×

Végkielégítés a közszférában

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 15. számában (1999. március 15.)

 

A Munka Törvénykönyvéhez képest a közalkalmazotti és a köztisztviselői törvény kedvezőbb szabályokat tartalmaz a végkielégítésre vonatkozóan, hiszen a hosszabb szolgálati időt magasabb végkielégítéssel honorálják a közszférában, mint a gazdálkodó szervezeteknél. Mikor és mennyi végkielégítés jár a foglalkoztatottaknak, valamint a kifizetett összegnek milyen adó- és járulékvonzatai vannak? Cikkünk aktualitását többek között az adja, hogy a költségvetési törvény (1998. évi XC. tv.) április 1-jétől módosította a közszférában fizetendő végkielégítések mértékét.

 

KÖZALKALMAZOTTAK

Mikor jár végkielégítés?

A végkielégítés célja kettős: egyrészt korlátozza a munkáltatót a létszámcsökkentéssel együtt járó döntések meghozatalában, hiszen ez jelentős pénzügyi teher számára, másrészt megfelelő anyagi biztonságot teremt a közalkalmazottnak az új munkalehetőség keresésének időszakában.

A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (Kjt.) szerint végkielégítés illeti meg a közalkalmazottat, ha közalkalmazotti jogviszonya

  • felmentés,
  • rendkívüli lemondás, vagy
  • a munkáltató jogutód nélküli megszűnése következtében szűnik meg.

Nem jogosult végkielégítésre az a közalkalmazott,

  • akit tartós alkalmatlansága vagy nem megfelelő munkavégzése miatt mentenek fel (kivéve, ha a felmentés indoka egészségügyi ok volt),
  • aki legkésőbb a közalkalmazotti jogviszony megszűnésének időpontjában öregségi nyugdíjra jogosult, korengedményes nyugdíjat állapítottak meg részére vagy rokkantsági nyugdíjat kap,
  • akinek további közalkalmazotti jogviszonya szűnik meg (további munkaviszony minden, a főfoglalkozás mellett létesített munkavégzésre irányuló jogviszony),
  • akinek a közalkalmazotti jogviszonya azért szűnik meg, mert a munkáltató fenntartója nem állami szervnek vagy nem helyi önkormányzatnak adja át fenntartói jogát, és az új munkáltatóval munkaviszonyt létesít.

Amennyiben a közalkalmazottal ugyanaz a munkáltató, egymást követően többször létesít határozott időre szóló közalkalmazotti jogviszonyt, a felügyeletet gyakorló miniszter vagy a kollektív szerződés előírhat végkielégítésre való jogosultságot. A végkielégítés azonban nem haladhatja meg azt az összeget, amelyre a közalkalmazott – a határozott időre szóló közalkalmazotti jogviszonyok együttes időtartama alapján – határozatlan idejű jogviszony felmentéssel való megszüntetésekor jogosult lenne. Ennek az az oka, hogy egyes közalkalmazotti rétegeknél (például a színészeknél) tipikus az ismétlődően határozott időre szóló jogviszony létesítése. Ugyanakkor amennyiben a határozott időre foglalkoztatott közalkalmazott jogviszonya a kinevezésben rögzített időpontban szűnik meg, nem jár neki végkielégítés. Ez a szabály méltánytalan helyzetet eredményezett akkor, ha a közalkalmazottal egymást követően többször, határozott időre létesítettek jogviszonyt. Ezért a fenti rendelkezést a jogalkalmazási tapasztalatok kényszerítették ki, és 1996. április 27-étől szerepel a Kjt.-ben.

A fenntartói jog átadása gazdálkodó szervezetnek

Amennyiben a munkáltató fenntartója nem állami szervnek vagy nem helyi önkormányzatnak adja át fenntartói jogát, akkor a közalkalmazotti jogviszony megszűnik, mégpedig úgy, mintha a munkáltató jogutód nélkül szűnne meg. A munkáltató az átadást megelőzően legalább hatvan nappal köteles erről értesíteni alkalmazottait, és ezzel egyidejűleg írásban tájékoztatja őket arról, hogy az új munkáltató vállalja-e továbbfoglalkoztatásukat. Amennyiben vállalja, akkor az alkalmazottnak is nyilatkoznia kell arról, hogy hozzájárul-e továbbfoglalkoztatásához. Hozzájárulása esetén az új munkáltatóval már nem közalkalmazotti jogviszonyt fog létesíteni, hanem munkaszerződést fog kötni. Amennyiben a közalkalmazott 30 napon belül nem nyilatkozik, azt úgy kell tekinteni, mintha nem járulna hozzá a továbbfoglalkoztatásához.

A közalkalmazotti jogviszony az átadás időpontjában szűnik meg. Amennyiben a közalkalmazottat munkaviszony keretében továbbfoglalkoztatják, nem illeti meg a fiktív felmentési időre járó átlagkereset, illetve végkielégítés. Bár a közalkalmazotti jogviszonyt úgy kell tekintetni, mintha azt is az új munkáltatónál töltötte volna le a közalkalmazottból lett munkavállaló, az új munkáltató a felmondási idő és a végkielégítés tekintetében a közalkalmazottként eltöltött időt csak a munkaszerződés megkötésének napjától köteles figyelembe venni. A felmondási idő és a végkielégítés mértékéhez a megelőző közalkalmazotti jogviszony időtartama alapján hozzá kell számítani a közalkalmazotti jogviszony megszűnésének időpontjában irányadó szabályok szerint számított felmentési idő és végkielégítés mértékét.

Áthelyezés

Az áthelyezés mint közalkalmazottijogviszony-megszüntetési, illetve -létesítési forma azért előnyös a közalkalmazottnak, mert az ezt megelőző közalkalmazotti jogviszonyát úgy kell tekinteni, mintha azt az új munkáltatónál töltötte volna el. Tehát az új munkáltatónál az áthelyezést megelőző közalkalmazotti jogviszonyt kell figyelembe venni a besorolásnál, a fizetési fokozat megállapításánál, a felmentési időnél, a végkielégítésnél és a jubileumi jutalom számításánál is.

Rendkívüli lemondás

Mivel a közalkalmazott kizárólag a munkáltató súlyosan kötelezettségszegő magatartása alapján élhet a rendkívüli lemondás jogával, a munkáltatónak viselnie kell az ezzel járó anyagi következményeket is. Annyi időre járó átlagkeresetét köteles megfizetni alkalmazottjának, amenynyi a felmentéskor járna neki. Emellett a közalkalmazotti jogviszony megszűnésének időpontját is a közalkalmazottra irányadó felmentési idő figyelembevételével kell megállapítani, ráadásul a közalkalmazottat végkielégítés is megilleti, mégpedig kétszer annyi, mint amennyi a felmentésekor járna neki.

Jogellenes megszüntetés

Amennyiben a bíróság megállapítja, hogy a munkáltató a közalkalmazott közalkalmazotti jogviszonyát jogellenesen szüntette meg, a közalkalmazottat – kérelmére – eredeti munkakörében kell továbbfoglalkoztatni. Ezen túlmenően meg kell téríteni elmaradt illetményét (egyéb járandóságát) és felmerült kárát. Az Alkotmánybíróság a 4/1998. (III. 1.) AB határozatában alkotmányellenesség miatt 1999. február 28-i hatállyal megsemmisítette azokat a rendelkezéseket [többek között a Kjt. 34. §-ának (2) bekezdését], amelyek lehetővé tették, hogy a közalkalmazotti jogviszonyt jogellenesen megszüntető munkáltató a kétszeres végkielégítés felajánlásával mentesüljön az alkalmazott visszahelyezésének kötelezettsége alól. Ezért március elsejét követően, amennyiben az alkalmazott kéri, feltétlenül vissza kell helyezni eredeti munkakörébe.

Amennyiben a közalkalmazott pernyertessége esetén sem kéri a bíróságtól az eredeti munkakörben történő továbbfoglalkoztatását, az elmaradt illetményén (egyéb járandóságán), valamint felmerült kárán kívül a felmentés esetén járó végkielégítés kétszeresének megfelelő összegre vagy kéthavi átlagkeresetének megfelelő összegre is jogosult.

Amennyiben a közalkalmazotti jogviszony nem felmentéssel szűnt meg, a felmentési időre járó átlagkereset és a felmentés esetén járó végkielégítés is megilleti az alkalmazottat.

A jogosultság feltétele, a végkielégítés mértéke

A végkielégítés mértékét alapvetően a közalkalmazotti jogviszonyban töltött idő határozza meg. Bár korábban már egyéves közalkalmazotti jogviszony elérése után is jogosultságot szerzett végkielégítésre a közalkalmazott, most már minimum három év közalkalmazotti jogviszonyban eltöltött idő szükséges ehhez. A végkielégítés mértéke a közalkalmazotti jogviszonyban töltött idő növekedésével arányosan emelkedik, maximuma a közalkalmazott átlagkeresetének nyolchavi összege.

A jogosultság megállapításánál azt az időtartamot is figyelembe kell venni, amelyet a jogutódlás folytán a közalkalmazotti törvény hatálya alá kerülő munkáltatónál foglalkoztatott közalkalmazott a jogelőd munkáltatónál munkaviszonyban töltött el.

A jogosultság megállapításánál – az áthelyezést kivéve – nem lehet beszámítani a korábbi közalkalmazotti jogviszonyban töltött időt, valamint figyelmen kívül kell hagyni a 30 napot meghaladó fizetés nélküli szabadság, illetőleg a szabadságvesztés, a szigorított javító-nevelő munka, valamint a javító-nevelő munka időtartamát, kivéve a közeli hozzátartozó, valamint a tíz éven aluli gyermek gondozása, ápolása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadság időtartamát.

Április elsejétől kezdődően a végkielégítés mértéke, ha a közalkalmazotti jogviszonyban töltött idő legalább

  • három év: egyhavi,
  • öt év: kéthavi,
  • nyolc év: háromhavi,
  • tíz év: négyhavi,
  • tizenhárom év: öthavi,
  • tizenhat év: hathavi,
  • húsz év: nyolchavi

átlagkeresetének megfelelő összeg.

Ez a mérték négyhavi átlagkereset összegével emelkedik, amenynyiben a közalkalmazott az öregségi nyugdíjjogosultság megszerzését megelőző öt éven belül válik végkielégítésre jogosulttá. A fentiekben meghatározott mérték kétszerese jár annak az alkalmazottnak, akinek jogviszonya rendkívüli lemondás folytán szűnik meg.

Kifizetési szabályok

Amennyiben a közalkalmazotti jogviszony felmentés következtében szűnik meg, a munkáltató a végkielégítést – eltérő megállapodás hiányában – a felmentési idő utolsó napján (tehát nem az utolsó munkában töltött napon) köteles kifizetni. Ez a szabály hátrányosabb a Munka Törvénykönyvében meghatározottaknál, tekintettel arra, hogy az Mt. 87. §-a alapján valamennyi díjazást és javadalmazást, így a végkielégítést is a munkavállaló utolsó munkában töltött napján kell kifizetni. A közalkalmazotti jogviszony felmentéssel történő megszüntetésekor viszont szinte biztos, hogy nem a felmentési idő utolsó napja lesz a munkavállaló utolsó munkában töltött napja, figyelembe véve a Kjt.-nek a munkavégzés alóli mentesítésre vonatkozó előírásait (az ettől eltérő megállapodást természetesen nem tiltja a törvény). A végkielégítést a munkáltató költségére a közalkalmazott tartózkodási helyére kell megküldeni. Valószínű ugyanis, hogy a felmentési idő utolsó napján ugyan a közalkalmazotti jogviszony még fennáll, azonban a közalkalmazott a munkavégzés alóli mentesítése miatt már nem végez munkát, így nem tartózkodik a munkahelyén. Természetes, hogy a végkielégítés folyósításából és annak átvételéből eredő esetleges többletköltségek nem terhelhetik a végkielégítésre jogosult közalkalmazottat, ezeket a költségeket a munkáltatónak kell állnia.

Például:
Az alkalmazott közalkalmazotti jogviszonya 3 évvel ezelőtt azért szűnt meg, mert a fenntartói jogot az önkormányzattól egy gazdálkodó szervezet vette át. Az új munkáltatóval a volt közalkalmazott ekkor határozatlan idejű munkaszerződést kötött. A közalkalmazottnak a munkaszerződés megkötésekor 8 éves közalkalmazotti jogviszonya volt, amit úgy kell tekinteni, mintha az új munkáltatónál már 8 éves munkaviszonnyal rendelkezett volna, kivéve a felmondási idő és a végkielégítés tekintetében. Amennyiben az új munkáltatóhoz átkerülő közalkalmazott munkaviszonyát az új fenntartói jogot átvevő munkáltató meg akarja szüntetni, a felmondási idő és a végkielégítés számításánál először ki kell számítania, hogy a fenntartói jog átadása időpontjában mennyi felmentési idő és végkielégítés illetné meg a közalkalmazottat. A 8 éves közalkalmazotti jogviszony után a felmentési idő három hónap, a végkielégítés is három hónap. Ezt követően ki kell számítani, hogy a fenntartói jogot átvevő új munkáltatónál eltöltött idő után mennyi felmondási idő és végkielégítés illeti meg a dolgozót. Itt azonban a 8 éves közalkalmazotti jogviszonyt nem lehet számításba venni. Így a munkáltatónál három év munkaviszony után a felmondási idő 35 nap, a végkielégítés egy hónap. Azt követően, hogy mind a két jogviszonyban kiszámították a felmondási (felmentési) és végkielégítési időt, a kapott értékeket össze kell adni. Ennek megfelelően az új munkáltatónál a felmondási idő három hónap plusz 35 nap, a végkielégítés öt hónap plusz egy hónap.

KÖZTISZTVISELŐK

A jogosultság feltétele, a végkielégítés mértéke

A köztisztviselők végkielégítése – hasonlóan a közalkalmazottakéhoz – a közszolgálati jogviszonyban töltött időtől függ. Ennek megfelelően a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (Ktv.) szerint a jogosultsághoz minimum három év köztisztviselői közszolgálati jogviszonyban töltött idő szükséges.

A végkielégítés összege, ha a felmentett köztisztviselő közszolgálati jogviszonyban töltött ideje legalább

  • három év: egyhavi,
  • öt év: kéthavi,
  • nyolc év: háromhavi,
  • tíz év: négyhavi,
  • tizenhárom év: öthavi,
  • tizenhat év: hathavi,
  • húsz év: nyolchavi,

a felmentés kezdetekor járó illetményének megfelelő összeg.

A közszolgálati jogviszony akkor szüntethető meg felmentéssel, ha

  • a közigazgatási szerv jogutód nélkül megszűnik;
  • az Országgyűlés, a kormány, illetve az önkormányzati képviselő-testület döntése alapján a közigazgatási szerv hivatali szervezetében létszámcsökkentést kell végrehajtani, és emiatt a köztisztviselő további foglalkoztatására nincs lehetőség;
  • megszűnt a közigazgatási szervnek az a tevékenysége, amelynek körében a köztisztviselőt foglalkoztatták;
  • átszervezés következtében munkaköre feleslegessé vált;
  • a köztisztviselő feladatai ellátására alkalmatlan;
  • a köztisztviselő öregségi nyugdíjra jogosult vagy rokkantsági nyugdíjban részesül.

A végkielégítés mértékének meghatározásakor csak a közigazgatási szervnél közszolgálati jogviszonyban eltöltött időt lehet figyelembe venni. Ismételten létesített közszolgálati jogviszony felmentéssel való megszűnésekor a végkielégítés alapjául a gazdasági stabilizációt szolgáló egyes törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII. törvény alapján járó korábbi végkielégítést követően közszolgálati jogviszonyban töltött időt lehet csak figyelembe venni. A helyettesítés vagy meghatározott feladat elvégzése céljából határozott időre létesített közszolgálati jogviszony felmentéssel való megszűnésekor a kinevezés és a felmentés közötti időtartamot kell figyelembe venni a végkielégítés összegének meghatározásánál.

Áthelyezés

Áthelyezésnél közszolgálati jogviszonyban töltött időnek minősül a költségvetési szervnél közszolgálati, közalkalmazotti jogviszonyban, hivatásos szolgálati jogviszonyban, illetve 1992. július 1-jéig munkaviszonyban, átminősítésnél pedig a hivatásos szolgálati viszonyban eltöltött idő is.

A végkielégítés összegének a felére jogosult a köztisztviselő, ha azért mentik fel, mert nem járult hozzá az áthelyezéséhez, kivéve ha a hozzájárulását alapos indokkal tagadta meg. Ilyen indok lehet például, ha

  • a felajánlott illetmény összege kevesebb a korábbi illetménye 80 százalékánál,
  • a korábbi kötelező heti munkaidejéhez képest rövidebb vagy hosszabb heti kötelező munkaidővel együtt járó munkakört ajánlanak fel,
  • a korábbi határozatlan idejű alkalmazás helyett határozott idejűt ajánlanak fel,
  • az új munkahely és a lakóhely között – tömegközlekedési eszközzel – történő oda- és visszautazás ideje naponta a két órát, illetve 10 éven aluli gyermeket nevelő köztisztviselőnél a másfél órát meghaladja.

A közigazgatási szerv akkor is felmentheti a köztisztviselőt, ha egészségi alkalmatlansága következtében nem képes ellátni feladatait. Ilyenkor is vizsgálni kell azonban a továbbfoglalkoztatás lehetőségét, elsősorban az egészségi állapotnak, képzettségnek és besorolásának megfelelő betöltetlen munkakör felajánlásával. A köztisztviselőnek ilyenkor is megmarad a választási lehetősége, hogy hozzájárul-e vagy sem az áthelyezéshez. Az utóbbi esetben felmentik, s az egyébként irányadó végkielégítés felére szerez jogosultságot. Fel kell ajánlani az olyan betöltetlen álláshelyet is, amelyik a köztisztviselő képzettségének és egészségi állapotának megfelel ugyan, a besorolásának viszont nem. Amennyiben a köztisztviselő az ilyen munkakörbe való áthelyezéséhez nem járul hozzá, akkor felmentésekor a végkielégítés egészére lesz jogosult.

A munkáltató jogállásának változása

Amennyiben a köztisztviselő közszolgálati jogviszonya azért szűnik meg, mert a munkáltató szervezeti vagy jogállásváltozása miatt a Ktv. hatálya már nem terjed ki a jogutód munkáltatóra, a munkáltató a szervezeti jogállás megváltozását megelőzően legalább 60 nappal köteles értesíteni a változásról a köztisztviselőt. Ezzel egyidejűleg írásban tájékoztatni kell arról, hogy az új munkáltató vállalja-e a köztisztviselő továbbfoglalkoztatását. Ha az új munkáltató a továbbfoglalkoztatást vállalja, a köztisztviselőnek 30 napon belül írásban kell nyilatkoznia arról, hogy hozzájárul-e a továbbfoglalkoztatáshoz. Hozzájárulása esetén költségvetési szervhez áthelyezik, más munkáltatóval pedig munkaszerződést köt.

Amennyiben a köztisztviselő nem járul hozzá a továbbfoglalkoztatásához, közszolgálati jogviszonya úgy szűnik meg, mintha a munkáltató jogutód nélküli megszűnése miatt mentették volna fel.

Amennyiben a köztisztviselő munkaszerződést köt, a megkötést megelőző közszolgálati jogviszonyát úgy kell tekinteni, mintha az új munkáltatójánál töltötte volna el. A felmondási idő és a végkielégítés tekintetében azonban az új munkáltatónál eltöltött munkaviszony időtartamát a munkaszerződés megkötésétől kell számítani. A felmondási idő és a végkielégítés mértékéhez hozzá kell számítani a megelőző közszolgálati jogviszony időtartama alapján számított felmentési időt és a végkielégítés mértékét.

Ugyanezeket a szabályokat kell megfelelően alkalmazni, ha a munkáltató egy része (szervezeti egysége) szűnik meg, és ezzel egyidejűleg a feladat ellátására a Ktv. hatálya alá nem tartozó szervet létesít.

Jogellenes felmentés

A végkielégítés akkor is megilleti a köztisztviselőt, ha közszolgálati jogviszonya a munkáltató jogellenes felmentése folytán szűnt meg. Amennyiben a bíróság a köztisztviselő keresetére hatálytalanítja a jogellenes felmentést, a köztisztviselőt olyan helyzetbe kell hozni, mintha közszolgálati jogviszonya meg sem szűnt volna. Ha viszont a köztisztviselő nem kívánja jogviszonyának fenntartását, ezt úgy kell tekinteni, mintha közszolgálati jogviszonya az ítélet jogerőre emelkedésének napjával közös megegyezéssel szűnt volna meg. Ilyenkor bár közös megegyezés a megszüntetési jogcím, mégis végkielégítést kell fizetni neki.

Kifizetési szabályok

Az utolsó munkában töltött napon a közigazgatási szerv köteles elszámolni, s a köztisztviselő illetményét s egyéb járandóságát kiadni. Amennyiben a közigazgatási szerv e kötelezettségét nem teljesíti, a köztisztviselő bírósághoz fordulhat. Tehát a felmentési időre járó illetményt a munkavégzési kötelezettséggel járó utolsó munkanapon, a végkielégítést viszont a felmentési idő utolsó napján kell kifizetni. A hivatali szerv vezetője azonban – a köztisztviselő kérelmére – úgy is dönthet, hogy a végkielégítést is az utolsó munkában töltött napon fizeti ki.

Amennyiben a köztisztviselő ismételten közszolgálati jogviszonyt létesít, a korábbi közigazgatási szerv megküldi a személyi anyagát (adatnyilvántartó lap; önéletrajz; erkölcsi bizonyítvány; esküokmány; kinevezés; besorolásról, visszatartásról, valamint az áthelyezésről szóló irat; minősítés, a közszolgálati jogviszony megszüntetéséről szóló irat; hatályban lévő fegyelmi büntetést kiszabó irat) az új munkáltatónak.

Ki nem jogosult végkielégítésre?

Nem jogosult végkielégítésre a köztisztviselő, ha

  • a felmentés a gyakornoki idő alatt történt, ugyanis a gyakornok még egyetlen előmeneteli feltételnek sem tett eleget, ezért nem indokolt számára is ugyanazokat a kedvezményeket biztosítani, mint az előmeneteli rendszerben már elindult köztisztviselőnek,
  • legkésőbb a közszolgálati jogviszony megszűnésének időpontjában öregségi nyugdíjra jogosult, szolgálati vagy korengedményes nyugdíjat állapítottak meg részére, vagy rokkantsági nyugdíjban részesül;
  • egészségügyi okot kivéve alkalmatlanság címén mentették fel;
  • közszolgálati jogviszonya azért szűnik meg, mert a munkáltató szervezeti vagy jogállásváltozása miatt a Ktv. hatálya már nem terjed ki a jogutód munkáltatóra, és az új munkáltatóval foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt létesít.

A tartalékállomány

Amennyiben a közigazgatási szervnél alkalmazott köztisztviselőt közszolgálati jogviszonyából azért mentik fel, mert

  • a közigazgatási szerv jogutód nélkül megszűnik, vagy
  • létszámcsökkentést kell végrehajtani, és emiatt a köztisztviselő további foglalkoztatására nincs lehetőség, vagy
  • megszűnt a közigazgatási szervnek az a tevékenysége, amelynek körében a köztisztviselőt foglalkoztatták, illetőleg
  • átszervezés következtében munkaköre feleslegessé vált,

akkor legfeljebb a felmentési idő tartamára beleegyezésével tartalékállományba kell helyezni, feltéve hogy a képzettségének megfelelő másik munkakör felajánlása nem vezet eredményre. A tartalékállomány célja, hogy a köztisztviselőnek másik közigazgatási szervnél képzettségének, besorolásának megfelelő köztisztviselői állást, kinevezett vezető esetén másik vezetői állást ajánljanak fel. Amennyiben a köztisztviselő nem járul hozzá a tartalékállományba helyezéséhez, vagy kérésére törlik a tartalékállományból, a reá irányadó végkielégítés felére jogosult. A közszolgálati jogviszony megszűnésével a tartalékállományba helyezés is megszűnik.

A tartalékállományba helyezés alatt a felmentésre és a végkielégítés kifizetésére vonatkozó szabályokat a következő eltérésekkel kell alkalmazni: a köztisztviselő a felmentési időre járó illetményre havonta egyenlő részletekben jogosult, a végkielégítés kizárólag a felmentési idő utolsó napján fizethető ki.

A tartalékállományra vonatkozó rendelkezéseket 1998. szeptember 1-jétől kell alkalmazni, azonban nem új intézmény létrehozásáról van szó, hanem egy már működő személyzeti információs rendszer funkciójának kibővítéséről. A közigazgatási szervek tájékoztatást adnak a Belügyminisztériumban kezelt központi közszolgálati nyilvántartás számára a betölthető álláshelyeikről, az azok betöltésével kapcsolatos szakmai követelményekről, illetve a létszámleépítés, feladatmegszűnés, átszervezés, jogutód nélküli megszűnés miatt felmentett köztisztviselő adatairól abból a célból, hogy a felmentett vezető, köztisztviselő számára másik közigazgatási szervnél másik vezetői, illetve ügyintézői állást lehessen felajánlani.

Ha a tartalékállományba helyezés időszaka alatt másik megfelelő betöltetlen munkakört ajánlanak fel a köztisztviselőnek – beleegyezése esetén –, intézkedni kell áthelyezéséről. Ezzel egyidejűleg vissza kell vonni a felmentésre irányuló munkáltatói intézkedést, ami azonban nem érinti a felmentési idő alatt a felmentés visszavonásig már kifizetett illetmény jogalapját. Az áthelyezéshez természetesen a köztisztviselő hozzájárulására is szükség van.

A tartalékállomány alatti kvázi állásközvetítés legfeljebb hat hónapig tarthat, ami megegyezik a felmentési idővel. Ha ezalatt az idő alatt nem sikerül a nyilvántartás segítségével másik állást felajánlani, ki kell fizetni a végkielégítést.

A tartalékállomány információs bázisa a már működő központi közszolgálati nyilvántartás (KÖZIGTAD).

Németh Gergely
Adó- és járulékterhek
Szja: A kollektív szerződés alapján folyósított végkielégítés munkaviszonyból származó nem rendszeres jövedelemnek számít. A törvényben meghatározott mértékű, állami végkielégítésre speciális megosztási szabályok vonatkoznak. E szerint az állami végkielégítés egy hónapra jutó összegét annyiszor kell figyelembe venni, ahány teljes hónap eltelik a munkaviszony megszűnésétől az adóév végéig. A fennmaradó végkielégítést és a levont adóelőlegnek erre eső részét, de legfeljebb az egy hónapra jutó összeg tizenkétszeresét a következő adóévben megszerzett jövedelemnek és megfizetett adóelőlegnek kell tekinteni. Amennyiben a végkielégítés teljes összege meghaladja az így számított értéket, a fennmaradó összeget és az ehhez kapcsolódó levont adóelőleget a munkaviszony megszűnését követő második évben megszerzett jövedelemnek és megfizetett adóelőlegnek kell tekinteni.
A törvény szerinti végkielégítésből 20 százalék adóelőleget kell levonni, amelyet olyan arányban kell az egyes adóévekben figyelembe venni, ahogyan a magánszemély megosztja a végkielégítés összegét. Az özvegyi nyugdíjra való jogosultság megszűnésére tekintettel adott végkielégítés adómentes. A végkielégítés nem számít bérjövedelemnek (Szja-tv. 3. § 21. pont, 26. §).

Társasági adó: A végkielégítés személyi jellegű kifizetésnek minősül, így összege elszámolható költségként (1991. évi XVIII. tv. 2. számú melléklet 12. pont).

Tb-járulék:

Foglalkoztató: a bruttó kifizetés járulékot képez, amely után 33 százalékos társadalombiztosítási (22 százalék nyugdíj-biztosítási + 11 százalék egészségbiztosítási) járulékot kell fizetnie.

Biztosított (alkalmazott): a kizárólag a társadalombiztosítási nyugdíj hatálya alá tartozó személy 8 százalékos, a magánnyugdíjpénztár tagja 2 százalékos mértékű nyugdíjjárulékot, illetőleg mindkét esetben 3 százalékos mértékű egészségbiztosítási járulékot kell fizessen (1997. évi LXXX. tv. 4., 18., 19., 20., 24. §).

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem