×

Hurrá, nyaralunk!

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 29. számában (2000. június 15.)

 

Itt a szabadságolások ideje, és gyakran sem a munkáltató, sem a munkavállaló nincs tisztában azzal, milyen jogok illetik meg a szabadságok kiadása, illetve az évi rendes szabadság igénybevétele kapcsán. Cikkünk áttekinti a szabadságra vonatkozó munkajogi szabályozást és a gyakorlatban felvetődő problémákat. 

A rendes szabadság a munkavállalónak a munkaviszony alapján járó olyan díjazott idő, amely a dolgozó pihenését, regenerálódását szolgálja. Az Európai Szociális Charta – mely hazánkban 1999. szeptember 22. óta hatályos – az igazságos munkafeltételekhez való jogosultságok között rögzíti, hogy a dolgozók számára évente legalább kéthetes fizetett szabadságot kell biztosítani. Az évi rendes szabadság kiadása tehát a munkáltató számára olyan kötelezettség, amitől érvényesen nem térhet el, a munkavállaló számára pedig olyan jogosultság, amelynek pénzbeli megváltását főszabályként nem követelheti. A szabadság tehát pihenésre és regenerálódásra szolgáló fizetett időszak, nem pedig anyagi természetű juttatás.

Mikor jár a szabadság?

A hatályos törvényi szabályozás alapján a munkavállalót minden munkaviszonyban töltött naptári évben alap- és pótszabadságból álló rendes szabadság illeti meg. A szabadság nemcsak a főállás, hanem a további munkaviszony után is jár. Abban az esetben, ha a munkavállalót az egyes munkaviszonyokban valamilyen okból eltérő mértékű szabadság illeti meg, a munkavállaló köteles a munkakörét ellátni abban a munkaviszonyban, amelyben már nem jogosult szabadságra, akkor is, ha a másik munkaviszonyában még a szabadságát tölti.

Ha a munkaviszony év közben kezdődött vagy fejeződött be, a megállapított éves szabadság arányos része jár a dolgozónak. Lényeges megjegyezni, hogy a kialakult bírói gyakorlat szerint a munkavállalót, illetve a köztisztviselőt nem illeti meg szabadság arra az időre, amíg jogviszonyának jogellenes megszüntetése vagy az azzal egyenértékű állásból való felfüggesztése miatt nem végez munkát.

Részmunkaidős dolgozó

A részmunkaidős munkavállalónak évi rendes szabadság akkor is jár, ha a munkáltató őt nem teljes munkaidőben alkalmazza. A részmunkaidőre alkalmazott dolgozót a szabadság ugyanolyan mértékben illeti meg, mint a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalót, még akkor is, ha a hétnek nem minden munkanapján végez munkát. A rendes szabadság idejére járó átlagkereset azonban a részmunkaidőre alkalmazott munkavállalót csak a munkaidejével arányos időre illeti meg. Ha tehát valakit napi 4 órában foglalkoztatnak, akkor 1 szabadságnapra 4 órai átlagkereset jár neki. Ha a részmunkaidős dolgozó csak a hét meghatározott napjain végez munkát úgy, hogy hetenként kettőnél több napon nem dolgozik, a szabadság kiadása tekintetében a hét minden napja munkanapnak számít, kivéve a munkavállaló két pihenőnapját, valamint a munkaszüneti napot.

A munkaviszony szünetelése

A rendes szabadság abban a naptári évben jár, amelyben a munkavállaló ténylegesen munkát végez. A törvény által meghatározott kivételes esetekben azonban a munkaviszony szünetelésének bizonyos időtartamaira is jár szabadság. Ezek a következők:

  • a keresőképtelenséget okozó betegség,
  • a szülési szabadság,
  • a 12 éven aluli gyermek gondozása vagy ápolása miatt kapott fizetés nélküli szabadság első éve,
  • a 30 napot meg nem haladó fizetés nélküli szabadság,
  • a tartalékos katonai szolgálat,
  • minden olyan, munkában nem töltött idő, amelyre a munkavállaló távolléti díj, illetve átlagkereset fizetésben részesül.
Az, hogy a dolgozót a keresőképtelenséget okozó betegség tartamára is megilleti a szabadság, még nem jelenti, hogy a táppénzes betegállomány ideje alatt a szabadságot kötelezően ki kell adni, hanem azt, hogy a munkaviszony ezen a címen történő szünetelésének időtartamát a szabadság mértékének megállapításakor nem lehet figyelmen kívül hagyni.

Próbaidő

Fontos, hogy a próbaidő tartamát is figyelembe kell venni a szabadságra való jogosultság szempontjából. Erre az időre azonban a dolgozó nem követelheti a szabadság kiadását, természetesen azonban a munkáltatóval ettől eltérően is megállapodhat.

Nyugdíjasok

Természetesen a munkaviszonyban álló nyugdíjas is jogosult rendes szabadságra és mindazokra a járandóságokra, amelyek azonos feltételek mellett a nem nyugdíjas munkavállalót megilletik. A nyugdíjas munkavállalót gyakran változó munkaidő-beosztással alkalmazzák, ami a szabadság mértékének a meghatározásánál gondot okozhat. A gyakorlatban a teljes munkaidővel foglalkoztatott munkavállaló 30 napos szabadságához – ez az év munkanapjainak 11,75 százaléka – viszonyítják a nyugdíjas munkavállaló szabadságának mértékét.

Elévülés

A szabadsággal kapcsolatos igény 3 év alatt évül el. Az elévülés a szabadság esedékessé válásától kezdődik. A tárgyévben ki nem adott szabadságra vonatkozó igény tehát a tárgyévet követő 3 naptári éven belül követelhető.

A szabadság mértéke

Az alapszabadság törvény által meghatározott minimális mértéke évente 20 munkanap, amely a munkavállaló életkorától függően további munkanapokkal növekszik legfeljebb 30 munkanapra (ennyi a 45. életévétől illeti meg a dolgozót). A magasabb mértékű szabadság abban az évben jár először, amelyben a meghatározott életkort a munkavállaló betölti. Ha a rendes szabadság mértékének kiszámításánál töredéknap keletkezik, a fél napot elérő töredéknap egész munkanapnak számít.

Pótszabadság

A közalkalmazottakat fizetési osztályba sorolásuktól függően 20, illetve 21 munkanap alapszabadság illeti meg, s a fizetési fokozatukkal egyenlő munkanap pótszabadság jár nekik. A magasabb vezető állású közalkalmazottat évi 10, a vezető állásút 5 munkanap pótszabadság illeti meg. A bölcsődékben, csecsemőotthonokban, óvodákban, továbbá az alsó-, közép- és felsőfokú oktatás keretében, valamint az egészségügyi ágazatban oktató-nevelő munkát végző közalkalmazottakat évi 25 munkanap pótszabadság illeti meg, amelyből legfeljebb 15 munkanapot a munkáltató oktató-nevelő, illetőleg az oktatással, neveléssel összefüggő munkára igénybe vehet. (Ez alapján kötelezhető a pedagógus nyári táboroztatásra.) Évenként 5 munkanap pótszabadság jár továbbá a tudományos munkatársnak és az ennél magasabb munkakörű tudományos közalkalmazottnak.

A köztisztviselőket ettől eltérően évi 25 munkanap alapszabadság illeti meg, és besorolásuktól függően ezenfelül évi 2-15 nap pótszabadság is jár nekik.A pótszabadságok és azok mértéke törvényileg szabályozott, azonban a kollektív és a munkaszerződés ezeken túlmenő, egyéb pótszabadságokat is megállapíthat. Fontos kiemelni, hogy a kollektív szerződés eltérő rendelkezése hiányában a dolgozót a pótszabadság az alapszabadságon felül és többféle címen egymás mellett is megilleti.Összhangban az Európai Szociális Charta kötelezvényeivel, amely alapján a 18 éven aluli dolgozóknak legalább 3 hét fizetett évi szabadságot kell biztosítani, a fiatalkorú munkavállalónak évenként 5 nap pótszabadság jár, utoljára abban az évben, amikor a dolgozó betölti a 18. életévét. Ez a pótszabadság – a naptári évből hátralévő, munkaviszonyban töltött időre arányosan – azt a munkavállalót is megilleti, akinek a munkaviszonya a 18. életévének elérése után keletkezett.A szülők döntése alapján a gyermek nevelésében nagyobb szerepet vállaló munkavállalót vagy a gyermekét egyedül nevelő szülőt évenként a 16 évesnél fiatalabb egy gyermek után 2, két gyermek után 4, kettőnél több gyermeke után összesen 7 munkanap pótszabadság illeti meg. A pótszabadság szempontjából a gyermeket először születésének évében, utoljára pedig abban az évben kell figyelembe venni, amelyben a 16. életévét betölti. Ez a pótszabadság a gyermeket örökbe fogadó, illetve azt a gyermeket nevelő személyt is megilleti, aki intézetben nevelt gyermek gondozását és nevelését vállalta térítés mellett. Megilleti a kedvezmény azt a munkavállalót is, aki gyermek nevelését és gondozását családi kapcsolat vagy szerződésen alapuló kötelezettség alapján vállalta. A pótszabadság megilleti az év még hátralévő időszakára a munkahelyére év közben visszatérő dolgozót is.5 munkanap pótszabadság jár évente a vak munkavállalónak, illetve az állandó jelleggel föld alatt dolgozóknak, valamint az ionizálósugárzásnak kitett munkahelyen naponta legalább 3 órát eltöltő dolgozónak. Az ionizálósugárzásnak kitett munkahelyen már legalább 5 évet eltöltött, illetve a rendszeres kettős egészségi ártalomnak kitett közalkalmazottat és köztisztviselőt 5 helyett 10 munkanap pótszabadság illeti meg.A szabadság kiadása

Az évi rendes szabadság a munkavállaló pihenőideje, ezért a szabadságot főszabályként természetben kell kiadni. A szabadság pénzbeli megváltása nem lehet a felek megegyezésének tárgya abban az esetben sem, ha dolgozó és munkáltatója gazdasági érdekei is ezt diktálják.

A rendes szabadság fizetett szabadság, ezért annak idejére a munkavállalót távolléti díj illeti meg. A szabadság kiadásának időpontját a munkavállaló előzetes meghallgatása után a munkáltató határozza meg, de együttműködési kötelezettsége folytán a munkavállaló érdekeire is figyelemmel kell lennie. A rendes szabadság kiadásának időpontjáról a munkáltató nemcsak jogosult, de köteles is dönteni. A szabadságot főszabályként az esedékességének évében kell kiadni. Ha ez nem történik meg, a munkáltató nem hivatkozhat arra, hogy azért nem adta ki a szabadságot, mert azt a munkavállaló nem kérte. A szabadság kettőnél több részletben csak a dolgozó kérésére adható ki.A munkaviszony első 3 hónapját kivéve az alapszabadság 1/4-ére vonatkozóan a törvény kötelezően előírja, hogy azt a munkáltató a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban köteles kiadni, ha a munkavállaló erre vonatkozó igényét a szabadság megkezdése előtt legkésőbb 15 nappal bejelentette.A szabadság kiadásának időpontját a munkavállalóval legkésőbb a szabadság kezdete előtt 1 hónappal közölni kell.A szabadság kiadása a munkáltató mérlegelési jogkörébe tartozik, ebben a körben általában nincsen helye jogorvoslatnak, kivéve ha a munkáltató nem rendeltetésszerűen gyakorolja ezt a jogát. Rendeltetésellenes joggyakorlásnak minősül például, ha a munkáltató a dolgozó megkérdezése nélkül dönt a szabadság kiadásáról, vagy ha nem értesíti kellő időben a munkavállalót a szabadság időpontjáról, illetve ha gazdasági érdekeit szem előtt tartva megrendeléshiány esetén akarja a munkavállalót szabadságolni, hogy ne kelljen számára az állásidőt kifizetnie stb.

Megkezdett szabadság

A munkáltató a már engedélyezett szabadság kiadását csak rendkívüli okból tagadhatja meg, illetve a már megkezdett szabadságot csak rendkívüli okból szakíthatja meg és kötelezheti a dolgozót munkavégzésre. Köteles továbbá megtéríteni a munkavállaló emiatt felmerült többletköltségeit, illetve kárát. Így például a már hónapokkal korábban befizetett társas út költségét köteles megtéríteni a munkáltató, ha az utazás megkezdése előtt 2 héttel közli dolgozójával, hogy módosított időpontban adja csak ki éves rendes szabadságát.

Mikor kell kiadni a szabadságot?

A szabadságot az esedékességének évében kell kiadni, két kivételtől eltekintve. Az egyik kivétel a kivételesen fontos munkáltatói gazdasági érdek. Ilyenkor a szabadságot legkésőbb a tárgyévet követő június 30-ig, kollektív szerződés rendelkezése esetén a tárgyévet követő december 31-ig lehet kiadni.

A másik kivétel, amikor a munkavállaló betegsége vagy a személyét érintő más elháríthatatlan akadály miatt nem lehetséges a szabadság esedékesség évében való kiadása. Ilyenkor az akadályoztatás megszűnésétől számított 30 napon belül kell kiadni a szabadságot még akkor is, ha az esedékesség éve már letelt.A szabadság a felmondási idő alatt is kiadható, de ez nem sértheti a dolgozó kötelező felmentési időhöz való jogát. Szabadság érvényesen tehát kötelező felmentési időre semmiképp nem számolható el.Vezetők szabadságon

A vezető a munkaidő-beosztását, valamint a pihenőidő (szabadság) igénybevételét – a munkaszerződésben foglaltak szerint – maga állapítja meg. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vezető akkor megy szabadságra, amikor a gazdálkodó szervezet érdekei megengedik, ezt pedig általában a vezető határozza meg. A vezetők ritkán veszik ki az összes, a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.) szerint nekik járó szabadságot, azonban ezt a fizetésük általában kompenzálja. A hatályos szabályok szerint önmagában a munkaidő és a szabadság bizonylatolásának hiányára hivatkozással a vezető munkakört betöltő munkavállaló nem tarthat igényt szabadságának a munkaviszony fennállása alatt történő megváltására, ha arra nézve a munkaszerződés nem tartalmaz rendelkezést, és a szabadság igénybevételét akadályozó körülményeket a vezető nem bizonyítja.

Igazolatlan távollét

Ha a dolgozó igazolatlanul van távol munkahelyétől, a távollét idejének szabadságon töltött időként való elismerését még abban az esetben sem követelheti, ha az addig esedékessé vált szabadságát még nem vette ki. Mivel a szabadság időpontjának meghatározása a munkáltató jogkörébe tartozik, jogszerűen jár el a munkáltató, amikor az igazolatlanul mulasztó dolgozó részére a kérdéses napokra nem fizet munkabért.

A szabadság megváltása

A törvényi szabályozás csak kivételes esetekben teszi lehetővé a rendes szabadság pénzben való megváltását. Az Mt. 136. §-ának (1) bekezdése alapján pénzben kell megváltani a ki nem adott szabadságot a munkaviszony megszűnésekor, illetőleg sorkatonai vagy polgári szolgálatra történő behíváskor.

Ha a munkavállaló a munkaviszonya megszűnéséig több szabadságot vett ki, mint amennyi arányosan járt volna neki az adott időszakra, a többletszabadságra eső munkabért köteles visszafizetni, kivéve ha a munkavállaló meghalt vagy nyugdíjazták, illetve ha a munkáltató jogutód nélkül megszűnt, vagy ha a munkavállalót sorkatonai vagy polgári szolgálatra hívták be.Abban az esetben, ha a ki nem adott, illetve ki nem adható szabadságot a munkaviszony megszűnésekor pénzben váltja meg a munkáltató, ez a pénzben megváltott szabadság a munkaviszony időtartamát nem növelheti. A bármely okból ki nem adott rendes szabadságot pedig a tárgyév utolsó napjától számított 3 éves elévülési időn belül követelheti a dolgozó. A munkavállaló vitás esetben hivatkozhat arra, hogy a munkatorlódás tette lehetetlenné számára szabadsága kivételét az esedékesség évében. Állítását azonban neki kell bizonyítani, nem háríthatja azt a munkáltatóra.
Üdültetés
A SZOT-üdülők, illetve a munkáltató által szervezett tömeges üdültetés kora a rendszerváltozással együtt megszűnt. Ma már a nagyobb multinacionális cégeknek sem éri meg olyan üdülőt fenntartani, ami az év nagyobb részében kihasználatlanul áll. A munkáltató azonban természetben vagy pénzben hozzájárulhat a munkavállalóinak az üdültetéséhez, szabadságuk eltöltéséhez. A dolgozói üdüléshez adott hozzájárulás természetben nyújtott szociális ellátásnak minősül, és mint ilyen adómentes. Ebbe a körbe tartozik a szakszervezet vagy a munkáltató által szervezett üdülésnél az önköltség és a magánszemély által fizetett térítési díj különbözete, valamint az üdültetés magánszemély által fizetendő térítési díjának a magánszemély társadalmi munkavégzésének jutalmazásaként átvállalt 2000 forintot meg nem haladó részére. Az ettől eltérő és az e feletti összegek személyijövedelemadó-kötelesek. Ha a vállalat az önköltségen felül további 1000 Ft/nap összeggel támogatja a dolgozói üdülését, ez nem minősül természetbeni ellátásnak, hanem pénzbeli hozzájárulás, s mint ilyen, az a munkavállalónál személyijövedelemadó-köteles bevétel.Ennek megfelelően az alapítvány által a dolgozónak juttatott kedvezményes üdültetésből az önköltség és a térítési díj közötti különbség a magánszemély adóköteles jövedelme.Abban az esetben, ha a dolgozó térítési díjat fizet az üdültetésért, a munkáltatót az üdültetés értékesítése után áfakötelezettség terheli. A munkáltató azonban a neki leszámlázott forgalmi adót teljes összegben levonhatja, tekintet nélkül a dolgozóra áthárított áfa alapjának, összegének nagyságára.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem