×

Kinnlevőségek kezelése

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 6. számában (1998. június 15.)

 

Sok cég küszködik a késedelmesen fizető kuncsaftokkal, megrendelőkkel. Emlékeztetők, figyelmeztető telefonok, sőt felszólítások ellenére hónapok telnek el, s az adós még mindig nem fizetett. Egy-két ilyen eset elegendő, hogy a kisebb cégek pénzügyi helyzete megrendüljön. Mire eszébe jut valakinek a mentő ötlet – a követelés behajtása külső segítséggel – lehet, hogy már késő.

 

A tapasztalat szerint egy év elteltével az adósság behajtásának esélye 20 százalékra csökken, érdemes tehát fontolóra venni, hogy milyen eszközöket alkalmazva kerülhető ki az adósságcsapda. Természetesen Magyarországon is van már lehetőség adminisztratív adósságbehajtásra. Itt most nem „erős" emberek erőszakos fellépésére gondolunk, hanem peren kívüli, pert megelőző egyezkedési kísérletre, ami a hitelező és az adós között zajlik le. Ráadásul, ha szakszerűen végzik, akkor mindez úgy történik, hogy a megbízó kapcsolata nem sérül az adósával, azaz később is lehetséges közöttük üzlet (sokszor előfordul, hogy a késedelmes fizető egyben a legnagyobb vevő is).

Ha emellett az adósságrendezés mellett dönt egy cég és erre a feladatra adósságbehajtót kér fel, akkor ez további előnyökkel is járhat. Például olcsóbb és hatékonyabb, mint ha maga futna kinnlevősége után. Európa egyik legnagyobb hitelkezelő és adósságbehajtó cége Magyarországon 1997-ben 4 milliárd forint kinnlevőséget kezelt, s az esetek 63 százalékában járt sikerrel, azaz behajtotta az adósságot. Éves szinten ez mintegy 25 ezer ügylet átlagosan 100 ezer forintos tőkeösszeggel. Ha az adós külföldi vagy külföldön tartózkodik, akkor sem reménytelen az ügy, hiszen a komolyabb adósságbehajtó cégeknek általában több külföldi irodája van.

A gyakorlat szerint...

A behajtási ügyletek időtartama változó, egy-egy ügylet átlagosan 3-4 hónapig tart. Ez ugyan hosszabbnak tűnik, mint a „holnap is jelentkezem az adósnál és akkor talán végre fizet" politikája, valójában azonban érdemes időben kapcsolni, mivel a tapasztalat azt mutatja, hogy míg az egy hónapos fizetési késedelem 95 százalékos biztonsággal hajtható be, addig három hónap után már csak 70 százalék az esély. Az idő az adós legfőbb védelmezője, egyértelműen neki dolgozik.

A gyakorlatban, egy cégen belül mindig vannak rövid távú, 30 napon belüli követelések. Idővel azonban túlsúlyba kerülhetnek például a kiemelt ügyfelekkel szembeni kinnlevőségek, felszaporodhatnak a számlakifogások miatti tételek, esetenként pedig az információáramlás, illetve adminisztratív hiányosságokra visszavezethető bevételkiesések is megjelenhetnek. A 30 napon túli követelések köre persze már szűkebb, de ahogy' telik az idő, egyes ügyfelek úgy próbálják kitolni a határidőt, s esetenként már azon is érdemes elgondolkodni, akar-e egyáltalán fizetni a kliens. Ha az új kinnlevőségek gyorsabban szaporodnak, mint amilyen gyorsan a régieket be lehet hajtani, akkor bajok vannak. Ezt elkerülendő, legalább két megoldáshoz lehet folyamodni. A cég vagy saját behajtási részleget tart fenn, amely figyeli a kinnlevőségeket, vagy – s egyre inkább terjed ez a megoldás is – harmadik felet bíz meg a nehezen kezelhető kinnlevőségek kezelésével, azaz bevon egy adósságbehajtót.

Profi csapat

Ez utóbbi megoldás a kinnlevőség kezelésére – amellett, hogy valódi profikat von be az adósság rendezésébe – számos előnyt kínálhat. A specialista bekapcsolása „outsourcing", azaz feladatkihelyezési eszköz is egyben, ami a cégnél humán- és infrastrukturális kapacitásokat szabadít fel. Nem kell persze rögtön leépíteni a saját behajtási részleget, hiszen a követelésbehajtó cég számos ügyben szerepelhet partnerszervezetként, amikor együttműködik a saját behajtási részleggel. Így közreműködhet például a belső ügyfélszolgálati és behajtási folyamatok adminisztratív szűrőjeként bizonyos jogi lépések megtétele előtt.

Aki ismeri a hazai bíróságok gyakorlatát, az nyilván a kevésbé hosszadalmas peren kívüli egyezkedési kísérletet részesíti majd előnyben. Ebben pedig a követelésbehajtó a specialista, aki már számtalan esetben fejezett be sikerrel ilyen ügyeket.

Magyarországon ma az átlagos fizetési késedelem meghaladja a hatvan napot. Még a kimagaslóan jó értékesítési eredményekkel rendelkező cégek esetében is előfordul, hogy pénzügyi nehézségekkel néznek szembe, mert a tartozások kiegyenlítése nem tart lépést a forgóeszköz-finanszírozási igényekkel.

Minden nap számít

Ilyen helyzetben magától adódik a kérdés: mi az oka annak, hogy ez így alakult? Szakértők szerint mikrogazdasági szinten három alapvető tényező okozza a kinnlevőségek felhalmozódását:

  1. A hitelező tartózkodik a peres eljárásoktól, mivel ezek elhúzódnak és bizonytalan kimenetelűek.
  2. Nem szívesen kér hitelt, mert ezáltal csak tovább romlik eredményessége.
  3. Az adósok oldaláról pedig gyakorlattá vált, hogy kifizetetlen adósságaikkal, azaz a szállítóikkal finanszíroztatják magukat, hiszen ez egyoldalú, ráadásul kamatmentes döntés.

Hogy elkerülhető legyen az adósságcsapda, már előzetesen érdemes tisztázni bizonyos alapelveket, azaz érdemes foglalkozni a hitelmenedzselési alapelvekkel. Ha ezekhez tartja magát egy vállalat, nem alakulhatnak ki nehezen kezelhető helyzetek.

Mint ismeretes, Magyarország nem tartozik azon országok közé, ahol könnyű külső forrásokhoz jutni. A kis- és középvállalatok többnyire csak rövid lejáratú hitelekhez jutnak, a magas kamatok és a hitel sokszorosára rúgó biztosítékok azonban még így is megrostálják az igénylőket. Mit lehet ebben a helyzetben cégvezetőként tenni? A vállalkozásnak belső forrásaira kell támaszkodnia, így létfontosságúvá válik a cash flow menedzsment és azon belül a hitelmenedzsment. Hiszen ha nincs készpénz, lehet a cég bármilyen nyereséges papíron, előbb-utóbb becsukhatja kapuit.

Alapelvek

Mit kell tehát tenni annak érdekében, hogy ezek a hangzatos elképzelések a gyakorlatban is működjenek? Elég lefektetni néhány alapelvet a hitelmenedzsmentre vonatkozólag. Amennyiben ezeket betartják, a késedelmes fizetések akár 70 százaléka is elkerülhető, ami több, például fejlesztésre fordítható belső forrásnak felel meg. Vegyük sorba őket:

  1. Mindig érdemes utánajárni annak, hogy kivel üzletelünk.
  2. Tudnunk kell, ügyfelünk megengedheti-e magának a szolgáltatásainkat (időként értékelni kell az ügyfeleket).
  3. Egyértelmű hitellimiteket kell felállítani.
  4. A szerződési feltételek legyenek jogilag tiszták, és tegyék lehetővé az előre nem látható események tisztázását is.
  5. Az üzleti kapcsolat során minden okmányt megfelelően kell kezelni és iktatni.
  6. A számlákat egyértelműen kell kitölteni a megfelelő adatok feltüntetésével (nem az ügyfél feladata, hogy kibogarássza).
  7. A minőségi kifogásoknak azonnal utána kell járni.
  8. A könyvelésnek követnie kell a fizetéseket.
  9. Fizetési késedelem esetén a felszólításnak automatikusan kell mennie.
  10. Ha a felszólítás nem éri el célját, érdemes profihoz fordulni (adósságbehajtással foglalkozó cég).
  11. Írásban kell lefektetni a hitelpolitikai elveket (az alkalmazottaknak tisztában kell lenniük felelősségükkel).

Mint a fentiekből is kitűnik, érdemes figyelni a részletekre, hiszen nem mindegy, hogy mikor folynak be a kinnlevőségek. Az okos hitelmenedzsment sok pénzt takaríthat meg egy cégnek. Márpedig minden megtakarítás a piaci pozíció erősödéséhez vezet.

Fegyelem és kényszer
A háború előtt a Magyar Tudakozó és Incasso Egylet ügyelt az üzleti élet tisztaságára s szűrte ki az oda nem való elemeket. A szocialista tervgazdálkodás időszakában pedig az állam fizette ki a helyenként tetemesre rúgó tartozásokat. A rendszerváltozás azonban felszínre hozta a már-már elviselhetetlen körbetartozásokat, magával rántva számos új, ígéretesen indult piaci szereplőt is.
A helyzet ma sem sokkal jobb. Egy tavalyi felmérés szerint 135 ezer jogi személyiségű társaság közül 13 700 ellen volt folyamatban felszámolási eljárás. Az adósságlavina tehát változatlanul szedi áldozatait.

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem