×

Újraformálódó kamarák

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 33. számában (2000. október 15.)

 

November 1-jén hatályba lép a gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény, október 31-éig pedig megtartják a soron kívüli kamarai választásokat. Cikkünkben az újraformálódó kamarai rendszer alapját jelentő törvényi rendelkezéseket tekintjük át.

 

A fejlett piacgazdaságú országokban a gazdasági kamarák szerepe kiemelkedő jelentőségű a gazdaság fejlődésének és szerveződésének előmozdításában, a gazdasági tevékenységet folytatók érdekeinek érvényre juttatásában, valamint, de nem utolsósorban a gazdasággal összefüggő egyes közigazgatási feladatok ellátásában. A gazdasági kamarákról megalkotott 1994. évi XVI. tv. előkészítésekor, illetve elfogadásakor az az általános koncepció vált elfogadottá, hogy a gazdasági kamarák tekintetében a kötelező tagság kell hogy irányadó legyen, mert így vélték biztosítani a közigazgatási feladatkör teljes körű érvényesülését. A kamarák helyzete azonban ezzel nem jutott nyugvópontra, mert a 83/1998. (XII. 26.) OGY határozat a törvény felülvizsgálatáról rendelkezett. Ennek eredményeképpen az Országgyűlés elfogadta az 1999. évi CXXI. törvényt. A kamarai tagság önkéntessé vált, megváltozott a gazdasági kamarák szervezeti rendszere is. A jogalkotói igény szerint a kamaráknak jobban kell igazodniuk a gazdaságfejlesztési kormányprogramhoz.

Erősebbé váltak a kamarák törvényességi felügyeletének szabályai, az Állami Számvevőszék hatásköre a gazdasági kamarák gazdálkodásának ellenőrzésére is kiterjed.

Az új törvény hatálya alá tartozó gazdálkodó szervezetek a következők: a magyarországi székhelyű vagy fióktelepű gazdasági társaság, közhasznú társaság, egyesülés, egyes jogi személyek vállalata, leányvállalat, a külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepe, a lakásszövetkezet kivételével a szövetkezet, az egyéni vállalkozó, továbbá a mezőgazdasági vállalkozó (ideértve a kistermelőt és az őstermelőt is).

A gazdasági kamarák a működésükkel járó költségeket

  • a kamara szolgáltatásaiért fizetett díjakból;
  • a tagdíjból;
  • az egyéb bevételekből (ideértve az önkéntesen felajánlott hozzájárulásokat is) fedezik.

A területi gazdasági kamarák által 2000. október 31-éig terjedő időszakra megállapított és meg nem fizetett tárgyévi tagdíj köztartozás, amelyet a gazdasági kamara adók módjára hajt be a tagdíj megállapítása tárgyában hozott, a végrehajtás alapját képező fizetési kötelezettséget megállapító jogerős határozat alapján. (A kézműveskamarákat megillető meg nem fizetett tagdíjtartozást 2000. március 31-étől a kereskedelmi és iparkamarák hajtják be.)

A kamarák rendszere

Gazdasági kamara csak kereskedelmi és iparkamaraként, valamint agrárkamaraként hozható létre. A mezőgazdasági és erdőgazdasági tevékenységet folytató gazdálkodó szervezetekkel kapcsolatos kamarai közfeladatokat az agrárkamarák, a kereskedelmi, ipari és kézműipari tevékenységet folytató gazdálkodó szervezetekkel kapcsolatos kamarai közfeladatokat a kereskedelmi és iparkamarák látják el.

A kamarai rendszert a területi gazdasági kamarák és az országos gazdasági kamarák alkotják. Területi gazdasági kamara a megyei (fővárosi) és a megyeszékhelyen kívüli megyei jogú városi kamara. A megyénként, a megyeszékhelyen kívüli megyei jogú városokban, illetve a fővárosban alakult gazdasági kamarák egyesülhetnek; az új kamara illetékességi területe azonos az egyesülő kamarák illetékességi területével. A gazdasági kamara – alapszabályának megfelelően – helyi szervezeti egységet hozhat létre. Országos gazdasági kamara a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, valamint a Magyar Agrárkamara.

A gazdasági kamarák köztestületek, amelyeket e törvény alapján, választással a gazdálkodó szervezetek hoznak létre. A gazdasági kamarák – külön törvény rendelkezéseit figyelembe véve – jogosultak kezdeményezni kiemelten közhasznú szervezetként történő nyilvántartásba vételüket.

Kamarai tagság

A gazdálkodó szervezetek kötelező tagsági jogviszonya 2000. október 31. napjával szűnik meg. Ezt követően a gazdálkodó szervezet kamarai tagsága – kérelmére – a tagokról vezetett nyilvántartásba történő bejegyzéssel jön létre. Az erről szóló határozat, illetve bírósági ítélet jogerőre emelkedésétől számított egy évig nem lehet a gazdasági kamara tagja az a gazdálkodó szervezet, amelyet kizártak a kamarából. Egyéb okból a kamarai bejegyzés nem tagadható meg.

A gazdasági kamara tagjának joga, hogy küldöttek útján részt vegyen az országos gazdasági kamara küldöttgyűlésén, és a képviseletében eljáró természetes személy a kamarai tagok közül megválassza az országos gazdasági kamara testületi szerveit és elnökét. Az egyéni vállalkozót megilleti a jog, hogy őt magát vagy a képviseletében eljáró természetes személyt küldöttnek, testületi szerv tagjának, illetve a kamara elnökének (alelnökének), az ellenőrző bizottság tagjának válasszák, illetve hogy ő maga vagy a képviseletében eljáró természetes személy a kamarában tisztséget viseljen.

A tag kötelezettsége, hogy megfizesse a tagdíjat, valamint megtartsa az alapszabályban és más kamarai önkormányzati szabályzatokban a tagokra előírt egyéb rendelkezéseket.

Megszűnik a gazdasági kamarai tagság, ha

  • a gazdálkodó szervezet jogutód nélkül megszűnik, illetve az egyéni vállalkozónak megszűnik a vállalkozás gyakorlására való joga,
  • a gazdálkodó szervezet a naptári év utolsó napjára szóló hatállyal a tagsági viszonyt kilépéssel megszünteti,
  • a tagsággal együtt járó kötelezettségek ismételt vagy súlyos megsértése miatt a tagot a gazdasági kamara tagjai sorából kizárja,

és törlik a tagokról vezetett nyilvántartásból.

A gazdasági kamara önkormányzati határozatainak bírósági felülvizsgálata
A gazdasági kamara tagja kérheti a bíróságtól a kamara valamely testületi szerve által hozott olyan határozat felülvizsgálatát, amely kamarai törvény rendelkezéseibe, más jogszabályba, a kamara alapszabályába vagy más önkormányzati szabályzatba ütközik. Az országos gazdasági kamara testületi szerve által hozott jogsértő határozattal szemben a felülvizsgálat kezdeményezésének joga a gazdasági kamarát illeti meg.

Perindítás előtt a jogsértő határozatról történt tudomásszerzéstől számított harminc napon, de legkésőbb a határozat meghozatalától számított hat hónapos jogvesztő határidőn belül az ellenőrző bizottságnak be kell jelenteni a jogsértést. Az ellenőrző bizottság a bejelentést követő harminc napon belül köteles írásban állást foglalni az ügyben.

A pert a gazdasági kamara tagjának a gazdasági kamara ellen, illetve a gazdasági kamarának az országos kamara ellen az ellenőrző bizottság állásfoglalásától, vagy az állásfoglalásra nyitva álló határidő eredménytelen elteltétől számított harminc napon belül kell megindítania. A perindításnak nincs halasztó hatálya, a bíróság azonban a határozat végrehajtását felfüggesztheti. A perindításra megállapított határidő elmulasztása esetén igazolásnak nincs helye.

Kamarai feladatok

A gazdasági kamarák közfeladataikat főszabályként nemcsak a tagjaikkal szemben, hanem minden gazdálkodó szervezettel kapcsolatban ellátják. Egyáltalán végezhetnek azonban szakmai, munkáltatói és munkavállalói érdekképviseletet.

Gazdaságfejlesztés

A területi gazdasági kamarák:

  • előmozdítják a gazdasági tevékenység infrastruktúrájának fejlődését, ennek érdekében felhasználják bevételeiknek az alapszabályukban meghatározott és külön kezelt – e célra fordítható – részét;
  • elősegítik a gazdaság fejlődésére jelentős hatást gyakorló, nemzetgazdasági szinten hatékony, de a közvetlen vállalkozói érdekeltséget meghaladó célok megvalósulását;
  • közreműködnek a területfejlesztési koncepciók és programok gazdaságfejlesztési munkarészeinek kidolgozásában és végrehajtásában;
  • közreműködnek az országos gazdasági érdek-képviseleti szervezetekkel együttműködve a szakképzésben, illetve végzik a mesterképzést és a mestervizsgáztatást;
  • a külgazdaság feltételrendszerének javítása érdekében közreműködnek a kereskedelemfejlesztéssel, a külföldön végzett vagy külföldre irányuló, továbbá a külföldiek számára belföldön végzett gazdasági tájékoztató és propagandamunkában, a gazdálkodó szervezetek ez irányú tevékenységét összehangolják, ennek keretében vásárokat, kiállításokat, konferenciákat és más rendezvényeket szerveznek;
  • tájékoztatást adnak a gazdasággal összefüggő magyar és külföldi jogszabályokról, valamint a gazdálkodó szervezetek tevékenységét érintő gazdaságpolitikai döntésekről és intézkedésekről, előmozdítják a gazdasági együttműködés fejlődését.

A kamarák részt vesznek a fentiekben meghatározott feladataikkal összefüggő célokat szolgáló elkülönített állami pénzalapok és költségvetési előirányzatok felhasználására vonatkozó döntések előkészítésében.

Az üzleti forgalom biztonsága

A területi gazdasági kamarák feladata az üzleti forgalom biztonságának és a piaci magatartás tisztességének megteremtése, megőrzése, fokozása is. Ennek érdekében

  • árukra vonatkozó származási igazolásokat, bizonyítványokat és kereskedelmi forgalomban szükséges más okmányokat állítanak ki, illetve hitelesítenek;
  • összeállítják és közreadják a kereskedelmi szokványokat;
  • a gazdasági érdek-képviseleti szervezetek bevonásával kidolgozzák a tisztességes piaci magatartásra vonatkozó etikai szabályokat, figyelemmel kísérik e szabályok, valamint a tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló törvényben meghatározott, a tisztességtelen verseny tilalmára vonatkozó rendelkezések érvényesülését, a kamarai etikai szabályok megsértése esetén a gazdálkodó szervezeteket határozatban figyelmeztetik, és – az etikai szabályzatban meghatározott esetekben és módon – a figyelmeztetést nyilvánosságra hozzák, a tisztességtelen verseny tilalmára vonatkozó jogszabályokba ütköző magatartásnál pedig kezdeményezhetik a szükséges intézkedést a versenyfelügyeletet ellátó szervnél;
  • határozatban figyelmeztetik az iparjogvédelmi és a szerzői jogokat megsértő gazdálkodó szervezeteket, és – az etikai szabályzatban meghatározott esetekben és módon – a figyelmeztetést nyilvánossága hozzák;
  • határozatban figyelmeztetik a fogyasztók érdekeivel ellentétes gazdasági tevékenységet folytató és ezzel a gazdálkodó szervezetek széles körének jó hírnevét sértő vagy veszélyeztető gazdálkodó szervezeteket, és – az etikai szabályzatban meghatározott esetben és módon – a figyelmeztetést nyilvánosságra hozzák, súlyosabb vagy ismétlődő esetben kezdeményezhetik a tevékenység gyakorlásának meghatározott időre történő felfüggesztéséhez szükséges intézkedéseket;
  • ha a gazdálkodó szervezet gazdasági tevékenysége a fogyasztók széles körét érintő vagy jelentős nagyságú hátrányt is okoz, pert indíthatnak a fogyasztók polgári jogi igényeinek érvényesítése iránt;
  • együttműködnek a fogyasztóvédelmi hatóságokkal és a Gazdasági Versenyhivatallal;
  • minősítő és ellenőrzési rendszereket működtetnek;
  • törvényességi felügyeleti eljárást kezdeményezhetnek a cégbíróságnál.

A gazdaság általános érdekeinek érvényesítése

A gazdasági kamarák a gazdasági tevékenységet folytatók általános, együttes érdekeinek érvényesítése céljából javaslatokkal, véleményekkel, tájékoztatásokkal előmozdítják a gazdálkodó szervezetekre vonatkozó jogszabályoknak, kormányzati és helyi önkormányzati programoknak, intézkedéseknek a gazdaság fejlődéséhez, szervezettségéhez, az üzleti forgalom biztonságához és a piaci magatartás tisztességéhez fűződő közérdekkel összhangban történő kidolgozását. Ennek érdekében statisztikai adatokat gyűjtenek, és azok alapján elemzéseket készítenek a gazdasági folyamatokról, s azokat nyilvánosságra hozzák.

A gazdasági kamarák kezdeményezik a vállalkozás jogának és a gazdasági verseny szabadságának érvényesülését, a piacgazdaság működését akadályozó vagy korlátozó jogszabályok, intézkedések módosítását vagy hatályon kívül helyezését, illetve az ilyen körülmények megváltoztatásához szükséges jogszabályok, intézkedések meghozatalát.

Gazdasági előterjesztések véleményezése

Gazdasági előterjesztést csak úgy lehet beterjeszteni a kormányhoz, ha előtte megkérték az országos gazdasági kamarák és az érdekelt országos gazdasági érdek-képviseleti szervezetek véleményét. Gazdasági előterjesztésnek minősül a gazdálkodó szervezetekre, az általuk folytatott gazdasági tevékenységre vonatkozó – jogszabály alkotására, program elfogadására, átfogó intézkedés meghozatalára irányuló vagy egyéb jelentős – előterjesztés. A helyi önkormányzat képviselő-testületéhez benyújtandó gazdasági előterjesztéshez a helyi önkormányzat területén működő, érdekelt gazdasági érdek-képviseleti szervezet, valamint a gazdasági kamara véleményét kell megkérni. (Mindez nem vonatkozik az olyan előterjesztésekre, amelyek kizárólag valamely foglalkozás gyakorlóinak az érdekeit, illetőleg a munkáltatói vagy munkavállalói érdekeket érintik.)

Az országos kamarák feladatai

Az országos gazdasági kamara:

  • véleményezi a gazdasági tárgyú előterjesztések és jogszabályok tervezeteit;
  • kapcsolatot tart a külföldi gazdasági kamarák országos szervezeteivel és gazdasági jellegű nemzetközi szervezetekkel;
  • összehangolja a gazdasági kamarák külföldön végzett vagy külföldre irányuló, továbbá a külföldiek számára belföldön végzett gazdasági tájékoztató- és propagandamunkáját;
  • megszervezi a magyar gazdasági napokat;
  • kialakítja a gazdasági kamaráknál vezetett nyilvántartások egységes rendszerét;
  • kidolgozza a tisztességes piaci magatartásra vonatkozó etikai szabályokat tartalmazó etikai szabályzatot;
  • részt vesz az országosan működtetett tanácsok és testületek munkájában.

Választottbíróság

Azokban az ügyekben, amelyekben a szerződő felek a szerződésben a Magyar Kézműves Kamara mellett működő választottbíróság hatáskörét kötötték ki, november 1-jétől a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő állandó választottbíróság jár el. (Az említett időpontban a Magyar Kézműves Kamara mellett működő választottbíróságnál folyamatban lévő ügyeket a megindításuk időpontjában hatályos eljárási rend szerint kell befejezni.)

Szervezeti felépítés

Küldöttgyűlés

A területi gazdasági kamara legfőbb szerve a kamarai tagokból a gazdálkodó szervezetek által választott küldöttgyűlés, amelynek kizárólagos hatáskörébe tartozik:

  • a gazdasági kamara alapszabályának és más önkormányzati szabályzatának megalkotása és módosítása;
  • a kamara éves költségvetésének meghatározása és az éves beszámoló (mérleg) elfogadása;
  • a kamara elnökének (alelnökeinek), az elnökség, valamint az ellenőrző és az etikai bizottság tagjainak megválasztása és visszahívása;
  • a más kamarával való egyesülésről, illetve a szétválásról szóló döntés;
  • az alapszabályban a küldöttgyűlés kizárólagos hatáskörébe utalt más ügy.

A küldöttgyűlést az alapszabályban meghatározott időközönként, de legalább évente egyszer össze kell hívni. A küldöttgyűlést akkor is össze kell hívni, ha azt legalább a küldöttek egyötöde – az ok és a cél megjelölésével – írásban kéri.

A küldöttgyűlést – ha az alapszabály eltérően nem rendelkezik – a kamara elnöke hívja össze. A küldöttgyűlés akkor határozatképes, ha a küldötteknek több mint a fele jelen van. A határozatképtelenség miatt megismételt küldöttgyűlés az eredeti napirendben szereplő ügyekben a jelen levő küldöttek számától függetlenül határozatképes.

A küldöttgyűlés egyszerű többséggel hozza meg a határozatait. A jelen lévő küldöttek legalább kétharmados többséggel hozott határozata szükséges azonban

  • az alapszabály és más önkormányzati szabályzat elfogadásához és módosításához;
  • a kamarának más kamarával való egyesüléséhez, illetve szétválásához;
  • a tagozati autonómiát érintő döntésekhez;
  • az alapszabályban meghatározott más ügyben való döntéshez.

Az alapszabály az ügyek meghatározott körére nézve a kétharmadosnál szigorúbb szavazati arányt is meghatározhat.

Az országos gazdasági kamara legfőbb szerve a gazdasági kamarák küldötteiből delegált küldöttgyűlés, amelynek kizárólagos hatáskörébe tartozik:

  • az országos gazdasági kamara alapszabályának, más önkormányzati szabályzatának és az etikai szabályzatnak megalkotása és módosítása;
  • a gazdasági kamarák pénzügyi forrásaiból az országos gazdasági kamaráknak járó rész meghatározása;
  • a kamara elnökének (alelnökeinek), az elnökség, valamint az ellenőrző és az etikai bizottság tagjainak a megválasztása és visszahívása;
  • az adatszolgáltatási kötelezettséggel járó statisztikai adatgyűjtés kezdeményezése az adatgyűjtés tárgya szerint illetékes szervnél;
  • a gazdasági kamarák által az országos gazdasági kamara kizárólagos hatáskörébe utalt egyéb feladat.

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara kizárólagos hatáskörébe tartozik ezenfelül a nemzetközi kereskedelmi ügyekben is eljáró állandó választottbíróság választottbíráinak megválasztása és visszahívása.

Az országos gazdasági kamara küldöttgyűlésének döntéshozatali rendje megegyezik a területi kamaránál írtakkal.

Elnökség

Az elnökség testületi szerv, feladata, hogy a küldöttgyűlések közötti időszakban a küldöttgyűlés határozatainak megfelelően irányítsa a gazdasági kamara működését.

Elnök, alelnök

A gazdasági kamarát az elnök önállóan képviseli. Jogkörét az alapszabályban meghatározott módon, esetenként és az ügyek meghatározott csoportjaira nézve írásban átruházhatja az alelnökökre. A kereskedelmi és ipari kamaráknak négy alelnöke van (egy általános alelnök, valamint a kereskedelmi, az ipari és a kézműipari tagozat által választott alelnökök). Az alapszabály az alelnököket felhatalmazhatja a gazdasági kamara általános vagy meghatározott ügyekben történő képviseletére.

Ellenőrző bizottság

A küldöttgyűlés legalább háromtagú ellenőrző bizottságot választ, amely vizsgálja, hogy a gazdasági kamara tevékenysége, gazdálkodása megfelel-e a jogszabályoknak, a kamara alapszabályának és más önkormányzati szabályzatainak. Az ellenőrző bizottság emellett vizsgálja a gazdálkodás célszerűségét is, s köteles a kamara gazdálkodását legalább évenként független könyvvizsgálóval megvizsgáltatni. A kamara tisztségviselőitől és ügyintéző szervezetétől megkérhet minden olyan adatot, tájékoztatást, illetve megtekinthet minden olyan iratot, amely szükséges a feladatainak ellátásához.

A küldöttgyűlés csak az ellenőrző bizottság véleményének ismeretében dönthet a gazdasági kamara éves költségvetéséről és az éves beszámolóról (mérlegről). Az ellenőrző bizottság tevékenységéről a küldöttgyűlésnek számol be, tagjainak – a feladataik ellátása körében – utasítás nem adható.

Az ellenőrző bizottság felhívja az elnökséget a szükséges intézkedések megtételére annak érdekében, hogy a gazdasági kamara tevékenysége, gazdálkodása megfeleljen a jogszabályoknak, a kamara alapszabályának és más önkormányzati szabályzatainak, továbbá a gazdálkodási célszerűségnek is. Ha az elnökség nem tesz eleget a felhívásnak, az ellenőrző bizottság kezdeményezi a küldöttgyűlés összehívását. Ha az elnök nem tesz eleget erre vonatkozó kötelességének, a küldöttgyűlést az ellenőrző bizottság elnöke hívja össze.

Etikai bizottság

Az etikai bizottság a gazdasági kamara testületi szerveként az iparjogvédelmi és a szerzői jogok megsértése esetén határozatban figyelmezteti a gazdálkodó szervezeteket, és – az etikai szabályzatban meghatározott esetekben és módon – a figyelmeztetést nyilvánossága hozza. Ugyancsak határozatban figyelmezteti a fogyasztók érdekeivel ellentétes gazdasági tevékenységet folytató és ezzel a gazdálkodó szervezetek széles körének jó hírnevét sértő vagy veszélyeztető gazdálkodó szervezeteket, és – az etikai szabályzatban meghatározott esetben és módon – a figyelmeztetést nyilvánosságra hozza, súlyosabb vagy ismétlődő esetben kezdeményezheti a tevékenység gyakorlásának meghatározott időre történő felfüggesztéséhez szükséges intézkedéseket. Amennyiben a gazdálkodó szervezet gazdasági tevékenysége a fogyasztók széles körét érintő vagy jelentős nagyságú hátrányt is okoz, az etikai bizottság pert indíthat a fogyasztók polgári jogi igényeinek érvényesítése iránt. Az etikai bizottság együttműködik a fogyasztóvédelmi hatóságokkal és a Gazdasági Versenyhivatallal, amelyek az általuk hozott jogerős határozataikról értesítik az illetékes gazdasági kamarákat.

Az etikai bizottság elnöke a bizottság feladatkörében képviseli a gazdasági kamarát. E jogkörét esetenként vagy az ügyek meghatározott csoportjaira nézve a bizottság tagjaira írásban átruházhatja. A gazdasági kamara tisztségviselői – szükség szerint – közreműködnek az etikai bizottság tevékenységében.

Titkár, főtitkár

A titkár a gazdasági kamara ügyintéző szervezetének vezetője, s gyakorolja a gazdasági kamara ügyintéző szervezetében dolgozó munkavállalók feletti munkáltatói jogokat. Az országos gazdasági kamara ügyintéző szervezetét a főtitkár vezeti. A titkár (főtitkár) felett a munkaviszony létesítésével és megszüntetésével, továbbá a munkaszerződés módosításával kapcsolatos munkáltatói jogokat az elnökség, az egyéb munkáltatói jogokat pedig az elnök gyakorolja.

Egyéb szervek, szervezeti egységek

A kereskedelmi és iparikamarán belül kereskedelmi, ipari és kézműipari tagozatot, valamint osztályokat, az agrárkamarán belül a kis- és középvállalkozások fejlődéséről szóló törvényben meghatározott kisvállalkozások, középvállalkozások, illetve ennél nagyobb méretű vállalkozások szerint tagozatokat, valamint osztályokat kell létrehozni. A kereskedelmi és iparkamarák, valamint az agrárkamarák tagozataiban legfeljebb 12-12 kamarai osztály alakítható, és legalább 3-3 kamarai osztályt kell alakítani.

A gazdasági kamara feladatainak ellátásához további szervezeti egységeket (szakmai bizottságokat) hozhat létre. (Ebben az esetben meg kell állapítani a szervezeti egységek feladatkörét, továbbá a kamara más szerveivel való kapcsolódásuk rendjét.)

Alapszabály
A gazdasági kamarák december 30-áig kötelesek az e törvény rendelkezéseinek megfelelően kidolgozni és elfogadásra a küldöttgyűlés elé terjeszteni alapszabályukat és más önkormányzati szabályzataikat. 2001. január végéig össze kell hívni az országos kamara küldöttgyűlését, és ezzel egyidejűleg elfogadásra a küldöttgyűlés elé kell terjeszteni az országos gazdasági kamara megfelelő alapszabályát és más önkormányzati szabályzatait.

A gazdasági kamara alapszabályában meg kell határozni:

  • a kamara nevét és székhelyét,
  • a kamara szervezetére, szerveinek működésére és tisztségviselőire vonatkozó főbb szabályokat;
  • a tagozatok, az osztályok, illetve helyi és egyéb szervek, szervezeti egységek létesítése esetén azok feladatkörét, a kamara más szervezeteihez való kapcsolódásának és működésének rendjét;
  • az országos gazdasági érdek-képviseleti szervezetekkel való együttműködés módját és részletes szabályait;
  • az e törvényben meghatározottakon túl a tagok legkisebb számát, jogait és kötelezettségeit, a tagfelvétel módját és részletes szabályait;
  • a választási névjegyzék és a tagjegyzék vezetésének részletes szabályait,
  • a kamarai tagdíj mértékét, számításának és fizetésének módját,
  • a küldöttválasztás részletes szabályait;
  • az országos gazdasági kamara küldöttgyűlésébe történő delegálás részletes szabályait;
  • a kamarai osztályok számát és fajtáit, küldöttgyűléseik összehívásának módját és határozathozataluk rendjét, valamint gazdasági súlyuk megállapításának módját,
  • a küldöttgyűlés küldötteinek, az elnökség, az ellenőrző és etikai bizottság tagjainak számát;
  • a kamara elnökének (alelnökeinek), az elnökség, valamint az ellenőrző és az etikai bizottság tagja és más választott tisztségviselő megválasztásának és visszahívásának módját;
  • a küldöttgyűlés kötelező összehívásának eseteit, rendszerességét, módját,
  • a törvényben meghatározottakon túl a küldöttgyűlés kizárólagos hatáskörébe utalt ügyeket;
  • az elnökség összehívására, működésére, határozatának meghozatalára vonatkozó szabályokat;
  • a törvényben meghatározottakon túl a kétharmados vagy ennél nagyobb arányú többséget igénylő ügyeket;
  • az elnök (alelnökök) jogkörét, illetve az ügyek meghatározott csoportjaira nézve a képviseleti jogkör átruházásának szabályait;
  • a kamara éves költségvetésének és a beszámoló (mérleg) elfogadásának rendjét;
  • a kamarai tisztségviselők összeférhetetlenségének a törvényben előírtakon túli eseteit.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem