×

Változó szemlélet, változó bérek

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 26. számában (2000. március 15.)

 

A tipikus magyar vállalatvezető saját megítélése szerint figyelembe veszi beosztottai javaslatait, együttműködő stílusban irányítja cégét. Ugyanakkor hajlamos arra, hogy „bratyizzon" munkatársaival, akiknek ellenőrzését gyakran elhanyagolja. A tipikus magyar főnök fejlődőképes, lassacskán igazodik a nyugati szemléletmódhoz. Az átlagos magyar vállalatvezető ma évente 12-23 millió forintot keres.

 

A gazdasági rendszerváltás előtti időszakban egy külföldi vállalat, vállalkozó számára komoly teljesítmény volt, ha magyar partnerekkel tudott üzletelni vagy közös vállalatot alapítani. A problémák általában a nyelvi nehézségekkel kezdődtek – a magyar partnerekre nem volt jellemző, hogy tárgyalási szinten beszéltek volna idegen nyelvet -, később pedig olyan alapvető szemléletbeli különbségekkel találkozhatott a külföldi, amelyek esetenként meg is akadályozták az üzletet. A magyar vállalati felső vezetésben a nyolcvanas évek végén még kifejezetten az idős generáció volt jelen, olyan szakemberek, akik gyakran egész életüket egyetlen vállalatnál töltötték el, lépésről lépésre, karrierjük csúcsaként kerültek a vezetői posztra. A külföldiek ezért gyakran szembekerültek azzal, hogy magyar partnereik szinte csak a saját szakterületüket ismerték – igaz, azt általában jól -, ám nem rendelkeztek tapasztalatokkal más területen, nem voltak mobilak és rugalmasak. A magyar vezetők és cégeik sikerességét ugyanakkor politikai kapcsolataik is meghatározták. Jellemzően a nők nem kerültek felső vezetői pozícióba, vagy csak a kevésbé fontosnak tartott posztokra. Ilyen volt például a pénzügyi terület.

Új szemlélet

A privatizáció megindulásával, a kilencvenes évek elején drasztikus őrségváltás kezdődött a felső vezetői szférában. Új tulajdonosok jelentek meg, multinacionális nagyvállalatok és kisebbek egyaránt, amelyeknek kidolgozott szempontjaik voltak az első számú vezetők kiválasztására. Részint szükségük volt a helyi ismeretekre, másrészt a magyar érdekeltségek sikeressége érdekében nem engedhettek azokból az elvárásokból, amelyeket a világ más részein támasztottak cégeik vezetőivel szemben. Ebben az időszakban kézenfekvőnek tűnt, hogy a cégek élére külföldit állítottak, a másodvonalbeli magyar vezetőket pedig megtartották.

Sok magyar szakember távozott ekkoriban cégétől, egyesek magánvállalkozással próbálkoztak, sokan nyugdíjba mentek. Sokuk alól egyenesen kimúlt a cégük, hiszen megindult az állami vállalatok eróziója, egész ágazatok indultak hanyatlásnak – a régi nagy konzervgyárak, bányák, nehézipari cégek. Egyes vállalatvezetőket elsodort a gazdasági átalakulás, ebben persze szerepe volt a politikának is. Ám sokan sikeresen tudtak váltani. Ez a legkönnyebben a bankszférában volt lehetséges.

A magánszektor és a verseny erősödésével a magyarországi vezetőknek új kihívásoknak kellett megfelelniük. Ezt az igényt nemcsak a külföldiek, hanem már maga az állami tulajdonos is megfogalmazta. Az első csődhullám tanulsága az volt, hogy erősíteni kell a cégek profitorientáltságát. Ekkor kezdett terjedni az integrált menedzsmentszemlélet, ami egyben egy új piac és egy új ágazat megnyílását hozta magával: megérkeztek Magyarországra a tanácsadó cégek, amelyek azóta is éves felméréseket, látleleteket készítenek a gazdaság állapotáról, egyes területeiről, illetve hatékony módszereket kínálnak a cégirányításhoz, a vállalkozások erőforrásainak feltárásához. Szolgáltatásaikat a jelek szerint évről évre több magyar cég is igénybe veszi.

A kilencvenes évek közepére a piacgazdaság olyan szintre fejlődött, hogy a tulajdonosok új feltételeket szabhattak. Ekkor végleg búcsút kellett venni attól, hogy sógor-koma kapcsolatokon múljon a gazdálkodás, voltaképpen a vállalkozás sikere. Sőt az egyszerű profitorientáltság is kevésnek bizonyult, a nagy vállalati múlttal rendelkező multik már komplex elvárásokkal jelentek meg. A cég gazdaságosságát számos mutatónak kell alátámasztania, mint például hogy a kívánt hozamot teljesíti-e minden egyes munkatárs a maga produktumával.

Új generáció

Erre az időre már megszűnt a cégeknél a szocializmusban jól ismert kapun belüli munkanélküliség. A gazdaság húzóerői továbbra is a multinacionális cégek, illetve a vegyesvállalatok voltak – ez azzal is járt, hogy az elvárások piacgazdaságiak lettek. Átalakult a volt állami cégek belső struktúrája is. Olyan új területek jelentek meg, mint a humánerőforrás-gazdálkodás, holott néhány éve még pár fős bérszámfejtési és személyzeti osztály végzett hasonló feladatokat.

Megváltozott ugyanakkor a képzett szakemberek elvárása is a cégekkel szemben. Szembesülhettek azzal, hogy képzettségük alapvetően meghatározza karrierjük alakulását és így jövedelmüket is. Ezekben az években durva jövedelemkülönbségek voltak a külföldi érdekeltségű és a magyar állami cégek alkalmazottainak fizetései között, esetenként többszörös is a külföldiek javára. Miközben a munkanélküliségi ráta hosszú éveken át 10 százalék felett alakult, a képzett munkaerőt egyes szakmák azonnal felszívták.

Az utóbbi 10 év alatt kinőtt egy új generáció, amelyre már nem jellemző, hogy tagjai ugyanannál a cégnél szeretnék lefutni pályájukat. Ők azok a még fiatal, 30-40 éves szakemberek, akik már rendelkeznek megfelelő képzettséggel, nyelvtudással, egyszóval piacképesek. Ismereteket szereztek azzal, hogy több munkahelyet is megjártak már – általában 4-5 különböző állást is betöltöttek -, képesek alkalmazkodni ahhoz a stílushoz, amelyet Nyugat-Európában a cégek vezető beosztottjaiktól elvárnak.

A bérek is felzárkóznak

Kétségtelen, e szakemberek számára még mindig az a legvonzóbb lehetőség, ha valamelyik multinacionális cég magyarországi érdekeltségénél jutnak vezető beosztáshoz. Ám ma már tendencia, hogy a magyar vezetők fizetése folyamatosan felzárkózik a nyugatiakéhoz, lassan versenyképes lesz, ezt alátámasztják a PricewaterhouseCoopers nemzetközi tanácsadó cég évről évre elvégzett felmérései. A PwC hét éve rendszeresen felméri a magyarországi vezetői béreket. Ebből már az első időszakban látszott az a törekvés, hogy a magyar tulajdonú vállalkozások megpróbálták a vezetői bérezésben behozni hátrányukat, hiszen e nélkül előbb-utóbb legjobb szakembereiket elszívja a konkurencia.

Az utóbbi években azonban a vezetői fizetések emelkedésének üteme lassul. Ennek természetesen köze van az infláció mérséklődéséhez, bár az emelkedés üteme eddig még minden évben meghaladta az infláció mértékét. Három éve a legfelső vezetői beosztásban még 50 százalékos volt a bruttó összes fizetés növekedésének mértéke, 1998-ban már csak 25 százalékos, míg tavaly mindössze 14,5 százalékkal nőttek a legfelső vezetői bérek.

Az első számú vezetők ma Magyarországon éves szinten bruttó 12-23 millió forintot visznek haza. Ez az összeg nem tartalmazza a felmérés során tapasztalt legalacsonyabb és legmagasabb mértéket. Jellemző módon az ágazatok közül még mindig a pénzügyi szféra a legvonzóbb, miután a legtöbb fizetést a bankszektorban lehet kapni.

A rendszerváltás után részben átalakult a fizetéshez járó juttatások rendszere. Egyes elemek háttérbe szorultak vagy el is tűntek, mint például a kedvezményes vállalati üdülés. Beléptek viszont a rendszerbe olyan juttatások, mint a mobiltelefon-használat, a dolgozói részvényopció, ami korábban ismeretlen volt. A PwC által végzett felmérés a bruttó összfizetésbe beleszámít minden forintosítható juttatást. Nem tartalmazza azonban a cégautót és költségeit, a mobiltelefont, a kedvezményes vállalati hitelt, a vállalati termék kedvezményes vásárlását, a biztosítást, a részvényopciót, az oktatás költségeit. Magyar sajátosság, hogy a vállalati vezetők kifejezetten igényt tartanak a vállalati autó használatára.

Évek óta az a tendencia, hogy a felső vezetők bérezésénél az egyes területek között jelentős az eltérés. Ez voltaképpen azt jellemzi, hogy a gazdasági környezet milyen tevékenységet tart fontosnak a cég teljesítménye, profittermelő képessége érdekében. Kiemelten díjazottak jelenleg a pénzügy és az értékesítés irányítói, őket követik a humán erőforrás és a marketingterület vezetői. A humán erőforrás jelentőségének növekedését más felmérések is alátámasztják, jelezve, hogy ez a terület a cég termelékenységének javítása szempontjából komoly tartalékokat mozgathat meg.

A PwC felmérése szerint a vezetői összfizetés 70 százalékát az alapfizetés teszi ki, sőt a legfelsőbb vezetői szinten ennél is magasabb, 73 százalékos az arány. A marketing-, a számítástechnikai igazgatói posztokon átlagosan négyötöd az arány. Eszerint tehát az egyes vezetői posztokon nem egységes a juttatások emelkedése. Például kiemelten növekszik a vezetők fizetése a pénzügyi területen. A felmérés tavaly jelentős jövedelememelést tapasztalt a termelői szektorban a vidéki és a többségi magyar tulajdonú cégeknél. Ennek az lehet az oka, hogy az olcsó és szakképzett vidéki munkaerőt könnyedén elszívták a külföldi cégek, ezért a társaságok kísérletet tettek arra, hogy felzárkóztassák a béreket.

Külföldiek a cégek élén

A külföldi tulajdonú cégek még mindig nagyobb arányban emelték tavaly a béreket, mint a többségi magyar tulajdonban lévők. Ennek az a magyarázata, hogy erőteljesen növekedtek a juttatások a gyorsan mozgó fogyasztási cikkek ágazatában, ahol a külföldi cégek meghatározó súllyal vannak jelen.

Jellemzővé vált az az irányzat, hogy a fizetésen kívül járó juttatásoknál – például a mobiltelefon és az autó esetében – a cégek tudatosan igyekeznek felső határt szabni a saját használatnál azokban a pozíciókban, ahol ezek a juttatások nem járnak a státussal együtt.

A külföldi érdekeltségű cégeknek az a törekvése, hogy saját embereiket állítsák a magyar vállalatok élére, kezdetben mindenképpen indokolt volt. Részben azért, mert egy újonnan létrehozott cég irányítását, bevezetését a piacra célszerűnek látszott egy már bevált személyiségre bízni, ezenkívül nyilvánvaló volt, hogy a gazdasági siker érdekében eredményorientált vezetőre van szükség. És ez bizony a nyugati szakemberekre inkább jellemző, mint a hazaiakra. Ezt azok a magyar vállalatvezetők is elismerték, akik részt vettek a Czipin and Partner tanácsadó cég felmérésében.

A Czipin is évről évre készít felmérést a gazdaság különféle területeiről, ezek egyike a vezetői szemlélet alakulása. Ezt a felmérést tavaly már harmadik alkalommal végezték el, és noha a vizsgálat időszaka meglehetősen rövid még, a tendenciákban határozottan fellelhető, hogy a magyar menedzseri réteg törekszik arra, hogy idomuljon a piacgazdaságban elvárható vezetői magatartáshoz.

A Czipin tanácsadóként abból a tapasztalatból indul ki, hogy a termelékenység javulásának legfőbb gátjai ma már nem a gépekben, hanem a vállalati rendszerben és a vezetői magatartásban rejlenek. Az eddigi felmérések arra mutattak rá, hogy a vállalat versenyképességének növekedését jelenleg olyan tényezők hátráltatják, mint a pontatlan tervezés és irányítás, a problémamegelőző vezetés hiánya, a képesítési hiányosságok, a nem megfelelő munkamorál, a rossz kommunikáció, illetve az információs rendszer fogyatékosságai, valamint az információs eszközök nem megfelelő kihasználása.

A hazai iparvállalatok vezetőinek kikérdezéséből kiderül: a magyar menedzserek valamennyi fontos vezetői képesség és készség tekintetében felnéznek nyugat-európai társaikra, jobbnak ítélik meg őket, mint önmagukat. Különösen igaz ez a stratégiai gondolkodásra és a jövőkép meghatározására – a magyar menedzserek ebben látják legnagyobb hátrányukat. S miközben fontosnak ismerik el a folyamatos, intenzív ellenőrzés szükségességét, ezen a területen szintén hátrányt jeleznek a maguk rovására, hozzátéve, hogy nem fordítanak erre elegendő energiát. A teljesítményorientált vezetési stílust is sokkal inkább a nyugati menedzserek sajátjának ismerik el, noha ezen a területen nem érzik magukat sem csapnivalónak. A magyar menedzserek saját állításuk szerint nem túl hatékonyak a válságmenedzselésben, ám visszafogottan nyilatkoznak ezzel kapcsolatban külföldi kollégáik teljesítményéről is. A beosztottak motiválásában nem éreznek óriási hátrányt, bár úgy ítélik meg, ebben is profibbak a külföldiek. A gyors döntéshozatalt és a döntésképességet csaknem annyira magukénak érzik, mint a külföldiekének. Egy területen viszont jobbnak ítélik magukat, mint külföldi kollégáikat, és ez az együttműködő vezetési stílus. A megkérdezettek 61 százaléka úgy válaszolt, hogy maga ezt a stílust követi, és további 27 százalék a meggyőző stílust vallotta magáénak. Mindössze 8 százalék nevezte magát úgynevezett rendelkező főnöknek.

Előtérben a humán erőforrás

A menedzseri stílusban bekövetkezett komoly szemléletbeli változást a Czipin kutatói azzal magyarázták, hogy a menedzserek többsége nagyobb figyelmet szentel alkalmazottai véleményének, illetve annak, hogy minél jobb alkalmazottakkal vegye körül magát. A felmérések folyamából ugyanis kitűnik, hogy míg 1996-ban a vezetők egyharmada kapott beosztottaitól az üzletmenetre vonatkozó tanácsot és kétharmaduk elutasította ezeket, 1999-ben már a vezetők 87 százaléka nyilatkozott úgy, hogy figyelembe vette munkatársai javaslatait. Hasonlóképpen alakult az alkalmazottak képzésének fontossága: 1996-ban csak minden tizedik vállalatvezető tartotta fontosnak munkatársai képzését, 1999-ben pedig már a menedzserek majdnem akkora jelentőséget tulajdonítottak a képzési programoknak a vállalat sikeressége szempontjából, mint az új termelési eszközök vásárlásának.

Andrew Terner, a Czipin and Partner igazgatója szerint ez azzal magyarázható, hogy a magyar menedzserek a piacgazdaságba való átmenet tíz éve alatt lassan felismerték a humán erőforrás jelentőségét. A kilencvenes évek elején ugyanis gyorsan áramlott be a nyugati tőke az országba, a piaci pozíciók megszerzése csak beruházások útján volt biztosítható, elsősorban ettől lehetett sikert remélni. Mára viszont a szereplők leosztották a piacot, ahol a versenyképesség fenntartása, a pozíciók megőrzése elsősorban a meglévő tevékenységek javításával lehetséges. Nyugat-Európában már teret kapott az a szemlélet, hogy a leggyorsabban megtérülő és a legkevésbé tőkeigényes befektetés a munkatársak képzése. Most eljött az idő, hogy ezt a magyar menedzserek is felismerjék.

Ellenőrizni muszáj

A Magyarországon uralkodónak látszó vezetési stílus együttműködő, amely azonban a felmérés szerint esetenként közelít a „bratyizáshoz". A magyar cégvezetők nem mindig találják meg a helyes arányt, hogy miként nyerjék meg alkalmazottaikat a közös cél, a munka érdekében. Ezért gyakran építenek ki „haveri" viszonyt. Ez ugyanakkor szoros összefüggésben van azzal, hogy elhanyagolják az ellenőrzést, a számonkérést, a teljesítményértékelést, hiszen mindkettő arra utal, hogy a főnök nem akar beosztottjával konfrontálódni. Nyugat-európai társaik ebben sokkal következetesebbek, keményebbek, hamarabb vállalják a konfrontációt, ha az alkalmazott nem teljesít megfelelően.

Az ellenőrzés és az értékelés elhanyagolása különösen érzékeny pontja a magyar menedzsereknek. A magyar vállalati kultúrában mindössze a menedzserek 5,5 százaléka értékeli havonta a beosztottak munkáját írásban, és 56,5 százalékuk sohasem teszi ezt. A vezetőknek csak 47 százaléka értékeli havonta szóban a beosztott munkáját. Holott az ellenőrzések elmulasztása rendkívül rossz hatással van a dolgozók motiváltságára. Az alkalmazottak megbecsültségének fogalmába ugyanis beletartozik, hogy a vezető megtalálja a megfelelő módot, hogy világos célokat tűzzön ki, és annak teljesülését rendszeresen értékelje.

A Czipin felmérése szerint a magyar vezetőknek súlyos problémáik vannak a tervezéssel is. Általában nem képesek egy hétnél hosszabb időre tervet készíteni saját feladataikhoz, és valójában ezt sem tudják mindig betartani. Így nem marad más hátra, mint a legégetőbb feladatok elvégzése. Ez a tűzoltó munka gyakran kommunikációs hiányosságokban gyökerezik, de mindenesetre szervezésbeli fogyatékosságokra utal. Pedig a külföldi tapasztalatok azt mutatják, hogy a tervezésben sok tartalék van: évente egy nagyvállalat tartósan több 100 millió forintot is megtakaríthat a megfelelő tervezéssel. Olykor természetesen a vezetőnek gondot jelent saját feladatainak megfogalmazása, másutt az jelent problémát, hogy a vezető nem jut kellő önállósághoz. Külföldi érdekeltségű cégeknél van példa arra, hogy a tulajdonos „kiskorúsítja", kézi vezérlés alatt tartja magyar kollégáit.

A jó vezető hiánycikk

Magyarországon a vezetőképzés közepes színvonalúnak mondható, bár kétségtelenül fejlődik – állítja Andrew Terner. A képzés fő problémája, hogy adaptív, vagyis nem eredeti, elsősorban nyugati minták átvételére törekszik. A magyar felsőoktatásban még nincs nagy múltja a vezetőképzésnek.

A jó vezető tehát a magas fizetések ellenére is hiánycikk hazánkban, és ez azzal is magyarázható, hogy a magyar cégeknek nincs bevált koncepciójuk a vezetők kiválasztására. Egyelőre szinte csak külföldi példák vannak arra, hogy a cégek előre gondolkodnak a vezetői utánpótlásról. Pedig ez része egy vállalati rendszer felépítésének, a dolgozói kollektíva megszervezésének, a közös feladatra az ütőképes csapat „kitenyésztésének". Ilyen komplett humánpolitikáról egyelőre nem lehet beszélni a magyar cégek körében. Pedig az a cég, amely nem tud karriert felvázolni egy új alkalmazott számára, nem vonzó a jó szakembereknek, ez pedig hatással van a vállalat sikerességére.

Ritka az is a magyar cégek körében, hogy már az egyetemen megkeresnék az ígéretes fiatalokat ajánlataikkal, míg a nyugati cégek élnek ezzel a lehetőséggel. Előre kidolgozott karriertervet kínálnak, amelyben a fiatal láthatja saját perspektíváit a cégnél. A multik kétféle koncepció szerint gondoskodnak a vezetői utánpótlásról: vagy magul nevelik ki a vezetőket, vagy kívülről hozzák, fejvadásszal kerestetik meg a pozícióra a megfelelő embert. Egyik megoldás sem költségmentes, hiszen nemcsak a piacon elismert szakember kerül sokba, hanem a fiatal generáció kineveléséhez a folyamatos oktatás is. Ugyanakkor a cégnek számolnia kell azzal, hogy a szellemi tőke akkor hatékony, ha stimulálják, vagyis új és újabb kihívások elé állítják. Ezért elengedhetetlen, hogy a képzett szakembereket bizonyos idő után új pozícióba helyezzék, ahol új energiával láthatnak el feladatokat. Szakértők szerint 5-6 évenként kell pozíciót váltani ahhoz, hogy a szellemi tőke megújulhasson.

A magyar és a nyugati vezetők összehasonlítása (Mennyire igaz? százfokú skálákra vetítve)
  Magyar vezetők Nyugati vezetők Különbség
Stratégiai és egyértelmű jövőképben való gondolkodás 51 88 -37
Intenzív ellenőrzés 50 82 -32
Teljesítményorientált vezetés 62 93 -31
Hatékony válságmenedzselés 53 75 -22
Beosztottak motiválása 57 75 -18
Gyors döntéshozatal 63 72 -9
Döntéskészség 71 78 -7
Együttműködő vezetési stílus 63 56 +7

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem