×

Föléledt a Bérgarancia Alap

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 31. számában (2000. augusztus 15.)

 

Az Európai Unió csaknem húsz évvel ezelőtt kibocsátott egy irányelvet, azzal a szándékkal, hogy a munkavállaló jogait, érdekeit védje abban az esetben, ha a munkáltatója fizetésképtelenné válik. Ennek az irányelvnek a figyelembevételével az EU-országok – s később Magyarország is – megalkották saját szabályaikat.

 

Magyarországon a kormány és a szociális partnerek között folyó hosszas vita után 1994-ben született meg a Bérgarancia Alapról szóló LXVI. törvény. Ennek lényege az volt, hogy a munkaadók járulékbefizetéseiből (a bérköltség 0,3 százalékából) önálló alapot hoztak létre a felszámolás alatt lévő gazdálkodó szervezetek bértartozásainak a rendezésére.

Az igényelhető támogatás odaítélési rendszere több ízben változott ugyan, de a törvény működésének egy éve után – majd azt követően is – azt tapasztaltuk, hogy a befizetések túlméretezettek a tényleges felhasználáshoz képest.

1994 és 1998 év között a munkaadók 9 milliárd forint járulékot fizettek be e célra.

Hogyan működik?

Megindult az újabb vita a tripartit tárgyalásokon az alap léte és működése kérdésében. A költségvetés ragaszkodott a befizetésekhez, a szakszervezetek tágítani szerették volna az alaphoz való hozzájutás feltételeit. A munkaadói oldal pedig a befizetések csökkentését, majd annak eltörlését kezdeményezte.

A munkaadók számára megszületett a siker. 1998-ban megszűnt a járulékfizetési kötelezettség. Majd a Bérgarancia Alap elvesztette önállóságát, feloldódott a Munkaerőpiaci Alapban, a támogatások odaítélése is decentralizálódott.

A sok változtatás után, hogyan működik jelenleg Magyarországon a Bérgarancia Alap?

  • A Munkaerő-piaci Alapban (melynek legfőbb járulékbefizetője a munkaadó) szükség szerint különítenek el támogatási keretet a bértartozások megfizetésére.
  • Az a cég kaphat támogatást, amelyik a csődtörvény hatálya alá tartozik, felszámolás alatt áll, és legalább 12 hónapja működik.
  • A bíróság által kijelölt felszámoló igényelheti az alapból az érintett személyek részére a bértartozások kifizetését.
  • Csak munkaviszony alapján kifizetett bérekre vonatkozik, de ebbe a kategóriába beletartozik a felmondási időre és a betegszabadság idejére kifizetett összeg is.
  • A személyenkénti kifizetés a minimálbér ötszörösénél nem lehet nagyobb, akármennyi is a ki nem fizetett járandóság.
  • A támogatás visszafizetendő a felszámolás során pénzzé tett vagyonrészekből. A szabályok szerint az így befolyó összegből először a béreket kell rendezni, majd az alappal szemben fennálló tartozást. Ha nincs vagyon vagy nem is képződik, akkor az alap a vissza nem térített támogatást leírja.
  • A felszámolót csak akkor terheli felelősség, ha jogtalanul igényel és fizet ki támogatást. Ez esetben a kétszeres jegybanki kamattal köteles az igényelt összeget visszafizetni az alapba.

Az Európai Unió közösségi vívmányainak átvételéről szóló nemzeti program felülvizsgálatakor kiderült, hogy bérgarancia-rendszerünket összhangba kell hozni az előbbiekben már említett irányelvekkel.

Miben térünk el az EU-tól?

Az Európai Unió országai – saját adottságaiknak, jogalkotási és jogalkalmazási szokásaiknak megfelelően – különbözőképpen szabályozzák a bérgarancia kérdését, de a következőktől nem lehet eltérni:

  • a garancia kezdeményezettje maga a munkavállaló, míg nálunk a fizetésképtelen munkaadó, illetve a felszámoló,
  • a vállalkozói vagyontól elkülönítetten kezelendő a garanciaalap,
  • az inszolvencia irányelv kulcskérdése a fizetésképtelenség meghatározása, hogy mikor indítható az eljárás, nálunk csak a bérfizetés esedékességét követő nyolc nap után,
  • a munkáltatóknak hozzá kell járulniuk a garanciát biztosító pénzügyi eszközök képzéséhez, ez alól kivétel, ha ezt közpénzekből biztosítják,
  • nem lehet korlát, hogy mióta működik a cég,
  • a jogosultság szempontjából nem lehet érdemi korlátozást tenni a munkaadói, illetve a munkavállalói körben, nálunk a megbízási, vállalkozói szerződésekre, nonprofit szervezetekre nem vonatkozik a törvény,
  • ugyanakkor ki lehet zárni az alkalmazási körből a munkavállalók egyes csoportjait, ha védelmük más módon biztosított (pl. köztisztviselők, bírák, ügyészek stb.),
  • az irányelv a munkavállalói igények biztosításáról szól, ezért meg kell határozni a biztosítottak körét. Például tanulószerződés, közmunkaprogram, közhasznú munkavégzés, szövetkezeti tag – ha munkát végez –, bedolgozói jogviszony stb.

Milyen törvényváltoztatás várható?

  1. A magyar szabályokat úgy kell megváltoztatni, hogy a bérgarancia-rendszer kedvezményezettje az a munkavállaló legyen, akinek a munkáltatója fizetésképtelen.
  2. A törvény módosításánál a munkaviszonyban állók körét ki kell terjeszteni az egyéni vállalkozókra és a nonprofit szervezetek munkavállalóira is.
  3. A kormányzati tervezet szerint a törvény hatálya alól kivehetők – egyéb biztosíték megléte esetén – a költségvetési szerveknél foglalkoztatottak, a bedolgozók, az alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztatottak, a tanulószerződési jogviszonyban lévők, a gazdasági társaság és a szövetkezeti tag munkaviszony jellegű jogviszonya.

A kivételek meghatározásánál a szakmai vitákon nézetkülönbségek vannak. Döntően a szövetkezeti "dolgozó" tagok, az őstermelők és az egyéni vállalkozók megítélésénél. Azok a munkáltatói érdek-képviseleti szervezetek, akik e kört képviselik, nem tartják helyesnek, ha a garanciarendszerből kiveszik ezen munkavállalókat.

  1. Változást igényel, hogy a csődtörvény hatálya alá tartozó gazdálkodó szervezeteknél már az egyszerűsített felszámolás és a csődeljárás megindításánál is mód nyíljon az alap igénybevételére. Jelenleg csak a felszámolási eljárás ad erre alapot.
  2. Amennyiben a munkabéreket nem tudják kifizetni, akkor már a fizetésképtelenség kezdő időpontjában kötelezve lesz a felszámoló, vagyonfelügyelő stb. a támogatás igénylésére.
  3. A törvényben pontosan szabályozni kell, hogy mi minősül munkabértartozásnak, főleg melyik juttatás számít annak. Oda tartozó: a betegszabadság idejére kifizetett járandóság, a végkielégítés, a munkaviszony jogellenes megszüntetése esetén járó kártérítés.
  4. Az alap fedezetet nyújt mindazokra az igényekre, amelyek a munkáltató fizetésképtelenségének bekövetkezését meg- előző hat hónapban keletkeztek, és az utolsó három hónapért járó munkabéreket garantálja.
  5. A törvénymódosításnak arra is ki kell terjednie, hogy megemelkedjen a rendszer által finanszírozható mérték felső határa. A minimálbér helyett a nemzetgazdasági bruttó átlagkeresetet célszerű figyelembe venni.

A munkaadók szempontjából minden változtatás úgy ítélhető meg, hogy mennyibe fog ez kerülni? Az igénybővítés meghatározásánál figyelemmel kell lenni a költségkihatásokra. A munkáltatók elutasítanának minden olyan törekvést, ami többletbefizetési kötelezettséggel járna.

A jelenleg rendelkezésünkre álló információk szerint erről most nincs szó, mert van annyi tartalék a Foglalkoztatási Alapban, hogy a jogharmonizáció követelményeit is figyelembe véve, több évre biztosított a garanciarendszer működése.

Véleményünk szerint a garanciarendszer kiterjesztése csak azokra vonatkozhat, akik befizetői a Foglalkoztatási Alapnak.

MGYOSZ

Integrációs módosítás
Megkezdődött a Munka Törvénykönyve integrációs módosításának

egyeztetése. A szakszervezetek a tervezet visszavonását követelik, a

munkáltatók viszont – bár számukra sok korlátozás várható -

elfogadják az uniós irányelvek alkalmazását. A tervezetet várhatóan

ősszel tárgyalja majd az Országgyűlés.

A kormány kötelezettséget vállalt arra, hogy még az idén az európai

normákhoz igazítja a Munka Törvénykönyvét. Ennek megfelelően európaivá

válnak a csoportos létszámcsökkentésre, a munka- és pihenőidőre

vonatkozó szabályok, s szabályozottá válik a munkaerő-kölcsönzés

is.

A csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó szabályozás eddig is

előírta, hogy a munkáltató elbocsátási szándékát köteles írásban

bejelenteni a munkavállalói érdekképviseletnek, és köteles erről

konzultálni is. A leépítéssel érintett létszámba a jövőben

nemcsak a nyugdíjasokat, hanem már a vezetőket sem számítják majd

be. Újdonság, hogy amennyiben a munkáltató és a munkavállalók

megbeszélésén megállapodásra jutnak, az kollektív szerződésnek számít,

s betartása akár bírói úton is kikényszeríthető.

A tervezet tovább szigorítja a hátrányos megkülönböztetésre

vonatkozó szabályokat, amelyek szerint azonos munka esetén a bérben

nem lehet különbséget tenni a munkavállalók között. Újdonság a

fordított bizonyítás elvének bevezetése, miszerint a munkaadónak

kell bizonyítania, hogy nem történt diszkrimináció. A bizonyítási

eljárás azonban nem járhat mások jogainak megsértésével.

A módosítás lényeges pontja a munkaidő beosztásának rugalmasabbá

tétele is. A napi munkaidő továbbra is nyolc óra marad, ám a javaslat

szerint a munkaidőnek a túlmunkával együtt négy hónap átlagában ki

kell adnia a heti 48 órát. Bizonyos esetekben, többek között idénymunkánál,

a heti 48 órának hat, illetve 12 hónap átlagában kell kijönnie.

F. L.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem