×

Vállalkozások segítői

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 39. számában (2001. április 15.)

 

Napjainkban pezsgésnek indult a cégszolgáltatók piaca. A vállalatok – anyagi erejük függvényében – bármilyen hagyományos, vagy az új gazdasági körülmények közt kifejlődött szolgáltatást igénybe vehetnek. A lehetőségek alapos feltérképezése azonban elengedhetetlen, mert az árak igen eltérőek, és a cégek versenyképességét is befolyásolja, hogy a testreszabott szolgáltatásokért mennyit fizetnek. A másik ok, hogy a tapasztalatok szerint nem minden ajánlat takar megfelelő minőségű munkát. A jól megválasztott partner tehát javíthatja a piaci esélyeket.

 

A vállalatok nagysága, profilja, tevékenysége, a tulajdonosi háttér és a működési tradícióik határozzák meg, hogy az egyes cégek milyen külső szolgáltatásokat vehetnek igénybe sikeres gazdálkodásuk kialakításához – mondta Wimmer István, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) főtitkára. E tekintetben a méretnagyság a leglényegesebb, ha ugyanis a vállalat saját eszközökkel valósítja meg az úgynevezett cégszolgáltatásokat, akkor ez egyfajta – állandó költségeket is feltételező – beruházást jelent. Erre kizárólag a költségek és a haszon elemzése után vállalkozhat a cég. Ha azonban nincs módja ilyenfajta mérlegelésre, akkor kényszerítő döntésre kerül sor. Nyilvánvaló, csak bizonyos méretnagyság vagy forrásbőség esetén engedhető meg a külső szolgáltatások igénybevétele. A döntési lehetőség a kisebb méretű, kevés munkavállalóval, illetve szűk forráslehetőséggel rendelkező vállalkozásoknál limitált, ezek elsősorban a fő tevékenységükre koncentrálnak: közülük csak kevesen engedhetik meg maguknak, hogy a külső szolgáltatásokat esetenként vagy rendszeresen igénybe vegyék.

Fókuszban a költségelemzés

A külső szolgáltatások egy része közvetlenül kapcsolódik – és elengedhetetlen – az adott vállalat működéséhez, ilyen például a termelőcégeknél a szállítási tevékenység. Ez szükségként jelentkezik, jóllehet felmerül a kérdés: vajon a vállalati méretnagyság megfelelő-e ahhoz, hogy a rendszeres szállítmányozást a társaság – a megfelelő eszközök beszerzésével s a működtetésükhöz szükséges munkaerő alkalmazásával és költségekkel – "kapun belül" oldja meg. Ez nem feltétlenül szokás vagy vállalati kultúra kérdése, sokkal inkább költségelemzésen alapuló döntést igényel. A szolgáltatások palettája rendkívül széles: a szállítmányozáson kívül e körbe tartozik – egyebek közt – az informatikai háttér megteremtése, a könyvelés, a számvitel s az egyéb, a vállalati struktúrát és stratégiát erősítő szolgáltatói tevékenységek.

A cégszolgáltatások igénybevételéről a vállalatok gazdasági vezetői a haszonelv korrekt értékelése után döntenek. Mindehhez nincs szükség speciális szakértő igénybevételére. Előfordulhat természetesen az is, hogy rövid távon a kevésbé gazdaságos megoldást kell választani, mert az egyszeri, viszonylag nagyobb összegű beruházás nem fér bele a vállalati büdzsébe. Ha például a vállalatnak nincs forrása arra, hogy szállítóeszközt vásároljon – akármilyen konstrukcióban -, akkor a drágább változatot kell választania, tehát külső céget bíz meg e tevékenységgel. Ahogy azonban pluszforrások szabadulnak fel, úgy lehetőség nyílik annak eldöntésére, hogy a pénzeszközök terhére saját maga végezze az addig igénybe vett külső szolgáltatást. Ehhez megfelelő számításokat is el kell végezni, azt mérlegelve, hogy a beruházás miként s mennyi idő alatt térül meg, illetve származik-e hasznon abból, hogy a cég saját munkaerővel és saját költséggel látja el a továbbiakban az adott feladatot. Vannak olyan vállalkozások – elsősorban a nagy cégek -, amelyek esetében a tőkeellátottság, az árbevétel és a haszon szabad kezet ad a cég vezetőinek a mérlegelésre. E vállalati körben nem szabnak gátat a forráslehetőségek, sokkal inkább a belső döntéseken múlik, hogy milyen külső cég szolgáltatását veszik igénybe.

Akadozik a városi közlekedés
A Világbank országtanulmányának összefoglalásában kitért arra, hogy az uniós csatlakkozási felkészülési folyamatában Magyarországon komoly beruházásokra lesz szükség a közlekedési infrastruktúra javításához. A jelenlegi utak, vasúti pályák és járműpark felújítására a költség-haszon elemzés segítségével kell a fontossági sorrendet kialakítani, különös tekintettel a városi közlekedésre, hiszen éppen ez okoz komoly gondokat a vállalatoknak. Tudvalévő: a jól működő stratégiák felépítésének az is feltétele, hogy a szállítmányozási lehetőségek a XXI. század követelményeihez igazodjanak. (A szállítási ágazatba tartozó vállalkozások 2000-ben 216,2 millió tonna árut szállítottak, 26 milliárd forint értékben.)

Tisztulás a szoftverpiacon

A számítástechnika gyakorlatilag minden vállalkozás – legyen az a legkisebb is – napi munkájának fontos kiegészítője. Nem árt azonban tudni, hogy az egyre inkább magára találó úgynevezett szoftverrendőrség komolyan szankcionálja a lopott, "kölcsönbe kapott" programokat. Ennek hatására számos vállalkozás lépést váltott, azaz villámsebesen lepucolta gépeiről a törvénytelen úton beszerzett szoftvereket, s kénytelen-kelletlen megvásárolta a tiszta programot, vagy külső céget bízott meg a számítástechnikai háttér kialakításával, s tőle bérli a teljes hálózatot hardverestől, szoftverestől.

Az MGYOSZ főtitkára szerint a tisztulás ezen a téren időszerű és elkerülhetetlen volt. A legális szoftverek alkalmazása azonban ismét azt a kérdést veti fel, mekkora az azt igénybe vevő vállalkozások köre, illetve milyen feladatok igénylik a saját informatikai hálózatot és az azt üzemeltető munkavállalók alkalmazását. Ez már egyfajta termelési, gazdálkodási kultúra függvénye.

A könyvelés, a számvitel és a termelésirányítás a magyar vállalatok többségénél már számítógép segítségével történik. Ezzel szemben számos cégnél – mivel a beruházás forrásigényes – kifejezetten pénzkérdés, hogy korszerűsíthetik-e hálózatukat, képesek-e újabb szoftververziókat vásárolni az elavultak helyett.

Vannak olyan vállalkozások, ahol nem feltétlenül szükséges – és lehetséges – saját informatikai szakgárdát, szoftverfejlesztőket, karbantartókat alkalmazni. Ezzel párhuzamosan azonban új igények is megjelennek, nevezetesen: például a könyvelés, illetve a számítástechnikai háttér igénybevételének kihelyezése. Immár Magyarországon is terjedőben van az úgynevezett outsourcing, azaz a cég alaptevékenységéhez nem hozzá tartozó tevékenységek átadása olyan vállalkozásnak, amely az adott feladatot jobban s olcsóbban végzi el – akár a tevékenységet kihelyező cég telephelyén. E megoldás ma már egyre gyakrabban alkalmazott stratégia, jóllehet e lehetőséggel még elsősorban a nagyvállalatok élnek.

Kihelyezve olcsóbb

Tipikusan outsourcingban végezhető tevékenység például a könyvelés. A vállalkozások egy erre szakosodott szolgáltatónak adnak megbízást, így a megbízó mentesül sok – és költségigényes – feladattól. Nem kell saját munkaerőt alkalmaznia, nem szükséges a számítástechnikai háttér megteremtése. Nem elhanyagolható előny ugyanakkor, hogy az outsourcingban tevékenykedő cégek professzionálisan végzik munkájukat, nagy hagyományokkal, jó szakemberekkel, kiváló szoftverekkel és számítástechnikai háttérrel rendelkeznek. De ebben az összefüggésben az is fontos, hogy nemcsak a költségtakarékosság szempontjából előnyös a külső szolgáltatás igénybevétele – egy több ezer alkalmazottat foglalkoztató cégnél például több tucat munkavállalót kell tartani e célokra, amelynek 100 milliós forintos nagyságrendű iroda- és eszközigénye van házon belül -, hanem egyben a felelősség és kockázat is a megbízott cégre hárul. Külföldön bevált ez a gyakorlat, de ma már Magyarországra is betelepültek ilyen vállalkozások. Igaz, egyelőre azokat a nálunk működő, külföldi tulajdonú cégeket szolgálják ki, amelyek saját országukban, anyavállalatuknál is bevált stratégiaként használták ezt a szolgáltatást. Belgiumi illetőségű az a nagyvállalat, amely Magyarországon bérszámfejtést és könyvelést végez, s érdekessége, hogy a céget az adott országban az ottani gyáriparosok szövetsége hozta létre. Természetesen az ottani szövetségnek nagyobb történelmi hagyományai vannak, mint a magyar gyáriparosoknak, ez is a magyarázata, hogy az MGYOSZ egyelőre nem gondolkodik ilyen vállalatalapításban.

A cégszolgáltatók kiválasztásának bevett módja a versenyeztetés. A referenciákkal rendelkező cégek – bármilyen tevékenységet is végeznek – úgy kerülhetnek be a versenyeztetésbe, hogy a vállalat, amely külső megbízást kíván adni, mérlegeli a megbízhatóságot, felméri az illető cég piaci helyzetét, minőségi munkáját, s úgynevezett meghívásos pályázaton szerez további információkat.

Ha egy nagyvállalat – úgymond – 100 milliós megbízást akar adni egy cégnek – bármilyen profilban, bármilyen szolgáltatásban -, akkor azt lényegesen komolyabb döntés-előkészítés előzi meg, mint ha egy középméretű vállalkozás megbízást adna egy könyvvizsgálónak.

A vállalatok működésében meghatározó a tevékenységükhöz kapcsolódó, mérvadó adatok megszerzése. Minden magára valamit is adó, illetve terjeszkedni kívánó cégnek jól kell ismernie ágazatának és az ágazatában működő versenytársaknak a piaci helyzetét. Ezt a vállalkozások döntő többsége ma már felismerte, tájékozódásukat pedig megkönnyítik a legkülönfélébb információforrások. Különböző, e tevékenységben járatos szolgáltató-, elemzőcégektől megrendelhetők az eseti piaci elemzések, amelyek a hazai lehetőségeket és az európai uniós tendenciákat is tükrözik. Igénytől függően ezeknek a tanulmányoknak a költsége néhány tízezer forinttól a milliós nagyságrendig is terjed, attól függően, hogy az elemzés mekkora területet ölel fel, milyen mélységig bontja le a piaci információkat, s menynyire előretekintő.

A testreszabott megrendeléseken alapuló elemzéseket azonban ma még kevés vállalkozás engedheti meg magának, ámbár nyilvánvaló, hogy ez sokak számára létkérdés lenne. Készülnek viszont olyan elemzések, amelyek megrendelés nélkül is hozzáférhetőek – tehát nem specifikusak -, ezek a különböző gazdaságkutató intézetek által időről időre megjelentetett adatok, amelyekből egy-egy vállalat vezetői kiolvashatják a piaci trendeket. Egy gondos vállalatvezető azonban több forrásból szerzi be az információit. Ma már egyre gyakoribb, hogy – különösen az exportáló cégeknél – külföldi elemzéseket és tanulmányokat is hasznosítanak.

Az arculatépítés művészete
A marketing igényes eszköz, és csak az a cég tudja megfelelően alkalmazni, amely képes naprakészen kihasználni lehetőségeit. Philip Kotler tanulmánya szerint a marketing művészet, amely folyton változó közegben munkálkodik. Ha egy cég marketinges munkatársai lelassulnak, az már elég ok arra, hogy az egész csapatnak felmondjanak, és a munkát profi szolgáltatók kezébe adják. A piacon folyamatosan jelen kell lenni – szögezi le tanulmányában a marketing pápájának tartott Kotler -, az ellustulás végzetes lehet. Nincs az a vállalkozó, aki megengedheti magának, hogy félvállról vegye cégének látva láttatását, az erre fordított – nem kis – összeg hosszú távon megtérül.

Az információ érték

Egyre több vállalkozás illesztette profiljába, hogy szűkebb vagy szélesebb spektrumban információkkal szolgálja a cégeket. Ha az interneten kutatunk, akkor e címszó alatt 150-nél is több ajánlat közül válogathatunk. A szolgáltatások tárháza pedig kimeríthetetlennek tűnik. Vannak, amelyek pénzügyi tanácsadásra és/vagy hitelbiztosításra vállalkoznak. Mód nyílik on-line céginformációk beszerzésére, a Creditreform – például – tagjai számára úgynevezett bónuszpontos szerződés megkötését is felajánlja, amely kedvezményes árakat biztosít. A pontrendszer szerint 1 pont = 1000 forint (áfa nélkül). A céginformációk beszerzése három kategóriában rendelhető meg: normál, expressz és szuperexpressz, ez például hazai viszonylatban 48, 36, illetve 14 munkaórát jelent, 14, 20, illetve 30 ezer forintért. A külföldi céginformációs igényeket zónák szerint 10, 15, 25 nap vagy 2-6 hét alatt teljesítik, az ár 29-80 ezer forint között mozog. Az üzleti információk a vezetői döntés meghozatalát segítik elő, pontosak, gyorsak. A Creditexpress (www.creditexpress.hu) adósságok behajtására vállalkozik, az érvényes törvények és jogszabályok betartásával, úgy, hogy az adós és hitelező viszonya lehetőleg ne sérüljön. A Vo-Na Holding Kft. (www.extra.hu/cegadat/ceg.html) nemcsak céginformációk megszerzésével, de – többek között – cégközvetítéssel, elfekvő készletek közvetítésével, cégarculat-tervezéssel is foglalkozik. A kínálatból minden munkaadó kiválaszthatja azokat a szolgáltatásokat, amelyek igénybevételével alátámaszthatja döntéseit, megerősítheti üzletmenetét.

Átalakuló étkeztetés

A cégszolgáltatások palettáján korábban igen jelentős súllyal képviseltette magát az étkeztetés, 1989 előtt a vállalatok struktúrájában kötelező szociális ellátásnak számított. A cégek nem kis összeget fordítottak – megfelelő állami támogatással – a saját éttermek kialakítására s az étkezési hozzájárulásra.

A rendszerváltás után alaposan átalakult a helyzet. Sorra szűntek meg a nagyvállalati konyhák, étkezési hozzájárulásként pedig különböző bonokat adtak a dolgozóknak, amelyeket meghatározott büfékben és áruházakban válthattak be.

Tapasztalati tény, hogy a munkaadó szociális érzékenysége gazdasági helyzetének függvénye. Ha nem tudja megengedni magának, hogy saját éttermet tartson fenn a dolgozók ellátására, akkor ezzel – gazdasági megfontolások alapján – nem is foglalkozik. Vannak ugyanakkor olyan adminisztratív adózási korlátok is, amelyek eleve behatárolják a lehetőségeket. Például az, hogy a természetbeni juttatás ma már adóköteles. Az adómentes juttatás egy formája havonta limitált: ez akkor áll fenn, amikor melegétkeztetésre szánt utalványt lehet adni a dolgozóknak, illetve ha helyben oldják meg az étkeztetést. Hogy melyik cég milyen formációt választ, az attól is függ, hány alkalmazottal rendelkezik és milyen az infrastrukturális helyzete.

Az étkeztetésben Magyarországon is megjelentek a specializálódott kisebb-nagyobb vállalkozások. E cégek többsége kapcsolódik azokhoz a multinacionális, európai hálózattal rendelkező külföldi vállalkozásokhoz, amelyek az étkeztetési profilban tevékenykednek. Versenyhelyzet alakult ki. Ha a munkáltató rendelkezik megfelelő infrastruktúrával, azaz kialakíthat konyhát-étkezőt, akkor a szolgáltatócégek hosszú távú megállapodás keretében eszközöket szállítanak számára – a konyhai berendezésektől kezdve a mosogatóig, a tányéroktól az evőeszközökig -, ugyanakkor vállalkoznak akár a főzésre is, vagy a készétel házhoz szállítására, melegítésére, kiszolgálására – természetesen megfelelő térítés ellenében. Az, hogy milyen összeget fizet ezért a munkáltató, s mennyi hárul a dolgozóra, ismét csak a költség-haszon elemzés függvénye.

A Junior Vendéglátó Részvénytársaság az egyik legnagyobb múlttal rendelkező cég. Román Péter elnök-vezérigazgató elmondta, hogy vállalatok, intézmények étkeztetésére is vállalkoznak, kölcsönös gazdasági előnyökön alapuló szerződéseket kötnek. Árakról azonban nem szívesen beszélt, véleménye szerint ez olyan üzleti titok, amelynek nyilvánosságra hozatala hátrányos helyzetet eredményezhet a piacon. A Jágó Party Service Catering képviseletében Vasmatics József leszögezte: túl sok a szolgáltató, s viszonylag kicsi a torta, amelyből a kisebb-nagyobb szeletek levághatók. A Jágó többféle variációt kínál partnereinek: a személyre adagolt egy tál étel ára 350 forint/nap/fő, a kétfogásos menü (háromféle választási lehetőséggel) 50 fő felett és egész hétre rendelhető meg, 400 forint/nap/fő. Az árak tartalmazzák a napi kiszállítás költségeit.

Ingyenes adatok
Ez év elején fórumot tartott az MGYOSZ, amelynek Matolcsy György gazdasági miniszter volt a vendége. A tanácskozáson felvetődött, hogy egyre súlyosabb az információhiány. Egy-egy ágazat vállalati összetételéről kevés az adat, miközben szükség lenne olyan elemzések elkészítésére, amelyek segíthetnék a döntéshozatalt. A piaci helyzet valós ismerete nélkül nehéz konkrét programokat kidolgozni, viszont manapság százezrekért lehet olyan információkat vásárolni a Központi Statisztikai Hivataltól (KSH), amelyek alapul szolgálhatnak egy megfelelő, alapos elemzés elkészítésére. A gazdasági miniszter bejelentette, hogy tárgyalt Mellár Tamással, a KSH elnökével, aki megígérte: valamennyi olyan adatot megkap a tárca, amely az elemzésekhez és a döntésekhez szükséges. Az ilyen adatokat a szakminisztérium ingyen adja át azoknak a vállalkozásoknak, amelyek segítik a nemzeti gazdaságfejlesztési program kimunkálását.

Munkaerő kölcsönben

Az Európai Unió országaiban, de már Magyarországon is, az egyes foglalkoztatási területeken – a létező munkanélküliség mellett – megjelent az időszakos szakemberhiány. A foglalkoztatás bővítése sok vállalkozást állított szinte megoldhatatlan helyzet elé. A különleges feladatok ellátásához szükséges munkaerő "felvételét" esetenként munkaerő-kölcsönzés keretén belül oldhatják meg.

Wimmer István szerint azonban e gyakorlat még nem eléggé elterjedt Magyarországon. Most zajlik a Munka Törvénykönyvének sok vitát kiváltott módosítása, s ennek keretében sor kerül a munkaerő-kölcsönzés szabályozására is. Ma is alkalmazott foglalkoztatási forma, hogy bizonyos projektek megvalósítására a cégek egymástól "kölcsönöznek" rátermett szakembereket, de az ő státusuk, munkajogi helyzetük egyelőre még szabályozatlan. A munkaerő-kölcsönzés – amely nem azonos a munkaerő közvetítésével – bevezetése és széles körű alkalmazása várhatóan kiegyensúlyozottabb munkaerő-piaci viszonyokat teremthet.

PR nélkül nem megy

Manapság már egyetlen cég sem engedheti meg magának, hogy "szerényen" a háttérbe húzódva, ne adjon hírt működéséről: szórólapok, brosúrák, tanulmányok, reklámkiadványok, névjegyek, s még számos nyomdai termék előállítására kell ehhez vállalkozniuk.

A saját nyomdák fenntartása csak a legnagyobb vállalatoknak éri meg, de csakis akkor, ha külső munkákat is elvállalnak. Azok a cégek, amelyek erre nem tudnak áldozni, a számtalan kisebb-nagyobb szolgáltató közül választhatnak.

A vállalkozások – legyen bármilyen biztonságos is a működésük – nem hagyhatják figyelmen kívül a PR jelentőségét, a marketing fontosságát. Tapasztalati tények bizonyítják: az erre áldozott kiadás nem felesleges, hanem elengedhetetlen.

Infoparkok a kényelemért

A vállalatok működésének kiváló feltételeit, a különféle szolgáltatások igénybevételének korszerű lehetőségét teremtik meg az infoparkok. Több milliárd forintba kerül a fővárosban, Lágymányos területén lévő Infopark kiépítése. A komplexum széles körű szolgáltatásokkal várja a bérlőket: étterem, büfé, tisztítószalon, fitneszterem, fodrászat, bank és posta áll rendelkezésre – s helyet kapnak itt a magasan képzett magyar informatikusok is. Gróf Imre, az Infopark Fejlesztési Rt. igazgatóságának elnöke elmondta: a legmagasabb minőségi igényeket elégítik ki, figyelembe véve a bérlők kívánságait.

Az Euro Info Center hálózat nemrégiben Kecskeméten nyitott újabb kontaktpontot. Az EIC-hálózat a kis- és középvállalkozások információs támogatását tűzte ki célul, 275 központja behálózza a világot. Magyarországon a fővárosban, Nyíregyházán, Pécsett, Salgótarjánban, Szolnokon, Szekszárdon, Szegeden és legújabban Kecskeméten működik az EIC-központ, amely – többek között – az általános információk közreadásától a jogszabályfigyelésig a nemzetközi tendermonitoring és az üzletipartner-közvetítés szolgáltatását is felvállalja.

Biztosított hitelek

A cégszolgáltatók körében egyre fontosabb helyet töltenek be a hitelbiztosítók. A Hermes Hitelbiztosító Rt. a hazai és az európai cégek fizetőképességének egyensúlyát kívánja fenntartani. A tendencia szerint a folyamatos hitelromlás nem egy erősnek gondolt cég csődhelyzetét idézte elő, s voltak olyan vállalkozások, amelyek – mivel nem találtak támogatóra – el is tűntek a piacról.

A vállalatok egyre inkább felismerik, hogy szükségük van egy olyan szolgáltatóra, amely leveszi vállukról a kockázatviselés terhét. Pádár Zoltán, a Hermes Hitelbiztosító Rt. vezérigazgató-helyettese elmondta: öt éve vannak jelen a magyar piacon, teljes körű pénzügyi szolgáltatást és biztosítási védelmet kínálva a gazdasági kockázatok ellen. A részvénytársaságnak több mint 40 millió cég adataiba van betekintése, de saját adatgyűjtést is végeznek, s különböző céginformációs rendszereket vesznek igénybe. A testreszabott szolgáltatási csomagok közül a megbízók anyagi erőikhez képest választhatnak, s ezáltal biztosíthatják magukat, hogy még véletlenül se kössenek olyan céggel üzleti szerződést, amelynek hitelképessége nem üti meg a kívánt mértéket. A hitelbiztosító cég vállalja a kockázatot, a követelésbehajtást, s eredménytelenség esetén kártalanítja ügyfeleit.

Profi futárok

Számtalan olyan cég alakult az elmúlt tíz esztendőben, amelyek a különböző nagyságú vállalatok ad hoc futárszolgálatát kívánják ellátni. Vannak, amelyek arra is vállalkoznak, hogy telefonos megrendelésre virágcsokrot szállítsanak egy konkurens cég ügyvezetőjének névnapjára – ez beletartozik az üzleti élet mai szabályaiba -, más vállalkozások azonban ettől eltérő elvek szerint működnek. Fontos küldemények kézbesítésére vállalkoznak hazai és külföldi viszonylatban, átvállalva ennek felelősségét és kockázatát. A profi csomagküldők tevékenységét az Általános Magyar Szállítmányozási Feltételek, valamint a CMR genfi (1956-os és 1978-as) állásfoglalása és irányelvei határozzák meg.

A csomagküldő cégek az önálló fuvarozók által követett gyakorlat szerint állapodnak meg a megrendelőkkel, az elszámolás a mindenkor érvényes ártáblázat szerint történik. Biztosítást kötnek a feladó javára, amelynek összege vállalkozásonként eltérő. Csúcstechnikát alkalmaznak, képesek a csomagkövetésre saját számítógépes rendszerük és az internet segítségével, azonnali, részletes információkat adva a feladvány hollétéről. Tranzitidejük belföldön 24 óra, külföldi szállítás esetén a távolságtól függően két-öt munkanap.

A Generál Parcel Hungary (www.generalparcel.hu) 24 órás belföldi csomagszállítási ajánlata súly szerint 1330-6020 forint között változik (áfa nélkül).

A UPS (United Parcel Service) neve az egész világon ismert, a világ több mint 220 országába szállít csomagot és levelet. A UPS Hungary Ltd. (www.ups.com) árait nemzetközi zónatáblázat és a szolgáltatás gyorsasága szerint határozza meg – nem olcsó, de megbízható és minőségi.

A Sky Net a repülőgépes futárszolgálatra szakosodott, a dokumentumok, küldemények vámkezelését is vállalva, magyarországi tagja az Euroexpress (www.skynetexpress.com). A World Courier huszonnégy órás szolgálatot lát el, veszélyes és speciális kezelést igénylő áruk teljes körű ügyintézését is vállalva. A DHL Worldwide Express a világ több mint 200 országában működtet irodát – nálunk is -, a szállítást saját repülőgéppel végzi (www.dhl.hu).

Partik és pezsgős vacsorák

A reprezentációs költségek elszámolása, az adózás változása némiképpen gátat szabott a nagyszabású üzleti vacsoráknak, fogadásoknak, s ez hátrányosan érinti az erre szakosodott cégeket. Továbbra is fontos azonban, hogy – főként a nagyvállalatok – időről időre olyan partikat rendezzenek, ahol mód nyílik kötetlen körülmények között eszmét cserélni a hasonló profilú vállalkozások vezetőivel. S erre még mindig a "fehér asztal" melletti találkozások a legalkalmasabbak. A partik végére nemegyszer konstruktív megállapodásokat kötnek a partnerek.

A rendezvényszervezők azonban immár nem a nagy eszem-iszom stratégiát követik, ennél sokkal fontosabb az elegancia, a visszafogott ízlés, a minőségi ételek tálalása. Az üzleti vacsora ma már a kommunikáció eszköze, alkalom arra, hogy olyan személyiségek találkozzanak, akik amúgy talán "elmennének" egymás mellett. A megrendelő elképzeléseihez alkalmazkodó partik célja nagyon is meghatározott, a különleges körülmények is azt szolgálják, hogy az üzleti élet kérdéseit megvitassák. Meglehetősen sokba kerül egy nagyszabású üzleti rendezvény, de a tapasztalatok szerint szinte felmérhetetlen a haszna. Ismeretes, volt olyan nagyvállalkozó, aki világhíres zongoraművészt hívott meg kerti rendezvényére, s a különleges vendégek különleges körülmények között létesíthettek egymás között kapcsolatot, ami a későbbiekben gyümölcsöző együttműködést eredményezett. Ám elmondható: a vállalkozási kultúra függvénye, hogy hol és milyen partit rendelnek meg. Manapság ezt a szolgáltatást is versenyeztetik, s a megrendelő alaposan tájékozódik, hogy melyik cég mennyiért és milyen színvonalon képes megrendezni a partit, sőt: a referencialista része, hogy a felsorolt rendezvények csak látványukban jelentettek-e különlegességet, vagy hasznosak is voltak. A cél az, hogy az exkluzív üzleti találkozások exkluzív szerződéseket is eredményezzenek.

A Karnevál Rendezvényszervező Iroda és Bankettszolgálat képviseletében Geitz József elmondta, hogy mindig az igények szerint alakítják ki az áraikat – azaz nincsenek standard árak. Tájékoztató jellegű tehát a közlés, miszerint egy 10 fős, visszafogott tájékoztató rendezvény legolcsóbban 15 ezer forintba kerül, ehhez hidegtál dukál. A Jágó Party Service hasonló elven működik, az alap 1000 forint/fő – aprósüteménnyel, üdítővel, hidegtállal – 3500 forint/fő, ha a megrendelő halas tálat, sült húst, felvágottat, salátát is kínál a meghívottaknak, és 7-8000 forint/fő, ha többféle meleg ételt szolgálnak fel.

A mértéktelen és meggondolatlan partiknak erősen gátat szabott a tény, hogy januártól adóköteles lett az üzleti reprezentációs költség, mely szerint 44 százalék szja-t, illetve 11 százalék egészségügyi hozzájárulást kell fizetni. Most azonban enyhülni látszik a törvény, a vállalkozások bevételük 0,5 százalékáig – de maximum évi 2,5 millió forintig – mentesülnek az adó befizetésétől. A Pénzügyminisztérium, illetve a kormány döntése nyomán belátható időn belül módosítják a törvényt. Az üzleti ajándékok adása a foglalkoztatottak számától függ majd, évente egy főre vetítve 1500 forint értékű ajándék adómentes.

A reprezentáció fogalmába tartozik az üzleti vendéglátás és az ezzel kapcsolatos szolgáltatások, köztük az utazás, a kulturális és sportrendezvények. A törvény megszavazása esetén a módosítások visszamenőleges hatállyal, 2001. január elsejétől érvényesek.

Az interneté a jövő

Az internet ma már az általános kommunikáció eszközévé vált. Ugyanakkor kevés vállalkozás engedheti meg magának, hogy az újabb és újabb ismeretek megszerzésére ne használja ki a világhálón való szörfözés lehetőségét. Tehát igénybe veszik a szolgáltatókat, ismét csak a vállalat méretnagysága szerint választva, melyik mellett döntenek. Tény, hogy az internet a XXI. században a gazdaság egész logikáját és működési stratégiáját átalakító rendszernek tekinthető, tehát a vállalatoknak is érdekük, hogy használatát beépítsék üzleti elképzeléseikbe. Egyéni, termékre szabott információkat juttathatnak el például kiemelt fogyasztóikhoz, ugyanakkor naprakész információkat szerezhetnek a világ üzleti trendjeiről. Nem utolsósorban kapcsolatot teremthetnek távoli országokkal, éteri tárgyalásokat folytatva partnereikkel.

Segítő érdekképviselet
A Magyar Iparszövetség (OKISZ) – www.okiszinfo.hu – a gazdasági élet szereplőinek – közvetlen gazdasági céljaik megvalósításhoz – számos szolgáltatást nyújt. Ezek sorában kiemelkedik a piacszervezési, a marketing, illetve a műszaki fejlesztés területén folytatott tanácsadói munka, a pénzügyi, a számviteli, valamint az adó- és jogi tanácsadás. Az OKISZ a képzésben és a továbbképzésben is jelen van: különböző kurzusokat szervez, illetve komplex gazdasági menedzserképzést folytat közép- és kisvállalkozások számára. A szociális szolgáltatások körében az OKISZ létrehozta a kiegészítő nyugdíjbiztosító pénztárat, s alapítványi formában részt vállal a nagy múltra visszatekintő üdülést, kultúrát és sportolást segítő intézmények támogatásában. A szövetség adatbankot épített ki, amely révén friss információkat közvetít a termelési, a piaci, a pénzügyi, valamint a privatizációs lehetőségekről. Az OKISZ az aktív foglalkoztatáspolitika eszköztárában fellelhető pályázati lehetőségek ismertetésével és pályázati tanácsadással is segíti a tagszervezeteit.

A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) – www.mgyosz.hu – a kereskedelemfejlesztés nemzetközi gyakorlatban kialakult eszközeivel, illetve a külföldi partnerszervezetekkel kiépített kapcsolatrendszere útján elősegíti a tagok és a vállalkozók belföldi és külgazdasági tevékenységét, illetve a nemzetközi információs rendszerhez kapcsolódva – tagszövetségein keresztül – folyamatosan, illetve közvetlenül ellátja a vállalkozókat a gazdálkodáshoz szükséges piaci, tőkebefektetési, fejlesztési, együttműködési és tenderinformációkkal. Oktatási, képzési-átképzési, hazai és nemzetközi vezetőképzési céllal gazdasági társaságot működtet, illetve segít a partnerkeresésben.

Az Általános Fogyasztási Szövetkezetek Országos Szövetsége (ÁFEOSZ) – www.interj.hu/afeosz – az általános fogyasztási és értékesítési szövetkezetek (áfészek) érdekeit képviseli. A jövőre is gondolva, a korszerű oktatás és szakképzés érdekében kiterjedt humánpolitikai, illetve oktatásszervező tevékenységet is végez. Ennek megfelelően – gazdasági társasági formában – szövetkezeti, oktatási központot is működtet. Emellett szövetkezeti kereskedelmi-közgazdasági szakközépiskolát tart fenn, továbbá széles körű együttműködést folytat közép- és felsőfokú oktatási intézményekkel.

A Stratégiai és Közszolgáló Társaságok Országos Szövetsége (STRATOSZ) – www.stratosz.hu – kiemelt céljának tekinti, hogy tagvállalatainak eurointegrációs felkészülését tervszerűen támogassa. Ennek jegyében klubrendezvényeket szervez és kiadványokat jelentet meg, EU-integrációs felkészülési projekteknek a tagvállalatok közötti cseréjét kezdeményezi, figyelemmel kíséri a csatlakozási tárgyalásokat és érvényesíti a STRATOSZ érdekeit. Hasonlóképpen részt vesz az Európai Unió keretprogramjaihoz kapcsolódó javaslatok kidolgozásában, illetve azon dolgozik, hogy tagvállalatai eséllyel kapcsolódjanak be e programokba.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem