×

A kollektív szerződés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 3. számában (1998. március 15.)
 

A munkaadók általában idegenkednek a kollektív szerződéstől (a szakszervezetek megerősödését látják benne), de megalapozott-e a félelmük? Kinek jó a kollektív szerződés? Milyen feltételekkel köthető? Mit tartalmazzon? Mit jelent az ágazati kiterjesztés? Mikor érdemes kollektív szerződést kötni? A cikk e kérdésekre ad választ.

 

A kollektív szerződés komoly alkudozás eredménye a szakszervezetek és a munkáltató között. Csak a létrejött kompromisszum alapján dönthető el, melyik fél tudta jobban megjeleníteni az érdekeit a szerződésben. A nagyobb részvénytársaságoknál, vállalatoknál – ha megvannak a kollektív szerződés megkötésének előfeltételei – mindenképpen érdemes a sok egyéni munkaszerződés mellett kollektív szerződést is kötni.

Mit szabályoz a kollektív szerződés?

A Munka Törvénykönyve (Mt.) eléggé szűkszavúan szól a kollektív szerződésről, ami abból is adódik, hogy inkább a felek megállapodására bízza e szerződés tartalmát. Az Mt. több helyen utal arra, hogy a kollektív szerződés mely területeken térhet el a törvénytől.

A kollektív szerződés szabályozhatja egyrészt a munkaviszonyból származó jogokat és kötelezettségeket, ezek gyakorlásának, illetőleg teljesítésének a módját, az erre vonatkozó eljárás rendjét (normatív szabályozás), másrészt a kollektív szerződést kötő felek közti kapcsolatrendszert (kötelmi szabályozás). A gyakorlatban a kettő összevontan jelentkezik.

A felek

Kollektív szerződést egyrészről a munkáltató, a munkáltatói érdek-képviseleti szervezet vagy több munkáltató, másrészről a szakszervezet (több szakszervezet) köthet. A kollektív szerződés azokra a munkavállalókra is kiterjed, akik nem tagjai a szakszervezetnek.

Munkáltatói oldal:

Az a munkáltatói érdek-képviseleti szervezet jogosult kollektív szerződést kötni, amely érdek-képviseleti tevékenységében a másik féllel szemben független. A szerződéskötéshez az is szükséges, hogy tagjai felhatalmazzák erre a munkáltatói érdek-képviseleti szervezetet.

Munkavállalói oldal:

A szakszervezet akkor köthet kollektív szerződést, ha jelöltjei az üzemitanács-választáson megszerezték a szavazatok több mint felét. Több szakszervezet együttesen is felléphet a szerződéskötésnél, ennek azonban az a feltétele, hogy e szakszervezetek jelöltjei az üzemitanács-választásokon megszerezzék a szavazatok több mint felét. Ha a szakszervezet(ek) jelöltje(i) az üzemitanács-választáson nem szerzik meg a szükséges menynyiségű szavazatot, akkor le lehet ugyan folytatni a kollektív szerződésre irányuló tárgyalást, de a szerződéshez szükség van a munkavállalók jóváhagyására is. Erről a munkavállalóknak szavazniuk kell, a szavazás akkor érvényes, ha az üzemi tanácsi választásra jogosult munkavállalók több mint fele részt vesz rajta.

Ha nincs mód a szakszervezetek együttes szerződéskötésére, akkor a reprezentatív szakszervezetek kötik meg együttesen a kollektív szerződést, de ennek is az a feltétele, hogy ezek jelöltjei is megszerezzék az üzemi tanácsi választáson a szavazatok több mint a felét. [Azt a szakszervezetet kell reprezentatívnak tekinteni, amelynek jelöltjei az üzemi tanácsi választáson megszerzik a leadott szavazatok több mint 10 százalékát. Ha a munkáltatónál több üzemi tanácsot választanak, a reprezentativitás meghatározásakor össze kell számítani az egyes üzemitanács-választásokon elért eredményeket. Reprezentatívnak kell tekinteni azt a szakszervezetet is, amelynek a munkáltató azonos foglalkozási csoporthoz (szakmához) tartozó munkavállalóinak legalább kétharmada a tagja.] Ha az sem lehetséges, hogy a reprezentatív szakszervezetek együttesen kössék meg a kollektív szerződést, az a szakszervezet kötheti azt meg, amelynek jelöltjei az üzemi tanácsi választásokon együttesen megszerezték a leadott szavazatok több mint 65 százalékát.

A kollektív szerződés megkötésére irányuló tárgyaláson a munkáltatónál képviselt valamennyi szakszervezet részt vehet. Mindebből látható, hogy a törvény a szakszervezetek közti együttműködést, a koalíciós fellépést ösztönzi.

A kollektív szerződés megkötése

A munkáltatónál csak egy kollektív szerződés köthető. Ez nem zárja ki természetesen, hogy a kollektív szerződésben (például annak függelékében) eltérő rendelkezéseket állapítsanak meg a különböző foglalkoztatási csoportokra (például a mellékletben feltüntetik, melyik munkavállalói kör dolgozik eltérő – folytonos, heti 36 órás, 12/24 órás – munkarendben).

A kollektív szerződés megkötésére, módosítására bármelyik – szerződéskötésre jogosult – fél ajánlatot tehet. A szerződéskötést általában hosszabb vagy rövidebb alkufolyamat előzi meg, amelyben részt vehetnek a szerződéskötési jogosultsággal nem rendelkező szakszervezetek is.

A kollektív szerződés megkötésére irányuló tárgyalási ajánlatot egyik fél sem utasíthatja viszsza. Amennyiben vitás, hogy a fél rendelkezik-e kollektívszerződés-kötési jogosultsággal, erről – kérelemre – a munkaügyi bíróság nemperes eljárásban dönt.

A munkáltató kötelezettsége, hogy évente javasolja a szerződéskötésre jogosult szakszervezetnek a munka díjazásával kapcsolatos szabályok kollektív szerződésbeli rendezését.

Hatály

A kollektív szerződésben meg kell határozni, hogy annak hatálya mely munkáltatókra terjed ki. A kollektív szerződés hatálya – ágazati kiterjesztés hiányában – kiterjed arra a munkáltatóra (és munkavállalóira), amely

  • a kollektív szerződést megkötötte,
  • a szerződés megkötése idején tagja volt a szerződést kötő munkáltatói érdek-képviseleti szervnek vagy később csatlakozott hozzá. Csatlakozás esetén a munkáltatónál képviselt szakszervezet egyetértése is szükséges ahhoz, hogy a kollektív szerződés hatálya kiterjedjen a munkáltatóra. A kollektív szerződést alkalmazni kell azokra a munkavállalókra is, akik nem tagjai a kollektív szerződést kötő szakszervezetnek.

Jogutódlás

A munkáltató személyében bekövetkező jogutódlás esetén a jogutód munkáltatónak fenn kell tartania a jogelődjére kiterjedő hatályú kollektív szerződésben foglaltakat (kivéve a munkarend szabályozását). Ez mindaddig így van, amíg a jogelődnél nem mondják fel a szerződést vagy nem jár le az időtartama. Megszűnik a kötöttség akkor is, ha a jogutód munkáltatónál másik szerződést kötnek. A jogutódlást követő 1 év elteltével az előbbiek hiányában is véget ér a szerződés jogutódra kiterjedő hatálya. Amennyiben azonban a jogutód munkáltatóra kiterjedő hatályú kollektív szerződésben meghatározott munkafeltételek a munkavállaló számára kedvezőbbek a jogelőd munkáltatóra kiterjedő hatályú kollektív szerződés szerinti munkafeltételeknél, a jogutód munkáltatóra kiterjedő hatályú kollektív szerződésben foglaltakat kell alkalmazni.

Vezetők

A vezető beosztású munkavállaló – főleg a nagy, esetenként több száz vagy ezer főt foglalkoztató gazdálkodó szervezetnél – speciális helyzetben van (más a bérezés, a munkaidő-beosztás, a felelősség stb.), ezért általában nem terjed ki rá a kollektív szerződés hatálya, a foglalkoztatására részletes munka- vagy megbízási szerződést kötnek. A kollektív szerződés "általános rendelkezéseiben" ajánlatos meghatározni a kollektív szerződés hatályán kívül eső vezető beosztású munkavállalói kört (például csak a legfelső vezetésre, vagy már a középvezetőkre sem terjed ki a hatály).

Hatálybalépés, megszűnés

Amennyiben erről nem rendelkeznek benne, a kollektív szerződés a kihirdetésével lép hatályba. A munkáltatónak kötelessége elősegíteni, hogy a kollektív szerződést a munkavállalók megismerjék. Ez nem jelenti azt, hogy minden munkavállalónak adni kell egy példányt – ám feltétlenül kapnia kell szerződést annak, aki a munkaköri kötelezettségéből fakadóan alkalmazza a szerződés rendelkezéseit. Az üzemi tanács tagjai és a szakszervezet munkahelyi tisztségviselői is jogosultak egy-egy példányra.

Mint minden munkaszerződést, a kollektív szerződést is bármelyik fél felmondhatja. Ennek feltételei azonban szigorúbbak, mint a munkaszerződéseké. A határidő 3 hónap, de csak a szerződés megkötésétől számított 6 hónapig nincs helye felmondásnak. A felmondási idő egyébként 3 hónap.

Több szakszervezet, több munkáltató – munkáltatói érdek-képviseleti szervezet – közül bármelyik felmondhatja a szerződést, az együttesen kötött kollektív szerződés azonban csak a felmondóra nézve veszti hatályát. E szabálynak olyan következménye is lehet, hogy ha az üzemi tanácsi választáson valamely szakszervezet a szavazatok több mint 65 százalékának megszerzésével kollektív szerződés kötésére válik jogosulttá, felmondhatja azt a kollektív szerződést, amelyet nem ő kötött).

A felmondással a kollektív szerződés a hatályát veszíti. Ugyanez a következménye, ha a szakszervezet vagy a munkáltató jogutód nélkül szűnik meg (amennyiben több szakszervezet vagy több munkáltató kötötte a szerződést, akkor az csak valamennyi megszűnésével válik hatálytalanná).

Módosítás

Kötelező módosítani a kollektív szerződést, ha az a jogszabályok módosulása miatt vagy egyébként jogszabálysértő rendelkezéseket tartalmaz. Egyéb esetekben a módosítás a felek megegyezésén múlik.

Ágazati kollektív szerződés

A munkaügyi miniszter – a felek együttes kérelmére (a kiterjesztéssel érintett országos munkaadói és munkavállalói érdek-képviseleti szervezetek véleményének kikérése után) – az egész ágazatra (alágazatra) kiterjesztheti a kollektív szerződés vagy egyes részeinek hatályát. Ennek feltétele, hogy a szerződést kötő szervezetek az adott (al)ágazatban reprezentatívnak minősüljenek. Reprezentatív ebből a szempontból az a munkáltatói érdek-képviseleti szervezet, amely taglétszámánál, gazdasági jelentőségénél, illetve a foglalkoztatottak számánál fogva az adott körben a legjelentősebb. Szakszervezetnél a taglétszám és a munkavállalók általi támogatottság számít a reprezentativitás megítélésénél: elsősorban a kollektív szerződés megkötését megelőző utolsó üzemi választások eredményét kell figyelembe venni. A munkaügyi miniszter kiterjesztő határozata államigazgatási határozat, amelynek felülvizsgálata iránt a bírósághoz lehet fordulni.

A kiterjesztett hatályú kollektív szerződést a munkaügyi miniszter közzéteszi a Munkaügyi Közlönyben. A közzététel napja lesz a kiterjesztés hatályának kezdő időpontja.

A kollektív szerződések között így egyfajta hierarchia jön létre, a tágabb hatályú kollektív szerződések (ágazati kollektív szerződések) a hierarchiában megelőzik a szűkebb, helyi szinten kötött szerződéseket. Ebből az következik, hogy ez utóbbiak csak annyiban térhetnek el az ágazati szinten kötött kollektív szerződésektől, amennyiben a munkavállalókra kedvezőbb szabályokat állapítanak meg.

Felmondás

Az ágazati kollektív szerződést felmondó fél köteles bejelenteni a felmondást a munkaügyi miniszternek, aki a felmondási idő lejártával megszünteti a kollektív szerződés kiterjesztő hatályát. Ugyanígy jár el akkor is, ha valamelyik szakszervezet felmondása következtében megszűnik a szakszervezetek együttes reprezentativitása. A megszüntető határozatot a Munkaügyi Közlönyben közzéteszik.

A munkaszerződés és a kollektív szerződés kapcsolata

A kollektív szerződés alapja a Munka Törvénykönyve. Amit az Mt. nem vagy nem elég részletesen szabályoz, illetőleg ahol eltérő szabályok megállapítását engedélyezi, azokat a területeket kell – vagy érdemes – szabályoznia a kollektív szerződésnek.

A munkaszerződés nem állhat ellentétben a kollektív szerződéssel, kivéve ha a munkavállalóra nézve kedvezőbb feltételt állapít meg. A kollektív szerződés a munkavállaló hátrányára nem módosíthatja a munkaszerződést.

Az egyéni munkaszerződés személyre szabottabb, jobban körülírhatók a jogok és a kötelezettségek, a munkaidő, munkarend. A munkavállaló az egyéni munkaszerződésben – ha ügyes vagy ha az adott munkakörben "pótolhatatlan" – az érdekeit is jobban meg tudja jeleníteni. Hasonló szempontok alapján a munkáltatónak is nagyobb a "variálási" lehetősége ebben, mint a kollektív szerződésben. Bizonyos munkáltatóknál viszont a kollektív szerződés nagyobb biztonságot, kiszámíthatóságot jelent mind a két fél számára (a kollektív szerződésben is meg lehet állapítani a különböző munkavállalói csoportokra vonatkozó eltérő szabályokat). Az érdekkijárás a kollektív szerződés esetében mindkét oldalról szervezetten történik, ezért hatékonyabb is.

Eltérés az Mt.-től

A kollektív szerződés a következő esetekben térhet el az Mt.-ben foglalt szabályoktól:

Alkalmazási feltételek

A kollektív szerződés előírhatja, hogy bizonyos személyeket az alkalmazásnál előnyben kell részesíteni másokkal szemben (például a régen ott dolgozók hozzátartozói, ha nem áll fenn velük szemben összeférhetetlenség). A próbaidő mértékét 30 napnál hosszabb időtartamban, maximum azonban 3 hónapban, is meghatározhatja.

Felmondás

Lehetséges, hogy az összes Mt.-ben szabályozott felmondási eset belekerül a kollektív szerződésbe is, de előfordulhat, hogy konkretizálják a törvényi megfogalmazást (például az "olyan magatartást, amely a munkaviszony fenntartását lehetetlenné teszi" törvényi kitételt oly módon egyértelműsítik, hogy rendkívüli felmondásnak van helye azzal a dolgozóval szemben, aki megsérti az adott munkahelyre vonatkozó utasításokat, zavarja mások munkáját, információt szolgáltat ki, igazolatlanul hiányzik, lop stb.). A munkáltató tág lehetőséget kap arra, hogy konkrét eseteket jelenítsen meg a szerződésben, elkerülve azt, hogy a rendkívüli felmondáskor a munkavállaló munkaügyi bírósághoz forduljon, vitatva a felmondás jogszerűségét.

A kollektív szerződés megengedheti, hogy a munkáltató az ok bekövetkeztétől számítva legfeljebb egy évig gyakorolja a rendkívüli felmondás jogát, ellentétben az Mt.-ben szabályozott 6 hónapos határidővel.

Munkaidő, pihenőidő, munkarend

A kollektív szerződés az adott munkahelyre vonatkozóan e területen kapja meg a legnagyobb mozgási, eltérési lehetőséget: egy munkahelyen belül is vannak, akik kötött munkarendben vagy folytonos, illetőleg egyéb módon meghatározott munkarendben dolgoznak (több műszak, 12/24 órás munkarend, egy műszak, napi 6 órás munka). A kollektív szerződésben külön-külön is meg lehet határozni a különböző beosztásokban, foglalkoztatási csoportokban dolgozók munkaidejét, pihenőidejét, munkarendjét, a munka kezdő és befejezési időpontját stb. Mindkét fél számára biztonságot jelent, ha a kollektív szerződés ezt részletesen szabályozza.

Az egészségre különösen ártalmas vagy fokozottan veszélyes munka esetén a kollektív szerződés legfeljebb napi 6 órás időtartamig meghatározhatja a munkaidőn belül az ártalmas, veszélyes munkára fordítható időt, és egyéb korlátozást is előírhat.

A pihenőidőt is eltérően szabályozhatja, azzal a megszorítással, hogy legalább 8 óra pihenőidőt ilyen esetben is biztosítani kell a dolgozó részére. A kollektív szerződésben fel lehet sorolni a kötetlen munkaidőben dolgozókat, sőt azt is, hogy mit jelent a kötetlen munkaidő. Nem árt tisztázni a munkaközi szünet mértékét sem.

A kollektív szerződés szabályozhatja a rendkívüli munkavégzést (túlmunka, készenlét, pihenőnapon, munkaszüneti napon végzett munka). Ez szintén növeli a kiszámíthatóságot. A kollektív szerződés előírhatja, hogy a készenlétet követően nem illeti meg a munkavállalót pihenőidő [Mt. 123. § (3) bekezdés].

Díjazás

A másik nagy szabályozási kör a bérezés területe, a munka díjazása. Ebben a körben az általános szabályok szerintieken túl pluszjuttatásokat, prémiumokat, jutalmakat, 13. havi fizetést határozhat meg a kollektív szerződés, megszabva ezek feltételeit is. A pótlékok rendszere a munkahelyektől, beosztásoktól is függ, érdemes ezért ezt a területet részletesen szabályozni a kollektív szerződésben (egy munkahelyen is dolgozhatnak teljesítménybérben vagy időbérben, más-más munkavállalókra más pótlék vonatkozhat stb.). Ezzel szorosan összefügg a besorolási rendszer is, amelyre külön is érdemes kitérni a szerződésben.

A kollektív szerződés keretein belül bérpolitikai irányelvekben (bérfejlesztés, bértarifa-rendszer) is megállapodhatnak a szerződő felek.

A kollektív szerződés nemcsak a munkabér mértékét, hanem a kifizetés módját, idejét, a bér kiszámításának módját, a munkaviszony megszüntetésekori kifizetés rendjét és egyéb – ezzel összefüggő – kérdéseket is szabályozhat. A szakszervezetek erre külön is nagy hangsúlyt fektetnek, a legtöbb munkabeszüntetés, figyelmeztető sztrájk az elmaradt munkabérrel, munkabér-emeléssel kapcsolatos. Ha ezt pontosan szabályozzák, és mindkét oldal betartja a lefektetett szabályokat, elkerülhetőek a konfliktusok.

Jóléti, kulturális, szociális juttatások

A kollektív szerződés meghatározhatja például a gyermekintézményre, a munkásszállásra, a munkaruhára való jogosultság feltételeit, a sport- és kulturális lehetőségeket, az üzemorvos, illetve az üzemi étkezés igénybevételének feltételeit, de idetartozik a lakásépítési, lakásvásárlási támogatással, az albérleti hozzájárulással, illetve a lakhatási, letelepedési támogatással kapcsolatos szabályozás.

A munkavégzéssel összefüggő egyéb juttatások (például az utazási, szociális támogatás) szabályozása szintén helyet kaphat a kollektív szerződésben. Külön említést érdemel a tanulmányi szerződés: erre vonatkozóan a kollektív szerződés az Mt.-ben szabályozott általános szabályokon túl konkrét támogatási öszszegeket, munkaidő- és egyéb kedvezményeket rögzíthet.

Kárfelelősség

Az Mt. a következő esetekben biztosít mozgási lehetőséget a kollektív szerződésbeli szabályozásnak:

  • A munkavállaló gondatlan károkozásának körülményeire, a vétkesség fokára, a károkozás jellegére, gyakoriságára, a munkavállaló beosztására tekintettel a kollektív szerződés az Mt.-től eltérően is szabályozhatja, legfeljebb azonban a dolgozó 6 havi átlagkeresetének megfelelő összegben határozhatja meg a gondatlan károkozót terhelő kártérítés mértékét.
  • A kollektív szerződés a leltárhiányért való felelősség szabályait a törvénytől eltérően is megállapíthatja. Ennek során a kollektív szerződésben meg kell határozni a felelősség feltételét, terjedelmét, illetve a felelősség megállapításával kapcsolatos eljárás rendjét. (Leltárhiány: a kezelésre szabályszerűen átadott és átvett anyagban, áruban ismeretlen okból keletkezett, a természetes mennyiségi csökkenés és a kezeléssel járó veszteség mértékét meghaladó hiány.)
  • A kollektív szerződés megjelölheti azt az értéket, amelyet meg nem haladó mértékben a munkáltató közvetlenül kártérítésre kötelezheti a munkavállalót. Ebben az esetben meg kell határozni a kártérítés kiszabására irányadó eljárási rendet is.
  • A munkáltató előírhatja a munkahelyre bevitt dolgok megőrzőben (öltözőben) való elhelyezését, illetve a bevitel bejelentését, megtilthatja, korlátozhatja vagy feltételhez kötheti a munkába járáshoz, valamint a munkavégzéshez nem szükséges dolgok bevitelét. (Ha a munkavállaló megszegi az előírt szabályokat, a munkáltató csak szándékos károkozása esetén felel az ezekben bekövetkezett kárért.)

Eltérés a dolgozó javára

Főszabály, hogy a kollektív szerződés – tiltó rendelkezés hiányában – eltérhet az Mt. bármely rendelkezésétől, amennyiben a munkavállalóra nézve kedvezőbb szabályokat állapít meg. Ezen túlmenően az Mt. bizonyos esetekben külön is utal arra, hogy milyen módon szabályozható a kérdés a kollektív szerződésben. Ebbe a körbe tartozik például, hogy a kollektív szerződés a másfél havi átlagkeresettől eltérően, a munkavállaló 3 havi átlagkeresetéig is meghatározhatja a kártérítés mértékét arra az esetre, ha a munkáltató a munkaviszony jogellenes megszüntetésével kárt okoz a munkavállalónak. Ugyanilyen konkrét törvényi felhatalmazás, hogy a kollektív szerződés az Mt.-ben felsoroltakon túlmenően egyéb pótszabadságokat is megállapíthat. Bizonyos esetekben az Mt. nem engedi meg, hogy a kollektív szerződés eltérjen a törvényi szabályoktól. Az ilyen rendelkezésekkel ellentétes kollektív szerződési kikötés érvénytelen. Nem terjedhet ki a felek megállapodása a következő esetekre:

1. A határozott idejű munkaviszony az 5 évet nem haladhatja meg, ettől nem lehet érvényesen eltérni.
2. A próbaidő 3 hónapnál nem lehet több, ezt érvényesen nem lehet meghosszabbítani.
3. A felmondási idő legalább 30 nap, legfeljebb 1 év.
4. A napi munkaidő – átlagban – nem haladhatja meg a 12 órát.
5. Az egészségre ártalmas vagy fokozottan veszélyes munka esetén az ilyen tevékenységre fordítható napi munkaidő egyenlőtlen munkaidő-beosztásnál sem haladhatja meg a 6 órát.

Sztrájk, munkabeszüntetés

A sztrájkjog alkotmányos jog, viszont csak az erre vonatkozó törvény (1989. évi VII. törvény a sztrájkról) keretei között lehet vele élni. A munkavállalók leggyakrabban a bérezéssel összefüggésben szüntetik be a munkát, a munkakörülmények javítása, megváltoztatása miatt ritkábban. A sztrájk senkinek sem jó: a munkavállalók legvégső eszközként használják, mivel a kimenetele sokszor kétséges, a munkáltatóknak pedig óriási bevételkiesést, presztízsveszteséget jelent.

Megfelelő kollektív szerződéssel könnyebben elkerülhető a sztrájk: hiszen a bérezés, a bérfejlesztés mértéke, alapelvei, a munka díjazása, a besorolás, az előmeneteli rendszer, a munkakörülmények, a munkaidő, a munkarend, a szabadság, a kollektív munkajog, a munkaviszony létesítése, megszűnése, a kártérítési felelősség és a munkaviszonnyal összefüggő – az adott munkáltató sajátosságait figyelembe vevő – egyéb kérdések kimerítő szabályozásával és betartásával a munkáltató nem ad okot a munkabeszüntetésre.

Garanciális szempontokból sem árt a kollektív szerződésben külön is szabályozni a sztrájkot, különösen a kezdeményezés, szervezés, az egyeztetési eljárás, illetve a jogszerű sztrájkban való részvétel szabályait. A munkáltatót így nem érik "meglepetések", az esetleges munkabeszüntetés várhatóan a szabályozott mederben folyik majd le.

Kollektív munkaügyi vita

A kollektív munkaügyi vita olyan, jogvitának nem minősülő, munkaviszonnyal összefüggő vita, amely a munkáltató és az üzemi tanács, illetőleg a munkáltató (érdek-képviseleti szervezet) és a szakszervezet között merül fel. A felek közt írásbeli egyeztető tárgyalás indul meg, amelynek alapján a vitás intézkedést fel kell függeszteni. A felek közvetítőt vehetnek igénybe a konfliktus rendezése érdekében. Másik lehetőség a döntőbíró-választás. A döntőbíró egyeztetőbizottságot hozhat létre. Ezt a törvényi – igen általános – szabályozást a kollektív szerződésben a felek tartalommal tölthetik meg, meghatározhatják a vitás kérdéseket, s megnevezhetik a döntőbírót is.

Munkaügyi jogvita

A kollektív szerződés a munkaügyi vitát is szabályozhatja, kitérhet a bírósági eljárást megelőző egyeztetésekre, tárgyalásokra, az Mt.-ben nem szabályozott kérdésekre, rögzítve azokat az eseteket, amikor a munkavállaló, illetve a munkáltató a bírósághoz fordulhat.

A kollektív szerződés (esetleges) tartalmi elemei:
  • általános szabályok (szerződéskötő felek, kire terjed ki, kire nem terjed ki, hatálybalépés),
  • a kollektív szerződés megkötése,
  • a kollektív szerződés felmondása,
  • szakszervezetek működési feltételei,
  • együttműködés, kollektív munkaügyi vita,
  • a munkaviszony létesítése (előnyben részesítés, munkaszerződés, próbaidő, változó munkahely, a munkáltató telephelyei, fióktelepei, további munkaviszony létesítése),
  • a munkaviszony megszűnése, a munkaviszony megszüntetése, felmondás, rendkívüli felmondás esetei,
  • előmeneteli rendszer,
  • a munkavégzés szabályai (munkavállaló, munkáltató kötelességei, munkáltató gazdasági érdekeinek megsértése, itt ki lehet térni a különböző kötelezettségszegésekre, az ezzel kapcsolatos eljárásra stb.),
  • munkaidő, munkarend, pihenőidő (tág szabályozási lehetőségek: túlmunka, készenlét, szabadnap, munkaközi szünet, munkaidő szabályozása, éjszakai munka, ezeknek az általánostól eltérő díjazása, munkaidő kezdete-vége, eltérő foglalkoztatási csoportok eltérő munkarendje stb.),
  • a szabadság kiadása, mértéke, a szabadsággal való rendelkezés szabályozása, betegszabadság,
  • a munka díjazása (bérpolitikai irányelvek, pótlékok, alapbér, 13. havi fizetés, besorolási rend, kitüntetések, költségtérítések, távolléti díj, a kifizetés eljárási rendje, a jogtalanul felvett munkabér, ennek visszafizetése, prémiumok, az eltérő beosztásokban dolgozók eltérő bérezése teljesítménybér, időbér, bértarifák felsorolása stb.),
  • kártérítési felelősség,
  • szociális, kulturális és egyéb juttatások,
  • kiküldetések,
  • tanulmányi szerződés,
  • sztrájk,
  • munkaügyi jogvita,
  • munkaruha-juttatás,
  • nyugdíjaztatás, előnyugdíj,
  • végkielégítés,
  • nők és fiatalkorúak számára tiltott munkakörök,
  • a Munka Törvénykönyvében nem szabályozott kérdések.

Ezeket a kérdéseket a kollektív szerződés az adott munkáltató sajátosságaira tekintettel, a munkavállalók és munkáltató igénye szerint szabályozhatja.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem