×

Adóváltozások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 35. számában (2000. december 15.)

 

Kétrészes összeállításunkban táblázatos formában röviden áttekintjük az adó- és illetékszabályokat érintő, január 1-jétől hatályos változásokat. A fontosabb módosításokat dőlt betűvel, míg az előzmény nélküli, vadonatúj rendelkezéseket kövér betűvel jelöltük. Az alábbiakban a személyi jövedelemadó, a gépjármű adó, a helyi adók, illetve az illetékszabályok változásait ismertetjük. A változással érintett paragrafusok emelkedő sorrendben követik egymást, a változás tárgyának címszószerű megjelölésével.

 

Módosult paragrafusok a személyi jövedelemadó törvényben

Paragrafus A változás tárgya
3. § 23. Nyugdíj a sportról szóló törvény alapján folyósított olimpiai járadék is.
Fogalmak és értelmező rendelkezések
3. § 24. Ösztöndíj a Wesselényi Miklós Sport Alapítvány által nyújtott sportolói juttatás is.
3. § 28. Lakást szerző hozzátartozó fogalma.
3. § 52. Közcélú adományra vonatkozó igazolás fogalma.
3. § 60. Kedvezményezett eltartott fogalma.
3. § 65. Szociális gondozói díj fogalma.
3. § 66. Alapkutatás fogalma.
3. § 67. Alkalmazott kutatás fogalma.
3. § 68. Kísérleti fejlesztés fogalma.
3. § 69. Tőzsdei származtatott ügylet fogalma.
3. § 70. Tőzsdei összetett ügylet fogalma.
A jövedelemre és az adókötelezettségre vonatkozó általános szabályok
4. § (4) Közös tulajdonban lévő ingatlan, ingó vagyontárgy átruházásából származó jövedelem adókötelezettsége.
4. § (5) Házassági vagyonközösség fennállása alatt a felek tevékenységéből származó jövedelem utáni adókötelezettség.
Bevételnek, illetőleg költségnek nem számító tételek
7. § (1) k) Nem bevétel az önkéntes kölcsönös biztosítópénztári munkáltatói hozzájárulás a tárgyhónap első napján érvényes minimálbérig.
7. § (1) n) Nem bevétel a lakóépület korszerűsítésére jogszabály alapján, nyilvánosan meghirdetett pályázat útján költségvetési, önkormányzati forrásból juttatott támogatás.
7. § (1) o) Nem bevétel az eredeti jogosult magánszemélynél az önálló orvosi működtetési jog átruházásáért kapott ellenérték.
7. § (1) p) Nem bevétel a kifizető által a vele munkaviszonyban álló személy, illetőleg személyesen közreműködő tag képzésére fordított, költségként elszámolt összeg, ha a szakismeretek megszerzése a kifizető tevékenységének folytatásához szükséges, és tanulmányi szerződést kötöttek.
7. § (2) a) A munkáltatói hozzájárulás szempontjából több munkáltató esetén a munkáltató meghatározása.
7. § (2) c) A bevételnek nem minősülő önkéntes kölcsönös biztosítópénztári munkáltatói hozzájárulás havi összegének meghatározása több hónapra előre történő utalásnál.
A jövedelem megszerzésének időpontja
10. § (1) Az adóelőleggel csökkentett, átutalással vagy postán küldött jövedelmet az átutalás vagy postára adás napján kell megszerzettnek tekinteni, ha azt a magánszemély az adóbevallásig megkapja.
Önadózás
11. § (3) c) A 0%-os adókulccsal adózó egyes külön adózó jövedelmeket nem kell bevallani.
11. § (6) b) A lakáscélú kedvezmény, illetőleg a biztosítások kedvezménye miatt levont adó növelt összegű visszafizetése esetén adóbevallást kell adni.
Az adóbevallást helyettesítő munkáltatói és ezzel egyenértékű elszámolás
12. § (2) f) A munkáltatónak adómegállapítási kötelezettsége van 10 E Ft jövedelem esetén akkor, ha az más kifizetőtől származik, és ha a kifizető az adót levonta.
12. § (2) g) A munkáltatónak adómegállapítási kötelezettsége van, ha munkavállalója mezőgazdasági őstermelői tevékenységet is végez.
Adófizetés
13. § (4) Ha a magánszemély adótartozását a kifizető fizeti meg, választhatja, hogy az átvállalt, megfizetett adó összege természetbeni juttatásnak minősüljön.
Az önálló tevékenységből származó jövedelem
16. § (3) b) Önálló tevékenységből származó bevétel az ingatlant, ingó vagyontárgyat hasznosító tevékenységből származó bevétel is, meghatározott feltételekkel.
19. § (2) Ha a magánszemély a folyósítást követő 3. évben, de legkésőbb a tevékenység megszüntetésének évében a támogatást annak célja szerint még nem használta fel, akkor a fennmaradó összeg bevétel.
19. § (6) Nem számít bevételnek a felhasználási célra történő kiadást igazoló számla ellenében, ill. a cél szerinti felhasználás teljesülésének igazolás alapján utólag folyósított támogatás, meghatározott feltételekkel.
19. § (7) Ha a támogatás csak részben nyújt fedezetet a cél szerinti felhasználás során felmerült költségekre, akkor a nem fedezett részre a költségelszámolás általános szabályait kell alkalmazni.
21. § (1) A csökkentett munkaképességű alkalmazottat foglalkoztató mezőgazdasági őstermelő bevételét csökkentheti az alkalmazottnak fizetett bér, de legfeljebb az érvényes minimálbér felével.
22. § (2) A tevékenységét megkezdő, tételes átalányadózást alkalmazó mezőgazdasági őstermelő veszteségét a kezdés és az azt követő 3 évben korlátlan ideig elhatárolhatja.
22. § (2), (4) A tevékenységet megkezdő, tételes átalányadózást alkalmazó mezőgazdasági őstermelő veszteségelhatárolásához – az eddigi 3 év helyett – 4 év az az időtartam, amíg nem kell adóhatósági engedélyt kérni.
22. § (7) Mezőgazdasági őstermelő e tevékenysége melletti egyéni vállalkozói tevékenysége, a bevételek megosztása, költségek nyilvántartása.
A nem önálló tevékenységből származó jövedelem
24. § (1) Nem önálló tevékenység a nemzetközi szerződés hatályában a nem önálló munka, egyezmény hiányában az adott állam joga szerinti munkaviszony is.
25. § (2) a) A nem adózó üzemanyag-megtakarítás összege.
Egyéb jövedelem
28. § (1) Pontosítás, az önkéntes kölcsönös biztosítópénztárban számlán történő jóváírások adójogi kezelése.
28. § (5) a) Egyéb jövedelem a vásárolt követelésből származó bevételnek a követelés vásárlási ellenértékét meghaladó része.
28. § (5) b) Egyéb jövedelem az önálló orvosi tevékenység működtetési jog átruházásából származó bevételnek a szerzési értéket és a megfizetett illetéket meghaladó része.
28. § (7) a)-e) Egyéb jövedelem a jog gyakorlása által megszerzett vagyoni érték.
28. § (8) Egyéb jövedelem a jog gyakorlása által megszerzett vagyoni érték, ha az nem mindenki számára azonos feltételekkel megvalósuló ügyletben jött létre.
28. § (9) Pontosítás, a jog gyakorolása esetén az értékpapírból származó jövedelem meghatározása, valamint a jövedelemszerzés időpontja.
28. § (10) A kifizető előzetes kötelezettségvállalása nélkül értékpapír formájában adott vagyoni érték nem egyéb jövedelem, hanem természetbeni juttatás.
Az összevont adóalap adójának meghatározása
30. § Adótábla.
A külföldön megfizetett adó beszámítása
32. § (1) a) Külföldön adóztatható jövedelem esetén a számított adót az összevont adóalappal elosztva, a hányadost 3 tizedre kerekítve, átlagos adókulcsot kell meghatározni.
Az adójóváírás
33. § (1) Az adójóváírás, a jogosultsági határ meghatározása.
33. § (2) Az adójóváírás fokozatos megállítása.
A nyugdíjjárulék és a magán-nyugdíjpénztári tagdíj engedménye
33/A. § Pontosítás, a nyugdíjjárulék- és a magán-nyugdíjpénztári tagdíjengedmény alapja.
A nyugdíj és az azzal azonosan adózó jövedelmek adójának levonása
34. § (1) f) Adómentes a szociális gondozói díj, összege legfeljebb évi 48 E Ft.
A társadalombiztosítási, a magán-nyugdíjpénztári és az önkéntes kölcsönös biztosítópénztári befizetések kedvezményei
35. § (2) A pénztártag egyéni számláján jóváírt – a törvény által meghatározott kivételekkel – minden összeg beszámít az önkéntes kölcsönös biztosítópénztári kedvezmény alapjába.
35. § (5) Az önkéntes kölcsönös biztosítópénztári igazolásban minden kedvezményre jogosító jóváírást fel kell tüntetni.
A lakáscélú kedvezmények
37. § (2) Lakáscélú megtakarítás összegének felvétele és más célra történő felhasználása esetén a növelt adót az adóbevallásban kell bevallani és megfizetni az előírt határidőig.
37. § (3) Egyszerűsödött a lakáscélú felhasználás igazolása.
Személyi és családi kedvezmények
40. § (2) A családi kedvezményt a kedvezményezett eltartott után érvényesítheti a jogosult.
40. § (3) Növekedett a családi kedvezmény összege.
40. § (4) Jogosultsági hónap meghatározása a családi kedvezmény szempontjából.
40. § (5) Eltartottak számának számítása.
40. § (6) Családi kedvezmény igénybevételére jogosult és nem jogosult magánszemély meghatározása.
40. § (7) Ha a kedvezményezett eltartott saját maga után volna jogosult a családi kedvezmény érvényesítésére, ill. ha a kedvezményezett eltartott rokkantsági járadékban részesül, akkor a vele közös háztartásban élő magánszemélyek közül egy minősül jogosultnak.
40. § (8) A családi kedvezmény érvényesítésének feltétele.
40. § (9) A családi kedvezmény megosztásának lehetősége.
40. § (10) Ha a magzat/ikermagzat felismerése az adóbevallás érvényesítése után történik, akkor a családi kedvezmény önellenőrzéssel érvényesíthető.
40. § (11) Családi kedvezmény érvényesítése – meghatározott kivételekkel – független attól, hogy az adóelőleg megállapításánál mely jogosultnál vették figyelembe.
Közcélú adományok kedvezménye
41. § (2) Közcélú adomány meghatározása.
41. § (3) Pontosítás, a nem közcélú adomány meghatározása.
41. § (4) b) A közcélú adományok utáni adókedvezmény (egységesen a befizetés 30%-a) meghatározott összegekben korlátozva.
41. § (6) Nem számít vagyoni előnynek az adományozó nevére, tevékenységére történő utalás.
A biztosítások kedvezménye
42. § (2) Hatályon kívül helyezve! (Az 1990 előtt kötött biztosítások után járó kedvezmény külön korlátozása megszűnik.)
42. § (3) Az élet- és nyugdíjbiztosításoknál határidő előtti rendezési jog gyakorlása esetén az igénybe vett adókedvezmény 20%-kal növelt összegét az adóbevallásban kell bevallani és megfizetni.
A kedvezmények korlátozása
44. § (2) Hatályon kívül helyezve! (Megszűnik a biztosítások és a közcélú adományok kedvezményére, valamint a befektetési adóhitel mértékére vonatkozó módosított adó százalékában történő korlátozás.)
A kifizető adóelőleg-megállapítása
46. § (5) Az adótábla sávhatárának változásával összefüggésben a göngyölítéses jövedelemhatár az adótábla felső sávhatára (jogosultsági határ).
A munkáltató, a bér kifizetője által történő adóelőleg-megállapítás
47. § (5) f) A családi kedvezmény érvényesítési feltételei a munkáltatói adóelőleg megállapításánál.
47. § (5) f) 1. Tagdíjbefizetés igazolása önkéntes kölcsönös biztosítópénztárba, magánnyugdíjpénztárba történő befizetés után.
47. § (5) f) 2. Adóelőleg megállapításánál a munkáltató a családi kedvezményt annál a jogosultnál veszi figyelembe, aki írásban tett nyilatkozatban kéri annak érvényesítését. A nyilatkozat tartalma.
47. § (5) f) 3. Eljárás feltételei a családi kedvezmény érvényesítésére irányuló nyilatkozat alapján.
47. § (5) f) 4. Családi kedvezmény érvényesítésére meghatározott feltételekkel nem kell nyilatkoznia a jogosultnak.
47. § (5) f) 5. Családi kedvezmény érvényesítésére jogosult, közös háztartásban élők nyilatkozata.
Egyéb adóelőleg-megállapítási szabályok
48. § (3) Hatályon kívül helyezve! [A nem pénzbeli jövedelmek adóelőlege, helyette a 49. § (2) bekezdésében.]
A magánszemély és a kifizető adóelőleg-megfizetése
49. § (2) A nem pénzbeli jövedelmekre vonatkozó adóelőleg-szabály, a magánszemély adóelőleg-fizetése.
49. § (4) b) Nem kell a mezőgazdasági kistermelőnek az adóelőleget megfizetni, ha az év elejétől számított mezőgazdasági őstermelésből származó bevétele összegében nem haladja meg a 2 millió forintot.
49. § (7) Adóhatósághoz történő befizetési kötelezettség keletkezik, ha a magánszemély adóelőleg megállapítására a göngyölítéses módszert kérte, és utóbb az összevont adóalapja a jogosultsági határt meghaladja.
Az egyéni vállalkozó adózása
49/A. § (3) Özvegy, örökös folytatta egyéni vállalkozás adózása.
A vállalkozói személyi jövedelemadó
49/B. § (5) b) Hatályon kívül helyezve! (Gazdasági kamarai tagdíj növeli a bevételt.)
49/B. § (6) b) A csökkent munkaképességű alkalmazottat foglalkoztató egyéni vállalkozó bevételét csökkentheti az alkalmazottnak fizetett bér, de legfeljebb az érvényes minimálbér felével.
49/B. § (6) c) Vállalkozói bevétel csökkenthető az alapkutatás, az alkalmazott kutatás és a kísérleti fejlesztés címén az adóévben elszámolt összeggel.
49/B. § (6) d) Az 50 főnél kevesebb foglalkoztató egyéni vállalkozónál a vállalkozói bevétel csökkenthető évi 10 millió forinttal, de legfeljebb a kisvállalkozói kedvezmény mértékével.
49/B. § (7) b) Az egyéni vállalkozó elhatárolt veszteségének elszámolási szabálya.
49/B. § (7) d) Az egyéni vállalkozó elhatárolt veszteségének elszámolási szabálya a negyedik és az azt követő években.
49/B. § (8) b) Az egyéni vállalkozó jövedelméből a közcélú adományok köre bővül az egyháznak adott közcélú adománnyal.
49/B. § (9) A vállalkozói személyi jövedelemadó csökkentése meghatározott módon és feltételekkel. Ugyanazon beruházáshoz csak egy kedvezmény kapcsolódhat.
49/B. § (10) A vállalkozói személyi jövedelemadó adókedvezményének korlátozása.
49/B. § (11) A kisvállalkozói kedvezmény feltételeinek (nulla teljesítése) sérülése esetén előírt szankció meghatározása.
49/B. § (12) A kisvállalkozói kedvezmény mértéke.
49/B. § (13) A kisvállalkozói kedvezményre vonatkozó rendelkezések alkalmazásában az üzemkörön kívüli ingatlan és a kizárólag üzemi célú tárgyi eszközök meghatározása.
49/B. § (14) A kisvállalkozói kedvezményhez kapcsolódó szankciók előírása.
49/B. § (15) Egyéni vállalkozó adófizetése.
49/B. § (16) A vállalkozói személyi jövedelemadó-előleg összege.
49/B. § (17) A kisvállalkozói kedvezmény és a kis- és középvállalkozások adókedvezménye szempontjából a foglalkoztatottak létszámának meghatározása.
49/B. § (18) Az egyéni vállalkozó adózás utáni jövedelme.
A vállalkozói osztalékalap
49/C. § (1) A vállalkozói osztalékalap megállapítása.
Az egyéni vállalkozó átalányadózása
50. § (1) c) Az egyéni vállalkozó átalányadózást választhat, ha az áfatörvény szerint alanyi adómentes, feltéve hogy az egyéni vállalkozói bevétele az adóévben nem haladja meg a 4 millió forintot.
50. § (4) Kiskereskedelmi tevékenységet végző egyéni vállalkozó átalányadózást választhat, ha az átalányadózást közvetlenül megelőző adóévben vállalkozási bevétele a 18 millió forintot nem haladja meg.
52. § (1) a) Átalányadózó egyéni vállalkozó bevételiértékhatár-változásának átvezetése.
53. § (1) a) Az átalányadó alapját az egyéni vállalkozó 40% költséghányad levonásával állapítja meg.
53. § (2) a) Az átalányadó alapját az egyéni vállalkozó 25% költséghányad levonásával állapítja meg.
53. § (5) Az adóév egy részében kiegészítő tevékenységet folytató egyéni vállalkozó egész évre a magasabb, 40 százalékos költséghányadot alkalmazhatja.
Tételes átalányadózás
57/C. § (1) A tételes átalányadó fizetésének szabálya.
Ingatlan, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem
63. § (3) A magánszemély lakáscélú kedvezményének érvényesítése.
Árfolyamnyereségből származó jövedelem
67. § (1) Árfolyamnyereség meghatározása.
67. § (2) Az értékpapír megszerzésére fordított összeg meghatározása.
67. § (3) A szerzési érték és a bevétel fogalma tőzsdei származtatott ügylet fizikai teljesítése esetén.
67. §(4), (6) Hivatkozások átvezetése.
67. § (7) Hatályon kívül helyezve! (A tőkeszámlán lévő értékpapírok árfolyamnyeresége utáni nullaszázalékos adókulcs megszűnik.)
A tőzsdei határidős, opciós ügyletből származó jövedelem
67/A. § A származtatott, összetett pénz- és tőkepiaci ügyletek jövedelme.
67/A. § (1) 1-4. A tőzsdei származtatott, összetett ügyletek jövedelme és összesített vesztesége.
67/A. § (2) Pénz- és tőkepiaci ügyletből származó jövedelem meghatározása.
67/A. § (4) A tőzsdei származtatott, összetett ügyletek jövedelmének adója (adómegállapítás, -bevallás, -befizetés).
A természetbeni juttatások
69. § (5) c) Természetbeni juttatásnak minősül az önkéntes kölcsönös biztosítópénztár által szolgáltatási számlán jóváírt összeg.
Az ingatlan bérbeadásából származó jövedelem
74. § (4) A falusi vendégfogadás bevételéből csak a szállásadás bevételére alkalmazható, hogy a bevétel egésze jövedelem, adója 20%.
74. § (7) Más ingatlan-bérbeadás mint önálló tevékenység adózhat, de legalább egymást követő négy adóévben.
Társasház közös tulajdonának hasznosításából származó jövedelem
75. § (1) A társasház, társasüdülő adókötelezettsége.
75. § (2) A társasház, társasüdülő jövedelmének és adójának megállapítása.
75. § (3) A közös tulajdon tárgyát képező ingatlanrész átruházásából származó jövedelem megállapítása.
75. § (4) A közös tulajdon tárgyát képező ingatlanrész átruházásából származó jövedelem utáni adókötelezettség a közgyűlés döntése alapján az egyéneket terhelheti.
75. § (5) A társasház által az adóévben megszerzett összes más bevételének, jövedelmének megállapítása.
75. § (6) A társasháznak kifizetett adóköteles összeg adómegállapítása és megfizetése.
75. § (7) A társasház kifizetői minősége.
75. § (8) Társasház adófizetés utáni fennmaradó jövedelmének felosztására vonatkozó szabály (a magánszemély tulajdonostárs így keletkező jövedelme, adómértékének meghatározása).
Nyilatkozatok
78/A. § (4) A tételes költségelszámolást alkalmazó mezőgazdasági kistermelő egyszerűsített bevallási nyilatkozata.
78/A. § (6) A tételes költségelszámolást alkalmazó mezőgazdasági kistermelő nyilatkozatát a munkáltatói bevallás kiegészítéseként is megteheti.
Vegyes rendelkezések
253. § Átmeneti rendelkezések.
1. számú melléklet
1.2 Adómentes a családok támogatásáról szóló törvény alapján kapott nevelési ellátás.
1.3 Adómentes a fogyatékossági támogatás.
4.6 Adómentes az olimpiai játékokon és a fogyatékos sportolók világjátékain a 4-6. helyezéshez kapcsolódó pénzjutalom.
4.8 Nem adómentes az egyház számára közcélú adományból adott pénzösszeg.
5.3 Adómentes a munkavállalónak dokumentum vásárlására jogszabály alapján adott összeg meghatározott feltételekkel.
6.1 Adómentes az elemi károk, katasztrófák esetén a károsultaknak jogszabály alapján és/vagy közadakozásból pénzben vagy természetben nyújtott segély, támogatás.
6.4 Az önkéntes kölcsönös biztosítópénztár tagjának egyéni számláján a fedezeti alapból történő befektetések hozama címén jóváírt összeg is adómentes.
8.14 Adómentes a kifizető által (bizonyos feltételek mellett) üzletpolitikai (reklám) célból nyújtott természetbeni juttatás.
8.16 Adómentes a fegyveres erők és rendvédelmi szervek tartósan fokozott igénybevételnek kitett vagy harckészültségi gyakorlaton részt vevő – 12 órát elérő vagy azt meghaladó őr- és ügyeleti szolgálatot adó – tagjának természetbeni juttatása is.
8.19 Megszűnik a reprezentáció címén adott természetbeni juttatás adómentessége.
8.23 Adómentes a katasztrófavédelemben részt vevő magánszemély természetbeni ellátása (meghatározott törvény alapján).
2. számú melléklet
I/6. Nem kell a bevételt növelni az elemi károk, katasztrófák esetén közadakozás keretében adott termék, szolgáltatás költségével.
II/7. Egy összegben költségként elszámolható tárgyi eszköz beszerzési értékhatárra változásának átvezetése.
II/1. Egy összegben költségként elszámolható tárgyi eszköz beszerzési értékhatárra változásának átvezetése.
3. számú melléklet
I/2. Az egy összegben költségként elszámolható tárgyi eszköz értékhatára 50 E Ft.
I/6. Elszámolható költség a köztestület számára tagdíj vagy annak megfelelő jogcímen fizetett összeg, valamint az önálló tevékenységgel kapcsolatos érdek-képviseleti feladatot is ellátó társadalmi szervezet számára tagdíj címén fizetett összeg.
I/16. Hatályon kívül helyezve! (A reprezentáció címén adott juttatás nem költség az őstermelőnél.)
II/2. A polgármesterek költségátalánya igazolás nélkül elszámolható.
IV/10. Elszámolható költségként az úthasználat díja az üzleti utak arányában.
5. számú melléklet
I/1. A bevételeket és kiadásokat sorszámmal is be kell jegyezni a bizonylatokra, könyvvezetésre és nyilvántartásra.
I/1. Hatályon kívül helyezve!: A halmozott forgalmat tartalmazó pénztárkönyv (naplófőkönyv), valamint a forgalmat tételes bontásban tartalmazó gépi naplók csak együttesen fogadhatók el.
I/6. A természetbeni juttatásra fordított kiadást időrendi szempontból a juttatásról szóló bizonylat keltezése szerint kell figyelembe venni.
II/4. Egy összegben költségként elszámolható tárgyi eszköz beszerzési értékhatárra változásának átvezetése.
II/13. Leltár.
Egy összegben költségként elszámolható tárgyi eszköz beszerzési értékhatárra változásának átvezetése.
Az áfát nem az általános szabályok szerint fizető magánszemélynek a leltárban szerepeltetnie kell a vásárolt anyagokat, a használatba vett és nem vett tárgyi eszközöket, továbbá a saját termelésű félkész és késztermékeket, meghatározott feltételekkel.
III. A selejtezést nem kell előre bejelenteni az adóhatóságnak.
6. számú melléklet
I. c) Őstermelői tevékenység feltételei, költségei, bevételei, nyilvántartása. A saját és nem saját gazdaságban termelt szőlőből saját gazdaságban készített szőlőmust, sűrített szőlőmust, szőlőbor értékesítése mezőgazdasági őstermelői tevékenység bevételnek számít, meghatározott feltételekkel.
II. Mezőgazdasági őstermelői termékek és tevékenységek körének pontosítása
II.B)12. Fűszernövények és fűszerek.
II. B) 27. Karácsonyfa.
10. számú melléklet
I/6. Nem kell a bevételt növelni az elemi károk, katasztrófák esetén közadakozás keretében adott termék, szolgáltatás szokásos piaci értékével.
I/7. Egy összegben költségként elszámolható tárgyi eszköz beszerzési értékhatárra változásának átvezetése.
II/1. Egy összegben költségként elszámolható tárgyi eszköz beszerzési értékhatárra változásának átvezetése.
11. számú melléklet
I/2. Az egy összegben költségként elszámolható tárgyi eszköz értékhatára 50 E Ft.
I/3. Költség a köztestület számára tagdíj vagy annak megfelelő jogcímen fizetett összeg, továbbá az egyéni vállalkozással kapcsolatos érdek-képviseleti feladatot is ellátó társadalmi szervezet számára tagdíj címén fizetett összeg.
I/18. Hatályon kívül helyezve! (A reprezentáció címén adott juttatás nem költség az őstermelőnél.)
I/27. Költség az egyéni vállalkozó által – tanulmányi szerződés keretében – a magánszemély képzése érdekében fizetett, igazolt kiadás.
II/1. a) Tárgyi eszköznek minősül a tenyészállat is. Tárgyi eszköz fogalmának pontosítása.
II/1. ad) Tenyészállatok fogalmának meghatározása.
II/1. ae) Ültetvény fogalmának meghatározása.
II/2. b) Értékcsökkenési szabályok pontosítása. Nem kell arányosítani az értékcsökkenési leírást, ha a cégautót megfizetik. Az ültetvény üzembe helyezési időpontjának meghatározása.
II/2. g) Értékcsökkenés 200 E Ft-ig leírható, ha a leírási évek száma legalább 2 év.
II/2. i) Vállalkozási övezetben értékcsökkenési leírás.
II/3. b) Gőz-, forróvíz- és termálvízvezeték, földgáz értékcsökkenési leírási kulcsa 10 százalékra emelkedik.
II/3. f) A kizárólag alapkutatáshoz, alkalmazott kutatáshoz vagy kísérleti fejlesztéshez használt tárgyi eszköz, továbbá a tenyészállat értékcsökkenési leírásának szabálya.
II/2. g) A 200 E Ft egyedi beszerzési értéket meg nem haladó tárgyi eszköznél meghatározható az értékcsökkenési leírás nagysága és időtartama, amely minimum 2 év.
II/13. Az úthasználat díja meghatározott arányban számolható el költségként.
13. számú melléklet
Beruházási adókedvezmények Utoljára a 2002. évi vállalkozói személyi jövedelemadóból vehető igénybe.
9-14. Kisvállalkozások adókedvezményének szabályai.

Módosult paragrafusok a helyi adókról szóló törvényben

Paragrafus A változás tárgya
Idegenforgalmi adó/Az adómentesség
31. § c) Adókötelezettség alól mentes.
Iparűzési adó/Az adó alapja
39/A. § (1)–(5) Az adó alapjának egyszerűsített megállapítása az átalányadózást alkalmazó egyéni vállalkozók és a 4 millió forint árbevételt el nem érő vállalkozók esetében.
Kommunális és iparűzési adó/Az adóelőleg megállapítása és az adó megfizetése
41. § (1) Vállalkozó adóelőleg-fizetése.
41. § (2) Az adóelőleg összege.
41. § (3) Adóelőleg összegének megállapítása jogszabályi változás miatt.
41. § (4) Adóelőleg fizetésére nem kötelezettek köre.
Értelmező rendelkezések
52. § 22. a) A számviteli törvényben meghatározott értékesítés nettó árbevétele (egyszeres könyvvitelt vezető vállalkozó esetében).
52. § 22. c) Nettó árbevétel meghatározása a biztosítóknál.
52. § 22. e) Nettó árbevétel meghatározása a befektetési vállalkozásoknál.
52. § 36. Eladott áruk beszerzési értéke.
52. § 37. Anyagköltség.
52. § 38. Anyag, áru.
52. § 40. Közvetített szolgáltatások értéke.
52. § 43. Építési tilalom.

Módosult paragrafusok az illetékekről szóló törvényben

Paragrafus A változás tárgya
Illetékmentesség
5. § (1) l) Teljes személyes illetékmentes kör bővítése.
Az öröklési illeték tárgya
8. § (1) Az öröklési illeték tárgya.
Az öröklési és az ajándékozási illeték mértéke
12. § (1) Önálló orvosi tevékenység működtetési jogának folytatása és ajándékozása esetén az illeték mértéke.
12. § (5) Önálló orvosi tevékenység működtetési jogának folytatása és ajándékozása esetén az illeték mértéke.
Öröklési és ajándékozási illetékmentesség, kedvezmény
17. § (1) c) Mentes az ajándékozási illeték alól az olyan ajándék szerzése, amely után az ajándékozót szja-fizetési kötelezettség terheli.
17/A. § Mentes az öröklési és ajándékozási illeték alól az önálló orvosi tevékenység működtetési jogának megszerzése, meghatározott feltételekkel. Illetékmentesség jogosultságának igazolása.
Visszterhes vagyonátruházási illeték/Az illeték tárgya
18. § (2) f) Az önálló orvosi tevékenység működtetési jogának megszerzése illetékköteles.
Az illeték általános mértéke
19. § (3) Önálló orvosi tevékenység működtetési jogának megszerzése esetén az illeték alapja és mértéke.
Lakástulajdon és a hozzá kapcsolódó jogok visszterhes vagyonátruházási illetékének mértéke
21. § (2) Lakástulajdon szerzője a vásárláskor a forgalmi értékből levonja a lakásépítési kedvezményt.
Visszterhes vagyonátruházási illeték/Illetékmentességek, illetékkedvezmények
26. § (1) f) Mentes a visszterhes vagyonátruházási illeték alól a lakás építésére, építtetésére és értékesítésére jogosult vállalkozó által értékesítés címen újonnan épített, legfeljebb 30 millió forint forgalmi értékű lakásnak, tulajdoni hányadának első megvásárlása.
26. § (1) o) Mentes a visszterhes vagyonátruházási illeték alól az ügyvédi iroda átalakulással történő vagyonszerzése, amikor a létrejövő iroda a korábbi jogutódja lesz.
26. § (11) Vagyonszerző illetékkötelezettséghez kapcsolódó nyilatkozat.
26. § (12) Mentes a visszterhes vagyonátruházási illeték alól az önálló orvosi tevékenység működtetési jogának megszerzése, ha az átruházó jogosult a működtetési jog alapján végezhető orvosi tevékenység gyakorlására.
26/A. § (1)–(3) Mentes a visszterhes vagyonátruházási illeték alól a természeti katasztrófában megsemmisült vagy helyrehozhatatlan lakástulajdon helyett vásárolt másik lakástulajdon megszerzése, meghatározott feltételekkel.
A vagyoni értékű jogok értékének megállapítása
72. § (6) Az önálló orvosi tevékenység működtetési joga értékének megállapítása.
Az illetékfizetés módja
74. § (3) Az illetékfizetés módja – illetékbélyeggel.
Gépjármű, pótkocsi vagyonszerzési illetékének megfizetése
76. § (1) Gépjármű, pótkocsi vagyonszerzési illetékének megfizetése.
A hagyaték bejelentése az örökös által
90. § (4) Önálló orvosi tevékenység működtetési jogának folytatását az erre jogosult személy a korábbi jogosult halálát követően köteles illetékkiszabásra az illetékhivatalhoz bejelentkezni.
Illetékesség az illeték kiszabására
95. § (5) Önálló orvosi tevékenység működtetési jogának megszerzésével kapcsolatos öröklés, ajándékozás és visszterhes vagyonátruházási illeték kiszabására jogosult illetékhivatal meghatározása.
Értelmező rendelkezések
102. § (1) d) Vagyoni értékű jog meghatározása
102. § (1) r), s) Természeti katasztrófa és lakóépület meghatározása.
Melléklet
IV. Az eredeti jegyzőkönyvvel egyidejűleg átütéssel készült jegyzőkönyvmásolat illetéke.
XIII. 2. b) A fellebbezés illetéke csatornabírságot megállapító határozat esetén.
XIV. 2. b) A fellebbezés illetéke veszélyeshulladék-bírságot, zajbírságot, légszennyezési és szennyvízbírságot, továbbá természetvédelmi bírságot megállapító határozat esetén.

Módosult paragrafusok a gépjárműadóról szóló törvényben

Paragrafus A változás tárgya
Adókedvezmény
8. § (1) Meghatározott gépjárművek utáni adó.
8. § (2) Tehergépjármű, autóbusz adója.
Értelmező rendelkezések
18. § 11. Helyi és helyközi tömegközlekedést szolgáló gépjármű értelmezése.
18. § 28. Hibrid meghajtású jármű meghatározása.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem