kimondja: a munkavállalóknak az őket foglalkoztató vállalkozások döntéseibe történő bevonásának biztosítását célzó nemzeti és közösségi szintű jogszabályi keretek nem minden esetben akadályozták meg, hogy a munkavállalókat érintő súlyos döntéseket úgy hozzanak meg és tegyenek közzé, hogy azt megelőzően elmulasztották lefolytatni a munkavállalók tájékoztatására és a velük folytatott konzultációra vonatkozó megfelelő tárgyalásokat.

Szükség van különösen a vállalkozás foglalkoztatási helyzetével és annak várható alakulásával, illetve amennyiben a munkaadó úgy ítéli meg, hogy a vállalkozáson belüli foglalkoztatási helyzetet esetleg veszély fenyegeti, az esetleges tervezett intézkedésekkel kapcsolatos tájékoztatás és konzultáció elősegítésére és fokozására.

Minimumkövetelmények

Az irányelv a Közösség egész területén alkalmazandó minimumkövetelmények megállapítása, ami ugyanakkor nem akadályozza meg, hogy a tagállamok a munkavállalók számára ezeknél kedvezőbb rendelkezéseket állapítsanak meg.

További cél minden olyan közigazgatási, pénzügyi vagy jogi korlátozás kiküszöbölése, amely a kis- és középvállalkozások alapítását és fejlesztését akadályozza. Ennek megfelelően az irányelv hatályát a tagállamok választása szerint a legalább ötven munkavállalót foglalkoztató vállalkozásokra, vagy a legalább húsz munkavállalót foglalkoztató üzemekre kell korlátozni. A munkavállalók tájékoztatására és a velük folytatott konzultációra vonatkozó közösségi kereteknek minimális szinten kell tartani a vállalkozásokra, illetve üzemekre rótt terheket, ugyanakkor hatékony joggyakorlást kell biztosítania. Egyes, különösen bizalmas adatok közlésével kapcsolatban meg kell védeni a vállalkozásokat és az üzemeket. A tájékoztatás és a konzultáció vállalkozási vagy üzemi szinten jogokat és kötelezettségeket jelent a szociális partnerek számára.

A konzultáció fogalma

Az irányelv alkalmazásában konzultáció a munkavállalók képviselői és a munkaadók közötti eszmecsere és párbeszéd. Az irányelv értelmében a konzultáció kiterjed a foglalkoztatásnak a vállalkozáson belüli helyzetére, szerkezetére és várható alakulására, bármely várható tervezett intézkedésre.

A konzultáció kiterjed az olyan döntésekre is, amelyek várhatóan a munkaszerződés vagy szerződéses viszonyok lényeges változásaihoz vezetnek (pl. csoportos létszámcsökkentés, munkáltatói jogutódlás).

A konzultációt a célnak megfelelő időben, módon és tartalommal kell folytatni az adott témától függően a vezetőség és képviselet megfelelő szintjén.

A konzultáció során a munkavállalók képviselőinek lehetőséget kell biztosítani a munkaadóval történő találkozásra, és arra, hogy az általuk kialakított véleményre választ kapjanak, a válasz okait megismerhessék. A tagállamok a megfelelő szinten, beleértve a vállalkozói vagy üzemi szintet, megbízhatják a szociális partnereket, hogy tárgyaláson alapuló megállapodásra bármikor szabadon határozzák meg a munkavállalók tájékoztatására és a velük való konzultációra vonatkozó gyakorlati rendelkezéseket.

Csoportos létszámcsökkentés

A 98/59/EK irányelv szerint, ha egy munkáltató csoportos létszámcsökkentést tervez, a megállapodás céljával megfelelő időben konzultációkat kell kezdeményeznie a munkavállalók képviselőivel. A konzultációk kiterjednek a létszámcsökkentés elkerülésének vagy az érintett munkavállalók száma csökkentésének módjaira és eszközeire, valamint a következmények enyhítésére. A munkavállalói képviselők konstruktív javaslatainak elősegítése érdekében a munkáltatónak a konzultáció során megfelelő időben meg kell adnia a tárgyhoz tartozó információkat, és közölnie kell a tervezett elbocsátások feltételeit (pl. az ok, az érintett munkavállalói csoport létszáma, az időbeni ütemezés).

Munkajogi jogutódlás

A 2001/23/EK irányelv (a munkavállalók jogainak a vállalkozások, üzletek vagy ezek részeinek átruházása esetén történő védelmére vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről) konzultációs kötelezettséget ír elő az átadó és a kedvezményezett munkáltatónak arra az esetre, ha a jogutódlással összefüggésben a munkavállalókat érintő intézkedéseket terveznek. E kötelezettség fennáll, függetlenül attól, hogy az átruházást eredményező döntést a munkáltató vagy a felette ellenőrzést gyakorló vállalkozás hozta meg. A jogutódlással kapcsolatos tájékoztatás elmaradásakor nem fogadható el alapos kifogásként, hogy a munkáltató konzultációs kötelezettségét azért nem teljesítette, mert az ellenőrzést gyakorló vállalkozás elmulasztotta tájékoztatását.

Európai Üzemi Tanács

A 94/45/EK irányelv rendelkezik az Európai Üzemi Tanács létrehozásáról vagy a munkavállalók tájékoztatásával és a velük való konzultációt szolgáló eljárás kialakításáról a közösségi szintű vállalatokban és vállalatcsoportokban. Az irányelv általános rendelkezése szerint valamennyi közösségi szintű vállalatban, vállalatcsoportban létre kell hozni – az irányelvben meghatározott eljárás szerint benyújtott kérelemre – egy Európai Üzemi Tanácsot, vagy a munkavállalók tájékoztatását és a velük való konzultációt szolgáló eljárást abból a célból, hogy a munkavállalókat az irányelvben rögzített feltételek szerinti módon és hatállyal tájékoztassák, velük így konzultáljanak. Az irányelv értelmezésében konzultáció a munkavállalói képviselők és a központi vezetés, illetve bármely, ennél megfelelőbb vezetési szint közötti véleménycsere kialakítása. Az irányelv alkalmazásában közösségi szintű vállalat, amely a tagállamokban legalább ezer munkavállalót, és legalább két tagállamban egyenként százötven munkavállalót foglalkoztat, vállalatcsoport az ellenőrző vállalat és annak ellenőrzött vállalatai. Közösségi szintű vállalatcsoportnak az tekintendő, amely a tagállamokon belül legalább ezer munkavállalóval, legalább két, különböző tagállamban működő csoporthoz tartozó vállalattal, és legalább egy további, legalább százötven munkavállalót foglalkoztató csoporthoz tartozó vállalattal rendelkezik egy másik tagállamban.

A központi vezetés (a közösségi szintű vállalat központi vezetése, illetve közösségi szintű vállalatcsoport esetében az ellenőrző vállalat) felelős a konzultációt szolgáló eljárásnak a közösségi szintű vállalatban és vállalatcsoportban történő létrehozásához szükséges feltételek és eszközök biztosításáért.

A központi vezetés és a munkavállalók képviselőiből létrehozott ún. különleges tárgyalótestület megállapodik, hogy az Európai Üzemi Tanács, vagy helyette egy, illetve több tájékoztatási és konzultációs eljárást hoz létre. A megállapodásnak meg kell határoznia, hogy a munkavállalók képviselői milyen feltételek mellett jogosultak a nekik nyújtott tájékoztatás megvitatása céljából értekezletet tartani. Ennek a tájékoztatásnak különösen olyan transznacionális kérdésekre kell vonatkoznia, amelyek jelentősen befolyásolják a munkavállalók érdekeit.

A tagállamoknak rendelkezniük kell arról, hogy a különleges tárgyalótestületnek, az Európai Üzemi Tanácsnak a tagjai, valamint az őket segítő szakértők a tudomásukra hozott, kifejezetten bizalmasnak minősített információkat nem jogosultak nyilvánosságra hozni. Ugyanez vonatkozik a munkavállalói képviselőkre is a tájékoztatási és konzultációs eljárás keretében. A központi vezetésnek és az Európai Üzemi Tanácsnak az együttműködés szellemében kell munkálkodnia, kellőképpen tekintetbe véve egymás kölcsönös jogait és kötelezettségeit. Ugyanez vonatkozik a központi vállalatvezetés és a munkavállalói képviselők közötti együttműködésre a munkavállalók tájékoztatását és a velük való konzultációt szolgáló eljárás keretében.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem