×

Miniszteri ígéret: csökkennek a terhek

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 10. számában (1998. október 15.)

 

Jövőre a munkaadóknak a munka világát illetően nem kell jelentős változásokkal számolniuk – mondta Harrach Péter szociális és családügyi miniszter, aki kifejtette: a kormány, ígéretének megfelelően, csökkenti a munkaadói járulékot. A rehabilitációs hozzájárulás összegét viszont a minisztérium csak később közli. A foglalkoztatási törvény módosítása jórészt technikai jellegű, jelentős hatékonyságjavulást várnak viszont a közmunka területén a regionális központok létrehozása után.

 

A jövő évi költségvetés vitája ugyan még nem kezdődött meg a parlamentben, de a sarokszámokat a kormány már jóváhagyta, és részben nyilvánosságra is hozta. Mennyi pénzből gazdálkodhat jövőre a minisztérium, s mik a legfontosabb megoldandó feladatok?

– Az idén létrehozott minisztérium két fontos feladatot kapott. A népjóléti tárcától a szociális ügyeket örököltük, a munkaügyi minisztérium pedig részben nekünk adta át a munka világának az irányítását. Így mi kezeljük a Munkaerőpiaci Alapot, kivéve ebből a szakképzési alaprészt, ami az oktatási tárcához került. Az örökség tehát jól körülhatárolható, s ennek megfelelően az inflációt követő jövő évi költségvetésre számítunk. A szociális ellátásra szánt összeg jövőre például 300 milliárd forintot, a Munkaerőpiaci Alap kötségvetése pedig mintegy 130 milliárd forintot. Ez utóbbi változó összeg, hiszen az alap bevételi oldala a bérek változásától is függ.

Hogyan befolyásolja az alap helyzetét a kormány által megígért járulékcsökkentés?

– Természetesen negatív a hatása, hiszen a Munkaerőpiaci Alap által felhasználható járulék az eddigi négyről három százalékra csökken. Ebből következően a tárca költségvetése feszes lesz, igaz, az eddigiekhez képest nem nőnek lényegesen a megoldandó feladatok sem. Változások természetesen lesznek, hiszen például a szociális ellátások kibővülnek, megváltozik a családok támogatási rendszere. Az ezzel kapcsolatos csomagot az új parlament már az első napokban elfogadta. Így januártól ismét alanyi jogon jár a családi pótlék, a gyermekgondozási segély, illetve jelentős mértékben megnő a gyermekek utáni adókedvezmény. Ez utóbbi összeg egyébként az elmúlt hetek tárgyalásai során folyamatosan emelkedett. A kormány és az Országgyűlés pedig nagy valószínűséggel elfogadja, hogy a családok egy és két gyermek után havonta 1700, három és ennél több gyerek esetén gyermekenként 2300 forint támogatást kapjanak.

A Munkaerőpiaci Alappal kapcsolatban is készülnek változtatásokra?

– Az alap feladatai nem változnak lényegesen, igaz, a közmunka központi irányítása módosul. Jövőre mintegy 2 milliárd forintot szánunk közmunkákra, amit kiegészít a közhasznú munka finanszírozására adott öszszeg. A változtatás legfontosabb eleme az, hogy a közmunkák irányítására három regionális központot hozunk létre. Egyet Északkelet-Magyarországon, egyet a Dél-Alföldön és egyet a Dél-Dunántúlon. Ezekre a központokra elsősorban a közmunkák szervezése hárul, hiszen az ilyen jellegű munkáknak nagyobb szerepet szánunk a munkanélküliség kezelésében.

Ön szerint a munkanélküliség várhatóan tovább csökken?

– A legfrissebb adatok szerint a munkanélküliségi ráta 8,3 százalékos, de a regisztrált munkanélküliek száma folyamatosan mérséklődik. Ismerve a munkanélküliek összetételét, a probléma két módon kezelhető. Egyrészt a kis- és közepes vállalkozások támogatásán keresztül mukahelyteremtéssel, valamint szociális munkahelyek létrehozásával. Tény ugyanis, hogy nem minden munkanélküli alkalmas arra, hogy normális körülmények között, például valamely akció keretében munkavállalóvá váljon. Különösen igaz ez a tartós munkanélküliekre, az idősebbekre és a fogyatékosokra, akik szociális munkahelyteremtés nélkül nemigen válhatnak munkavállalókká.

A kis- és közepes vállalkozások támogatása kapcsán milyen feladatok hárulnak a minisztériumra?

– Ez tisztán a Gazdasági Minisztérium ügye, hiszen éles határvonal van a szociális jellegű foglalkoztatáspolitika és a gazdasági tárcához tartozó tervezés között. A volt Munkaügyi Minisztérium szétválasztásakor nálunk maradtak a megyei munkaügyi központok és a képzési központok, valamint az alapintézmény-rendszer, függetlenül attól, hogy aktív vagy passzív eszközöket használunk-e fel a munkanélküliség kezelésére.

Mi várható jövőre, bővülnek-e az aktív munkerő-piaci támogatások formái?

– Jövőre sokféle eszköz áll a megyei munkaügyi központok rendelkezésére arra, hogy támogassák a munkaadókat és a munkavállalókat. Így például elősegítik a munkavállalók képzését, bértámogatást nyújtanak, átvállalják a foglalkoztatáshoz kapcsolódó járulékokat és az utazási költségeket. A foglalkoztatás bővítését a központok például legfeljebb egyévi időtartamra a munkavállaló bérének ötventől száz százalékig terjedő átvállalásával támogatják. Igaz, további feltétel, hogy az adott vállalkozás a munkanélkülit legalább hat hónapig foglalkoztassa. Ezen túl támogatják a fiatal munkanélküliek foglalkoztatását, a munkanélküliek vállalkozóvá válását, a munkahelyteremtést és a munkahelyek megőrzését, illetve intervenciós támogatást nyújtanak. Szó lehet még az egészségügyi hozzájárulás megfizetésének a támogatásáról is. Hangsúlyozom azonban, hogy az eszközök igénybevétele elsősorban a helyi kezdeményezésektől függ, s ezek határozzák meg a módszereket és a mértékeket is. Ha például egy vállalkozó létszámleépítésre készülne, akkor az illetékes megyei munkaügyi központtól munkahely-megőrzési támogatást kaphat.

Változnak-e a munkaadók bejelentési kötelezettségével kapcsolatos előírások?

– Egy lényeges kötelezettségről tehetek említést, ami a munkaadók munkaerőigényével, illetve a munkahelyek megszüntetésével függ össze. A főszabály az, hogy a munkaadó legkésőbb a munkahely betöltésének esedékességekor köteles tájékoztatni a változásról a munkaügyi központot.

Ha minden a terveknek megfelelően alakul, Magyarország hamarosan az Európai Unió tagja lesz. Hogyan érinti mindez a külföldi munkavállalók alkalmazását?

– Az 1991-ben aláírt brüsszeli egyezmény szerint februártól már különösebb akadályok nélkül kell befogadnunk az egyszemélyes vállakozókat, illetve azokat a külföldi munkavállalókat, akik kulcsszemélyek az adott vállalkozásnál. A csatlakozás után újabb problémák adódhatnak, hiszen a harmadik országbeli munkavállalók helyzete, így a határon túli magyaroké is megnehezül Magyarországon. Ez ellen próbálunk megoldásokat keresni. Terveink szerint Romániával és Szlovákiával szerződéseket kötünk a határ menti munkavállalás könynyítésére, illetve a gyakornokok cseréjére vonatkozóan. Emellett szerepet szánunk a kamaráknak abban, hogy a saját területük munkaerőhelyzetéről tájékoztassák a munkaügyi központokat, amelyek csak ezután hozhatják meg a munkavállalókkal kapcsolatos döntéseiket.

Mennyi pénzből gazdálkodhatnak jövőre a helyi munkaügyi központok, és mire költhetik a forintokat?

– A megyei munkaügyi központok teljesen változó összegből gazdálkodnak, azt pedig helyben döntik el, hogy mire költik a pénzt, tehát azt is, hogy melyik vállalkozói pályázatot támogatják. A háromoldalú helyi tanácsok adhatnak visszatérítendő, illetve vissza nem térítendő támogatást munkahelymegőrzésre, így például nem költségvetési cégek átmeneti likviditási gondjainak a megoldására is. Elsősorban azért, hogy a munkaadó ne kényszerüljön a munkavállalói létszám csökkentésére. A létszám megőrzésének elősegítésére a tanácsok például a leépítendő munkavállalók bérének és bérterheinek az ötven százalékát átvállalhatják egy évig. Támogatást adhatnak a tanácsok akkor is, ha a munkáltató indokolt esetben átmenetileg az előírtnál csak rövidebb munkaidőben tudja alkalmazni a dolgozókat. Ilyenkor a kieső munkabér vagy járulék 65 százalékát adhatják támogatásként hat hónapon keresztül. A leépítés elkerülése érdekében a tanácsok támogatják a részmunkaidős foglalkoztatást is. Ha például a munkavállaló kiskorú, öt év alatti gyermekeket nevel, és az öregségi nyugdíjkorhatár betöltése előtt áll, vagy elveszti munkaképességének 40 százalékát, akkor a kieső munkaidőre fizetett bérkiegészítést szintén megítélhetik a tanácsok.

Milyen mértékben élnek a vállalkozók ezekkel a támogatásokkal?

– Nagyon nehéz összehasonlításokat tenni, hiszen a térségeknek nagyon eltérőek az adottságai. A regionális problémák megoldása azonban nagyon fontos számunkra, s ezért is hozzuk létre a területi központokat a közhasznú munkavégzés elősegítésére.

Számítanak arra, hogy az orosz gazdasági válság miatt többen kérnek majd pénzügyi támogatást a a munkaügyi központoktól?

– Igen, s úgy vélem, ez a probléma elsősorban a keleti országrészt érinti. Jártam például olyan konzervgyárban, ahol már jelezték ezt a problémát. A munkaügyi központoknak azonban csak tíz százalék körüli a központi forrása, ezért csupán tíz-egynéhány milliárd forint átcsoportosításáról lehet szó.

A tárca elkészítette a foglalkoztatási törvény módosításának a tervezetét. Várhatóan hogyan érinti ez a munkaadókat?

– A munkaadókat a változtatások többsége nem érinti, hiszen jórészt technikai jellegű, hatásköri, szervezeti módosításokról van szó, amiket azért kell megtennünk, mert megváltozott az érintett minisztériumok hatásköre, illetve megszűnt a munkaügyi tárca. A változások másik része kifejezetten csak a munkavállalókat érinti, így például ezután a munkaügyi központ által kezdeményezett foglalkoztatás-egészségügyi szakvélemény beszerzéséhez szükséges utazási költségeket is megtérítik a központok. Újdonság az is, hogy támogatás egy munkavállaló foglalkoztatásához folyamatosan csak egyévi időtartamra állapítható meg. Ha a munkavállaló munkaviszonya megszűnik, akkor az ezt követő két éven belül az ismételt, bármely munkaadónál történő foglalkoztatásához csak akkor járul hozzá a központ, ha a közhasznú munkára történő közvetítés időpontjában nem jogosult munkanélküli-járadékra.

A munkaadókat egy fontos módosítás érinti. Ennek lényege, hogy pontosítjuk a rehabilitációs hozzájárulás fizetésének módját és mértékét. Ezután ugyanis a rehabilitációs hozzájárulásra negyedévenként előleget kell fizetni, aminek a mértéke az éves összeg huszonöt százaléka. Az előleg összegét a munkaadó maga állapítja meg és fizeti be. Az utolsó negyedévre már nem kell előleget fizetni, illetve az új munkaadó csak a tevékenységnek első teljes negyedéve után köteles először előleget átutalni. Újdonság az is, hogy a minisztérium ezt követően konkrét összegben határozza meg a hozzájárulás mértékét, s ezt hivatalosan közzéteszi.

R. S.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem