A munkaadók és a munkavállalók képviselőinek egy része úgy látja, a kormány azzal, hogy előre bejelentette a minimálbér emelésének rendkívüli mértékét, megnehezítheti a tárgyalásokat az Országos Munkaügyi Tanácsban, hiszen így a kormányzati tárgyalócsoportnak már szinte nem maradt mozgástere. Sőt egyes információk szerint a kormány már eldöntöttnek tekinti a legkisebb bér ügyét.
Járai Zsigmond pénzügyminiszter nemrég úgy nyilatkozott: nem hiszi, hogy a munkaadók és a munkavállalók képviselői ne egyeznének bele a minimálbér 40 ezer forintra emelésébe.
A szociális partnerek többsége a nehézségek ellenére is szükségesnek tartja a minimálbér emelését, ám úgy vélik, ez csak akkor vezethető be, ha a kormány egyidejűleg komoly kompenzációs csomagot fogad el. A járulékterhek tervezett csökkentése – álláspontjuk szerint – ehhez kevés.
Igaz, vannak olyan álláspontok is, amelyek szerint túlzott a kormány jövő évi minimálbérterve. A kormány egyébként már meghatározta a 2001. évi legkisebb bért is, az 50 ezer forint lenne.
Másként hat
Az adókra, járulékokra és egyéb költségvetési befizetésekre vonatkozó törvények módosításáról szóló törvényjavaslat szerint – amelynek tárgyalását már megkezdte a parlament – a kormány a minimálbér-emelés miatt a munkaadóknál jelentkező költségtöbblet enyhítése érdekében határozta el a munkáltatói társadalombiztosítási járulék csökkentését évi három-három százalékkal. A legutóbbi elképzelések szerint azonban a tervezettnél nagyobb nyugdíjemelés lenne jövőre, és ennek fedezetét abban látja a kormány, hogy mégsem 3, hanem csupán 2 százalékkal csökkenne a tb-járulék. Ugyanakkor azt hangsúlyozzák, hogy a kis- és közepes vállalkozások 10 millió forintig terjedő adókedvezménye is kompenzációja részben a minimálbér megemelésének.
A minimálbér emelése gazdasági áganként másként hat, hiszen ez az adott ágazat munkaerő-igényességétől és a minimálbéren foglalkoztatottak arányától függ. A Pénzügyminisztériumban (PM) elkészített előterjesztés szerint e lépés előnyös azokban az ágazatokban, ahol jelenleg kevés a minimálbéren foglalkoztatottak száma. Itt ugyanis főképp a járulék mérséklésének kedvező hatása érvényesül. Ez a helyzet például azokban az ágazatokban, ahol jelentős a multinacionális vállalatok súlya, mint például az autógyártásban, az elektronikában, de idesorolható a bankszektor is.
A minimálbér ilyen mértékű emelése problémát okoz viszont azokon a területeken, ahol alacsony az átlagkereset, illetve magas a minimálbéren foglalkoztatottak aránya. Jellemzően ez a helyzet a könnyűiparban, a hagyományos szolgáltatások területén, a kereskedelemben és a mezőgazdaságban.
A kormány elképzelései szerint a jövő évi emelés után 2002-ben 50 ezer forintra emelnék a minimálbért, igaz, ez már szükségessé teszi a ma hatályos járulékfizetési szabályozás újragondolását.
Jelenleg – a PM adatai szerint – a nemzetgazdaságban összesen mintegy 2,7 millió fő dolgozik, ebből 1,9 millió a versenyszektorban és több mint 750 ezren pedig a közszférában.
Az összlétszámból mintegy 666 ezer embert – 24,7 százalékot – érint a minimálbér-emelés. A szociális terület számára jelenti majd e terv megvalósítása a legjelentősebb változást, hiszen ott az 57 ezer foglalkoztatott 47,2 százaléka dolgozik jelenleg a minimálbér alatti juttatásért. Nem sokkal jobb a helyzet a textiliparban sem, ahol 46,8 százalék, és a mezőgazdaságban, ahol 41 százalék számára jelentené a változtatás a bérek automatikus emelkedését (l. 1. számú táblázat).
A lépés legkevésbé a vegyipart, a gépipart, illetve a villamosenergia-ipart érintené.
Települési különbségek
A területi hatásokat vizsgálva egyértelműen a főváros és környéke, valamint az iparilag fejlett régiók, illetve megyék – ahol jelentős a külföldi tőke aránya – vannak kedvező helyzetben. A munkanélküliséggel sújtott régiókban, illetve ahol jelentős a mezőgazdaság, az érintettek aránya 30 százalék feletti (l. 2. számú táblázat).
Nehéz helyzetben lesznek az idén a munkaadók és a munkavállalók az Országos Munkaügyi Tanácsban (OMT) a minimálbér-tárgyalásokon, hiszen egyes információk szerint a kormány elhatározása a 40 ezer forintról tulajdonképpen már döntés, annak ellenére, hogy ennek meghatározása az OMT hatásköre. Lapzártánkkor még nem született döntés arról, mikor kezdődjenek meg a minimálbérrel kapcsolatos tárgyalások az OMT-ben.
A MINIMÁLBÉR 40 000 Ft-RA TÖRTÉNŐ EMELÉSÉNEK ÁGAZATI HATÁSAI 2001-BEN | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ág/ágazat |
Összes létszám (ezer fő) |
Ebből a 40 000 Ft alattiak |
Szükséges bértömegnöv. az ágazat bértömegéhez viszonyítva (%) |
||
létszáma (ezer fő) | aránya (%) | ||||
A, B |
01-05 Mezőgazdaság, halászat |
145,4 |
59,5 |
40,9 |
6,1 |
C |
Bányászat |
8,9 |
1,7 |
19,1 |
1,9 |
D |
Feldolgozóipar |
746,2 |
162,1 |
21,7 |
2,2 |
15, 16 Élelmiszer-, ital-, dohánytermékgy. | 128,9 | 32,9 | 25,5 | 2,4 | |
17-19 Textília, ruházati, bőrtermékgy. | 132,8 | 62,2 | 46,8 | 7,9 | |
20-22 Fa-, papír-, nyomdaipari termék gy. | 52,8 | 16,5 | 31,3 | 4,2 | |
23-25 Vegyipar | 83,4 | 6,7 | 8,0 | 0,6 | |
26 Nemfém ásványi termék gyártása | 32,0 | 5,6 | 17,5 | 1,4 | |
27, 28 Kohászat, fémfeldolgozás | 73,9 | 12,2 | 16,5 | 1,5 | |
29-35 Gépipar | 215,9 | 18,5 | 8,6 | 0,6 | |
36-37 Egyéb feldolgozóipar | 26,7 | 7,5 | 26,1 | 3,6 | |
E |
Villamosenergia-, gáz-, hő-, vízellát. |
78,4 |
4,2 |
5,4 |
0,3 |
C-E |
Ipar |
833,5 |
166,0 |
20,2 |
2,0 |
F |
Építőipar |
111,4 |
36,2 |
32,5 |
4,3 |
G |
Kereskedelem, közúti jármű és közsz. |
272,1 |
97,0 |
35,6 |
4,7 |
H |
Szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás |
75,0 |
32,5 |
43,3 |
6,8 |
I |
Szállítás, raktározás, posta és távk. |
226,5 |
21,8 |
9,6 |
0,8 |
J |
Pénzügyi tevékenység és kiegészítő sz. |
56,9 |
6,4 |
11,2 |
0,6 |
K |
Ingatlanügyek, bérbeadás |
136,7 |
36,5 |
26,7 |
2,7 |
L |
Közigazgatás, kötelező társadalombizt. |
304,7 |
60,0 |
19,7 |
1,5 |
M |
Oktatás |
245,3 |
39,0 |
15,9 |
1,4 |
N |
Egészségügy és szociális ellátás |
207,9 |
85,8 |
41,3 |
4,8 |
851 Egészségügyi ellátás | 150,4 | 58,8 | 39,1 | 4,4 | |
853 Szociális ellátás | 57,0 | 26,9 | 47,2 | 6,5 | |
O |
Egyéb közösségi, társadalmi és szem. sz. |
77,2 |
22,9 |
29,7 |
3,5 |
Nemzetgazdaság összesen |
2692,5 |
665,7 |
24,7 |
2,5 |
|
Ebből: | |||||
Versenyszféra összesen | 1934,7 | 480,9 | 24,9 | 2,7 | |
Közszféra összesen | 757,8 | 184,8 | 24,4 | 2,2 | |
Forrás: PM |
Több év lemaradása
A minimálbér rendezésével az 1980-as évek végén kezdett foglalkozni az akkori kormány, ami azt jelenti, hogy 1988 óta folyamatosan növekszik a legkisebb bér. Az első években, 1989-ben és 1990-ben egy éven belül több alkalommal is változott ez az összeg.
Egyes években – 1990-91 – a minimális bér növekedése meghaladta a bruttó bér dinamikáját, míg később már némiképp elmaradt e mögött. Ez volt jellemző főképp az 1992-96-os évekre. Emiatt a legkisebb bérek reálérték-csökkenése jelentősebb volt, mint az átlagkereseteké, és így egyre inkább elmaradt a létminimumtól. Természetesen a szakszervezetek a növekvő megélhetési költségekre hivatkozva mindig sürgették az alsó határ megemelését, ám a munkaadók ellenezték ezt.
Ez főképp az alacsony bérszínvonalú iparágak képviselői körében volt jellemző, és az ma is. A szakszervezetek fő érvei között a szociális megfontolásokon túl az volt a meghatározó, hogy a legkisebb bér alacsony színvonala adó- és járulékfizetés elkerülésére adhat lehetőséget. Sok munkaadó – főleg kisvállalkozó – ugyanis a munkaszerződésbe a minimálbért írja be, és a munkabér fennmaradó részét zsebbe fizeti, elkerülve a bruttó béreket terhelő járulékok befizetésének kötelezettségét.
Az utóbbi években figyelhető meg az a jelenség, hogy a munkaadók a minimális bérért foglalkoztatás mellett különféle szerződésekkel – vállalkozói, alvállalkozói szerződések, meghatározott idejű szerződések – foglalkoztatnak, így kerülve el a bérterheket. A szakszervezetek szerint ez szintén növeli a munkavállalók kiszolgáltatottságát.
Az MSZOSZ éppen a zsebből zsebbe fizetés meghonosodására hivatkozva javasolta többször – és szorgalmazza jelenleg is – a háromszintű, differenciált minimálbér bevezetését a jelenlegi egyszintű helyett. Ez a gyakorlatban módot adna arra, hogy más-más legkisebb bért fizessenek a cégek például a segédmunkásnak, a szakmunkásnak, illetve a diplomásnak. E javaslatot azonban a háromoldalú tárgyalásokon sem a munkaadók, sem a munkavállalók nem támogatták, és ma sincs napirenden.
A minimális bérek évenként sorra kerülő emelésének történetében változást jelentett az 1999-es év, amikor a kormány a korábbi évektől eltérő gyakorlatot honosított meg. Ekkor ugyanis a Fidesz parlamenti frakciójának támogatásával a kormány már augusztus végén gyakorlatilag meghatározta a minimális bér összegét. Ez 25 ezer forint volt.
Akkor ez a bejelentés nagy felháborodást keltett a munkaadók és a munkavállalók körében. Borsik János, a munkavállalók akkori soros elnöke úgy nyilatkozott, hogy sem a mérték, sem a bejelentés módja nem fogadható el. Károlyi Miklós, a munkaadók soros elnöke pedig újszerűnek minősítette a kormányzat, illetve a Fidesz megoldását. Az OMT-ben lefolytatott viták során aztán – némiképp dacból is – a partnerek 25 500 forintban állapodtak meg.
A tavalyi meglepetés után az idén már nem volt semmi szokatlan abban, hogy a kormány bejelentette – egyesek szerint javaslatát, mások szerint – döntését. Igaz, a végkifejlet még kérdéses, de sem a munkaadói, sem a munkavállalói szervezetek nem vonják kétségbe azt, hogy a minimálbér-emelésre szükség van, ha másért nem, az EU-csatlakozás miatt. Az EU-ban ugyanis a minimálbér 60 százaléka az átlagbérnek, ám nálunk ez az arány alig haladja meg a 30 százalékot.
MGYOSZ-felmérés
A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) a közelmúltban megkérdezte a tagvállalatait a 40 ezer forintos minimálbér ügyéről – közölte Ungvárszky Ágnes, a szervezet gazdasági szakértője. A véleményekből kitűnik, hogy a cégek jelentős része csak úgy tudná ezt az emelést elfogadni, ha a kormány valamiképp kompenzálná.
A cégek a 3 (s így természetesen a 2) százalékos tb- járulék-csökkentést nem tekintik kompenzációnak, hiszen az élőmunka terheinek mérséklése a kormányprogram egyik eleme, s a két dolgot – a kormányprogram teljesítését és a minimálbér jövő évi emelésének ügyét – nem szerencsés összekeverni. Álláspontjuk szerint kívánatos lenne a fix összegű egészségügyi hozzájárulást mérsékelni, illetve jelentős mértékben csökkenteni az egészségügyi tb-járulékot. A minimálbér okozta költségnövekedést mérsékelhetné a munkáltatók által fizetett munkaerő-piaci járulék csökkentése is.
Sok válasz utalt rá, hogy a cégvezetők szerint az ilyen mértékű minimálbér-emelés ellehetetlenítené a vállalkozást, így csak jelentős kompenzáció garantálásával tudnák támogatni.
Valamit valamiért
A mezőgazdaságban – ahol a foglalkoztatottak mintegy 40 százaléka 40 ezer forintnál kevesebbért dolgozik – a tervezett minimálbér-emelés 10-11 milliárd forint többletköltséget jelentene, amit segítség híján elbocsátások árán tudna csak finanszírozni az ágazat. Ám reményt ad a Vállalkozásfejlesztési Tanács augusztusi ülésén elhangzott javaslat, amelynek lényege a bérterhek csökkentése – mondta Szeremi Lászlóné, a MOSZ szakértője.
E szerint a 3900 forintos egészségügyi hozzájárulást az 50 főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató gazdálkodó szervezeteknél 2100 forintra csökkentenék, s e vállalkozói körben megszüntetnék a 11 százalék egészségügyi hozzájárulást. E javaslatot a Gazdasági Minisztérium is támogatta, ám még ezek bevezetése után is 5-6 milliárdos többletteher maradna. (Azóta már kiderült, hogy a kormány e javaslatokat nem fogadja el.) Így mindenképpen szükség lenne egy kompenzációs rendszer kidolgozására. A MOSZ elképzelései szerint a megoldás az lehetne, ha létrehoznának egy ugyanekkora összeget tartalmazó alapot, amely pályázati úton adna támogatást a minimálbér-emelés miatt nehéz helyzetbe került gazdálkodóknak. Ezzel a jelenlegi állapot nem javulna ugyan, de nem is romlana – vélekedett Szeremi Lászlóné.
Az IPOSZ is úgy látja kivitelezhetőnek a tervezett minimálbér-emelést, ha a kormány komoly kompenzációs tervet fogadna el. Mint a szervezet illetékese elmondta, az utóbbi években megközelítően 10 százalékkal nőtt a minimális bér, s némely ágazatban már ez is gondokat okozott. A mostani, csaknem 50 százalékos emelést csak úgy tartja elképzelhetőnek, ha a mintegy 10 és 50 százalék közötti különbözetet a munkáltatók számára teljes egészében kompenzálná a kormány. Ellenkező esetben a kisvállalkozók jelentős része tönkremenne. Kompenzáció lehetne szerintük a tb- és adócsökkentés, illetve az egészségügyi hozzájárulás megszüntetése.
A szintén kisvállalkozásokat képviselő Kisosz ügyvezető elnöke, Antalffy Gábor szerint az említett kompenzáció mellett szükséges lenne az adójóváírás igénybevételét biztosítani a vállalkozók számára. Az adójóváírás mértéke az egyéni vállalkozóknak nem lehetne több – a Kisosz szerint – havi háromezer forintnál, ha az éves jövedelem nem haladja meg az egymillió forintot. Célszerű lenne az is, ha a minimálbéren foglalkoztatottak számára, akiknek éves jövedelme 480 ezer forint, visszaállítanák a 0 százalékos szja-kulcsot – mondta a Kisosz elnöke.
Szakszervezetek kényes helyzetben
Az MSZOSZ szükségesnek tartja és támogatja a minimálbér emelését, ám ennek végrehajtásához a tervezett 3 százalékos tb-járulék-csökkentés elégtelen – mondta Hódi Zoltán ügyvivő. A bérfeszültség elkerülése végett szükség lenne arra is, hogy a reálbér olyan mértékben növekedjen, amit szélesebb társadalmi rétegek is érzékelnek. Így az MSZOSZ a bértárgyalásokon arra törekszik, hogy az átlagkereset-növekedés megfelelő szintű legyen.
Az Autonóm Szakszervezetek Szövetsége (ASZSZ) támogatja a kormány elképzelését a minimálbér emelésére, ám csak feltételekkel – közölte Borsik János elnök. Emellett ugyanis el kell kezdeni a legkisebb bér feletti bérek rendezését is, ami az EU-beli bérekhez való felzárkózáshoz elengedhetetlen. Erre a GDP és a termelékenység növekedése adhat lehetőséget. A 40 ezer forint támogatása mellett ugyanakkor a szakszervezet nem tudja elfogadni azt a módot, ahogyan a kormány ezt az ügyet az idén is kezeli. Borsik János szerint a kormány és a parlament törvényt sért akkor, amikor kivonja az OMT-ből az adó- és járuléktörvények módosításának megtárgyalását, hiszen ez alapvetően befolyásolja a munkajövedelmek alakulását, s így erről konzultálnia kellene a szociális partnerekkel.
Nehéz helyzetben van a közszféra, hiszen a tárgyalások a középtávú felzárkózási programról már az év elején megkezdődtek a Miniszterelnöki Hivatallal – ahol a tárgyalásokat Stumpf István miniszter vezette –, ám már több hónapja megrekedt e munka. Így nem lehet pontosan tudni, mire számíthat jövőre az ágazat, mik a kormányzat tervei. Eddig ugyanis csak ígéretek hangzottak el. A közszféra számára kívánatos lenne a minimálbér ilyen mértékű emelése, hiszen ez a területen foglalkoztatott 800 ezer dolgozó egynegyedét érinti.
Ám önmagában ez a lépés nem elegendő – vélekedett Szabó Endre, a Szakszervezetek Együttműködési Fórumának (SZEF) elnöke – hiszen a közszféra bérei eleve elmaradnak az elvárhatótól. Így a minimálbér emelésén kívül szükséges az e fölötti bérek rendezése is.
A kormány által a jövő évre tervezett 8,75 százalékos átlagos emelés kevésnek tűnik, főképp ha a kormány az idei gyakorlatot folytatja, és ennek csak egy részét finanszírozza. Mindenképpen szükséges a minimálbér okozta feszültség enyhítése – hangsúlyozta Szabó Endre. Hasonlóképpen látják a helyzetet az Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülésnél is, ahol szintén a bérek torlódásától, illetve az ebből eredő feszültségektől tartanak. Aggályosnak nevezte a szakszervezeti vezető azt a tavalyi kormányzati gyakorlatot, hogy a béremeléseknek csak egy részét finanszírozta a költségvetés, másik részét az intézményeknek kellett kigazdálkodniuk. Az idén jó lenne ezt elkerülni – vélik e szakszervezetnél is.
Nyitott kérdések
A Miniszterelnöki Hivatal megbízásából a közelmúltban felmérés készült a minimálbér-emelés tervéről, amelyet – mint az a válaszokból kiderül – a felnőtt lakosság négyötöde támogat. Igaz, ezen belül az idősebbek, az alacsony iskolai végzettségűek nagyobb arányban helyeselték a tervet, míg a vállalkozók többsége szerint ez nem lenne helyes lépés. A megkérdezett 1524 személy túlnyomó többsége úgy vélekedett, az ilyen mértékű emelés negatív hatása az lehet, hogy a munkaadók nem fizetik a megemelt bér után járó járulékokat, hanem új kiskapukat keresnek annak érdekében, hogy elkerülhessék fizetési kötelezettségüket. Sokan félnek a legkisebb bér emelésének attól a negatív hatásától is, hogy a munkaadók a korábban tervezettnél jóval több embert fognak elbocsátani, éppen a megemelkedő bérköltségek miatt. Félő az is, hogy ez az intézkedés a munkaerőpiacról kiszorult embereket érinti majd hátrányosan. Azaz nekik már semmi esélyük sem lesz az ismételt elhelyezkedésre.
A MINIMÁLBÉR 40 000 FT-RA TÖRTÉNŐ EMELÉSÉNEK TERÜLETI HATÁSAI 2001-BENRégió/megye |
Összes létszám (ezer fő) |
Ebből a 40 000 Ft alattiak |
Szükséges bértömegnöv. a régió bértömegéhez viszonyítva (%) |
||
---|---|---|---|---|---|
létszáma (ezer fő) |
aránya (%) |
||||
Budapest |
749,1 |
114,7 |
15,3 |
1,3 |
|
Pest megye | 160,9 | 41,4 | 25,7 | 2,7 | |
Közép-Magyarország összesen |
910,0 |
156,1 |
17,2 |
1,5 | |
Fejér megye |
118,9 |
21,8 |
18,3 |
1,8 |
|
Komárom-Esztergom megye | 77,1 | 19,6 | 25,7 | 3,0 | |
Veszprém megye | 101,4 | 27,5 | 27,1 | 3,1 | |
Közép-Dunántúl összesen |
297,4 |
69,0 |
23,2 |
2,5 | |
Győr-Moson-Sopron megye |
139,0 |
25,0 |
18,0 |
1,8 |
|
Vas megye | 99,0 | 22,0 | 22,2 | 2,5 | |
Zala megye | 87,3 | 21,9 | 26,1 | 2,9 | |
Nyugat-Dunántúl összesen |
325,3 |
68,9 |
21,2 |
2,3 | |
Baranya megye |
95,1 |
28,3 |
29,8 |
3,5 |
|
Somogy megye | 78,3 | 24,8 | 31,7 | 3,7 | |
Tolna megye | 65,7 | 20,3 | 30,9 | 3,9 | |
Dél-Dunántúl összesen |
239,1 |
73,4 |
30,7 |
3,7 | |
Borsod-Abaúj-Zemplén megye |
159,9 |
49,9 |
31,2 |
3,7 |
|
Heves megye | 73,0 | 18,2 | 24,9 | 2,8 | |
Nógrád megye | 44,1 | 15,0 | 34,0 | 4,3 | |
Észak-Magyarország összesen |
276,9 |
83,1 |
30,0 |
3,6 | |
Hajdú-Bihar megye |
123,0 |
43,0 |
35,0 |
4,5 |
|
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye | 101,6 | 33,6 | 33,1 | 4,2 | |
Jász-Nagykun-Szolnok megye | 98,0 | 32,3 | 33,0 | 4,2 | |
Észak-Alföld összesen |
322,5 |
108,9 |
33,8 |
4,3 | |
Bács-Kiskun megye |
125,6 |
41,0 |
32,6 |
4,4 |
|
Békés megye | 91,6 | 32,7 | 35,7 | 4,6 | |
Csongrád megye | 104,1 | 32,6 | 31,3 | 3,7 | |
Dél-Alföld összesen |
321,3 |
106,2 |
33,1 |
4,2 | |
Összesen |
2692,5 |
665,7 |
24,7 |
2,6 |
|
Forrás: PM |