Magyarországon nincs központi kimutatás arról, hogy konkrétan milyen és mekkora mértékű kedvezményeket adnak az önkormányzatok a területükön befektetni kívánóknak. A gyakorlatban viszont egyértelműen látszik, hogy az önkormányzatok igyekeznek vonzóvá tenni településüket minél több beruházás letelepedéséhez.
A városok, falvak mindinkább felkészülten várják a befektetőket. A rendszerváltás óta az önkormányzatok ösztönzőbben lépnek fel a térség tőkeszerzése érdekében, részben saját kezdeményezésekkel, részben pedig a területfejlesztési tanácsok tagjaiként.
Az önkormányzatok többnyire a hatáskörükbe tartozó helyiadó-politikával, illetve megfelelő infrastruktúra, befektetői környezet megteremtésével igyekeznek vonzani a tőkét. A Miniszterelnöki Hivatal területfejlesztésért illetékes munkatársa elmondta: az önkormányzatok saját belátásuk szerint, gazdasági lehetőségeiktől függően dönthetnek arról, hogy mely eszközökkel élnek a befektetői kedvezmények adása során.
Szabályozás csak rendeletekkel
Minden, kedvezménnyel összefüggő kérdésben az önkormányzat testülete dönt, vagyis a helyi lehetőségeket mérlegelve alakítja ki a befektetésösztözés eszköztárát. Ezt aztán helyi rendeletben fogalmazhatja meg, amiből a befektető pontosan láthatja lehetőségeit. Amikor még egyáltalán nincs betelepült befektető a környéken, akkor minden érdeklődésnek örülnek az önkormányzatok. A beruházás ugyanis munkalehetőséget teremt a környéken élőknek, és egyéb kedvező hatást is generálhat. Egy bizonyos befektetői telítettséget elérő térség esetében azonban változhat az önkormányzat hozzáállása. Előfordulhat, hogy ez utóbbi esetben az önkormányzat már inkább azt mérlegeli, hogy a beruházás révén milyen típusú munkaerőt kívánnak foglalkoztatni. Ilyenkor általában a kvalifikáltabb munkaerő után érdeklődő vállalkozások részesülnek előnyben.
Az önkormányzatok mérlegelési szempontjai között szerepel, hogy a befektető milyen időtávban gondolkodik a beruházást illetően. Hosszú távra megtelepedő vállalkozás esetén az önkormányzatok hozzáállása is ennek megfelelő. Minél nagyobb volumenű és minél kevésbé mobil a befektetés, annál inkább számíthat az önkormányzat kedvező elbírálására.
Eltérő térségi mutatók
A tőkebefektetés telítettsége térségenként eltérő. Az ország keleti részében alig vagy egyáltalán nem lehet befektetői telítettségről beszélni, azaz ezekre a területekre még várják a tőkét. Ugyanakkor a jobb infrastuktúrával rendelkező, és könnyebben elérhető nyugati térségben is vannak olyan területek, amelyek tőkeellátottsága még nem kielégítő.
Az önkormányzatok a helyi adók mérséklése, illetve elengedése mellett a befektetők letelepedését segíthetik egyéb gazdasági eszközök alkalmazásával is. Ilyen például, hogy az önkormányzat – ingyen vagy kedvezményes áron – ingatlant ad a befektetés helyszínéül.
Ösztönző lehet továbbá az is, hogy az adott ingatlanon vagy annak környékén megfelelő infrastruktúrát épít ki az önkormányzat, illetve a közművek létesítése során az önkormányzat bizonyos költségeket magára vállal. Bevett gyakorlat az is, hogy az önkormányzat a településen külön ipari parkot alakít ki, s oda invitálja a befektetőket.
A Pénzügyminisztérium önkormányzatokkal foglalkozó főosztályának illetékese szerint a települések jelentős része ad kedvezményt a helyi adóból nemcsak a multinacionális cégeknek, hanem a kisebb vállalkozásoknak is a letelepedéskor.
A kisvállalkozások támogatásaként lehet értékelni azt a néhány helyen bevált ajánlatot is, miszerint az egymillió forint alatti árbevétel esetén nem kell iparűzési adót fizetniük a vállalkozásoknak.
Az önkormányzatok annak ellenére, hogy adhatnak határozatlan időre is adókedvezményt, többnyire öt, kivételes esetekben tíz évre biztosítják ezt a lehetőséget az új befektetéseknek. Azt, hogy az iparűzésiadó-kedvezménnyel mekkora bevételtől esnek el az önkormányzatok, nagyon nehéz megbecsülni.
Nehezíti a számolást, hogy az iparűzési adó mértéke településenként eltérő. Nehéz eldönteni azt is, hogy az az önkormányzat, amelyik egyáltalán nem vet ki iparűzési adót, vajon kedvezményadás címén teszi-e ezt, és emiatt esik el a bevételtől, vagy olyan jól áll a költségvetése, hogy nincs is rá szüksége.
Becslések szerint jelenleg 200 milliárd forint körül lehet az önkormányzatok iparűzésiadó-bevétele, és a kedvezmények mindössze 10 milliárd forint kiesést jelenthetnek.
A szakemberek óvnak attól, hogy az iparűzésiadó-kedvezményt bevételkiesésnek tekintsék az önkormányzatok. Ezzel szemben inkább azt kell nézniük, hogy gesztusukért cserébe hány befektető telepedett meg náluk, munkát adva a község lakóinak.
Ipari parkok
Az ipari parkok önkormányzati közreműködéssel történő működtetése is egyik vonzó formája lehet a befektetőknek. Dányi István, a Gazdasági Minisztérium főosztályvezetője úgy véli, hogy az ipari parkok révén az önkormányzatok jelentősen tudják támogatni a befektetőket. Kedvező infrastruktúrát alakítanak ki, s az is bevett gyakorlat, hogy az engedélyezési eljárásoknál is előnyben részesülnek az ipari parkba betelepülők. Jelenleg Magyarországon 112 ipari park címet elnyert vállalkozás működik, s közülük 88-90-re tehető azoknak a száma, amelyek szolgáltatásokat is nyújtanak a vállalkozóiknak.
Az ipari parkok minőségi fejlődését mutatja, hogy van olyan területe az országnak, ahol már inkubátorházak, innovációs szolgáltatások is kiépültek, és egyéb szolgáltatásokat – területőrzés, biztonságtechnika stb. – nyújtanak az oda települőknek. Ilyen fejlett ipari park található többek között Győrben, Sárváron, illetve Szentgotthárdon.
Dányi István elmondta, hogy az ipari parkok többségének működtetésében fontos szerepet vállalnak a helyi önkormányzatok.
Segíthet az ITDH
A magyarországi befektetések ösztönzésében meghatározó szerepet játszik az ITD Hungary Rt. Tóth Tibor igazgató is megerősítette: az önkormányzati kedvezményeket nagymértékben befolyásolja, hogy az adott település az ország melyik részén helyezkedik el.
Azokon a területeken, amelyek eddig kimaradtak a befektetők érdeklődési köréből, és rá vannak szorulva a befektetésekre, a települési önkormányzatok bőven ajánlanak kedvezményt. Ezzel szemben a tőkével terített térségekben már válogatnak az önkormányzatok, és céljaiknak megfelelően határozzák meg a befektetőknek kínált kedvezményeiket.
Tóth Tibor szerint fontos, hogy az önkormányzatok tisztában legyenek a befektetőket vonzó tényezőkkel. Az ITD Hungary rendszeresen szervez konzultációkat az elöljáróságoknak, ahol a befektetői szempontokat ismertetik, és felhívják a polgármesteri hivatal munkatársainak figyelmét arra is, hogy mire ügyeljenek a befektetőkkel folytatott tárgyalások eredményessége érdekében.
Befektetői érdekek
A befektetői érdekek hét kategóriába sorolhatók. Először is az általános üzleti környezet iránt mutatnak érdeklődést a befektetők, amibe természetesen beletartozik a helyi adók mértéke is. Nem közömbös a befektetők számára az sem, hogy a térségben telepedtek-e már meg más befektetők is, hogy milyen az adott környék beszállítói háttere.
Befektetői szempontból nem mellékesek a helyi szabályozók, engedélyek, környezetvédelmi szabályok, a külföldiek munkavállalására vonatkozó előírások sem. A befektetőket úgy is lehet támogatni, hogy a beruházás ügyintézése során messzemenő segítséget kapnak a vállalkozók az önkormányzattól az engedélyek mielőbbi megszerzéséhez.
Fontos befolyásoló tényező lehet a befektetői döntés meghozatalában a munkaerő-kínálat. Felmérik ugyanis, hogy van-e elegendő szabad, megfelelően képzett munkaerő a térségben, hogyan alakulnak a bérek és azok költségei. A döntést befolyásolhatja az is, hogy milyen az adott térség iskolarendszere, van-e elérhető közelségben szakiskola, szakképzés. Vizsgálni szokták a befektetők a szállítmányozási, raktározási lehetőségeket is, ennek keretében a beruházókat az is érdekli, hogy milyen messze helyezkedik el a főút, a repülőtér, a vasútállomás stb.
Nem elhanyagolható szempont az energiaellátás sem, továbbá hogy adott-e a térségben a termelési tevékenységhez kapcsolódó szolgáltatás, például rendelkezésre áll-e a helyi adottságokat ismerő tanácsadó, bank stb.
A betelepülő vállalkozás többnyire külföldről vagy hazai nagyvárosból hozza a felsőszintű vezetését, ezért érdekli a környék lakhatósága is, vannak-e ott megfelelő színvonalú lakások, gyermekintézmények stb.
Tárgyalási technika
Az ITD Hungary igazgatója szerint fontos, hogy az önkormányzatok már a bemutatkozáskor vegyék komolyan a befektető szándékát. Ezzel ugyanis az önkormányzat azt bizonyítja, hogy fontos számára a letelepítés, és mindent megtesz annak elősegítése érdekében. Célszerű továbbá, hogy az önkormányzatnál legyen képzett, idegen nyelvet beszélő, a befektetőt segítő munkatárs. Az ITD azt javasolja az önkormányzatoknak, hogy külföldi befektetők érdeklődése esetében mindenképpen érdemes kijelölniük egy kapcsolattartó személyt. Szakemberek szerint minden önkormányzat érdekelt abban, hogy sikert mutasson fel a lakosságnak, és ennek egyik formája lehet az iparfejlesztés, amely feltételezi a beruházásokat.