×

Katasztrófavédelem

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 31. számában (2000. augusztus 15.)

 

A közelmúlt eseményei megtanítottak bennünket arra, hogy komolyan kell venni a természeti vagy egyéb eredetű katasztrófák elleni védekezést. A tavaszi tiszai árvíz miatti feladatok koordinálásában részt vett szerzőnk összefoglalja az esetből levonható tanulságokat is.

 

Az Országgyűlés 1999 júniusában fogadta el a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 1999. évi LXXIV. törvényt. A törvény 25. §-ának (1)–(4) pontja alapján a polgári védelem hivatásos szervei és az állami tűzoltóság összevonásával 2000. január 1-jei hatállyal létrejött a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) és területi szerveiként a megyei és fővárosi igazgatóságok.

Az új hivatásos katasztrófavédelmi szervezet feladatai túlmutatnak a hagyományos polgári védelmi feladatokon. A főigazgatóság országos szinten gyakorolja a katasztrófák elleni védekezés irányítási és koordinációs feladatait, ellátja a polgári védelmi feladatok végrehajtásának irányításából, valamint a tűzoltóságok tevékenységének központi szakmai felügyeletéből adódó feladatokat, a törvény végrehajtására kiadott kormány- és belügyminiszteri rendeleteknek megfelelően.

A magyar közigazgatás, ezen belül az önkormányzatok továbbra is a rendszer aktív részesei. A jelenlegi struktúra biztosítja a lakosság és az anyagi javak védelmét, képes hatékonyan közreműködni a katasztrófák megelőzésében, az ellenük való védekezésben, majd az ezt követő helyreállításban.

Katasztrófavédelmi szervek

A hivatásos katasztrófavédelmi szervek országos szintű központi szerve a belügyminiszter közvetlen irányítása alatt működő BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, amelynek alapvető feladata a katasztrófavédelemmel összefüggő tervezési, szervezési, felkészülési szakmai elvek kidolgozása, az ezen elvekhez kapcsolódó tervek és intézkedések létrehozása, a katasztrófavédelmi tevékenységben érintett országos hatáskörű szervek, az önkéntes társadalmi szervezetek, a civil és az erre a célra létrehozott köztestületek, a gazdálkodó szervezetek közreműködési feladatainak koordinálása. A megyei, fővárosi igazgatóságok végzik a területi és helyi szintű feladatokat az alárendeltségükben működő polgári védelmi kirendeltségekkel és irodákkal együtt.

Operatív irányítás

Katasztrófák bekövetkezésének veszélye esetén a kormány katasztrófavédelemmel kapcsolatos döntései előkészítéséért, a döntések összehangolásáért a Kormányzati Koordinációs Bizottság felelős, melynek elnöke a belügyminiszter, tagjai az érintett minisztériumok közigazgatási államtitkárai. Tanácskozási jog illeti meg a rendvédelmi szervek (ORFK), a Magyar Honvédség első embereit (MHBK), továbbá a mentőszolgálat (OMSZ), az ÁNTSZ, a vízügyi, a közlekedési, a hírközlési országos hatáskörű szervek vezetőit.

A bizottság állandó jelleggel titkárságot, veszélyhelyzeti központot, katasztrófák bekövetkezése esetén Operatív Törzset működtet. Az Operatív Törzs az érintett minisztériumoknál (belügy: földrengés, nukleáris, migrációs; közlekedési és vízügyi: árvíz; egészségügyi: humán járványok; környezetvédelmi: víz- és légszennyeződés; gazdasági: ipari baleset kompetenciával) felállítandó munkabizottságok megalakulásáig látja el az operatív döntés-előkészítési feladatokat. A Kormányzati Koordinációs Bizottság döntéseinek szakmai megalapozását a Tudományos Tanács végzi, a bizottság részletes feladatait kormányrendelet szabályozza.

A megyei szintű védelmi feladatok összehangolásáért mind a felkészítés, mind a védekezés, mind a helyreállítás időszakában a megyei védelmi bizottság, helyi szinten a helyi védelmi bizottság felelős.

Települési szinten a polgármester kompetenciájába tartoznak a katasztrófavédelemmel kapcsolatos feladatok.

A polgármester feladatai

A polgármesterek tevékenysége a rendszer legtörékenyebb, egyben legfrekventáltabb eleme. A polgármesterek találkoznak testközelből a válsághelyzettel, ők töltik be a katalizátor szerepét a lakosság és a katasztrófavédelmi szervek között. Sok esetben az adott település sorsa, is az ő operatív döntéseiktől, mozgósítóerejüktől függ. A jogalkotó nagy figyelmet szentel ez irányú munkájuk segítésére, a hivatásos katasztrófavédelmi szervek szakemberei is kiemelten kezelik támogatásukat, különösen a védekezés és a helyreállítás időszakában.

A polgármester feladata e témakörben három fő vonulatra osztható, így a felkészülés és megelőzés, a védekezés és a helyreállítás időszakában.

A munkavégzés során támaszkodhat a vele együttműködő megyei védelmi bizottságra, de a feladatok oroszlánrészét saját hatáskörében kell hogy rendezze. Többek között kezdeményezheti a település katasztrófa sújtotta területté nyilvánítását is.

Pénzeszközök

A védekezés és a helyreállítás fontos területe a polgármester részére biztosított állami pénzeszközök felhasználása és elosztása. Itt szeretném röviden elemezni az állami pénzek, az úgynevezett "vis maior" támogatás jelenlegi, a katasztrófavédelmi jogszabályokban lefektetett rendszerét.

Az állam viseli alapvetően a védekezés költségeit, a kormány dönt a központi költségvetés felhasználásáról. A már említett Kormányzati Koordinációs Bizottságnak jelentős szerepe van a finanszírozási struktúrában, egyrészről javaslatot tesz a védekezési költségek biztosítására, elosztására, a "vis maior" támogatás igénybevételére, összehangolja a helyreállítási feladatokat, a kárfelmérést, a "vis maior" támogatás felhasználását, másrészről javaslatot tesz a "vis maior" támogatás ellenőrzésére.

A megyei védelmi bizottság felelős a támogatás jogszerű felhasználásáért, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság irányítja a károk felmérését és ellenőrzi a pénzeszközök felhasználását.

Az "évezred árvize"

Mivel aktív részese voltam a 2000. év tavaszán az "évezred árvize" során a Katasztrófavédelmi Főigazgatóságra háruló országos szintű védelmi feladatok koordinálásának, szeretnék ezzel a témával is foglalkozni.

A Tiszán minden eddiginél magasabb vízszint miatt szükségessé vált többek között a nemzetközi segítség igénybevétele is. Itt jegyzem meg, hogy a Magyar Köztársaság Románia és Jugoszlávia kivételével kormányközi katasztrófa-segítségnyújtási egyezménnyel rendelkezik a környező országok vonatkozásában.

A védekezési tapasztalatokból az alábbi főbb következtetések vonhatók le:

  • a káresemények jelentős része a jól felkészített önkormányzati vezetők irányításával települési szinten eredményesen kezelhető, természetesen a kritikus időszakban a tevékenység központi segítséget igényelhet;
  • a későbbiekben a különösen veszélyeztetett önkormányzatoknál célszerű tárolni különböző alapvető árvíz-védekezési eszközöket és felszereléseket (pl. homokzsákot, kézi szerszámokat, fóliát, szivattyúkat stb.);
  • a polgármesteri apparátust a legfrekventáltabb településeken meg kell erősíteni (lebiztosítással) szakemberekkel, akik egyrészről segítenék a polgármestert szakmai döntéseiben, másrészről besegítenének a nagy tömegű közerő mozgatásában;
  • a jogszabályi környezet tekintetében szükségessé válik annak vizsgálata, hogy valamilyen módon szankcionálni kellene azokat a személyeket, gazdálkodó szervezeteket, amelyek vétenek a megelőzést szolgáló szabályok ellen (pl. beszántják a belvízelvezető árkokat, engedély nélkül az ártérre építkeznek, a településeken nem tesznek eleget a minimális belvízvédelmi előírásoknak – nem tisztítják a vízelvezető árkaikat stb.);
  • feltétlenül szükségessé válik a veszélyeztetett településeken bizonyos tartalékképzés a lakóingatlanok vonatkozásában, országos szinten pedig valamilyen közalapítvány létrehozása a megelőzés, a védekezés és a helyreállítás költségei egy részének fedezésére;
  • a nyugati gyakorlatnak megfelelően adókedvezményben kellene részesíteni a jogi és magánszemélyeket, akik a katasztrófavédelemmel összefüggő fejlesztést, beruházást hajtanak végre.

Kitelepítés

Részben újszerű problémaként vetődött fel a kitelepítés, kimenekítés kérdésköre. Az események bizonyították, hogy az érintett lakosság kitelepítése, annak ellenére, hogy a megyei védelmi bizottság – konzultálva a vízügyi szakemberekkel – elrendelte a szükséges rendszabályokat, néhány településen szinte megoldhatatlan feladat elé állította a polgármestereket.

Úgy tűnik, hogy az emberek veszélyérzékenysége minimális, nem beszélve a hosszú évek alatt összegyűjtött vagyonuk elvesztése iránt érzett félelmükről. Mindenképpen megoldást kell találni erre a problémára, egyfelől a jogi megalapozás oldaláról, másfelől az effektív szakmai oldalról is, alapos és széles körű tervező-szervező munka kell hogy megelőzze a gyakorlati végrehajtást, részletre menően megvizsgálva az összes befolyásoló tényezőt.

Védekezés-újjáépítés

A védekezés és helyreállítás során elengedhetetlenül szükséges a struktúra áttekintése és racionalizálása. Egységes normarendszert kell létrehozni – hasonlóan például az amerikai modellhez, ahol minden eszköznek, munkának, szolgáltatásnak államilag szavatolt ára van –, hogy a védekezés és a helyreállítás során felmerülő, központilag biztosított pénzek elszámolása során a kimutatott összegek ugyanazt a mennyiséget és értéket jelentsék a Felső-Tiszán és a Körösök vidékén is.

Kardinális kérdésként merül fel a biztosítók részvétele a költségviselésben. Ezekre és a hasonló kérdésekre keresi a választ, dolgoz ki szakmai javaslatokat, készít elő jogszabálytervezeteket az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság.

Stratégia és veszélyeztetettség

Új kihívásként jelentkezik a Magyar Köztársaság katasztrófaveszélyeztetettségre, a katasztrófák hatásai elleni védekezésre vonatkozó nemzeti stratégia kimunkálása, együttműködve az érintett szervekkel és szervezetekkel. Ennek egyik fontos sarokköve az ország meglevő katasztrófaveszélyeztetettségének pontosítása, a szükséges korrekciók elvégzése, különös tekintettel az elmúlt években bekövetkezett eseményekre (árvíz, belvíz, rendkívüli időjárás) és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos baleseti veszélyek ellenőrzéséről szóló EU tanácsi irányelvekre (SEVESO II.).

A települések besorolása

A települések polgári védelmi besorolását a 134/1996. (VIII. 28.) Korm. rendelettel módosított 114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet állapította meg, amely szerint a település besorolására a polgármester tesz javaslatot a megyei, fővárosi védelmi bizottság részére. A veszélyeztetettség mértékét a veszélyeztető tényezők komplex hatáselemzése alapján kell megállapítani, és minden évben pontosítást kell elvégezni.

Ennek megfelelően a közeljövő feladata a települések megfelelő besorolási szabályainak, a kapcsolódó védelmi követelmények újragondolása. A jelenleg hatályos szabályozás szerint a települések besorolása, az ehhez megállapításra kerülő védelmi követelményrendszer az alábbiak szerint alakul. E követelmények pontosítását követően lehet a veszélyeztetés új mértékét meghatározni, ennek megfelelően kialakítani az elégséges védelemhez szükséges azon tervezési, szervezési, irányítási és beavatkozási tevékenységet, amely minimálisan szükséges ahhoz, hogy a veszélyeztetettség függvényében differenciáltan biztosítható legyen az élet és anyagi javak védelme, és ez a hivatásos katasztrófavédelmi szervek legnagyobb kihívása napjainkban és a jövőben is.

I. csoport

Az I. csoportba kell sorolni:

  • az atomerőmű 9 km-es, a kutatóreaktor 1 km-es körzetében lévő településeket;
  • azokat a településeket, amelyek területén – a meghatározott normáknál nagyobb mennyiségben – veszélyes anyagokat állítanak elő, használnak fel vagy tárolnak, amelyek környezetbe kerülése katasztrófahelyzetet idéz elő;
  • azokat a településeket, amelyek területén többfajta, egyenként nem I. csoportba sorolható veszélyforrás együttes hatása érvényesülhet, amelynek következtében komplex védekezést kell megvalósítani;
  • azokat a településeket, amelyek közigazgatási, infrastrukturális és ipari központ jellegük következtében, továbbá a közúti és vasúti közlekedésben betöltött szerepük alapján fegyveres összeütközés során közvetlen hatások által veszélyeztetettek;
  • az országhatártól számított 30 km-es sávon belül lévő településeket, amelyek területén veszélyes anyagokat előállító, felhasználó vagy tároló üzem működik, és katasztrófaveszélyeztetésük alapján a rendelet szerinti II. csoport 1. b) pontjába tartoznának;
  • az olyan vízépítési műtárgyak körzetében lévő településeket, amelyeknél fegyveres összeütközés vagy terrorcselekmény következményeként elárasztás veszélye alakulhat ki.

Védelmi követelmények

Biztosítani kell:

  • a lakosság központi riasztásának és tájékoztatásának feltételeit,
  • a veszélyeztetettség jellegének és mértékének megfelelően a veszélyhelyzet értékelését szolgáló kiinduló adatok gyűjtéséhez, rendszerezéséhez és feldolgozásához, valamint a mérgező vagy sugárzó anyagok helyszíni és laboratóriumi meghatározásához szükséges feltételeket,
  • a mérgező vagy sugárzó anyagok hatásterületén élő lakosság légzésvédő eszközökkel történő ellátását, valamint tervezni kell a tartózkodásra szolgáló helyiségek e hatások elleni védelemre történő kialakításának feltételeit,
  • a mérgező vagy sugárzó anyagok hatásterületén, valamint az elárasztásveszélyes területen a lakosság azonnali kitelepítésének, kimenekítésének és elhelyezésének feltételeit.

Meg kell tervezni:

  • a veszélyeztetett területen található létfenntartáshoz szükséges anyagi javak helyszíni védelmét vagy lehetőség szerinti kiszállítását,
  • a mérgező, fertőző vagy sugárzó anyagok közvetlen hatásainak megakadályozása érdekében a személyek, létesítmények, anyagok és eszközök szaktechnikai eszközökkel történő mentesítését (eltávolítás, elbontás) és fertőtlenítését,
  • a fegyveres összeütközések által veszélyeztetett területeken a lakosság védőlétesítményekben (elsősorban óvóhelyeken) történő elrejtéséhez szükséges műszaki-technikai feltételeket,
  • a fegyveres összeütközések időszakára a légitámadások hatékonyságának csökkentését szolgáló elsötétítés és fényálcázás műszaki-technikai feltételeit.

Létre kell hozni a veszélyeztetettség mértékének és jellegének megfelelő polgári védelmi szervezeteket, végre kell hajtani felkészítésüket és felszerelésekkel történő ellátásukat.

II. csoport

A II. csoportba kell sorolni:

  • az atomerőmű által közvetetten veszélyeztetett (9-30 km közötti területen lévő) településeket;
  • azokat a településeket, amelyek területén olyan veszélyes anyagokat állítanak elő, használnak fel vagy tárolnak, amelyek üzemzavar esetén a közvetlen környezetben élő lakosság és anyagi javaira veszélyt jelentenek;
  • azokat az árvizek által veszélyeztetett településeket, amelyek az árvizek előfordulásának gyakorisága, valamint az árvízvédelmi műtárgyak aktuális műszaki-technikai állapota alapján indokoltak;
  • azokat a településeket, amelyek területén a veszélyes anyagok vasúti, közúti, vízi úti szállításával (tranzittárolással) kapcsolatos közlekedési csomópontok, átrakóhelyek találhatók.

Védelmi követelmények

Biztosítani kell:

  • a lakosság riasztásának és tájékoztatásának feltételeit,
  • a veszélyeztetettség jellegének és mértékének megfelelően a veszélyhelyzet értékelését szolgáló kiinduló adatok gyűjtéséhez, rendszerezéséhez és feldolgozásához, valamint a mérgező vagy sugárzó anyagok helyszíni és laboratóriumi meghatározásához szükséges feltételeket,
  • a mérgező vagy sugárzó anyagok hatásterületén élő lakosság menekülőeszközökkel történő ellátását, valamint tervezni kell a tartózkodásra szolgáló helyiségek e hatások elleni védelemre történő kialakításának feltételeit,
  • a mérgező vagy sugárzó anyagok hatásterületén, valamint az elárasztásveszélyes területen a lakosság azonnali kitelepítésének, kimenekítésének és elhelyezésének feltételeit.

Meg kell tervezni:

  • a veszélyeztetett területen található létfenntartáshoz szükséges anyagi javak helyszíni védelmét, vagy lehetőség szerinti kiszállítását,
  • a mérgező, fertőző vagy sugárzó anyagok közvetlen hatásainak megakadályozása érdekében a személyek, létesítmények, anyagok és eszközök szaktechnikai eszközökkel történő mentesítését (eltávolítás, elbontás) és fertőtlenítését.

Létre kell hozni a veszélyeztetettség mértékének és jellegének megfelelő polgári védelmi szervezeteket, végre kell hajtani felkészítésüket és felszerelésükkel történő ellátásukat.

III. csoport

A III. csoportba kell sorolni azokat a településeket, amelyek a I-es és II-es csoportokba sorolt településeken lévő veszélyes anyagok környezetbe kerülése esetén a másodlagos hatások által veszélyeztetettek.

Védelmi követelmények

Biztosítani kell:

  • a lakosság riasztásának és tájékoztatásának feltételeit,
  • a veszélyhelyzet értékelését szolgáló kiinduló adatok gyűjtéséhez, rendszerezéséhez, valamint a veszélyes anyag meghatározásához szükséges feltételeket,
  • a veszélyes anyagok hatásterületén a lakosság kitelepítésének, kimenekítésének és elhelyezésének feltételeit.

Meg kell tervezni:

  • a lakosságfelkészítésen belül a mérgező anyagok hatása elleni védelmet biztosító, házilagosan előállítható szükséglégzésvédő eszközök készítésének, valamint helyiségek e hatások elleni védelemre alkalmassá tételének megismertetését,
  • a lakosságfelkészítésen belül a veszélyes anyagok közvetlen hatásainak megakadályozása érdekében a szükségeszközökkel történő személymentesítés módszereinek megismertetését.

Létre kell hozni a veszélyeztetettség mértékének és jellegének megfelelő polgári védelmi szervezeteket, végre kell hajtani felkészítésüket és felszerelésükkel történő ellátásukat.

Az I-III. csoportban biztosítani kell az illetékes környezetvédelmi felügyelőségek azonnali értesítését, szükség szerinti bevonását.

IV. csoport

A IV. csoportba kell sorolni az országhatártól számított 30 km-es sávon belül lévő valamennyi olyan települést, amelyet nem soroltak magasabb besorolási csoportba.

E besorolási csoportnak – az Alkotmányban rögzített, minősített időszakokon belül – a rendkívüli állapotra történő felkészülés időszakában van elsődlegesen jelentősége.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem