×

A nyilvántartott munkaidő

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 31. számában (2000. augusztus 15.)

 

Egyre többet hallani arról, hogy a számítógépesített bérszámfejtés alapja a pontos munkaidő-nyilvántartás. Programok és rendszerek kapcsolata ez, amely egy modulokból építkező integrált ügyviteli rendszerben összegződik. Magyarországon ez utóbbi rendszer elterjedése eléggé a kezdeteknél tart, de az elmúlt fél évben határozott lendületet vett.

 

Szakemberek szerint általában a "bérmodul" elterjedtsége megfelelő, de a munkaidő mérésére hivatott másik modul alkalmazása csak mostanában kezd tömegessé válni. Dinamikusan nő azon vállalkozások száma (s köztük is elsősorban a kis- és középvállalkozásoké), amelyek a vállalaton belüli teljes munkaerőmozgást is megnyugtató módon kezelő rendszereket igényelnek.

Ma azonban még kevés cég szállítja az integrált rendszert komplett szolgáltatóként.

Papíralapú nyilvántartás

A munkaidő-nyilvántartás a gazdálkodó szervezeteknél jogszabályban előírt kötelezettség, s a munkaügyi hatóságok ellenőrzik is annak betartását. A múlt évben szerzett tapasztalataik azonban nem éppen megnyugtatóak. Egy szabályozás ugyanis nem írhatja elő tételesen, hol, milyen eszközökkel történjen a munkaidő nyilvántartása. A múlt év végétől számos helyen bevezették (ismét) a jelenléti íveket. "Még uralkodik a papír" – summázható a kérdéssel foglalkozó szakemberek egy csoportjának véleménye. Ez a helyzet pedig egészében rontja a nyilvántartási tevékenység hatékonyságát, áttekinthetőségét.

A korszerű – főként elektronikus – nyilvántartási rendszerek még nem nyertek széles körben polgárjogot Magyarországon. Ahol bevezették és a tapasztalatok nem voltak kedvezőtlenek, ott az ilyen rendszerek már a bérszámfejtő rendszerekhez is megfelelő, elsősorban gyorsan és jól kezelhető alapadatokkal szolgáltak. Mi több, ha a két rendszer jól együttműködik – mondta az egyik szakvállalat, a Nexon Kft. illetékese –, akkor szinte teljesen feleslegessé válik a foglalkoztatottakkal kapcsolatos papírmunka.

Ha nem tökéletes...

A papírmentes nyilvántartás azonban számos problémát is felvet, nem véletlen, hogy a megkérdezett cégek között volt olyan nagyvállalat, amelyik szerint nem vált be a papírmentes megoldás. Azt elismerik, hogy nem a rendszer technikai hibájából adódóan volt gondjuk, hanem szervezési nehézségek okán, a más-más gyártótól származó programok nem illeszkedtek.

A Borsodi Sörgyár Rt. személyzeti vezetője elmondta, hogy hiába tudja megkülönböztetni egy beléptetőrendszer a különböző elszámolási rendszerben (óra-, heti- vagy havibéres) foglalkoztatottakat, s idomul a rugalmas foglalkoztatás követelményeihez, olyan problémát például esetükben nem volt képes "kezelni", mint amilyen a belépés és a tényleges munkatevékenység kezdete közötti "időrés". Adott esetekben specifikusabbnak kellene lennie, például munkaterületekhez, épületekhez kellene inkább rendelni, holott a nagyvállalkozásoknál általában arra hivatott, hogy az annak területére belépőt és az ott eltöltött időt regisztrálja. Ha ez egyetlen nagy egység, és a belépés és a munkakezdés között nincs valamilyen okból nagyobb átmeneti idő, mint ami például egy átöltözéshez vagy szerszám felvételéhez kell, akkor jobban hasznosítható.

Egyes vélemények szerint a ledolgozott munkaórák követésére és nyilvántartására kitalált, automatizált vagy elektronikus rendszereket a cégek sok esetben félve alkalmazzák. Egyrészt mert számukra drága, másrészt – ez kevéssé vitatható vélemény – a kisebb létszámmal, például 25 főnél kevesebbel dolgozó vállalkozásoknak aligha lehet ezekre szükségük. Kivéve az olyan eseteket, amikor biztonságtechnikai megfontolások kerülnek előtérbe. Ezek azonban nem az idő nyilvántartásának elsődleges szempontját elégítik ki.

Célszerű megjegyezni, hogy a fejlett beléptetőrendszerekbe bármi beprogramozható. Mi több, a nyilvántartó rendszer úgynevezett leolvasója bárhova telepíthető, azaz egy munkafolyamat elejéhez is, azaz nem csak a vállalat kapujához. Programlehetőségei korlátlanok, igaz, egy fejlett beléptető- és munkaidő-nyilvántartó rendszer ára esetleg olyan nagy, hogy a cég nem tud, vagy nem akar rá áldozni.

A magyar cégek félelme, rossz tapasztalata nagyrészt a múltban gyökeredzik – véli az integrált bérügyviteli, beléptető- és munkaidő-nyilvántartó, valamint humánerőforrás-gazdálkodási rendszerre specializálódott Nexon Kft. képviselője. Egy korszerű, integrált rendszer használata nemcsak beruházást igényel, hanem olyan munkaszervezést, gazdálkodási fegyelmet is megkövetel a cégektől, ami korábban nem jellemezte a vállalkozásokat. Kimutatható, hogy ahol áttértek az új rendszer következetes használatára, ott a versenyképességi és termelékenységi mutatók is javultak.

Gyors megtérülés

Az egyik legismertebb amerikai szakvállalat, a Ceridian a munkabeli jelenlét időtartamának korszerű nyilvántartására specializálódott. Tucatnyi érvet tud felhozni a modern, automatizált munkaidő-nyilvántartás alkalmazása mellett.

Elsősorban is – szögezik le szakemberei – a kézi nyilvántartások magukban hordozzák a hibák lehetőségét (beírási, időzítési, kódválasztási stb. hiba). Ezeket a gépi rendszer kizárja.

Kiküszöböli az átfedéseket, a redundanciát, hogy egyes részlegek a nyilvántartásokat kizárólag a maguk szempontjából készítsék, óhatatlanul lehetőséget adva arra is, hogy ugyanazon személy esetleg két nyilvántartásban is szerepeljen.

Tehermentesítik a betegnyilvántartást, amelyek a HR (munkaügyi) osztályok embereinek adnak sok többletmunkát.

A számítógépes nyilvántartás eleve kiküszöböli a papírmunkát. Egyszerűvé és gyorssá teszi az adatok át- (tovább-) vitelét.

A bérszámfejtőknek nem kell elveszniük a jelenléti ívek elemezgetésében, vagyis hihetetlenül megnő a hatékonyság az adott részlegben.

Ha a jelenlét és az időnyilvántartás számítógépen van, akkor egyszerű az egész cégre, egy részlegére vagy egyetlen emberre összesíteni, és ezzel széles lehetősége nyílik a költségarányos teljesítményértékelésnek, a cég intézkedhet az üzletmenet javításáról.

A nyilvántartásból maguk az alkalmazottak is könnyen kontrollálni tudják mennyit (és mennyiért) dolgoztak, nem kell a HR vagy a bérszámfejtés hosszas munkáját kivárni a "végeredmény" megismeréséhez.

Ha mindezen előnyöket számszerűsíti a cég gazdasági szakembere, akkor hamar kiderülhet, hogy a nyilvántartási rendszer beruházási költsége nem a távoli jövőben, hanem rövid távon megtérül.

Fontos az együttműködés

Elég nyilvánvalónak látszik tehát az amerikai tapasztalatok alapján, hogy az időnyilvántartásnak és a bérkezelésnek, bérfizetésnek – amellett, hogy külön szigetekként működnek – szoros és fontos a kapcsolódása, integráltsága.

Természetesen egy ilyen, már eleve integrált rendszer üzembe állítása az ideális, de az eddigi gyakorlat szerint a tipikus az, hogy a korábban önálló alrendszereket próbálják később integrálni. Általában a bérszámfejtés oldaláról indulnak, ehhez jön később a nyilvántartás rendszere, de gyakori eset, hogy csak később, vagy akkor sem kapcsolják őket össze. Ez vélhetően visszavezethető arra a tényre, hogy nem egyszerre, tervezetten és integráltan telepítették a két rendszert, s emiatt nem kompatibilisak.

A bérszámfejtésbe be kell vinni azokat az adatokat – akár más nyilvántartásból –, amelyek alapján a modul programja kiszámolja a havi- és óradíjas, továbbá a teljesítménybéres, részmunkaidős alkalmi munkások bérét. Ha számítógépes adatbanki bázissal is rendelkezik a cég, az egésznek a bérlistával kell kapcsolatot találnia.

A komplett ügyviteli rendszerek erre keresik és többségükben meg is találják a megoldást. A bérszámfejtő rendszerrel összekapcsolható a humánerőforrás-gazdálkodást kezelő rész, illetve a beléptetőrendszer, s további modulok is ráaggathatók, mint például a pénzügyi.

Intelligens megoldások

Ezek az intelligens megoldások még rengeteg lehetőséget rejtenek. Egy ügyviteli szakember szerint – természetesen megfelelő jogszabályi és technikai módosítások mellett – akár egy olyan kártyarendszer is elképzelhető, ahol a dolgozó a rajta nyilvántartott munkaidejének függvényében, de tetszőleges gyakorisággal pénzfelvevő automatából elégíti ki aktuális bér- vagy táppénzigényét.

Az is látható, hogy ma már magyar cégek is rendelkeznek olyan rendszerekkel, amelyek a fentiekben leírt funkciókat szállítani tudják, sőt az a tapasztalat, hogy a nagy nemzetközi vállalatok ilyen jellegű megoldásainál alkalmazhatóbban, hiszen a nyugati modulok éppen a hazai sajátosságokat, jogszabályokat nem képesek értelmezni, magyarításuk pedig nem mindig sikeres. A hazai fejlesztők nemzetközi mércével mérve is versenyképesek, a következő lépcsőfok, hogy az integrált rendszerek alkalmazásában is közelítsük meg a fejlett világot.

A főnök szeme...
Horváth Tünde, a Nestlé Hungária Kft. számítástechnikai szakembere szerint társaságának adminisztratív központjában, ahol mintegy kétszáz ember dolgozik, több mint két évvel ezelőtt alakították ki a beléptetőrendszert. Folyamatos fejlesztésen esett át, hiszen újabb és újabb vezetői kívánalmak merültek fel. A rendszert sikerrel kapcsolták a bérszámfejtéshez, s az utóbbi hónapokban minden követelménynek megfelelően és tökéletesen működik, bevezetése jó döntés volt. Megjegyzi: ez a rendszer arra is képes, hogy a felsőbb vezetők számára jelezze: adott percben ki hol tartózkodik, s így azt is, hogy késett-e, vagy az indokoltnál korábban hagyta-e abba valaki a munkáját.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem