×

Foglalkoztatáspolitika: újra egy helyen

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 31. számában (2000. augusztus 15.)

 

A munkaerő-piaci szervezet új irányítói a jövőben hatékonyabb együttműködést kívánnak kialakítani az országos munkaadói szervezetekkel. Fel kívánják térképezni a gazdálkodók munkaerőigényét, s ennek megfelelően alakítani a különböző foglalkoztatáspolitikai programokat, annak érdekében, hogy emelkedhessen a foglalkoztatottak száma. A minisztériumok közötti feladatátcsoportosítás nem ért véget azzal, hogy a foglalkoztatáspolitika átkerült a Szociális és Családügyi Minisztériumtól a Gazdasági Minisztériumhoz: a jövő évtől alapvetően megváltozik a munkaerő-piaci szervezet irányítása is. A megyei helyett a regionális irányítás válik hangsúlyossá.

 

Főcsoportfőnökséget hoztak létre

A kormány májusi döntésének megfelelően június végére kialakult, milyen formában veszi át a Gazdasági Minisztérium (GM) a foglalkoztatáspolitikai szakterületeket a Szociális és Családügyi Minisztériumtól.

A kormány június 28-án határozott a minisztériumok közötti munkamegosztásról. Ennek értelmében július 1-jétől a gazdasági miniszter feladatai közé tartoznak a foglalkoztatáspolitika stratégiájának kialakítása, a munkaerő-piaci szervezet irányítása, a Munkaerő-piaci Alap feletti rendelkezési jog, illetve a jogi szabályozási feladatok – ismertette Nagy Róza, a GM közigazgatási államtitkára.

Közvetlenül a közigazgatási államtitkár felügyelete alatt egy foglalkoztatáspolitikai főcsoportfőnökséget létesítettek. A főcsoportfőnökséghez három főosztály tartozik. Így a foglalkoztatásstratégiai, a Munkaerő-piaci Alap tervezésével, controllingjával, valamint a nemzetközi foglalkoztatási kapcsolatokkal foglalkozó főosztály, illetve idetartozik a Munkaerő-piaci Alap Irányító Testületének titkársága is. A főcsoportfőnökség feladata lesz a kormány foglalkoztatáspolitikai koncepciójának kialakítása, a stratégiai tervezés, a foglalkoztatási előrejelzések rendszerének megszervezése.

A főcsoportfőnökség egyelőre a stratégiai munkán kívül az operatív napi teendőket is elvégzi. A jövő év elejétől viszont már tehermentesíti ettől a feladattól a létrehozandó országos hatáskörű Foglalkoztatási Hivatal. Az intézményt az OMKMK bázisán szervezik meg, s ide telepítik a Munkaerő-piaci Alap működtetésének gyakorlati feladatait, az országos munkaügyi hálózat operatív irányítását, felügyeletét.

Az uniós elvárásoknak megfelelően a munkaügyi hálózatot is régiónként szervezik meg. Ennek alapján hét regionális foglalkoztatási hivatalt hoznak létre. A megyei munkaügyi központok és a hozzájuk tartozó kirendeltségek év végéig a jelenlegi formában tevékenykednek, de ősszel már megkezdődik az átszervezés. Akkor döntenek arról, hogy milyen módon vegyenek részt a regionális foglalkoztatási hivatalok munkájában a jelenlegi munkaügyi központok és a kirendeltségek.

A GM-hez már korábban is tartozott foglalkoztatáspolitikai szakterület. Helyettes államtitkári vezetéssel az itt tevékenykedő szakemberek azon dolgoztak, hogy összehangolják a gazdaság és a foglalkoztatásfejlesztés lehetőségeit. Idetartoztak a bérpolitikai, az érdekegyeztetési ügyek, és a kormány éves foglalkoztatáspolitikai irányelveit, valamint a középtávú foglalkoztatásfejlesztési koncepciót is itt dolgozták ki. E részleghez tartozik ezentúl a kollektív szerződések regisztrációja, követése, a munkaügyi közvetítői és döntőbírói szolgálat, valamint a Nemzetközi Munkaügyi Szervezettel (ILO) összefüggő feladatkör.

A Szociális és Családügyi Minisztériumból a foglalkoztatásjoggal foglalkozó szakemberek a GM Jogi Főosztályára kerülnek. Ugyanakkor az új munkaügyi jogszabályok előkészítésével, az uniós csatlakozással összefüggő munkajogi jogharmonizációs kérdésekkel a közvetlenül a GM közigazgatási államtitkárához tartozó külön egység foglalkozik majd.

A Munkaerő-piaci Alap rehabilitációs alaprészének felügyelete továbbra is a Szociális és Családügyi Minisztériumban marad, s idetartoznak majd az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség, illetve a felügyeletek. A Munkaerő-piaci Alap szakképzési alaprészével az oktatási tárca foglalkozik majd, s ide kerül a regionális átképző központok felügyelete is.

Sok a megoldásra váró feladat

Az elmúlt két évben a vállalkozók által igénybe vehető központi támogatások, programok, foglalkoztatáspolitikai eszközök három minisztérium kezelésében voltak, így a korábbiakhoz képest bonyolultabbá vált azok elérése. Antalffy Gábor, a Kisosz ügyvezető elnöke szerint a foglalkoztatáspolitika újbóli átszervezése csak abban az esetben jelenthet előrelépést a vállalkozók számára, ha az egységes irányítást eredményez. A Munkaügyi Minisztérium, s ezzel a foglalkoztatási területek szétdarabolása alapvetően elhibázott volt, az egy tárcán belüli megoldás lett volna továbbra is helyes út. Ezt igazolja, hogy a kormány foglalkoztatási akciótervének végrehajtásához is elengedhetetlen az egységes irányítás. A Kisosz számára lényegében mindegy, hogy az hol valósul meg, a lényeg a kapcsolódó területek komplex kezelése.

Az ügyvezető elnök hozzátette, hogy a Gazdasági Minisztériummal kifejezetten jók a munkakapcsolataik, ezért örömmel vennék, ha a Kisosz tagjait érintő kérdések mindegyike e tárca kezelésébe kerülne. Ugyanakkor az eddig megismert elképzelések alapján nem feltételezhető, hogy a GM a jövőben ilyen komplex hatáskörrel rendelkezne. Félő, hogy az átszervezések közben elsikkad a lényeg.

A Kisosz körébe tartozó vállalkozókat a foglalkoztatáspolitika eszköztárából leginkább négy kérdéskör érinti. Elsőként azok támogatási lehetőségei, akik munkanélküliség helyett a vállalkozóvá válást választják. Ugyancsak fontos számukra, hogy a többletfoglalkoztatást vállaló kis- és középvállalkozók mi módon juthatnak többletforrásokhoz. A vállalkozók szakképzése, továbbképzése – vagyis a termékek, szolgáltatások, az üzletvitel minőségének javítása – is központi kérdés a Kisosz számára. Végül, de nem utolsósorban, tudniuk kell azt is: hogyan kerülhet vissza az ellátórendszerbe az a vállalkozó, aki végül mégsem bírja a versenyt.

A Kisosz ügyvezető elnöke szerint ez a négy téma mindenképpen egységes, komplex kezelést igényel, amihez viszont elengedhetetlen az egységes irányítás.

A két év bebizonyította: tévedés volt

Már a jelenlegi kormányzati struktúra létrehozásakor is kifogásolták, hogy a munkaügyi kérdéseknek nincs igazi gazdája, felelős minisztériuma – hangsúlyozta Sáling József, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének elnöke. – A kialakított rendszer s az elmúlt két év gyakorlata azt sugallja, mintha az államnak nem is lennének feladatai ezen a területen. Vagy ha mégis – mint a munkanélküliek esetében –, akkor ezt átpasszolja az önkormányzatoknak.

Ma már egyértelmű, hogy az elmúlt két év alapvető tévedés volt ebben a vonatkozásban. Miután a munka a megélhetés alapvető forrása, ezért arra kell törekedni, hogy mindenki helyet találjon a munka világában, és tisztes jövedelemre tehessen szert. Az ezt elősegítő, a főbb irányokat kijelölő foglalkoztatási stratégia, illetve a nemzeti akcióterv azonban késve, 2000 nyarára készült el. Ezeknek erre az évre már semmilyen hatásuk sem lesz – jegyezte meg Sáling József.

Az európai bérek eléréséhez, a foglalkoztatottak biztonságának növeléséhez, a munkaügyi kapcsolatok rendezéséhez a szakszervezeteknek elemi érdeke fűződik. A munka világát a káosz és a dolgozók kiszolgáltatottsága jellemzi. Kiürült az országos érdekegyeztetés, folyamatos a szakszervezetek visszaszorítása, kirekesztése.

A munkaügyi törvényesség egyre gyengül, a munkáltatókat az uniós normáktól történő eltávolodás jellemzi. A munkaszerződések gyenge, nemegyszer törvénysértő tartalma, a folyamatosan növekvő munkaidő, a túlmunka ellentételezésének gyakori elmulasztása, a zsebből fizetés térhódítása egyre megalázóbb helyzetbe hozza a munkavállalókat. Ehhez járul az egyes multinacionális cégeknél tapasztalható antihumánus bánásmód, a hazai viszonyokat figyelmen kívül hagyó módszerek, a szakszervezet-ellenes gyakorlat.

A szakszervezeti vezető szerint az uniós csatlakozást veszélyeztetheti, ha nem sikerül sürgősen rendet tenni a munka világában. Mindez megkövetelte volna, hogy a két év tanulságai alapján legalább most önálló munkaügyi irányítási rendszer jöjjön létre.

Bizonyos mértékig már az is előrelépés lehet, hogy a munkaügy a GM-hez kerül, s annak ismét egy gazdája lesz. A képet árnyalja, hogy ha még önálló államtitkárságra sem "érdemes" ez a terület, akkor könnyen háttérbe szorul e tárcánál a megannyi más feladat mögött. Végül is, ha nem jöhetett létre önálló tárca, a munkaügyi igazgatást megerősítve akár a szociálpolitikával együtt a Szociális és Családügyi Minisztériumnál is maradhatott volna ez a szakterület. Az intézkedések felemásságát jelzi, hogy a munkaügyi ellenőrzés az SZCSM-nél marad, holott minden mást elvéve már nem várható, hogy a főfelügyelőség hatékonysága ezáltal javulhat.

A foglalkoztatáspolitikával kapcsolatos feladatok megosztása 2000. július 1-jétől
Feladat Felelős

Munkaerő-piaci politika irányítása

Gazdasági Minisztérium

Munkaerő-piaci Alap működtetése

Gazdasági Minisztérium*

Munkaügyi Központok irányítása

Gazdasági Minisztérium

Országos Munkaügyi Kutató és Módszertani Központ irányítása

Gazdasági Minisztérium

Regionális Munkaerő-fejlesztő és Átképző Központok irányítása

Oktatási Minisztérium

Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség irányítása

Szociális és Családügyi Minisztérium

Foglalkoztatásjogi és munkajogi szabályozás

Gazdasági Minisztérium

Nemzetközi foglalkoztatáspolitikai tevékenység

Gazdasági Minisztérium

Nemzetközi szociálpolitikai tevékenység

Szociális és Családügyi Minisztérium

* kivétel: rehabilitációs alaprész – Szociális és Családügyi Minisztérium
szakképzési alaprész – Oktatási Minisztérium

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem