×

Mt.: állandó változás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 26. számában (2000. március 15.)

 

A Munka törvénykönyvének története jól tükrözi a rendszerváltás menetét. A piaci viszonyok változása újabb s újabb módosításokat generált a munkaadók és alkalmazottak viszonyát alapvetően meghatározó törvényben. A cikkünkben ismertetett változások jól mutatják, hogy mikor milyen szinten állt a foglalkoztatáskultúra, és hogyan viszonyultak egymáshoz a szociális partnerek, illetve a mindenkori kormány.

 

Nem sokáig örülhettek a szociális partnerek a sok vitát, alkut követően összehozott és 1992-től hatályba lépett új Munka törvénykönyvének, már 1994 februárjában ismét lényegi módosításokról kezdtek tárgyalni. Az egyezkedés színtere az Érdekegyeztető Tanács jogi ad hoc bizottsága volt. Ez a testület már korábban, a Munka törvénykönyve 1991-es, 1992-es megújítása során is segítette az Érdekegyeztető Tanács bér- és munkaügyi bizottságának tevékenységét.

A jogi ad hoc bizottság 1994 tavaszán többször is ülésezett, de a munkát csak egy emlékeztetőtervezettel fejezte be. Ezt követően ősszel már a bér- és munkaügyi bizottsággal közösen ülésezett a jogi ad hoc testület, s már egy konkrét előterjesztés kidolgozását tűzték ki célul.

Ellentétek

Az ekkorra körvonalazódott módosítások egyrészt az 1995 májusában esedékes üzemi- és közalkalmazottitanács-választásokra vonatkoztak, másrészt a szakszervezeti és munkáltatói igényeknek próbáltak eleget tenni. Így például a szakszervezetek azt akarták, hogy a munkavállalók érdekében eljáró személyek könnyebben juthassanak be a munkahelyekre, valamint a Munka törvénykönyve tegye lehetővé a szakszervezeti tisztségviselők által fel nem használt munkaidő-kedvezmény ellentételezését. A munkáltatói kérések főként a túlmunka és a munkaidőkeret szabadabb szabályozására, illetve a távolléti díj bevezetésére vonatkoztak.

A tárgyalásokon a szociális partnerek egyaránt úgy érezték, hogy a másik fél indokolatlanul nagy engedményekre akarja kényszeríteni őket. Az 1994-es év végén az Érdekegyeztető Tanács plenáris ülésén a szakszervezetek már nem is tartottak célszerűnek egy szélesebb körű módosítást, a változtatásokat csak az üzemi-, közalkalmazottitanács-választásokra, illetve technikai jellegű kérdésekre kívánták redukálni. A munkáltatói oldal ezt nem fogadta el, mondván: a vállalkozások versenyképességének javításához elengedhetetlenek az általuk szorgalmazott módosítások. Mivel a szakszervezeti oldal mindezt nem volt hajlandó figyelembe venni, a munkáltatók válaszul elzárkóztak a minimálbér-emelés tárgyalásától.

Az alkudozás 1995-ben tovább folytatódott. Az Érdekegyeztető Tanács plenáris ülése januárban kétszer is foglalkozott a témakörrel, sőt még egy informális találkozót is tartottak. Az álláspontok az egyéves előkészítő munka ellenére továbbra sem közeledtek egymáshoz. A kormányzati oldal ekkor már kinyilvánította, hogy a szociális partnerek egyetértésének hiányában is a parlament elé terjeszti a törvénymódosítást. A szakszervezeteket mindez igencsak felháborította. A munkáltatói oldal, bár a számára fontos témaköröknél jelentős kompromisszumokra kényszerült, mindezt hajlandó volt tudomásul venni.

Közben a kormányzat meggondolta magát, és mégsem vitte önállóan a parlament elé a módosítási javaslatot. Az Érdekegyeztető Tanács februárban öszszehívott plenáris ülésén újabb kísérletet tettek arra, hogy a szakszervezetek által is elfogadható módosítási indítványt állítsanak össze. Ez viszont nem sikerült. A szakszervezetek képviselői még a tárgyalóteremből is kivonultak tiltakozásuk kifejezéseként. Levelet írtak a miniszterelnöknek, hogy csak az általuk támogatott előterjesztés kerüljön a parlament elé.

Munkaidő-számítás

A több mint egy évig tartó kötélhúzás főként a túlórakeret emelése és a piaci körülményekhez jobban igazodó munkaidő-számítás miatt alakult ki. A munkaadói érdekképviseletek hangsúlyozták, hogy tarthatatlan a Munka törvénykönyvében éves szinten megjelölt, maximálisan 144 órás túlórakeret, amely a kollektív szerződésekben is legfeljebb 200 órára emelhető fel. Ennél jóval magasabb kereteket igényeltek. Később a szakszervezeti ellenállást, a hosszú alkudozást is figyelembe véve már elfogadták volna a kormányzat kompromisszumos javaslatát. Ezek szerint a Munka törvénykönyvében rögzített 144 órát nem emelnék, viszont a kollektív szerződésekben szereplő 200 órás maximumot 300 órára módosítanák. A munkaidő-elszámolásnál fokozatosan csökkentve igényüket, ugyancsak elfogadták a kormányzati álláspontot. Ennek alapján a Munka törvénykönyvében akkor előírt 8 hét helyett 3 hónap átlagában kellene megfelelniük a munkahelyeknek a napi 8 órás munkaidőnek. A kollektív szerződésekben viszont megegyezhetnének a hat hónapos elszámolási átlagról is. A szakszervezetek szerint azonban mindez, különösen, ha figyelembe veszik a távollét esetén az átlagkereset helyett alkalmazandó távolléti díjat, jóval hátrányosabb a dolgozóknak, mint amennyit nyernének az érdekképviseleteik által javasolt könnyítésekkel.

Mivel megállapodás februárban sem jött létre, a kormányzati oldal kijelentette: az első félévben mindenképpen a parlament elé viszi a Munka törvénykönyve módosításának ügyét. Erre a kormányprogram is kötelezi. A kormány ennek megfelelően még tavasszal beterjesztette a törvénymódosítási javaslatot.

Az Országgyűlés, különféle képviselői módosító indítványokra, végül a munkavállalói, a munkaadói és a kormányzati elképzelésektől is eltérő keretszámokat fogadott el. Így a túlmunkánál továbbra is érvényben maradt a Munka törvénykönyvében szereplő általános, 144 órás maximum követelmény, és a helyi kollektív szerződésekben sem változott a 200 órás maximum. A munkáltatóknak végül csak annyit hozott a törvénymódosítás, hogy a több munkaadóra érvényes kollektív szerződések esetén a maximum 300 óra túlóra is szerepeltethető. A munkaidő-számításnál a Munka törvénykönyvében előírt általános, 8 hetes átlag lényegében nem változott, csak két hónapra módosult. A kollektív szerződésekbe viszont ez az átlagszámítás is bevehető, mégpedig négy hónapos maximummal, a több munkaadóra vonatkozó kollektív szerződéseknél pedig 6 hónapos maximummal.

Mivel a szakszervezetek nem támogatták a törvénymódosítási javaslatot, a kormányzat a rájuk vonatkozó változtatásokat kihagyta a parlament elé vitt előterjesztésből. Ennek ellenére képviselői módosító indítványra több, szakszervezetekre vonatkozó témakörben is határozott az Országgyűlés. Így például arról, hogy a szakszervezeti tisztségviselők fel nem használt munkaidő-kedvezményét a munkaadó köteles pénzben megfizetni a szakszervezetnek. Az Országgyűlés ugyanakkor megszorítást is alkalmazott: a kedvezmény legfeljebb 50 százaléka egyenlíthető ki ilyen módon. Megváltozott a kedvezmény számításának módja is. Korábban három szakszervezeti tagonként havi két óra kedvezmény járt a tisztségviselőknek. A módosítás szerint ezt a számítási módot csak 200 tagig alkalmazhatják, ezenfelül 500 tagig már csak további havi 1,5 óra, 500 tag felett pedig havi 1 óra munkaidő-kedvezmény vehető igénybe minden három szakszervezeti tag után.

Átfogó módosítás

Az újabb átfogó módosításra 1997-ben került sor. A kormányzat a változtatás szükségességét az uniós csatlakozás jogharmonizációs igényével, illetve néhány előírás, a kor követelményeihez történő igazításával magyarázta. Feladatot jelentett a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó, valamint a munkavállalók jogainak, a vállalatok, üzemek és üzemrészek tulajdonosváltozása esetén történő megóvásáról szóló uniós irányelvek átvétele. Az előkészítő tárgyalások már 1996-ban megkezdődtek, és úgy tűnt, hogy ennek az évnek az őszén a parlament elé kerülhet a törvénymódosítási javaslat. A korábbi vitáknak megfelelően viszont ez esetben is inkább az ellentétek éleződtek, és az Érdekegyeztető Tanács decemberi ülésén is csak odáig jutottak el a szociális partnerek, hogy a törvényjavaslat benyújtása előtt még további konzultációra van szükség. A következő év tavaszán ismét kiéleződtek a viták, mivel a kormányzat kiegészítő javaslatokat tett a szakszervezeti tisztségviselők munkajogi védelmének erősítésére. A munkáltatói érdekképviseletek ezt a törekvést eleve elutasították. Hiányolták, hogy az általuk fontosnak vélt módosítás, amely a leltárfelelősség szabályaira vonatkozik, nem szerepel az előterjesztésben. Ebben az évben a munkáltatók utasították el a kormányzat által összeállított módosítási anyagot, a szakszervezetek viszont támogatták. A kormány ezt követően a parlament elé terjesztette a jogszabálytervezetet. Az Országgyűlés nyáron hagyta jóvá a Munka törvénykönyve módosítását.

A jogutódlás rendezése

Ennek lényege, hogy a munkáltató személyében bekövetkező jogutódlás esetén a munkaviszonyból származó jogok és kötelességek a jogutód munkáltatóra szállnak. A tulajdonosváltás esetén azt követően is érvényes a kollektív szerződés, illetve a munkaszerződés. A tulajdonosváltozás önmagában nem indokolhatja a kollektív szerződés felmondását, illetve a munkaviszony megszüntetését. A csoportos létszámleépítés előtt a munkáltató köteles egyeztetni a módosítás szerint a munkavállalói érdekképviselettel. Tájékoztatást kell adnia a dolgozóknak. A módosítás eligazítást ad a konzultáció formájára.

A szakszervezeti tisztségviselők erőteljesebb védelmét szolgálja, hogy a munkaviszony jogellenes megszüntetésekor az eredeti munkakörbe történő visszahelyezés már a módosítást követően nem helyettesíthető a végkielégítés kétszeresének kifizetésével. Az érdek-képviseleti vezető elbocsátásakor – a törvénymódosítás alapján a rendkívüli felmondás esetén is – kötelező az előzetes egyeztetés a szakszervezettel.

Alkuajánlat

A Munka törvénykönyve következő, nagyobb jelentőségű módosítására 1999-ben került sor.

Az előkészítés során a kormánynak ismét a szakszervezetekkel voltak igazán nagy vitái. A múlt év februárjában a szakszervezeti szövetségek már a miniszterelnöknél is tiltakoztak a tervezett módosítások miatt, és a javaslat visszavonását kérték. Időszerűtlennek nevezték a tervezett változtatásokat. Álláspontjukat kifejtve hangsúlyozták: a leltárfelelősség módosítására tett javaslat átgondolatlan, szakszerűtlen. Érthetetlennek nevezték, hogy a változtatások csak a munkáltatók érdekeit szolgálják, és növelik a munkavállaló kiszolgáltatottságát, gyengítik a szakszervezetek helyzetét. Különösen azt kifogásolták, hogy az üzemi tanácsokat szerződéskötési jogosítvánnyal ruházza fel a módosítás.

A nagy ellenállás okán a kormány a törvényjavaslat vitájának felfüggesztését kérte az Országgyűlés elnökétől. A kormány alkut ajánlott a szakszervezeteknek. Kész módosítani bizonyos paragrafusokat, amennyiben a munkavállalói érdekképviseletek is hajlandóak a társadalmi párbeszédnek a kormány által javasolt formájú megújítására, illetve a GDP-hez kötött, hosszabb távú keresetemelési szisztéma elfogadására.

A felajánlott alkuról ezt követően újabb tárgyalások kezdődtek. A szakszervezetek a Munka törvénykönyve legújabb változtatási programjával kapcsolatos, korábbi számos ellenvetésükből végül csak néhányat tartottak fenn. Ezek közül öt kérdéskörben sikerült megegyezésre jutniuk a kormányzattal. Így a kormányzati tárgyalócsoport elfogadta, hogy a Munka törvénykönyvében továbbra se kapjanak jogot kollektív szerződés kötésére az üzemi tanácsok. Méltányolta a kormányzat azt a kérést is, hogy a munkaügyi jogviták esetén továbbra is maradjon kötelező az előzetes egyeztetés a bírósági tárgyalás előtt. A szakszervezetek által az egyik leginkább kritizált módosítás a leltárfelelősségre vonatkozott. Itt a kormányzat vállalta, hogy olyan szakmai megoldást keres, amely a szakszervezeteknek és a munkáltatóknak egyaránt elfogadható. A munkaviszonyukat jogellenesen megszüntető dolgozók esetében a kormányzat a szakszervezeti kérésnek megfelelően vállalta, hogy a munkáltatók legfeljebb csak egyéves átlagkeresetnek megfelelő kártérítési igényt érvényesítenek. Abban az esetben, ha a munkáltató mondott fel jogellenesen a dolgozónak, és a bíróság nem tartja célszerűnek az eredeti munkakörbe történő visszahelyezést, illetve a dolgozó megközelítette a nyugdíjkorhatárt, akkor részére az eredeti törvénymódosítási javaslatban szereplő, maximálisan egyévinek megfelelő kereset helyett másfél évi mérték fizethető ki ellentételezésként a szakszervezetekkel kötött előzetes kormányzati kompromisszum szerint.

A tárgyalások során, ha nem is könynyen, de sikerült megegyezni a társadalmi párbeszéd intézményrendszerének átalakításáról is.

Keresetemelés

A kormányzat által javasolt alku harmadik eleme a GDP-hez kötött többéves keresetemelési megállapodásra szólt. Ez volt az a témakör, amelynél a szakszervezetek nem kívánták előre elkötelezni magukat. Egy ilyen megállapodásról csak alaposabb, hosszabb elemzést követően voltak hajlandók nyilatkozni.

Úgy tűnt, hogy ezek alapján végül is sikerül egyezséget kötni. A megállapodás aláírását megelőző tárgyaláson a kormányzat bejelentette: az alkut három egyenrangú témakörre vonatkozóan tette, így abból nem hajlandó engedni. Mivel a GDP-t követő hosszabb távú keresetemelési megállapodásra a szakszervezetek csak később lettek volna készek, a Munka törvénykönyvére, illetve a társadalmi párbeszéd megújítására vonatkozó egyezséget külön nem volt hajlandó megkötni a kormányzati oldal.

Így minden maradt a régiben, s a kormányzat kérte a Munka törvénykönyve módosítására beadott javaslat további tárgyalását az Országgyűléstől. Így tehát nem voltak érvényesek azok az előzetesen vállalt engedmények sem, amelyekre a szakszervezeti kéréseknek megfelelően a kormányzat késznek mutatkozott.

Nem csoda tehát, hogy a munkavállalói érdekképviseletek az Országgyűlés által végül elfogadott módosítási anyagot szinte teljes egészében munkavállaló- és szakszervezet-ellenesnek értékelték. Így például nehezményezték, hogy határozott elutasításuk ellenére az üzemi tanácsok is jogosultságot kaptak az üzemi megállapodás megkötésére. Ezt a törvénymódosítás szerint szakszervezeti képviselet és kollektív szerződés hiányában a munkaviszonyból származó jogokra és kötelezettségekre köthetik meg az üzemi tanácsok. A törvénymódosítás alapján a szakszervezeti tisztségviselők munkaidő-kedvezményének fel nem használt részét már nem kötelező pénzben kifizetni. A törvény a munkaadók és a szakszervezetek közötti megállapodás hatáskörébe utalja ennek rendezését.

A változás az eddigieknél jobban ösztönöz arra, hogy a dolgozók letöltsék felmondási idejüket. Ha ugyanis a munkavállaló munkaviszonyát nem a törvényes előírások betartásával szünteti meg, a számára irányadó felmondási időre járó átlagkeresetet meg kell fizetnie a munkáltatónak.

Változás, hogy a munkavállaló és a munkaadó vitájánál a bírósági szakasz előtt nincs kötelező egyeztetés. Korábban ilyen esetekben csak a munkavállaló által kezdeményezett egyeztetés sikertelensége esetén lehetetett bírósághoz fordulni. A módosítás szerint a kifogásolt intézkedést követő 30 napon belül keresetet lehet beadni a munkaügyi bíróságnak.

Kárfelelősségi kérdések

A módosítás a leltárhiányért való felelősség feltételévé teszi a munkaadó és a munkavállaló közötti leltárfelelősségi megállapodás megkötését. A felelősség feltétele a szabályszerű leltárkészlet átadás-átvétel, leltárhiány-megállapítás. A leltárfelelősségi megállapodás eltérő rendelkezése hiányában a leltárkészletet egyedül kezelő munkavállaló a hiány teljes összegéért felel. Ha a készletet a hiányért nem felelős munkavállaló is kezeli, akkor félévi átlagkeresete a leltárhiány-felelősség maximuma.

A módosítások elutasításával a munkáltatói érdekképviseletek nem értettek egyet. Hangsúlyozták: a módosítások alapvető célja az volt, hogy a szakmai pontatlanságok kiküszöbölésével megszűnjenek a joghézagok.

Az újabb felvonásban a Munka törvénykönyve átfogó, koncepcionális módosítása kezdődött el még a múlt évben. Jelenleg szakértői munkacsoport készíti elő a tervezetet, amelyet – az államigazgatási és érdekegyeztetést követően – már mint normaszöveget egy év múlva bocsátanak a kormány rendelkezésére.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem