×

Vállalati irodák és az egészségvédelem

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 69. számában (2003. november 15.)
A munkaadók – anyagi erejükhöz mérten – igyekeznek hangsúlyt helyezni a megfelelő munkahelyi irodák kialakítására. Erre egyfelől jogszabályok kötelezik a cégeket, másfelől maguk is belátják: jó, azaz "dolgozóbarát" körülmények között hatékonyabb munka végezhető. A multinacionális társaságoknál kedvezőbb a helyzet, mint a magyar vállalatoknál, de az utóbbiak is kezdik felvenni a versenyt a külföldi érdekeltségűekkel. Örvendetes az is, hogy a hazai szabványok mindjobban megfelelnek az európai uniós előírásoknak.

Minden munka megterhelést jelent, de az ember nem magát a terhelést érzi, hanem annak fiziológiai hatását – szögezi le dr. Plette Richárd, az Országos Munkahigiénés és Foglalkozás-egészségügyi Intézet osztályvezetője. Egy példával élve: amikor az irodai dolgozó a számítógépen tevékenykedik, a kedvezőtlen körülmények, a kimerítő munka következtében egy idő után ideges, türelmetlen lesz, fájni kezd a szeme. Ezek olyan fiziológiai hatások, amelyek a terhelés következtében keletkeznek.

Mérséklődő kockázatok

Az Európai Unió munkavédelmi tárgyú irányelveinek honosítása már megtörtént Magyarországon – mondja dr. Nosztrai Judit, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) vezető szakértője. Az irodai munkahelyekkel kapcsolatos munkavállalói kockázatok kétirányúak: mérhetőek és nem mérhetőek. Előbbiek elsősorban a képernyős munkahelyeken léteznek.

Az EU képernyős álláshelyekkel kapcsolatos munkabiztonsági előírásainak honosítását az 50/1999. (XI. 3.) EüM rendelet részletesen tartalmazza. A rendelet egyeztetése során a munkáltatói oldal azt hangsúlyozta, hogy az irányelv az 1990-es évek elején készült, amikor a számítástechnikai eszközök technológiai fejlettsége lényegesen alacsonyabb volt, mint napjainkban. Ebből következik, hogy a jelenleg általánosan használt hardverek és szoftverek fejlettségéből adódóan – az MGYOSZ álláspontja szerint – már nincsenek olyan kockázatok, amelyek ellen a képernyő előtt foglalkoztatott munkavállalót védeni kellene.

További probléma a képernyős munkavégzés esetében, hogy az e tevékenységet végző dolgozók jelentős része saját informatikai eszközökkel is rendelkezik, amelyek minőségére és használatának időtartamára a munkáltatónak nincsen befolyása. Ezzel egyidejűleg – figyelemmel a munkavállalók látásromlásának veszélyére – a tapasztalatok szerint egyre több cég fordít kiemelt figyelmet a képernyő előtt munkát végző dolgozók látásminőségének rendszeres ellenőrzésére, és anyagilag is támogatja a beosztottakat, hogy megfelelő szemüveget viseljenek.

Képernyős álláshelyek

A nemzetközi irányelvek és a képernyős munkákkal kapcsolatos egészségügyi miniszteri rendelet szerint akkor minősül a munkahely "képernyősnek", ha a kezelő a munkaidejének több mint 50 százalékában használja a monitort. Dr. Béleczki Lajos, a Fodor József Országos Közegészségügyi Központ főtanácsosa a számítógépek használatával kapcsolatban leszögezi: a képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeiről az 1999-ben megjelent egészségügyi miniszteri rendelet előírásai szólnak. A munkáltatók által biztosítandó szemüvegről a módosító rendelet intézkedett, amely 2003. január elsején lépett hatályba.

A számítógép, illetve a monitor használata három szervrendszer károsodását is okozhatja. Érintheti a látórendszert, aminek következtében szemfájdalom, könnyezés, kettős látás léphet fel. Ezek a panaszok megfelelő pihenés után megszűnnek. A központi idegrendszer igénybevétele – monotónia, telítődés – viszont pszichés tüneteket okoz. A mozgásszervek közül pedig elsősorban az izomzat érintett, hiszen a képernyő figyelésével nyaki izomfájdalom keletkezhet, illetve az ülőmunka során deréktáji panaszok léphetnek fel.

A tünetek megelőzéséhez elsősorban a jogszabályban leírt minimális követelményeket kell betartani. Ezek a számítógépekre, a kiegészítőikre, valamint a környezetre egyaránt vonatkoznak. Fontos szempont a monitor elhelyezése, illetve a tükröződés, a fényvisszaverődés elkerülése. A monitort az ablak síkjára merőlegesen tanácsos elhelyezni. Kimondottan helytelen, ha a számítógépet az ablak felé vagy az ablaknak háttal telepítik.

Jogosultság a szemüvegre

A szemüvegre vonatkozó előírásokat a módosító rendelet részletezi. A munkáltató által biztosított szemüvegre az a munkavállaló jogosult, aki a képernyőt nem látja élesen szemüveg nélkül, vagy a mindennapi életben használt szemüvege nem elegendő.

A munkaközi szünetekre vonatkozó jelenlegi előírás: óránként legalább tízperces össze nem vonható szünetet kell tartani. Az ellenőrzések tapasztalatai szerint az irodákban általában betartják az előírásokat, az ellenőrzéseket az ÁNTSZ végzi. A legtöbb gondot a monitor elhelyezése okozza, hiszen az irodák többsége nem számítógépes munkahelynek készült.

A munkaterület kialakításakor figyelembe kell venni a dolgozók térszükségletét is. Az egyén számára szűk tér jelentősen akadályozza a munkavégzést. Egy dolgozó számára – a szükséges munkaeszközöktől és berendezésektől függően – 6-10 négyzetmétert kell számítani. Külön helyiségeket kell biztosítani a kutató- és magas szintű műszaki munkát végző dolgozók számára. Legfeljebb két személyt szabad elhelyezni egy 3,5x4 méteres, s maximum egy személyt egy 3,5x3,5 méteres helyiségben.

Külön érdemes említést tenni a munkazónákról. Térben akkor jó a kapcsolók, billentyűk elhelyezése, ha egy képzeletbeli gömb belső területén helyezik el őket. A szűk mozgástér stresszhatásnak teszi ki a dolgozót.

Egészség és biztonság

Az egészséges és a biztonságos munkához való jogot a munkavédelmi törvény mondja ki, de kormányrendelet, miniszteri rendelet és szabványok is szabályozzák e kérdéseket. Az előírásokat az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ), valamint az Országos Munkaügyi és Munkavédelmi Főfelügyelőség (OMMF) ellenőrzi. Vannak vállalatok, ahol a hatékonyabb munkavégzés céljából eleve törekednek a nyugodt körülmények kialakítására, néhol azonban kevesebb figyelmet fordítanak erre. A cégek ugyanis ezen is spórolnak, s éppen csak annyi szabályt tartanak be, amennyit feltétlenül szükséges. Esetleg még a minimumot sem teljesítik. Ekkor azonban számolniuk kell az ellenőrzés következményeivel.

Dr. Plette Richárd úgy véli: mint minden munkavégzés során, az irodákban is meghatározó szerepet játszik a fizikai munkakörnyezet: a berendezések konstrukciója, állapota, a bútorok elrendezése, a világítás, a zaj, a por, a klímatényezők vagy a zsúfoltság. Az ezekből eredő terhelő tényezők egyebek mellett a megengedettnél nagyobb zaj; a rossz – gyenge vagy káprázást okozó – megvilágítás; a nem megfelelő klíma; a szennyezett levegő; a kifogásolható állapotú gépek, eszközök; a zsúfoltság; az ergonómiailag hibásan kialakított berendezések, irodai bútorok. A munkakörnyezet befolyásolja az érzékszervek működését, a dolgozó közérzetét, végső soron azt, hogy milyen hatékonysággal dolgoznak. Az elégedetlenség fizikai és pszichés fáradtságérzetet okoz, és a munkahelytől való megszabadulás vágyát kelti. Emellett bizonyos tényezők – zaj, vibráció, légszennyezettség – az egészséget is károsan befolyásolják.

Kombinált világítás

A megvilágítás kérdése hangsúlyosan szerepel az irodai munkahelyek kialakításakor. A fénynek – a jó látás lehetőségének megteremtésén túl – az egész szervezetet érintő hatásai vannak, hiszen befolyásolja a hangulatot, a bioritmust, a vegetatív-hormonális rendszert, az aktivitást. A jó megvilágítás alapkövetelménye, hogy a fény kellő erősségű legyen, azaz az adott feladatnak megfelelően tudjuk érzékelni a részleteket. Fontos továbbá, hogy az iroda egyenlően legyen megvilágítva, mert ellenkező esetben hamar elfárad a szem. A fényviszonyok kialakításakor a kombinált megoldás a jó, vagyis az általános és a helyi világítás együttes alkalmazása a legmegfelelőbb.

A fénycsövet kerülni kell. Érdemes viszont törekedni a jó színhatás elérésére. A színelmélet modern tudomány, s alapja az a felismerés, hogy a környezet színei befolyásolják a munkateljesítményt. A meleg színek – a vöröstől a sárgáig – izgató hatásúak, tehát elsősorban az unalmasabb munkák színhelyén érdemes a "bevetésük". A hideg színek viszont – a kéktől a zöldig – az izgalmas, változatos tevékenységet igénylő munkahelyeken ajánlatosak, mivel ezek nyugtatnak.

Új irodaházak építésekor, vagy a régiek felújítása során már nagy figyelmet fordítanak a világításra. Jó példa erre a Matáv székháza, amelyet néhány évvel ezelőtt újítottak fel. A nagyteres irodákban nem fentről lefelé világítanak, hanem a mennyezetet éri a fény, ami onnan verődik vissza a tárgyakra. Ez sokkal kellemesebb hatást vált ki, mivel egyenletes, szórt fény éri az alkalmazottakat. A régi épületek viszont sok helyen neonnal vannak felszerelve – ami kellemetlen –, illetve másutt gyenge a megvilágítás.

Kényelem és célszerűség

A nem megfelelő klímaviszonyok elsősorban a vérkeringési és az anyagcsere-rendszert terhelik meg.

Az idei nyáron tapasztalt szokatlan kánikula miatt a munkaügyi szaktárca azt tervezi, hogy a jövő évtől mérsékli a melegben dolgozók terheit. A minisztérium elsősorban a munkavégzés biztonságát szeretné javítani, ezért a pihenőket – a dél-európai országoktól eltérően – nem a napszakhoz, hanem a hőmérséklethez kötné. Az elsődleges cél nem a szieszta bevezetése, noha elképzelhető: bizonyos hőmérséklet felett erre is lehetőséget kapnak majd a dolgozók. Igaz, a meleg miatti pihenőt utólag le kell majd dolgoznia mindenkinek.

A munkahelyi ergonómia hasonlóan fontos tényező a munkatársak egészségét és közérzetét illetően. A munkaasztal kialakításakor mindenekelőtt ügyelni kell az asztal helyes méretére, főleg a magasságára – a szabvány 72 centimétert ír elő –, illetve mélységére és hoszszára. Az íróasztalt tanácsos az ablaknál elhelyezni, hiszen ott van a legtöbb természetes fény. Szempont az asztal célszerűsége, vagyis az, hogy legyen elég hely az iratoknak. Ugyanakkor azonban az alkalmazottnak is kényelmesen el kell férnie.

A székek esetében szintén pontos szabványok jelölik ki az ideális tulajdonságokat. Ezek szerint a munkaszék legyen párnázott és stabil, továbbá tegye lehetővé a használó könnyű, szabad mozgását és kényelmes testhelyzetét. A szék magassága és támlája legyen könnyen állítható, utóbbi pedig dönthető is. Jó, ha a szék görgőkön gurul, így szabadabb a mozgása. A dolgozónak úgy tanácsos ülnie az íróasztal előtt a széken, hogy alkarja és felkarja derékszöget zárjon be.

A nagy terem előnyei

A munkahelyi irodák kialakításakor napjainkban fontos kérdés, hogy a hagyományos, skatulyaszerűen elválasztott szobákat, vagy a tágas, úgynevezett nagyteres irodákat részesítsék-e előnyben? Magyarországon az utóbbi esztendőkben hoztak létre mind több nagyteres irodát főleg azoknál a vállalatoknál, ahol új irodaházakat építettek, illetve felújították a régieket.

Az elkülönített szobák népszerűsége azonban nem csökkent; jó néhányan vélik úgy, hogy csak ilyen helyen tudnak eredményesen dolgozni. Ráadásul ez a forma a magyar hagyományoknak is jobban megfelel. A kisszobás elrendezés híveinek fő érve: az elkülönített szobákban nyugodtan, elmélyülten lehet dolgozni, nem zavarják egymást a munkatársak.

Annak ellenére, hogy kezdetben sokan bírálták a tágas, nagy irodák újszerű beosztását, bebizonyosodott: a körültekintően megtervezett tágas iroda nemcsak a dinamikus vállalatok működését könnyíti meg, hanem a műszaki dolgozók számára is kedvező légkört termet.

A közös légterű irodákban ugyanakkor probléma, hogy sokan nem tudnak tömegben eredményesen dolgozni. Általában a neurotikus alkatúak nem érzik jól magukat a teremben, illetve az idősebbek nehezebben szokják meg az új helyzetet. A különböző munkakörű beosztottak egy, közös teremben történő elhelyezése ugyancsak zavaró.

Pszichés terhelés

A közeljövő nagy problémája éppen az úgynevezett nem mérhető kockázatok becslése és lehetőség szerinti csökkentése – mondja Nosztrai Judit. Az Unió Munkavédelmi Ügynöksége kiemelt figyelmet fordít a pszichikai kockázati tényezők feltárására és annak kutatására, hogy miként lehet a kockázatokat csökkenteni.

Az MGYOSZ e tekintetben méréseket még nem végzett, de nemrég fény derült egy meglepő vizsgálati eredményre, amelyet a Fodor József Országos Közegészségügyi Központ Országos Munkahigiénés és Foglalkozás-egészségügyi Intézete szakemberei dr. Galgóczy Gábor igazgató-főorvos irányítása mellett végeztek el. Ebben ügyfélszolgálatot ellátó munkavállalók stresszvizsgálata során megállapították, hogy ez a munkakör bizonyos elemeiben nagyobb kockázatokat hordoz, mint a bányászok tevékenysége. Emellett az irodai munkakörökben dolgozókat olyan, még nem teljesen feltárt kockázatok is fenyegetik, mint például az egyenlőtlen munkaterhelés. A vezetői munkakörökben az állandó döntési kényszer, adminisztratív munkakörökben pedig a monotónia, amelynek csökkentése nem csupán munkáltatói feladat.

Dr. Nosztrai Judit utalt rá: a munkahelyi irodákkal kapcsolatos munka-egészségügyi kutatások még az Unióban is kezdeti szakaszban vannak. A csatlakozás után hazánk remélhetőleg közvetlenül is hozzájut olyan kedvező tapasztalatokhoz, illetve megoldásokhoz, amelyek segítenek a pszichés kockázatok mérséklésében.

Munkavégzés – otthon

Az információs technológiák terjedésének köszönhetően napjainkban egyre inkább megváltozik az irodai munkahely fogalma. Ezzel kapcsolatban külön említést érdemel a távmunka, amelynek során a dolgozó javarészt otthon végzi feladatát, vagy munkaidejének csak egy részét tölti a munkahelyén.

Hollandiában például az alkalmazottak 70 százaléka rendelkezik íróasztallal. Reggel bejelentkeznek és körülnézhetnek, hogy hol van szabad hely. Az alkalmazottak mintegy 30 százaléka "úton van", vagyis felkeresi az ügyfeleket, illetve lakásában tevékenykedik. Sok szervezetben normális gyakorlattá válik, hogy az emberek otthon dolgoznak, ahol az összes szükséges elektronikus berendezés rendelkezésükre áll. Vagyis az irodai munkahely egyre jobban kiterjed az alkalmazottak otthonára.

A gyakorlat Magyarországon is terjed: mind több vállalat ismeri fel, hogy a cég és a munkatársak számára is előnyös lehet, ha a kolléga otthon végzi munkáját.

Ellenőrzési tapasztalatok

Az ÁNTSZ rendszeresen ellenőrzi az irodákat munka-egészségügyi szempontból, de kirívó szabálytalanságokat nem tapasztalt – tájékoztatott dr. Tomecz Éva, az Országos Tisztifőorvosi Hivatal (OTH) közegészségügyi osztályának helyettes vezetője. Persze, bizonyos területeken volna mit javítani. A vizsgálatok kiterjednek a munkahelyek rendjére, tisztaságára, ivóvízellátására, megvilágítására, illetve képernyős munkahelyeken a képernyők helyes használatára. A képernyős irodákban az okozza a legfőbb gondot, hogy eldöntsék, egyáltalán mi számít e kategóriába tartozó munkahelynek. A rendelet szerint a négy órán át folyamatosan, számítógép előtt végzett tevékenység tekinthető képernyős munkavégzésnek. Tehát nem számít annak – például – a térfigyelés vagy a tévé nézése. A képernyős irodákban az előírt szüneteket általában betartják, gond inkább abból származik, hogy nem mindenhol biztosítanak megfelelő szemüveget. Az irodai székek ergonómiai szempontból többnyire jók, s a nagyobb cégek, illetve azok, amelyek ügyfelekkel foglalkoznak, eleve úgy rendezik be irodáikat, hogy a bútorok mindenben megfeleljenek a kor igényeinek. Az ilyen munkahelyek vezetői az irodák kialakításával kapcsolatosan – a jogszabályi előírásokon túl – segítséget kaphatnak a foglalkozásügyi orvostól, munkavédelmi szakemberektől. Kérésükre az ÁNTSZ szakemberei is rendelkezésre állnak. Az irodai munkahelyeken újabban egyre több a feladat, s az alkalmazottak túlterheltek. A fokozott stressz, a megfelelés kényszere kedvezőtlen pszichés következményeket válthat ki az emberekből. Erre az új jelenségre nemrégiben Nyugat-Európában is felfigyeltek, ahol vizsgálják a problémát, s keresik a megoldást. Magyarországon is több figyelmet kell szentelni a pszichés kockázati tényezőkre.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem