×

A közigazgatási határozatok bírósági felülvizsgálata I.

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 19. számában (1999. július 15.)

 

A közigazgatási bíráskodás nem hosszú múltra nyúlik vissza hazánkban, hiszen a szocialista „jogrendszer" kiiktatta ezt a fajta bírósági kontrollt. Azonban a számos adóper és az egyéb közigazgatási határozatok ellen benyújtott felüvizsgálati kérelmek egyértelműen bizonyítják létjogosultságát.

 

A közigazgatási döntések ellenőrzése

Alkotmányunk külön rendelkezést tartalmaz arra nézve, hogy a bíróságok ellenőrzik a közigazgatási határozatok törvényességét. A közigazgatási bíráskodás megjelenését több szempontból is megközelíthetjük. Az egyik lehetséges megközelítés a hatalmi ágak megosztásának elméletéhez kapcsolható. Ebből kiindulva a közigazgatási bíráskodás a végrehajtó hatalom ellensúlya oly módon, hogy a végrehajtó hatalom döntéseinek nagy részében a végső döntést a bírói hatalom hozza. A jogállamiság szempontjából ez alapvető érték, mivel a közigazgatási határozat felülvizsgálata – végső soron a bírói döntés – garanciákkal és eljárási szabályokkal körülírt bírói eljárásban történik.

Természetesen a közigazgatási eljárásban is léteznek törvényi garanciák, amelyek az eljárás alanyainak (ügyfeleknek) a jogait biztosítják, de a közigazgatási hatóság és az ügyfél között közhatalmi típusú jogviszony keletkezik, s ebben a jogviszonyban a hatóság és az ügyfél közé nem tehetünk egyenlőségjelet. Ezzel szemben a bíróság előtti eljárás során a hatóság és az ügyfél pozíciója egyenlő.

A közigazgatási bíráskodás a hatóság magatartását is befolyásolja, mivel a közigazgatási szerv már a saját eljárása során számolhat azzal a ténnyel, hogy döntését az ügyfél független ítélkezési fórum előtt teheti vitássá, ahol a hatósági pozíciója már nem érvényesül.

A modern társadalmak működésére jellemző, hogy a jogalkotó egyre több alapvető társadalmi viszonyhoz rendel bírósági jogvédelmet, s ennek következtében a közigazgatási bíráskodás hatáskörének folyamatos bővülése figyelhető meg.

Mindezek alapján azt mondhatjuk, hogy a közigazgatási bíráskodás olyan sajátos bírói, ítélkező tevékenység, amelynek alapvető feladata a közigazgatási döntések ellenőrzése.

A bírósági felülvizsgálat modelljei

A közigazgatási jogtudományban általánosan elfogadott felosztás szerint a bírói kontrollnak – a szervezeti megjelenését tekintve – három modellje ismert.

Az angolszász modell

Az első modell az angolszász országok megoldása. Ez a szervezeti megoldás az egységes bírósági jogalkalmazás alapelvén nyugszik, tehát a jogvitákat függetlenül attól, hogy azok milyen természetűek, illetve milyen felek között keletkeznek, az egységes bírósági rendszer keretei között kell eldönteni. Az angolszász modell lényege, hogy a közigazgatási határozatok törvényességének ellenőrzését nem külön bíróságok, hanem az általános hatáskörű bíróságok végzik. Hangsúlyozni kell azonban, hogy a gyakorlatban ez a megoldás nem érvényesül tisztán, azaz az általános hatáskörű bíróságok mellett egyre gyakrabban megjelennek a speciális közigazgatási jellegű ítélkező fórumok. Példaként említhetjük erre az USA-ban az úgynevezeztt adóbíróságot (Tox Count), amely az adóhatóságok határozatainak törvényességét ellenőrzi. A közigazgatási bíráskodásnak ezt a modelljét alkalmazó országok közé sorolhatjuk többek között Angliát, illetve Kanadát is.

Összegezve erről a megoldásról azt kell mondanunk, hogy a rendes bíróságok szerepét hangsúlyozza, de a közigazgatás széles tevékenységi körét is figyelembe véve elkerülhetetlen a speciális ítélkező fórumok létrejötte.

A francia modell

Ez a megoldás alapvetően különbözik az angolszász modelltől, mivel kifejezetten tilalmazza a közigazgatási tárgyú viták közigazgatási szervezeti rendszeren kívüli eldöntését. Ennek az a magyarázata, hogy a hatalmi ágak megosztásának rendszerében a bíróságok szerepét sajátosan értelmezték, és kifejezetten tiltják, hogy a bíróság a közigazgatás ügyeibe beavatkozzék.

A francia típusú megoldásnál a közigazgatási döntések törvényességének ellenőrzését a közigazgatási szervezetrendszerhez tartozó, de attól lényegében teljesen elkülönült önálló szervek végzik. Franciaországban a harmadik köztársaság alkotmánya 1872-ben úgy rendelkezett, hogy az Államtanács a közigazgatási hatóságok határozatai elleni panaszok elbírálásának fóruma. Az Államtanács azóta is megőrizte vezető szerepét a közigazgatási bíráskodást végző szervek rendszerében.

Természetesen ennél a megoldásnál is hangsúlyozni kell azt, hogy mára az eredetileg kialakult formájában ez a modell sem érvényesül tisztán, mivel a rendes bíróságok is gyakorolnak – szűk körben – a közigazgatási határozatok törvényessége felett kontrollt.

A francia típusú megoldást követő országok közé tartozik például Belgium és Olaszország is. A közigazgatási bíráskodást ellátó szerv sajátos különállását és helyzetét jelzi ezekben az országokban a közigazgatási bírák jogállása. A jogszabályok általában a rendes bíróságok bíráival hasonló jogállást biztosítanak a közigazgatási bíróknak is.

A német-osztrák modell

A közigazgatási bíráskodás harmadik nemzeti modellje a német-osztrák megoldás. Ennek lényege az, hogy a közigazgatási jogviták elintézése mind a rendes bíróságoktól, mind pedig a közigazgatási szervezetrendszertől teljesen elkülönült szervezet feladata. A német-osztrák modellt nevezik az önálló közigazgatási bíróságok modelljének.

Specializáció

A három – klasszikus – modell rövid ismertetése is rámutatott arra, hogy azok elméleti modellek, eredetileg kialakult formájukban napjainkban már változásokkal működnek, de a kialakulásuk sajátos jegyei ma is megfigyelhetők bennük. A közigazgatási jog és szervezeti rendszer ma már nagyfokúan specializált, és ennek természetes következménye mintegy az is, hogy a közigazgatási bíráskodás is folyamatosan fejlődik és változik.

Különösen igaz ma az Európai Unió tagállamaiban, mivel az unió alapvető törekvése az egységes jog és intézményrendszer kialakítása. A közigazgatási bíráskodás oldaláról nézve a probléma igen sajátos, mivel a korábban vázolt szervezeti modellek mindegyikére van példa a jelenlegi tagállamok között.

A magyar közigazgatási bíráskodás

Magyarországon a kiegyezés után, az 1869. évi IV. törvénycikkel elválasztották a közigazgatást és az igazságszolgáltatást, majd ezt követően felmerült annak az igénye, hogy a közigazgatási ügyek végérvényes eldöntését független bíróság hatáskörébe kellene utalni. A közigazgatási bíróság kiépítésének folyamatában jelentős lépés volt az 1883. évi XLIII. törvénycikk megalkotása, amellyel létrehozták a Pénzügyi Közigazgatási Bíróságot. A bíróság hatásköre az adó- és illetékügyekben hozott közigazgatási határozatok felülvizsgálatára terjedt ki. Ezt követően a közigazgatási jogtudomány képviselői az általános hatáskörű közigazgatási bíróság megteremtése mellett érveltek.

Önálló közigazgatási bíróság

Az önálló közigazgatási bíróságról szóló törvényjavaslatot 1896 májusában fogadta el a parlament (1896. évi XXVI. törvénycikk). Eredetileg kétfokozatú bíróság felállítását tervezték, de pénzügyi fedezet hiányában módosították a törvényjavaslatot. Az így elfogadott törvény értelmében a közigazgatási bíróság egyfokú, érdemben döntő bíróság, Budapest székhellyel.

A közigazgatási bíróság a szervezeti elkülönülés tekintetében a német-osztrák modellt követve a rendes bíróságoktól és a végrehajtó hatalom szerveitől elválasztott bíróságként működött, két osztályban: az egyik az általános közigazgatási, a másik pedig a pénzügyi osztály volt.

A bíróság hatáskörét részletesen szabályozta a törvény, olyan szabályozási módszerrel, hogy konkrétan meghatározta azokat az ügyeket, ügycsoportokat, amelyek az egyes osztályok ügykörébe tartoznak. A bíróság tevékenységét a létrehozását követő néhány évtizedben magas szintű szakmai munka jellemezte.

Az önálló bíráskodás megszűnése

1945 után a kormányzat alapvető feladatának tekintette, hogy szűkítse a bíróság hatáskörét. Ez a folyamat a bíróság tevékenységének hanyatlását vonta maga után, egészen addig, míg az 1949. évi II. törvénnyel megszüntették.

A bíróság megszüntetésével úgynevezett döntőbizottságokat hoztak létre (pénzügyi, illetményügyi döntőbizottság), illetve – szűk körben – a rendes bíróságok és a miniszterek rendelkeztek felülvizsgálati jogosítvánnyal. Fontos megjegyezni azonban azt, hogy ezeknek a szerveknek a tevékenysége nem azonosítható a közigazgatási bíráskodással.

Az államigazgatási eljárás általános szabályait kodifikáló 1957. évi IV. törvény elfogadásával ismét intézményesült a közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálatának lehetősége, de jelentős megszorításokkal. A felülvizsgálatra csak meghatározott ügyekben biztosította a bírói út lehetőségét, mégpedig a rendes bíróságok útján. A bírósági felülvizsgálat annak a megállapítását célozta, hogy a megtámadott közigazgatási aktus megalapozott, illetőleg törvényes volt-e. A törvény eredeti szövege csupán néhány illeték- és lakásügyben tette lehetővé a határozat bírósági felülvizsgálatát.

Az 1957. évi IV. törvényt módosító és egységes szövegét megállapító 1981. évi I. törvény (Áe.) újraszabályozta a közigazgatási határozatok felülvizsgálatát. Az Áe. 72. §-a megnyitotta a bírósági felülviszgálat lehetőségét, de sajátos módszerrel. A felülvizsgálható határozatok körének meghatározását a Minisztertanácsra bízta.

Fontos kiemelni, hogy ezzel a jogalkotói megoldással nem vált általánossá a bírósági felülvizsgálat, mivel arra kizárólag a minisztertanácsi rendeletben taxatív módon felsorolt ügyekben, ügycsoportokban kerülhetett sor. (Kezdetben a felsorolás 23 ügycsoportot határozott meg, amely még később néhány újabb ügycsoporttal bővült.)

A közigazgatási bíráskodás a végrehajtó hatalom ellensúlya. Ennek ismeretében az 1981-ben kialakított megoldás igen sajátos, hiszen magának a végrehajtó hatalom központi szervének a hatáskörébe utalta annak meghatározását, hogy milyen ügycsoportokra terjed ki a bírósági felülvizsgálat lehetősége, azaz a végrehajtó hatalom saját maga szabta meg a végrehajtó hatalom korlátait. Nyilvánvaló tehát, hogy ebben az időszakban valós tartalommal működő közigazgatási bíráskodásról fenti okok miatt nem beszélhetünk.

1989-ben bekerült az alkotmány szövegébe, hogy „a bíróság ellenőrzi a közigazgatási határozatok törvényességét". Az idézett rendelkezés általános felhatalmazás, amely a végrehajtó hatalom korlátozási jogkörét – a későbbiekben ismertetett – néhány kivételtől eltekintve nem ismeri el.

Az érdemi közigazgatási bíráskodás

Az érdemi tartalommal rendelkező közigazgatási bíráskodás megteremtésében – az alkotmánymódosítás mellett – döntő szerepet kell tulajdonítani az Alkotmánybíróság 32/1990. (XII. 22.) AB számú határozatának. Az Alkotmánybíróság határozata egyrészt az indítványozó konkrét ügyében megnyitotta a közigazgatási határozatok bírósági felülvizsgálatának lehetőségét, másrészt 1991. március 31. napjával megsemmisítette az Áe. vonatkozó rendelkezéseit.

Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet állapított meg, s egyben jogalkotási kötelezettséget is előírt az Országgyűlésnek, ezzel halaszthatatlanná tette a közigazgatási bíráskodás kialakítását.

A határozat számolt azzal a lehetőséggel is, hogy a törvénymódosítás 1991. április 1-jéig nem lép hatályba, ezért annak hatálybalépéséig az alkotmány rendelkezései szerint kellett eljárni a közigazgatási határozatok bírósági felülvizsgálatánál. Ez az állapot a valóságban be is következett, hiszen 1991. április 1-jéig nem lépett hatályba az Áe. módosítása, illetve eddig a napig az Országgyűlés a jogalkotási kötelezettségének sem tett eleget.

Ez az állapot 1991. július 27-éig tartott, mert ekkor lépett hatályba a közigazgatási határozatok bírósági felülvizsgálatának kiterjesztéséről szóló 1991. évi XXVI. törvény. Ez a törvény határozza meg jelenleg is a közigazgatási bíráskodás szervezeti és eljárási kereteit.

A következő részben a közigazgatási határozatok bírósági felülvizsgálatának jelenleg hatályos szabályait ismertetjük.

Varga Jenő

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem