Egyértelmű receptet nem lehet adni ahhoz, hogy egy-egy vállalkozás a cégautó használatát hogyan számolja el, miképp adózzon utána. Minden esetben mérlegelni kell a lehetőségeket, de a pontos nyilvántartásra minden esetben szükség van.
A cégautó után járó adó fizetését – a törvények adta lehetőségeken belül meg lehet kerülni, ám erre csak az vállalkozzon, aki a jelenlegi bonyolult adórendszert részleteiben ismeri, és vállalja a jelentős mennyiségű adminisztrációs terheket is – vélekedik Vadász Iván, a Magyar Adótanácsadók Országos Egyesületének alelnöke. Álláspontja szerint azonban a mai adózási szabályok szerint érdemes cégnévre autót vásárolni.
Eltérő értelmezés
Vadász Iván szerint az adózásban csak egy apró részlet a személygépkocsi-használat, illetve az útielszámolások kérdése. Ám hogy ez jelenleg túlságosan is központi kérdés, mutatja az adórendszerünk bonyolultságát. Elsőként az okoz e téren gondot, hogy az sem egyértelmű a különböző jogszabályokban, hogy mit is tekintünk gépkocsinak. Gyakorta ugyanis más fogalmat használ a közlekedésrendészet, és mást mondanak az szja- és a társaságiadó-törvények. Így nem biztos, hogy a forgalmi engedélybe tehergépkocsiként bejegyzett jármű az adótörvények szerint is az. Ilyen esetekre már van legfelsőbb bírósági határozat, ami azt mondja ki, hogy nem a forgalmi engedélybe bejegyzett meghatározás számít, hanem az, ami az adótörvényekben szerepel. Erre jó, ha odafigyelnek a vállalkozó adóalanyok – javasolja az adószakértő.
Az adózás szempontjából a tehergépkocsikkal általában nincs gond, hiszen itt a törvények semmiféle levonási tilalmat nem tartalmaznak. A személygépkocsiknál azonban már bonyolult a helyzet. Első ránézésre egy kis- vagy középvállalkozásnak érdemes cégnévre személygépkocsit vásárolni, legalábbis a számok ezt mutatják. Ugyanis ha csak egy kétmillió forint értékű gépkocsit nézünk, akkor ebben az esetben 6 ezer forint adót kell fizetni havonta, ami egy év alatt 72 ezer forint. Ezzel szemben ezalatt az egy év alatt 400 ezer forint értékcsökkenést lehet leírni. Logikusnak tűnik a döntés.
Ám azt jó tudni, hogy ha a cég csődbe megy, elúszhat a gépkocsi is. Mintegy két hónapja volt ilyen ügyben legfelsőbb bírósági ítélet. Ebben az esetben egy csődbe ment cég tulajdonosai, a csődbejelentést megelőzően néhány nappal megvásárolták saját részükre a cég gépkocsijait igen kedvező áron. Ezt a Legfelsőbb Bíróság ítéletében vagyonmentésnek minősítette, így érvénytelennek tekintette ezeket az adásvételi szerződéseket.
Magáncélú használat
A cégautók után fizetendő adó nem kötelező, ám ha a cég alkalmazottja ezt magáncélra is használja, akkor már kötelező. Ha a magáncélú használat egyértelmű, akkor nincs kibúvó, ám ez az esetek többségében nem egyértelmű. A gondokat főként az okozza, hogy maga a magánhasználat fogalma is homályos. Így a rendszer bonyolultsága miatt az tanácsolható, hogy ha valaki nem ismeri nagyon jól az adótörvényeket, és magáncélra használja az autót, biztosabb, ha megfizeti az adót.
Talán éppen ezért – az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják – az adóellenőrök e témát nem szokták részleteiben, minden tételre kiterjedően vizsgálni. Általában, ha formailag rendben van az elszámolás, és a költség is elfogadható szinten van, nem vizsgálják a részleteket. Így nem jellemző, hogy az útnyilvántartást tételesen ellenőriznék. Példa azonban már volt ilyenre is, hiszen az ellenőröknek ehhez joguk van. Előfordult ugyanis olyan eset, amikor az ellenőrök megnézték a vidéki kiszállás napját, a céget, ahova az adóalany hivatalos ügyben ment. Kiderült, hogy az út vasárnap volt, s olyan cég neve szerepelt a nyilvántartásban, ahova csak kártyával lehet bemenni. Így hamar kiderült, hogy az illető vállalkozó nem járt az útielszámolásban szereplő vállalatnál. Az ilyen részletek vizsgálata nem jellemző, ám jó ezekre is odafigyelni.
Útelszámolás programmal
Manapság igen jelentős számban vannak forgalomban különböző ügyviteli programok az útileszámolás készítéséhez. Egyes becslések szerint ezek száma több száz lehet, de akár az ezret is elérheti. Egy vállalkozó, ha különösebben nem ért az ilyen jellegű programokhoz, nehezen tud választani. Vadász Iván szerint akkor használható jól egy ilyen program, ha három dolgot tud: fontos, hogy a manapság igen gyakran változó üzemanyagárakat tudja kezelni; típusutakat tudjon képezni és ezeket tárolni; a visszautat egy gombnyomásra készítse el. Nagyobb cégeknek már érdemes olyan programot választaniuk, amelyik csatlakoztatható "Magyarország úthálózatához", és az egyes települések közötti távolságot is tudja.
Ezek megvásárlását azonban jól át kell gondolni, hiszen a tapasztalat az, hogy a vállalkozások, főként ha kis cég, családi vállalkozás, ritkán vezeti naprakészen az útnyilvántartást. Így, ha utólag több hónapot kell dokumentálni, akkor segítség lehet egy jó program.