×

Az oktatás, képzés elszámolása

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 89. számában (2005. július 15.)
Már az előző adóévben jelentősen módosultak a képzési költségek elszámolhatóságának, adózásának szabályai. A változások a társasági adót és a személyi jövedelemadót érintették. Mindkét adónemben igyekeztek azonos fogalmakat használni a törvényalkotók. A jogalkotó 2005. január 1-jétől a kifizető által megtérített oktatásnak azokat az eseteit pontosította, amikor magánszemély által igénybe vett oktatás nem minősül adóköteles jövedelemnek. Emellett ismertetjük a korábbi szabályozást is, abból a célból, hogy a különbségek jól elkülöníthetők legyenek.

Képzési költségek a társasági adóban

Korábban a társasági adó a képzési költségek elszámolását az alábbi esetekben ismerte el (elismert ráfordításként, tehát adóalapot is csökkentő ráfordításként csak a következő ismérvekkel rendelkező képzési költségeket lehetett elszámolni). A vállalkozási tevékenység végzéséhez szükséges ismeretek megszerzését célzó képzés költségei akkor elismertek a társaságiadó-alap számításánál, ha a képzésben részt vevő magánszemély és a gazdálkodó a Munka Törvénykönyve szerinti tanulmányi szerződést kötött. Ezen túlmenően akkor is elismerte a társaságiadó-törvény a képzés költségeit, ha az oktatásban a vállalkozóval munkaviszonyban álló magánszemély vagy az adózó személyesen közreműködő tagja vett részt, a képzés pedig a vállalkozási tevékenység folytatásához szükséges szakismeretek megszerzésére irányult.

Vállalkozási tevékenységhez kapcsolódó költségek

A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (Tao-tv.) 3. számú mellékletének B) része tartalmazza kiemelten a vállalkozási tevékenység érdekében felmerülő egyes költségeket, ráfordításokat. A B) rész 14. pontja 2004. január 1-jétől hatályos előírásai az alábbi három feltétel szerint szabályozzák az oktatási költségek elszámolását. Epont alapján tehát a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költség:

– a munkáltató által elrendelt, a munkakör betöltéséhez szükséges ismeretek megszerzését szolgáló képzés költsége, azzal, hogy a képzés lehet iskolarendszerű és nem iskolarendszerű egyaránt;

– a kifizető által a vele munkaviszonyban álló magányszemély, illetve tevékenységében személyesen közreműködő tagja képzésének költsége (Itt további feltétel, hogy a képzés a kifizető tevékenységéhez szükséges ismeretek megszerzését, bővítését szolgálja. A munkavállaló képzésének költsége tehát elismert akkor is, ha a képzés nem a munkaköréhez szükséges költségek megszerzését, bővítését célozza, de az a kifizető tevékenységéhez egyébként szükséges. Ez esetben is lehet iskolai rendszerű és nem iskolai rendszerű is a képzés.);

– a kifizető tevékenységében közreműködő magánszemély (például szakértő, üzleti partner, alvállalkozó alkalmazottja) e tevékenység ellátásához szükséges felkészítésének költsége. Ebben az esetben az iskolai rendszerű képzés költségét nem ismeri el a Tao-tv. Ezt az adó alapjának meghatározásakor növelő tételként kell elszámolni. Tehát csak a "külsősök", megbízottak, alvállalkozók iskolai rendszerű képzését nem ismeri el a társaságiadó-törvény.

Összefoglalva: képzési formától függetlenül elismert költség a társaságiadó-törvény szerint az a képzés, amely a munkakör betöltéséhez szükséges ismereteket nyújt, és amelyet a munkáltató rendelt el. Elismert költség, ha a képzés a kifizető tevékenységének ellátásához szükséges ismeretek megszerzését szolgálja, és a képzésben a munkaviszonyban álló dolgozó vagy a tevékenységben személyesen közreműködő tag vesz részt.

"Külsős" személyek a képzésben

A 2004 előtti szabályozáshoz képest változást – mint az a fentiekből kitűnik – a harmadik eset jelent, mikor a képzésben nem a munkavállaló vagy nem a személyesen közreműködő tag vesz részt, hanem egyéb, az adott vállalkozási tevékenységet ellátó megbízott, alvállalkozó vagy szakértő. A vállalkozás e külsős megbízottak, alvállalkozók, szakértők felkészítésének költségeit is átvállalhatja, s a költségei, ráfordításai között, valamint a társasági adó számításánál is érvényesítheti akkor, ha az valamely feladat ellátásához szükséges, és nem iskolai rendszerű képzés keretében történik. (A külsősök iskolai rendszerű képzésének költségei – mint azt korábban már említettük – egyáltalán nem számolhatók el a vállalkozás érdekében elismert költségek között.)

Amennyiben a vállalkozás olyan magánszemély iskolai rendszerű képzésének költségeit vállalja át, aki nem áll munkaviszonyban vagy nem személyesen közreműködő tag a vállalkozásnál, a tevékenységtől függetlenül az adó számításánál a tevékenység érdekében felmerült költségek, ráfordítások között nem érvényesíthető a felmerült kiadás. Ugyancsak nem érvényesíthetők a vállalkozás érdekében felmerült költségek, ráfordítások között azok az iskolai és nem iskolai képzéssel összefüggő kiadások, amelyek nem a dolgozók munkakörével, illetve nem a tevékenység ellátása érdekében merülnek fel.

Személyi jellegű kifizetések

A Tao-tv. eddigi fogalomhasználata szerint a képzési költségként elszámolt kiadásokat soroltuk be aszerint, hogy elismertek-e, avagy sem. A Tao-tv. 3. számú melléklete B) részének 3. pontja a személyi jellegű kifizetésként elszámolt összegeknek és járulékainak a vállalkozás érdekében felmerülő költségkénti minősítését ismerteti. E pont szerint a vállalkozás érdekében elismert költség az adózó által a vele munkaviszonyban álló magánszemély, illetve vezető tisztségviselője, tevékenységében személyesen közreműködő tagja, valamint az adózóval korábban munkaviszonyban álló, saját jogú nyugdíjasa, valamint az említett magánszemélyek közeli hozzátartozója részére személyi jellegű kifizetésként elszámolt összeg és az ahhoz kapcsolódó, törvényen alapuló, az államháztartás valamely alrendszere számára történő kötelező befizetés.

Elszámolható költségek

Az elmondottak alapján, ha az oktatásról szóló számla a magánszemély nevére szól, azt a kifizető megtéríti, a számviteli szabályok szerint személyi jellegű kifizetésként számolja el, valamint megfizeti az erre jutó közterheket, az a vállalkozás érdekében történő ráfordításnak minősül.

A fenti körből tehát a vezető tisztségviselő, a kifizetővel korábban munkaviszonyban álló saját jogú nyugdíjas, valamint ezek közeli hozzátartozói részére személyi jellegű kifizetésként elszámolt, részükre (az oktatási költségek magánszemély nevére szóló számla alapján) megtérített összegek és az ezeket terhelő közterhek a vállalkozás érdekében felmerült költségnek, ráfordításnak minősülnek.

A vállalkozás érdekében felmerülő költségként számolhatók el – az elismert oktatási költségen kívül – az azzal összefüggő egyéb költségek is. Ilyenek lehetnek az utazási és szállásköltségek, napidíj stb., vagyis minden olyan költség, amely az elismert oktatásnak járulékos költsége.

Oktatás külföldön

Az oktatás nemcsak belföldön, hanem külföldön is lehetséges. A külföldön folytatott tanulmányok esetében is először azt kell vizsgálni, hogy a Tao-tv. szerint elismert-e maga a képzés. Amennyiben az megfelel a feltételeknek, a kapcsolódó kiadásokat a kiküldetésre, külföldi tanulmányút esetén a külföldi kiküldetésre, külszolgálatra vonatkozó szabályok szerint kell elbírálni. A külföldre utazás, szállás költsége, a helyi utazási költségek, regisztrációs díj, valamint a kiküldetésre tekintettel kapott napidíj is elismert költségnek minősülnek.

A képzések személyi jövedelemadójának elszámolása

A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXII. törvény (Szja-tv.) 7. § (1) bekezdésének p) pontja tartalmazza a bevételnek nem számító oktatási, képzési költségek jellemzőit. Az Szja-tv. alapján a magánszemély által igénybe vett, a kifizető által viselt képzési költség három esetben nem számít jövedelemnek. E három tipizált eset leírása a társasági adónál ismertetett megközelítésből indul, annak fogalmait használja, de kiegészül a személyi jövedelemadóra jellemző vizsgálati szempontokkal.

Adómentes jövedelmek

Nem számít adóköteles jövedelemnek az az oktatás formájában megszerzett bevétel, amelynek megszerzési körülményeire az alábbi feltételek valamelyike teljesül:

– a munkavállaló a munkakör betöltéséhez szükséges ismeretek megszerzését szolgáló képzésben részesül, valamint a képzést a munkáltató rendelte el;

– a kifizető tevékenységéhez szükséges ismeretek megszerzését, bővítését szolgáló képzésben a kifizetővel munkaviszonyban álló magánszemély, vagy a tevékenységében személyesen közreműködő tagja vesz részt;

– a kifizetővel munkaviszonyban nem álló, vagy a kifizető nem személyesen közreműködő tagjának minősülő, de a kifizető tevékenységében közreműködő személy (külsős alvállalkozó, szakértő stb.) a feladat ellátásához szükséges felkészítésen vesz részt.

(Az Szja-tv.-ben csak akkor nem számít bevételnek az oktatás formájában megszerzett jövedelem, ha az oktatás iskolai rendszerű képzés keretében valósul meg.)

Több kedvezmény egyidejű érvényesítésének tilalma

Az adómentesség megítéléséhez 2005. január 1-jétől mindhárom korábbi esetre további feltételt is vizsgálni kell. A korábbi feltételek csak akkor elégségesek az adómentes bevételként történő minősítéshez, ha az oktatási költségek elszámolása olyan bizonylat, számla alapján történik, amelyen annak kiállítója adókedvezmény érvényesítésére jogosító igazolás kiállításának tényét nem tüntette fel. Tehát nem lehet ugyanazon esemény alapján többféle kedvezményt érvényesíteni a személyi jövedelemadóban. Ez utóbbi feltétel csak a személyijövedelemadó-törvényben jelenik meg.

Felnőttképzéshez kapcsolódó kedvezmény

Amennyiben viszont a bizonylaton szerepel a magánszemély befizető neve, valamint az, hogy kedvezményre jogosító igazolást állítottak ki részére, úgy csak a felnőttképzéshez kapcsolódó kedvezmény érvényesíthető, de az előzőek szerint tárgyalt adómentesség nem.

Érvényesítési korlát

A felnőttképzéshez kapcsolódó kedvezmények között – ugyancsak 2005-től érvényes – új előírás jelent meg. A jogszabály kiegészítése tartalmazza azt, hogy a felnőttképzés díjának kedvezménye csak az akkreditált intézmény által kiállított olyan, a befizetésről szóló bizonylat, számla alapján érvényesíthető, amelyen szerepel, hogy a kedvezmény érvényesíthetőségét bizonyító igazolást kiállították.

A felnőttképzés kedvezménye az Szja-tv. 36/A §-ának (1) bekezdése előírásai szerint érvényesíthető. Az összevont adóalapot terhelő adó csökkenthető a felnőttképzési szerződés alapján az adóévben fizetett képzési díj (beleértve a vizsgadíjat is) 30 százalékával, de – a Sulinet-kedvezménnyel együtt – legfeljebb 60 ezer forinttal. Az igénybe vehető adókedvezmény összegét is tartalmazó igazolást az akkreditált intézmény állítja ki. A kedvezmény érvényesítése csak az igazolás alapján lehetséges.

Adatszolgáltatási kötelezettség

Az igazolás kiállítóját ugyanakkor adatszolgáltatási kötelezettség terheli az adóhatóság felé. Az adóévet követő január 31-éig kell a fentiekben ismertetett kedvezménnyel kapcsolatban adatot szolgáltatnia. Az adatszolgáltatáson szerepelnie kell a magánszemély nevének, adóazonosító jelének, továbbá a számlában feltüntetett összegnek.

Képzéshez kapcsolódó egyéb költségek

A munkaviszonyban állónak, illetve a tagi jogviszony alapján személyesen közreműködőnek nem minősülő magánszemély esetén, ha a kifizető tevékenységének ellátásához szükséges felkészítésen vesz részt (mint alvállalkozó, szakértő stb.), a képzéshez kapcsolódó utazási, szállás-, képzési anyag- stb. költségek a hivatali, üzleti utazásra vonatkozó rendelkezések szerint ítélendők meg. Ez utóbbi esetben csak akkor minősül adómentes bevételnek a felsorolt költségek megtérítése, ha azok nem iskolai rendszerű képzés keretében igénybe vett oktatáshoz kapcsolódnak. Az oktatásra vonatkozó további feltételt, hogy ezeken a számlákon adókedvezmény érvényesítésére vonatkozó igazolás tényét feltüntették-e, a kapcsolódó költségekre nem kell vizsgálni. Arra a hivatali, üzleti utazásra, kiküldetésre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

Jövedelem a magánszemélynél

A kifizető akkor is megtérítheti az iskolai rendszerű képzési költségeket, ha a magánszemély a kifizetővel nem áll munkaviszonyban, avagy annak nem személyesen közreműködő tagja. Ebben az esetben nem pénz formájában megszerzett jövedelem keletkezik a magánszemélynél.

Amennyiben pedig semmilyen foglalkoztatási jogviszonyban nem áll a kifizetővel a magánszemély, úgy egyéb jövedelemhez jut. Ebben az esetben a magánszemély nem pénz formájában szerzi meg a jövedelmet, ezért abból a kifizető nem tud szja-előleget levonni. Ebben az esetben a magánszemély a jövedelemszerzésre tekintettel a tárgynegyedévet követő hó 12. napjáig köteles megfizetni az adóelőleget. Az adóelőleget azonban mindaddig nem kell megfizetnie, amíg annak összege az adóév első napjától összesítve nem haladja meg a 10 ezer forintot.

A kifizető adatközlése

A fentiekhez kapcsolódó előírás szerint a kifizetőnek a jövedelemadó-előleg megállapítása céljából olyan adatot kell közölnie a magánszeméllyel, amelyből a juttatás jövedelemtartalma megállapítható.

A képzéshez kapcsolódó költségek minősítése

A képzési formától függetlenül nem számít a magánszemély jövedelmének a képzés, ha az a munkakör betöltéséhez szükséges ismeretek megszerzését szolgálja, és az abban történő részvételt a munkáltató rendelte el, vagy ha a képzésben a kifizető tevékenységében személyesen közreműködő tagja vesz részt. E feltételeknek megfelelő képzéshez kapcsolódó járulékos költségek – mint az utazás, szállás, napidíj, helyi közlekedési költségek, tanfolyami anyagok, regisztrációs díjak – ugyancsak nem számítanak a magánszemély adóköteles bevételének.

Képzés székhelyen kívül

Amennyiben a cég székhelyétől távol eső helységben tartják az oktatást, a belföldi kiküldetésre vonatkozó szabályokat kell érvényesíteni. A napidíj természetbeni juttatásnak minősül. Mint ilyen, a kifizető által a hivatali, üzleti utazáshoz kapcsolódó szolgáltatás a magánszemélynek juttatott adóköteles bevétel. Iskolai rendszerű képzés

 

Iskolai rendszerű képzés

Iskolai rendszerű képzés a közoktatásban, iskolai szakképzésben, valamint a felsőoktatásban folyik. A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény értelmező rendelkezései tartalmazzák az iskolai rendszerű szakképzés fogalmát. E szerint az iskolai rendszerű szakképzés a közoktatás keretében, a közoktatási és szakképzési törvényben meghatározott szakképző iskolában, valamint a felsőoktatási törvényben meghatározott felsőoktatási intézményben folyó szakképzés. A szakképzésben részt vevők a szakképzést folytató intézménnyel tanulói vagy hallgatói jogviszonyban állnak. Tehát nem az iskolák, intézmények, hanem az ott képzett tanulók, hallgatók jogviszonya dönti el, hogy iskolai vagy nem iskolai rendszerű-e a képzés. Atanulói, hallgatói jogviszonyok keretében oktatott tanulók, hallgatók képzése iskolai rendszerű.

A vállalkozás átvállalhatja az iskolai rendszerű képzés költségét is a munkavállalója, valamint a személyesen közreműködő tagja esetében akkor, ha az a munkakör, illetve a vállalkozási tevékenység ellátásához szükséges. Ez is elismert költség a társasági adózásban. A munkaviszonyban nem álló magánszemély, a tevékenységben személyesen közre nem működő tag, valamint az üzleti partner iskolai rendszerű képzése is átvállalható, de ez a társasági adóban nem minősül a vállalkozás érdekében felmerült költségnek, ráfordításnak, amennyiben a képzési költségről kiállított számla a kifizető nevére szól.

További szempontok szerint vizsgálandók az oktatásról szóló azon számlák, amelyek nem a kifizető, hanem a magánszemély nevére szólnak. Ebben az esetben az iskolarendszerű képzés költségeit a személyi jellegű egyéb kifizetések között kell elszámolni.

 

A képzéshez kapcsolódó járulékos költségek közterhei

A belföldi napidíj adómentes része 110 forint. A munkáltató által nyújtott természetbeni juttatás után 44 százalékos személyi jövedelemadót, 29 százalékos társadalombiztosítási járulékot, valamint ha munkavállaló részesül a juttatásban, akkor 3 százalékos munkaadói járulékot is kell fizetni. A biztosítottnak juttatott természetbeni juttatás után kizárólag a foglalkoztatót terheli járulékfizetési kötelezettség, a biztosított egyéni járulékot nem fizet.

A nem biztosított magánszemélynek juttatott természetbeni juttatás után a közterheket a juttatónak kell megfizetni. A 44 százalékos személyi jövedelemadón túl 11 százalékos egészségügyi hozzájárulást is fizet a juttató. Tehát a "külsősöknek" sem lesz összevonandó jövedelmük.

Abban az esetben, ha a képzés külföldön folyik, ahhoz kapcsolódóan az utazás, szállásdíj stb. a külföldi kiküldetésre vonatkozó szabályok alapján bírálandó el. A kiküldetésre vonatkozó szabályok szerint adómentesnek minősülő, elismert költségeknek a megtérítése után nem kell személyi jövedelemadót fizetni, ha arról a magánszemély bizonylattal elszámol a kifizetőnek, vagy ha ezeket a kifizető közvetlenül kifizeti. Itt is vizsgálandó, hogy a szakmai programok mellett felmerültek-e szabadidős programok.

A külföldön igénybe vett képzésre mint kiküldetésre tekintettel napidíj is adható. A juttatott napidíj összegét a kiküldő cég határozza meg. A napidíj összegének a 70 százaléka minősül jövedelemnek.

Az oktatáshoz kapcsolódó utazási költség hivatali célúnak minősül. Az utazás lehetséges saját gépkocsival, illetve hivatali gépjárművel is. Minden esetben az általános szabályok szerint kell eljárni. Hivataligépkocsi-használat során felmerülhet a gépkocsi magáncélú használata is – például a szabadidős programok esetén, vagy kiránduláskor. Ha ezt a kiküldőnek megtéríti a magánszemély (3 Ft/km + üzemanyagköltség), akkor nem keletkezik jövedelme, és a kiküldőnek sem kell erre tekintettel cégautóadót fizetnie.

Amennyiben az oktatásban részt vevő saját tulajdonú gépkocsival utazik, úgy útnyilvántartás alapján a kizárólag üzleti célból megtett kilométerek után, járműhasználat címén lehet a költséget elszámolni. A saját tulajdonú jármű használatával összefüggésben az üzemi, hivatali célú használatra eső üzemanyag-felhasználás, valamint a számlával igazolt fenntartási, javítási, felújítási költségek számolhatók el adómentesen. Az e felett juttatott használati díj adóköteles bevételnek számít a magánszemélynél. A számlák alapján történő elszámolás helyett választható a normaköltség alapján történő elszámolás is. A hivatali használatra tekintettel megtett kilométerek után 3 Ft/km összeg számolható el adómentesen. Ez fedezi az üzleti célú használatra eső gépkocsi-amortizációt, biztosítást, fenntartást, valamint javítást egyaránt. Ezenfelül a magánszemélyt adómentesen megilleti a hivatali használatra tekintettel az üzemanyagköltség megtérítése is.

Amennyiben a járulékos szolgáltatásokat több magánszemély együttesen veszi igénybe, az természetbeni juttatásnak minősül. Ebben az esetben, ha a munkáltató rendelte el a képzést, a természetbeni juttatás után a munkáltatót terhelik a közterhek. A közterhek megállapításához az oktatást lebonyolítónak kell adatot szolgáltatnia. Közölnie kell, hogy nyújtott-e olyan szolgáltatást, amely adóköteles természetbeni juttatásnak minősült. Amennyiben az adót nem az oktatás lebonyolítója fizeti meg, közölnie kell azt, hogy mennyi a természetbeni juttatás értéke, azaz az adó alapja.

A kifizető tevékenységével összefüggő, nem iskolai rendszerű oktatás formájában történő képzés vagy szakmai programok, konferenciák, konzultációk esetén nyújtott vendéglátás reprezentációnak is minősülhet. Ebben az esetben a vendégül látott személyekről, üzleti partnerekről nyilvántartást kell vezetni.

Ha a vendégül látott résztvevők valamely szervezet (alvállalkozó stb.) képviselőjeként jelentek meg az oktatáson, akkor a képviselt cég nevét is fel kell tüntetni. Amennyiben üzleti célúnak minősül a felkészítés, az így felszolgált étel, ital reprezentációs kiadásnak minősül. A kifizetőnél az adóévre elszámolt összes bevétel 0,5 százalékáig, de legfeljebb évi 10 millió forintig mentes az adó alól az említett kiadás. Az ezt meghaladó összeg után 44 százalék személyi jövedelemadót kell fizetni. Az adómentes reprezentáció után nem kell társadalombiztosítási járulékot fizetni. Az adóköteles reprezentációt 11 százalék eho terheli.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem