×

Baleset-biztosítási ágazat

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 29. számában (2000. június 15.)

 

Az önálló baleset-biztosítási ágazat kialakítása az elmúlt tíz évben időről időre – különböző összefüggésekben – rendszeresen napirenden szerepelt, hol a társadalombiztosítási rendszer átalakításáról folyó vitában, hol pedig a munkavédelem helyzetének értékelése során. A következő hónapokban előrelépés várható ez ügyben.

 

A társadalombiztosítási rendszer korábbi átalakítási kísérletei nyomán a jelenleg is hatályos 60/1991. (X. 29.) OGY határozat 12. A pontja utal arra, hogy egy harmadik, úgynevezett baleset-biztosítási ágazatot szükséges létrehozni.

A téma szakértői berkekben azóta is folyamatosan napirenden volt, az elmúlt hónapok során azonban egyre inkább érezhető a kormányzati szándék is e lépés megtételére.

Az Országos Munkaügyi Tanács munkáltatói oldala – teljes nézetazonosságban társadalmi partnereivel – egyetért a Munkavédelem Országos Programjának tervezetében megfogalmazott határozott igénnyel, a harmadik biztosítási ág létrehozásával.

Az Európai Unió tagállamai saját belső jogrendszerüknek megfelelően alakítják ki és működtetik a társadalombiztosítási rendszereiket. A magyar tb-rendszer átalakítása szempontjából talán nem érdektelen az uniós tagországok gyakorlatát szemügyre venni...

Biztosítás Európában

A biztosítási rendszereknek Európában többféle funkciójuk is van. Az egészségbiztosítás feladata a társadalom valamennyi tagjának egészségügyi ellátása főként biztosítási elven, azonban minden államban működnek szolidáris elemek is, amelyek azt a célt szolgálják, hogy az ellátórendszerből önhibájukon kívül kikerült állampolgárok se maradjanak alapvető egészségügyi ellátás nélkül. Ez az elem tehát nem pusztán egyéni, hanem társadalmi érdeket is véd. A járulékfizetés általános és kötelező, s ez az alapja annak, hogy a társadalom valamennyi tagja számára biztosítható az alapvető egészségügyi ellátás, tehát a járulékot még vagy már nem fizetők egészségügyi ellátása is megoldható.

A nyugdíjbiztosítás – szintén az általános és kötelező járulékfizetés alapján – lehetőséget teremt arra, hogy a munkaképes kor után a társadalom idős tagjainak ellátása folyamatos, biztonságos legyen, valamint tervezhető időskori életszínvonalat jelentsen minden jogosult számára. Ebben a rendszerben a biztosítási elv az egészségbiztosításhoz képest nagyobb jelentőséget kap, hiszen az időskori ellátások feltétele minden esetben az ellátáshoz szükséges, járulékfizetéssel fedezett biztosítási idő és a munkaképes korban elért kereset.

Az európai társadalombiztosítási koncepciók harmadik, igen fontos eleme a munkanélküliség elleni biztosítás. Ennek lényege, hogy az aktív korú biztosított ne maradjon pénzbeni ellátás nélkül akkor sem, ha munkáját, megélhetési forrását átmeneti időre elveszti. Ezen ellátás igénybevételének általános feltétele a munkanélkülivé válást megelőző bizonyos idejű munkaviszony fennállása és a munkaviszony alatti járulékfizetés.

A következő fő társadalombiztosítási terület az időskorú, önmagukat ellátni képtelen állampolgárok szervezett kórházi vagy otthoni ápolása, amely egyes tagállamokban önkéntes, másutt pedig kötelező biztosítási viszonyon alapul.

Az ötödik biztosítási elem a baleset-biztosítás, amelynek célja és feladata többirányú.

A jelenlegi világgazdasági helyzetben az aktív korú munkavállalók és vállalkozók életük jelentős részét munkavégzéssel töltik. Az is nyilvánvaló, hogy minden munkavégzés bizonyos egészségi kockázattal jár, és közben bekövetkezhet olyan baleset vagy megbetegedés, amely a munkavállaló életét közvetlenül veszélyezteti, vagy tartós, végleges egészségkárosodást okozhat. E kockázatok csökkentésére vagy megszüntetésére, illetőleg a bekövetkezett káresemények következményeinek elhárítására jött létre Európa-szerte az úgynevezett baleset-biztosítási ágazat.

Arányos járulék

A fentiek szerint a baleset-biztosítás funkciója a prevenció (megelőzés), a reparáció (az események következményeinek elhárítása) és a rehabilitáció (a munkavállaló egészségi állapotának helyreállítása vagy stabilizálása) lehet.

Elvi megegyezés született arról, hogy a járulékfizetés minden esetben szorosan összefügg az adott munkáltatónál létező munkahely valóságos kockázatának mértékével.

Ebből az alaptételből következik, hogy az Európa Tanács elfogadta és 1989. június 12-én kihirdette 89/391. számú irányelvét, amely "a munkavállalók munkahelyi biztonságának és egészségvédelmének javítását szorgalmazó intézkedések bevezetéséről" rendelkezik, és ebben a következő célkitűzések olvashatók:

"1. Jelen irányelv célja az, hogy intézkedéseket hozzon a munkavállalók munkahelyi biztonsága és egészségvédelme fejlesztésének szorgalmazására.

2. Ebből a célból általános előírásokat tartalmaz a foglalkozási veszélyek elhárításáról, a biztonság- és egészségvédelemről, a kockázatok és baleseti tényezők elhárításáról, a tájékoztatásról, a tanácskozásról, a kiegyensúlyozott részvételről az egyes országok törvényeivel és gyakorlatával összhangban, a munkavállalók és képviselőik képzéséről, valamint az említett elvek érvényesítéséhez adott általános útmutatásról.

3. Jelen irányelv nem érinti azokat a fennálló vagy jövőbeli nemzeti és közösségi rendelkezéseket, amelyek kedvezőbbek a munkavállalók munkahelyi biztonságának és egészségének védelme szempontjából."

Kockázatmérés

Amint az idézett célkitűzésekből nyilvánvaló, a munka világának szereplői közötti folyamatos együttműködés egyik leglényegesebb területe a munkahelyi egészség és biztonság védelme és megszilárdítása. Ezzel magyarázható, hogy a társulási szerződés melléklete Magyarország számára az irányelv honosítását is előírta (ez a munkavédelmi törvény 1997. évi módosításával megtörtént).

A munkavédelmi törvény hatályos rendelkezései 1998. január 1-je óta előírják valamennyi munkáltató terhére a munkahelyenkénti kockázatbecslés, -értékelés és -kezelés kötelezettségét.

Az ismert munkahelyi kockázatok megfelelő kiindulópontot jelentenek a munka világában felvetődő veszélyek csökkentése vagy megszüntetése esetén akkor, ha rendelkezésre állnak olyan háttérintézmények, amelyek a létező veszélyforrások csökkentésére vagy kiküszöbölésére is alkalmasak. A munkaadók álláspontja szerint ez a megfogalmazás két lényeges alapelvet tükröz: egyrészt, hogy a baleset-biztosítás csak a munkavégzéssel szorosan összefüggő veszélyforrások, valamint a bekövetkezett károk következményeinek teljes körű elhárítására alkalmas, továbbá mindezt olyan objektív, a kívülállók számára is elfogadott módszerekkel kell meghatározni, amelyek alkalmasak az esetleges jogviták megelőzésére is mind a vizsgáló hatóságok, mind a kötelezett munkáltató tekintetében.

Az érdekeltségi rendszer

A jelenlegi hazai gyakorlatban a termékek és szolgáltatások nemzetközi versenyképességének biztosítása és folyamatos fenntartása a nemzetgazdaság szereplőitől jelentős technológiai korszerűsítési beruházásokat igényel, amelyek hatással vannak a munkakörülményekre is. Ezzel együtt jelentős előrelépésnek tartanánk olyan közvetlen munkáltatói érdekeltségi rendszer beépítését is, amely rövid távon is csökkentené az élőmunka költségeit, és – legalább részben – fedezné a folyamatos technológiai korszerűsítés költségeit. Az európai baleset-biztosítási rendszerekben ez a feltétel az úgynevezett bonus-malus szisztéma felállításával megvalósult. A rendszer lényege, hogy amennyiben az "adott kockázati osztályba" sorolt munkahelyen meghatározott idő (pl. egy naptári év) alatt munkabaleset vagy foglalkozási megbetegedés nem történik, vagy azok száma a megállapított viszonyszámokhoz képest csökken, a befizetett járulék bizonyos része a befizetőnek visszajár.

A baleset-biztosítási járulék fizetésére kötelezettek köre az Európai Unióban országonként változó: egyes tagállamokban mind a munkáltatót, mind a munkavállalót, másutt csak a munkáltatót terheli stb. A megoldások sokfélesége miatt a különböző járulékfizetési technikákat nem is részletezzük. Általánosságban megállapítható, hogy a baleset-biztosítási rendszer forrásainak megteremtése döntő részben a munkáltató kötelezettsége.

A hazai munkáltatók elsőrendű érdeke azonban az, hogy az élőmunka terhei ne növekedjenek tovább. Megoldásként kínálkozik a jelenlegi helyzetben a munkáltató által fizetett egészségbiztosítási járulék valamely – közmegegyezésen alapuló módszerrel történő – mérséklése vagy megosztása.

A baleset-biztosítási ágazat megteremtése során – az elvi kérdésekben elengedhetetlen megegyezésen felül – szükséges a létrehozandó biztosítási ágazat szerkezeti és hatásköri rendszerének részletes megállapítása is, valamint arra is tekintettel kell lenni, hogy az érintettek egymás álláspontjait megismerjék, az érdekeiket összehangolják.

Ismereteink szerint – noha a baleset-biztosítási ágazat létrehozásáról kormányzati döntés még nem született – a kormányzati oldalon egyre intenzívebb szakmai munka folyik.

Ebben a helyzetben a munkáltatói érdekképviseletek alapvető kötelezettsége, hogy saját eszközeikkel olyan szakmai munkát végezzenek, amelynek alapján a kérdésben leginkább érintettek a tárgyalásokon, illetve a későbbi szakmai tevékenység bármely szakaszában képesek legyenek érdemi vitapartnerként közreműködni mind a kormányzati döntési eljárás előkészítésében, mind a rendszer felállításában és működtetésében.

Dr. Nosztrai Judit

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem