×

Üzlet és etika

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 70. számában (2003. december 15.)
Az üzleti etika normáinak érvényesítése még számos kivetnivalót hagy maga után a magyar gazdaságban. A közelmúltban napvilágra került, neves cégeket is érintő botrányos ügyletek arra hívják fel a figyelmet, hogy a szakmai szövetségeknek is lépniük kell annak érdekében, hogy a gazdálkodók magatartását és kapcsolatait a tisztesség szabályai irányítsák. Szakértők egybehangzó véleménye szerint a vállalaton belüli és a vállalatközi viszonyokat szabályozó etikai kódexek megalkotása fontos, de nem elegendő feltétele a változásnak. Ehhez az is kell, hogy a piaci szereplők maguk is tudatosan törekedjenek az üzleti etika írott és íratlan szabályainak betartására.

A befektetők szívesen telepednek le olyan országban, ahol fejlett az üzleti etika – hangsúlyozza Elter István, a közelmúltban létrejött Hivatásetikai Intézet ügyvezető igazgatója. Elmondta: az angol-magyar vállalat tevékenységének célja, hogy a vállalkozások körében éppúgy, mint a közszolgálat intézményeiben világosan meghatározott etikai elveken álló üzletviteli, illetve hivatali gyakorlat alakuljon ki. Az intézet azzal kíván a térségben működő vállalatok, intézmények segítségére lenni, hogy azok mindennapi tevékenységük során bizalmi kapcsolatot tudjanak kialakítani a piac és a társadalom szereplői között. Mindez hozzájárulhat ahhoz, hogy a cégek – az uniós csatlakozásra készülve – növeljék nyereségtermelő és versenyképességüket.

Befektetési hajlandóság

A Hivatásetikai Intézet 1500 magyarországi cég körében kíván felmérést készíteni. Arra kíváncsiak, hogy a vállalatok szerint melyek a legfontosabb üzletetikai kérdések. Elter István szerint a Magyarországon tevékenykedő multinacionális cégek vezetői úgy látják, hogy a magyarok tehetségesek, jól képzettek. Ugyanakkor az is jellemző rájuk, hogy ha meg kell oldaniuk egy problémát, azonnal a szabályok kikerülésének módját, a kiskapukat keresik. A rendszerváltozás után a szabadosság is eluralkodott a vállalkozások körében. Intő jel, hogy a közelmúltban közzétett korrupciós listán Magyarország a 40. helyet foglalja el.

Az ügyvezető kiemelte: a befektetők jóval készségesebben fektetik be tőkéjüket azokban az országokban, ahol magas fokú az üzleti etika. Példaként Finnországot említette. Ezen észak-európai országban – a magas adóterhek ellenére – szívesen alapítanak vállalkozásokat a külföldi cégek.

Természetesen nem várható, hogy Magyarország uniós csatlakozásával az üzleti etika egy csapásra megváltozik majd. Ehhez szemléletváltozásra is szükség van, illetve fontos, hogy a vállalkozások megfelelő szakirányú képzést kapjanak. Ehhez kíván segítséget nyújtani a Hivatásetikai Intézet, mely a cégek számára tanácskozásokat szervez az üzleti etikával összefüggő kérdésekről. E képzési programok iránt nemcsak a multinacionális vállalatok, hanem a kis- és középvállalkozások is érdeklődnek.

Programjaik keretében az üzleti etika alap- és specifikus kérdéseivel is – mint például az átláthatóság, a megvesztegetés, a korrupció – foglalkoznak. Szolgáltatásaik körébe tartozik a vállalatok átvilágítása és üzletviteli minősítése a nemzetközileg elfogadott GoodCorporation Chartermark rendszere szerint. Ezenkívül fórumbeszélgetéseket szerveznek kényes üzletetikai kérdések megvitatására vezető üzletemberek és szakértők részvételével, illetve e tárgykörben gyakorlati megoldásokat kínálnak. Programjukban szerepel továbbá a magas szintű üzletetikai normák ismertetése és népszerűsítése közéleti fórumokon, illetve a médiában. Első szemináriumukon tizennégy cég, illetve közintézmény képviselői vettek részt.

Képzési programok

A lapunk által megkeresett vállalatok válaszaiból kiderül: az üzleti etika intézményesített változata ma még – általában – nem hivatalos követelményrendszere a cégek belső szabályrendszerének. Akad viszont olyan társaság is, ahol a könyv formájában megfogalmazott etikai elvek ismerete a cégkultúra részét képezi. E gazdálkodóknál, ha egy alkalmazott nem tudja teljesíteni a szerződésében előírt teljesítményt, kap még egy lehetőséget a bizonyításra, de ha az etikai kódex előírásait szegi meg, előfordul, hogy elbocsátják.

Amerikában a vállalati kultúrának immár évtizedek óta meghatározó elemei az intézményen belül működő etikai bizottságok, képzési programok és etikai előírásokat tartalmazó kódexek. Szakemberek véleménye szerint a nyugat-európai országoknak kevesebb mint a fele alkalmazza a céghűségre és lojalitásra ösztönző etikai kódexeket. Magyarországon – becslések szerint – a társaságoknak mindössze tíz százalékánál használnak ilyen "bibliát".

Az etikai kódex olyan, mint egy jogszabály, tartalmazza a vállalaton belüli, a beszállítókkal és a vevőkkel szembeni viselkedési normákat, elvárásokat, sőt a mindenkori kormányzattal szemben megkívánt kapcsolatformákat is. Szakemberek úgy vélik, hogy a kódex egyfajta hozzáadott értéket is képvisel, amely növeli a cég versenyképességét. Igaz, hogy a kódexek általában nem térnek ki a törvényi előírásokra, természetüknél fogva azonban sokszor részletesebbek, és szigorúbb megfogalmazásokat tartalmaznak.

Tisztulási folyamat

Versenyképesség és etika címmel a Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetemen készített tanulmány szerint 326 megkérdezett vállalat közül harminchétnek volt írott etikai kódexe, és mindössze tíz esetben működött etikai bizottság. A vizsgálatból kiderült az is, hogy az etikai kódexszel rendelkező magyar cégek a nagy árbevételt teljesítő, 500 főnél több alkalmazottat foglalkoztató budapesti és észak-dunántúli társaságok közül kerülnek ki. Többségük külföldi érdekeltségű vállalat.

Több ágazati szövetség is megalkotta etikai kódexét, a tapasztalatok különbözőek. Dr. Peller Katalin, a Magyar Nyomdász Szakmai Szövetség főtitkára elmondta: szövetségüknek tíz éve van etikai kódexe, de az abban foglaltaknak nem igazán tudnak érvényt szerezni. Az évtized alatt mindössze egyetlen ügy került az etikai bizottság elé.

A főtitkár asszony szerint jelenleg még a vadkapitalizmus korát éljük, s a mostani viszonyok – amikor sok vállalkozás a létéért küzd – nem alkalmas az etikai számonkérésre. A cégek többsége manapság még úgy érzi, hogy ami nem ütközik a jogszabályokba, az nem kérhető számon. Példaként megemlítette, hogy amennyiben üzleti etikai vétségért elmarasztalnának egy vállalkozást, s e tényt publikálnák a szövetség lapjában, vélhető, hogy sajtóperekkel kellene szembenézniük. Dr. Peller Katalin kiemelte: mindenekelőtt egy tisztulási folyamatnak kell végbemennie a piacon, s azt követően lehet érvényt szerezni az etikai normáknak.

Szakmai kódex

A szállítmányozás, a fuvarozás, a személyszállítás, illetve az e területeken működő hat meghatározó érdekvédelmi szervezet a közelmúltban fogadta el a szakma új etikai kódexét. Ennek célja, hogy a szándéknyilatkozatot aláírt szövetségek, egyesületek, klubok – a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), a Speditőr Club Egyesület, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NIT), a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz), a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége, a Szállítmányozó Kis- és Középvállalkozások Érdekvédelmi Szövetsége – utat mutassanak tagjaiknak. Mégpedig a tisztességes versenyzés, a becsületes üzleti magatartás, az elvárható piaci és más üzleti cselekedetek tekintetében.

A létrehozók úgy vélik: a gazdasági élet valamennyi mozzanatát, a piaci szereplők minden cselekedetét lehetetlen csupán jogi, közgazdasági vagy hatalmi eszközökkel szabályozni. Az üzleti élet formálódásában nagy szerepe van a résztvevők magatartásának, a kialakult szokásoknak, az általánosan elfogadott és kialakult magatartási mintáknak.

A kódex általános résszel kezdődik, amelyben az egyes magatartási szituációkat értelmezik, s az elvárásokat fogalmazzák meg. Olyan elemeket is beemeltek a kódexbe, amelyek eddig egyik egyesület szabályaiban sem szerepeltek. Igyekeztek az aktuális követelményeknek is megfelelni, ennek szellemében fogalmaztak meg olyan passzusokat, mint például az uniós normákkal, illetve az adózási fegyelemmel, valamint a környezetvédelemmel kapcsolatos kritériumok.

Ugyanakkor készült egy külön fejezet is, amelyben az egyes részszakmák speciális helyzetét, eltéréseit taglalják. A harmadik fő fejezet eljárási szabályokat tartalmaz, amelybe garanciákat építettek be. Ennek célja, hogy a vitás felek érdekei ne sérülhessenek, illetve az eljáró etikai bizottságokat is szigorú szabályok kössék munkájuk során.

Védelem a dolgozóknak

Az MKFE elnöksége egyébként már a kilencvenes évek elején elhatározta az etikai bizottság létrehozását. Akkoriban a vállalkozások tőkehiánnyal küszködtek, s az üzleti fegyelem hiánya miatt kialakult az úgynevezett körbetartozás. Sok vállalkozás került csődbe, illetve jutott a felszámolás sorsára. Manapság kedvezőbb helyzetben van a szakma; a magas műszaki követelmények a vállalkozókra, a korszerű gépkocsit használókra is kedvezően hatnak.

Dr. Mérő Károly, az etikai bizottság elnöke lapunknak kifejtette: elképzeléseik szerint egységes etikai normákat támasztanak a tagsággal szemben. Fontos, hogy az elkövetett vétségek, illetve az elmarasztalások széles nyilvánosságot kapjanak. Ugyanakkor az etikai bizottság igyekszik közvetítői szerepet is játszani, ennek eredményképpen előfordult olyan eset is, amikor tartozások rendezését is sikerült elérniük. A munkavállalók érdekeit szintén védeni kívánják. Adódtak ugyanis olyan esetek is – főleg az állástalanságtól sújtott területeken -, hogy fuvarozó vállalkozók egy-egy munka elvégzésére alkalmaztak sofőröket, akiket azonban, miután teljesítették a megbízást, nem fizettek ki.

Fontos cél a feketemunka elleni küzdelem is. Az elnök hangsúlyozta, hogy az etikai bizottság elmarasztalásának súlya van, s végső esetben az is előfordulhat, hogy a vétkes vállalkozót kizárják az egyesületből, ami számára komoly hátránnyal járhat, hiszen a tagságból eredő előnyöket, kedvezményeket nem tudja igénybe venni.

Természetesen nem kell azt hinni, hogy csak a kelet-európai térségben követnek el a vállalkozók etikai vétséget, hiszen hasonló problémák a nálunk fejlettebb gazdasággal bíró országokban is előfordulnak. A kódex megalkotásánál egyébként az osztrák, a német és a norvég mintákat is tanulmányozták, s az ottani tapasztalatokat is igyekeztek felhasználni.

A vevő is "büntethet"

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete ügyvezető igazgatója érdeklődésünkre elmondta: a szakmai szövetségeknek is lépniük kell annak érdekében, hogy az üzleti életben az etikai normák is érvényesüljenek, polgárjogot nyerjenek. Feltehetően ez hoszszú folyamat lesz, ám a szövetségeknek mihamarább át kell gondolniuk teendőiket.

Dr. Antalffy Gábor, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Szövetségének (KISOSZ) ügyvezető elnöke lapunk érdeklődésére elmondta: véleményük szerint a szövetségnek nincs szüksége etikai kódexre. Az érdekkörükbe tartozó vállalkozók munkáját elsősorban a piac minősíti, s amennyiben a vevők nem elégedettek szolgáltatásaikkal, akkor nem térnek oda vissza. A piacon ma már erős a verseny, így a fogyasztók választhatnak, hogy melyik üzletben vásároljanak. Ezzel szemben az etikai kódexnek nincs szankcionáló ereje, az csak önkéntes követésre jogosít.

Az üzleti etika alappillérei

A Financial Timesban megjelent elemzés szerint, ha egy vállalaton belül az etikai kultúra nem átgondolt, akkor ez alakoskodáshoz vezethet. Az üzleti etika több alappilléren nyugszik.

Integritás: Ha ez nem megfelelő, a vezető könnyen elvesztheti a bizalmat. Ha megfelelő, az megakadályozza a hibás, félrevezető állítások elterjedését, világossá téve az üzletpolitikai célokat és módszereket.

Termelékenység: Biztosítja a hatékony környezet kialakításának feltételeit. Fejleszti a magas fokú kommunikációs, vezetői és menedzselési képességeket. Elősegíti a folyamatos önképzést.

Felelősség: Biztosítja a követelmények, felsőbb utasítások betartását. Tudatosodik a közösség iránti felelősség, az ígéret teljesítésének szükségessége.

Tiszteletadás: Megtanít a személyiség, a szabadság, az emberi jogok tiszteletére. A jogokból és kötelességekből adódó konfliktusokat őszintén, türelemmel, kényszerítő eszközök nélkül oldja meg. A megbízhatóságot és érzékenységet fejleszti.

A menedzsereknek nem csupán a szabályok betartásán kell őrködniük. Korrekt játékszabályokat kell lefektetniük, be kell tartaniuk az ígéreteket, tiszteletben kell tartaniuk az emberi jogokat, s növelniük kell a termelékenységet.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem