×

ILO-konferencia

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 44. számában (2001. szeptember 15.)

A Nemzetközi Munkaügyi Hivatal, az ILO munkájában kitüntetett szerepe van az évente júniusban megrendezendő Nemzetközi Munkaügyi Konferenciának, az ILO állandó fórumának. Az idei esztendőben megtartott 89. ülésszakon – melyre 175 országból közel háromezer résztvevő érkezett – fontos, Magyarország számára is útmutató döntések születtek az ILO programjáról, feladatairól és ajánlásairól.

 

Az idei fórumon különösen az ILO költségvetéséről – amelynek összegét 434 millió dollárban fogadták el – zajlottak kemény viták. A pénzügyi kérdések taglalását különösen érzékennyé tette, hogy az ENSZ tavaly decemberi közgyűlésén elfogadta az Amerikai Egyesült Államok 25 százalékos részesedésének mérséklését 22 százalékra. Ezzel összefüggésben dönteni kellett a tagállamok befizetéseinek új arányáról, azaz a hiányzó három százalékról. A pénzügyi bizottságban kibontakozó heves vita után végül is konszenzussal fogadták el a költségvetést. E tekintetben Magyarország kötelezettsége gyakorlatilag a korábbiakhoz hasonló mértékű maradt: befizetési részaránya egészen elhanyagolható mértékben változott.

Új egyezmény

Az ILO-konferencián – mint minden évben – az idén is beszámoló hangzott el az elmúlt időszakról, a fő célokról, valamint az ILO-egyezmények és az ajánlások alkalmazásáról. De hasonlóan speciális szakmai témák is napirendre kerültek, így a részvevők a mezőgazdasági munkavédelem és munkaegészség problémájával, a szövetkezetek támogatásával, valamint a szociális biztonság kérdéseivel foglalkoztak.

A főigazgatói beszámoló az idén négy stratégiai prioritást jelölt ki, így az alapvető emberi jogok védelmét a munka világában, a foglalkoztatás és a vállalkozások, valamint a társadalmi párbeszéd elősegítését, illetve a szociális védelem megerősítését. Juan Somavia főigazgató kifejtette: a felvázolt négy prioritásnak a nemzeti gazdaságpolitikában is elsőbbséget kell élveznie, hiszen e célkitűzések alkalmasak arra, hogy további nemzeti és regionális konzultációk, jelentések tárgyául szolgáljanak.

Az ILO-konferencia nagy eredménye annak az új egyezménynek és ajánlásnak az elfogadása, amely a mezőgazdasági munkavédelem témakörében született, s megszavazását éles viták előzték meg. A munkaadói álláspont abból indult ki, hogy az ILO 155. számú egyezménye a munkaegészségügyről és munkavédelemről adekvát módon alkalmazható a mezőgazdaságban foglalkoztatott munkavállalókra is, így tehát szükségtelen egy ilyen külön, a mezőgazdaságra szűkített egyezmény. Végül is azonban a dokumentum megszületett, és kifejezetten munkaadói sikerként könyvelhető el, hogy a korábbi előterjesztésekkel szemben a végső változatból kimaradtak az önfoglalkoztató farmerek. Ily módon a szöveg már kifejezetten a munkavállalókra koncentrál, ami Magyarország számára is előnyös.

Rugalmas elvek

A szövetkezetek támogatásának napirendre tűzését a munkaadói oldal annak ellenére fontosnak és időszerűnek tartotta, hogy létezik már egy ILO-ajánlás a szövetkezetekről, amit 1966-ban fogadtak el. Közmegegyezés tárgya volt azonban, hogy ez a közel 40 éves ajánlás elavult, nem felel meg a mai kor követelményeinek. A munkaadói álláspont éppen ezért azt hangsúlyozza, hogy az új elvek rugalmasak legyenek, fedjék le a szövetkezetek minden típusát, és alkalmazásuk egyetlen ország szövetkezeteinél se jelentsen akadályt. Az idei konferencián a tervezett ajánlás szövegének első olvasata zárult le, s bár nem állítható, hogy a munkaadói álláspontok minden tekintetben érvényesültek volna, azonban az új elvek nem veszélyeztetik a munkáltatók érdekeit. Minthogy egy korábbi ajánlás korszerűsítéséről van szó, így a munkaadók azt az álláspontot képviselték, hogy a szövetkezés elősegítésében – annak komplexitása miatt – ne egyezmény, hanem ajánlás szülessék.

Modellek nélkül

Az ILO-konferencián a társadalombiztosítás kérdése is napirendre került, aminek indoka, hogy ez a problémakör szinte valamennyi tagországban a viták középpontjában áll. A tanácskozás során a munkaadók azt az álláspontot képviselték, hogy a társadalombiztosítás az adott ország fejlettségének függvényében tárgyalható, és szorosan összefügg a vállalkozások helyzetével és a foglalkoztatással. A "legjobb" társadalombiztosítás a foglalkoztatás. Nem szerencsés tehát, ha a vállalkozásokat a pénzügyi kötelezettségek ellehetetlenítik, és ezzel a munkahelyek veszélybe kerülnek.

Az ülés eredményeként annyi megállapítható volt, hogy nincs olyan egyedül üdvözítő társadalombiztosítási modell, amely minden államnak nyugodt szívvel ajánlható lenne. Alapelvek természetesen megfogalmazhatók, mint például az, hogy az államnak kiemelt szerepe és felelőssége van a társadalombiztosítás fejlesztésében. A téma szerteágazó jellege folytán az ILO elsősorban kezdeményező és integráló szerepet kíván játszani a társadalombiztosítás területén, illetve a nemzetközi szervezeteknél – Világbank, Nemzetközi Valutaalap -, fellép a szociális igazságosság és a szolidaritás elősegítéséért.

Több hozzászóló is felhívta a figyelmet arra, hogy a kisvállalkozások és az informális gazdaságban dolgozók szociális biztonsága a legtöbbször nem kap elegendő figyelmet. A társadalombiztosítás tárgyalását szakértői tanácskozásokon, technikai együttműködések során folytatja a hivatal, az általános vita eredményeit pedig beépítik a további akciókba.

Egyezmények alkalmazása
Az ILO-konferencia vitájában évről évre kiemelt szerepet kapnak az úgynevezett minősített esetek, nevezetesen az ILO-alapelvek súlyos megsértésével kapcsolatos ügyek az egyes országokban. Visszatérő téma például a Mianmarban – az ország korábbi neve Burma – alkalmazott kényszer-, illetve gyermekmunka problémája. Az ILO keresi az eszközöket, hogy Mianmar kormányát rávegye a Nemzetközi Munkaügyi Hivatal alapelveivel ellentétes gyakorlat felszámolására. A problémát áttekintő bizottság 25 eseti országügyet vizsgált, amelyek közül minősített esetet képeztek a Belorussziában, Etiópiában, Szudánban, Venezuelában és Kolumbiában tapasztalt jogsértések. Az általános áttekintés során a bizottság megállapította, hogy a nők éjszakai munkájára vonatkozó ILO-sztenderdek már nem felelnek meg a modern kor követelményeinek, és sok vonatkozásban aláássák az ILO filozófiájának egyik legfontosabb pillérét, nevezetesen a nők egyenlő esélyének követelményét. A bizottság éppen ezért azt javasolta, hogy az ILO a jövőben foglalkozzék ezen elavult eszközök korszerűsítésével.

Nemzeti ILO Tanács

Az ILO konferenciájának korántsem csak az elfogadott egyezmény a "terméke", hanem ennél jóval több. Ilyen eredménynek tekinthető az az eljárási rend, amellyel a nemzetek, illetve a különböző helyzetű és érdekeket képviselő csoportok eljutnak e közös fogalmazványokhoz. Ezt az eljárási rendet hiba volna kizárólag az alapelvre, a tripartizmusra egyszerűsíteni. Fontos a tárgyalások során megnyilvánuló konszenzuskészség, illetve a másik oldal helyzete, érdekei és véleménye iránti nyitottság.

Ezek az elvek és ez a gyakorlat erősen kihat a Nemzeti ILO Tanács munkájára is. Nemcsak azáltal, hogy a tanácsban egyenlő súllyal képviseltetik magukat a munkavállalói, munkaadói szervezetek és a kormányzat, hanem abban is, hogy a tanács igen nagy energiát fordít a konszenzusos vélemény kialakítására. Mindig lesznek – és vannak – természetesen olyan kérdések, amelyekben nem várható a munkavállalói és a munkaadói egyetértés, számos esetben pedig a kormányzati álláspont tűnik elfogadhatatlannak egyik vagy másik partner számára. Ilyen esetben – követve az ILO gyakorlatát – a Nemzeti ILO Tanács is lehetőséget ad a kisebbségben maradó csoport álláspontjának fenntartására.

Gyakoribb és jellemzőbb azonban a konszenzusos megállapodás, hiszen ehhez alapot szolgáltat a felek azon eltökéltsége, hogy a munkaügyi kapcsolatokat az ILO-normák szerint rendezik. Nem túlzás, ha a Nemzeti ILO Tanács munkarendje, eredményessége példaként állhat a társadalmi párbeszéd hazai intézményrendszerének más szereplői előtt. Azt is látni kell persze, hogy az ILO Tanácsnak könnyebb a helyzete, hiszen nem kényszerül olyan döntésekben állást foglalni – még kevésbé dönteni -, mint például a Munka Törvénykönyve módosítása vagy a minimálbér mértéke.

Ügydöntő fórumok

Előfordul persze, hogy olyan hazai konfliktusok kerülnek az ILO Tanács elé, amelyeknek e tanács működése szempontjából is van relevanciája. Ilyen – a társadalmi párbeszéd több fórumán vitatott – téma például a kollektív megállapodások és a reprezentativitás kérdése. E körbe tartozik a szakszervezetek és az üzemi tanácsok szerepe a kollektív tárgyalásokon, illetve a kollektívszerződés-kötési jogosultság terén: vállalati és ágazati szinten. Az ILO-alapelvek e kérdéskörben csak annyi eligazítást nyújtanak, hogy a szervezkedés szabadságát minden csoport számára biztosítani kell, de nem vezethető le ezekből az elvekből közvetlenül az üzemi tanácsok részvételére vonatkozó egyik vagy másik álláspont sem.

A Nemzeti ILO Tanács ezért oly módon tűzte napirendjére e – Magyarországon több fórumon is igen éles vitákban tárgyalt – problémát, hogy az ILO Budapesti Regionális Irodájával (ILO-CEET) összefogva nemzetközi konferenciát szervez a kérdés megvitatására. A konferencián egy előzetesen közreadott szakértői tanulmányt vitatnak meg – amely feltárja az ágazati és a vállalati kollektív szerződések tapasztalatait Magyarországon, a reprezentativitás kérdéseit a jogi szabályozásban, a gyakorlatban és mindebben az állam szerepét -, valamint meghallgatják a belga, a francia, a német, a finn, az olasz, a portugál és az angliai tapasztalatokat. A vitában önálló referátumokat tartanak a munkavállalók, a munkaadók és a kormány képviselői, majd összegzik az elhangzottakat és levonják a tanulságokat. A felek számára a konferencia nem jelent intézkedési kényszert, még kevésbé ad bármilyen utasítást, ugyanakkor várhatóan segíti a kérdésben ügydöntő fórumok munkáját.

Társadalmi nyilvánosság

A Nemzeti ILO Tanács tagjai maguk is úgy látták, hogy munkájuk társadalmi nyilvánosságát javítani kell. E nyilvánosság egyik igen fontos eszköze korunkban az interneten történő megjelenés. Hamarosan felkerül a világhálóra a Nemzeti ILO Tanács honlapja, amely a tervek szerint nemcsak az üléseinek és rendezvényeinek az információit tartalmazza, de az ILO-val kapcsolatos ismereteket is. Megtalálhatók lesznek itt azok a legfontosabb dokumentumok – egyebek közt nemzetközi munkaügyi egyezmények és ajánlások -, amelyek hasznosak lehetnek a foglalkoztatás- és szociálpolitikával, szociális párbeszéddel foglalkozó szakemberek, kutatók vagy egyetemi hallgatók számára.

A Nemzeti ILO Tanács magyarországi megalakulását és működését igen nagy rokonszenvvel fogadta a nemzetközi közösség, számtalan "dicséretet" kapott Magyarország e kezdeményezésért. A tervezett honlap annak érdekében, hogy a külföldi partnerek is betekintést nyerhessenek az ILO Tanács munkájába, magyar, angol és francia nyelven tartalmazza majd a felsorolt dokumentumokat.

Új kihívások

Az ILO 2002. évi 90. konferenciája olyan nagy kihívással néz szembe, mint "az informális szektor" kérdésének napirendre tűzése. Az "informális szektor" fogalmi megragadása ugyanis egy olyan szervezet számára, amely a vitában több mint 170 ország véleményét kívánja összegezni, hihetetlenül nehéz. Elég, ha arra gondolunk, hogy az elmúlt 10-15 évben Magyarországon is mennyire változó volt az informális szektor kifejezés tartalma. (Sőt, gondoljunk arra, hogy a magyar nyelv milyen gazdagon írja körül e jelenségcsoportot az árnyékgazdaságtól a második gazdaságig, a feketegazdaságtól az informális szektorig, a háttérgazdaságtól a statisztikailag regisztrálatlan szektorig.)

A definiálás tehát rendkívül nehéz, különös tekintettel az egyes országok eltérő gazdasági szerkezetére és hagyományaira. Mi több, sokszor árnyalt átmenetek vannak formális és informális tevékenység között, hiszen az informális gazdaság "a" gazdaság része. Gondoljunk arra, hogy 15 évvel ezelőtt Magyarországon a magán-személygépkocsival történő személyszállítás – a magántaxi – úgy ahogy volt, az informális szektor, azaz az illegális feketegazdaság része volt. Miután a magántaxizást engedélyezték, ma már aligha találunk olyan magánfuvarozót, aki illegálisan engedély nélkül, taxis rendszám hiányában foglalkozna személyfuvarozással, ugyanakkor gyakori, hogy a taxisok nem adnak nyugtát, tevékenységüket az ellenőrzés és az adóztatás alól kivonva, részben az informális gazdaság keretei között végzik.

A munkaadói megközelítés is többrétegű e kérdésben, hiszen nagyon sok vállalkozó, munkaadó számára az informális szektor szereplője mint nehezen leküzdhető, közvetlen versenytárs jelenik meg. Ugyanazon a piacon működve komoly előnyökre tehet szert valaki, ha megkerüli az adót, a társadalombiztosítást és egyéb kötelezettségeit. Ennyiben a munkaadók mindig is partnerek az informális szektor visszaszorításáért folytatott harcban. Az is kétségtelen ugyanakkor, hogy rossz üzletmenet mellett, gazdaságilag nehéz helyzetben sok kisvállalkozó képtelen kigazdálkodni az adókötelezettséget és a tb-terheket, és sok munkanélküli számára is csak az informális szektor jelent foglalkoztatási alternatívát. "Sok ország tapasztalata mutatja – olvashatjuk a Nemzetközi Munkaadói Szövetség (IOE) jövő évi vitát előkészítő dokumentumában -, hogy ha a foglalkoztatottság a formális gazdaságban stagnál vagy csökken, az informális szektor bővülésnek indul." E sorokat alighanem magyar részről is gazdag tapasztalatokkal egészíthetjük ki.

Ugyanakkor számunkra is tanulságul szolgálhat az előzetesen leszögezett munkaadói álláspont: "Az informális szektor világméretekben elterjedt probléma, és a tapasztalatok szerint az állam akkor jár el helyesen, ha bátorítja és segíti az üzleti szféra szereplőit, hogy bekapcsolódjanak a formális, a legális gazdaságba."

VOSZ
Támogatott részvétel
Az ILO szervezete és működése a háromoldalú (tripartit) tárgyalások alapelvére épül, így a konferenciadelegációk is tripartit módon alakulnak meg. Az ILO tehát figyelemmel kíséri, hogy a kormányzatok teljesítik-e abbéli kötelezettségeiket is, hogy biztosítják a reprezentatív szociális partnerek részvételét, a munkaadói és a munkavállalói delegációk utazási és tartózkodási költségeit. Az idén például hat országot – Albániát, Leshotót, Ugandát, Venezuelát, Jement és Jugoszláviát – szólítottak fel e szabályok betartására. Magyar részről ilyen probléma soha sem merült fel, vita tárgyát képezte azonban a konferencián való kellően hatékony jelenlét megszervezése. Az idei évben e tekintetben előrelépés történt, ugyanis a Nemzeti ILO Tanács áprilisi ülésén elfogadta a magyar delegáció kialakításának elveit, s a részvétel finanszírozási feltételeit. E szerint a Munkaerő-piaci Alap irányító testülete (MAT) 13,2 millió forint pénzügyi keretet különített el a konferencia költségeire. Mindez lehetőséget teremtett arra, hogy a kiutazó delegátusok és a szakértők részt vegyenek valamennyi napirendi téma vitájában, s kellően hangot adjanak az ország, illetve az általuk képviselt oldal álláspontjának.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem