×

Támogatás az álláskeresőknek

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 78. számában (2004. augusztus 15.)
Meglehetősen vegyesek az álláskeresést ösztönző juttatás elmúlt évi tapasztalatai – állítják munkaügyi szakemberek. Míg a munkanélküliek egyes rétegeinél bevált e támogatási eszköz, addig a munkaadók sok esetben zaklatásnak érzik az álláskeresés tényéről szóló igazolások kiadását. Kedvezőtlen továbbá, hogy a munkaügyi központok adminisztrációs terhei megugrottak. A gyakorlat ugyanakkor azt is bebizonyította, hogy az állástalanok elhelyezkedése sokkal inkább a helyi munkaerőpiac helyzetén, mint az új ösztönzőeszköz alkalmazásán múlik.

A kormány 2003. július 1-jétől vezette be az úgynevezett álláskeresést ösztönző támogatást, mely kedvezményt azok vehetik igénybe, akik legalább 180 napig kapták a munkanélküli-járadékot, és – a leendő munkahely felkutatása céljából – rendszeresen együttműködtek a munkaügyi kirendeltséggel. A juttatás összege a legkisebb öregségi nyugdíj 85 százaléka, az idén 19 720 forint. A 45 év alattiak 180 napig, az ennél idősebbek 270 napig kaphatják a juttatást. Az új ösztönző célja, hogy mindazok, akik a munkanélküli-járadék időszaka alatt nem tudnak elhelyezkedni, ezt követően is érdekeltek legyenek az álláskeresésben.

Személyes erőfeszítés

Bár a Foglalkoztatási Szolgálat is elismeri, hogy az elhelyezkedés főként az egyes régiók munkaerő-piaci helyzetétől függ, az önálló erőfeszítés is fontos tényező. Vitathatatlan azonban: nem könnyű elhelyezkedni az olyan térségekben, ahol magas a munkanélküliek aránya és kevés az üres álláshely. Így például Borsod megyében, ahol az idén májusban közel 52 ezer állástalant tartottak nyilván, vagy Szabolcs megyében, ahol több mint 36 ezren nem tudtak elhelyezkedni. Ugyanakkor az előbbi megyében csaknem 2 ezer, az utóbbiban pedig mintegy 1200 bejelentett – nem támogatott – üres álláshelyet regisztráltak.

Szakemberek szerint a szisztematikus álláskeresés időszaka alatt a munkanélküli számos tapasztalatot szerez: egyfelől megismerkedik a térség munkaadóival, másfelől áttekinti a munkaerőpiac általános viszonyait. Ugyanakkor a vállalkozásokkal való találkozásokat összegezve mindenki reálisan fel tudja mérni esélyeit, át tudja gondolni az esetleges képzés, átképzés szükségességét.

Az országos összesítés azt mutatja – de néhány megyében konkrét esetek is alátámasztják –, hogy a munkaadók, főleg a kisebb cégek, sok esetben értetlenül fogadják az állást kereső munkanélküli érdeklődését, és zaklatásnak érzik az erről szóló írásos igazolás kiadását. Ilyen esetek előfordultak például Borsodban és Vasban, azonban Szabolcsban és Győr-Moson-Sopron megyében nem volt jellemző e munkaadói magatartás.

Igazolás a munkáltatótól

A borsodi munkaügyi központ illetékese szerint a munkaadói nehézkesség arra vezethető vissza, hogy az illető nem jelentette be az üres álláshelyet, s éppen ezért nem szívesen igazolta a keresés tényét sem. Hasonló tapasztalatokat szereztek Vas megyében is. A munkanélküli és a munkaügyi központ között meglévő emelt szintű együttműködésnek ugyanis része, hogy előbbinek igazolnia kell az álláskeresés tényét. A munkaügyi központ illetékesei egyébként számos megyében a szóbeli beszámolót is elfogadják, mert – mint mondják – többéves tapasztalatuk birtokában meg tudják állapítani, hogy az álláskeresésről szóló beszámoló valóságos-e.

A jogszabály lehetőséget ad arra, hogy aki a juttatás lejárta előtt állást talál, a fennmaradó időszakra járó összeg 50 százalékát megkapja. Ez ugyanis ösztönzőleg hat az elhelyezkedésre, hiszen a "maradék" pénz esetenként néhány tízezer forint pluszjövedelmet jelent. A megkérdezett megyékben azonban ilyesmire még nem volt példa, aminek az lehet az oka, hogy a konstrukció bevezetése óta még viszonylag rövid idő telt el – vélik a munkaügyi szakemberek.

A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei munkaügyi központ illetékese elmondta: az elmúlt egy évről még nem szabad messzemenő következtetéseket levonni, hiszen e konstrukció – egyelőre – magában hordoz minden "gyermekbetegséget". A megyében – ahol eddig 1305-en éltek e lehetőséggel, és 314-en tudtak elhelyezkedni a támogatási időszak alatt – havonta legalább egy céget fel kell keresniük a munkanélkülieknek az emelt szintű megállapodás keretében, s ezt írásban kell igazolniuk. Ám a kezdeti tapasztalatok után már a telefonos érdeklődést is elfogadják.

Teljesített kötelezettségek

A munkaügyi központ – megkönnyítendő a munkát kereső helyzetét – készített egy formanyomtatványt, amit csak alá kell íratni a cégnél, s így az igazolás megoldott. E téren a megyében egyelőre nem volt negatív visszajelzés. Ugyanakkor a meglehetősen bonyolult adminisztrációval kapcsolatban – ami az új támogatási eszközzel együtt jár – Szabolcsban úgy vélik, ez része a személyre szabott szolgáltatásnak. Ugyanúgy, mint a havi értékelés, ami gondoskodás és segítség is egyben.

A foglalkoztatási szempontból szintén nehéz helyzetben lévő Borsod megyében az elmúlt hónapokban azt tapasztalták – mondta el a megyei munkaügyi központ illetékese –, hogy az állástalanok komolyan veszik az együttműködést, s fontosnak tartják, hogy önálló lépéseket tegyenek saját boldogulásuk érdekében. Egy év alatt – 2003 és 2004 júliusa között – a 32 255 munkanélküli-járadékos közül 1404-en vették igénybe e támogatási formát.

Bár az érintettek jellemzően teljesítették a munkaügyi központtal szemben vállalt kötelezettségeiket, azonban az elhelyezkedésük főként az adott térség foglalkoztatási helyzetétől függött. E szempontból a legkedvezőbb pozícióban a nagyobb városok – Miskolc, Kazincbarcika, Tiszaújváros – voltak. Ugyanakkor például Szikszó, Gönc, Encs környékén a rosszabb foglalkoztatási kilátások miatt eleve kevesebben vélték úgy, hogy érdemes e konstrukciót igénybe venniük.

Felkészítő tréningek

Vas megyében a mintegy 3500 munkanélküli-járadékos közül 554-en éltek az új támogatási forma lehetőségével – számot be a tényekről a munkaügyi központ munkatársa. Az érdeklődők többsége az idősebb generáció képviselője, illetve főként nők. Ugyanakkor arra is volt példa, hogy e juttatás ideje alatt az állástalan időszakos munkát vállalt alkalmi munkavállalói könyvvel. Ezen napokra természetesen nem járt a juttatás, ám ezt követően ismét jogosulttá vált az érintett.

A foglalkoztatási szempontból kedvező helyzetben lévő Győr-Moson-Sopron megyében – ahol az idén májusban 9 ezer volt az állástalanok száma – a juttatás igénylői számára háromnapos tréninget szerveztek az álláskeresési technikák oktatására. E lehetőség népszerű volt az érintettek körében, amit jelez, hogy 80 százalékos volt a részvétel.

A támogatásban részesülőktől elvárták, hogy havonta 1-2 céget felkeressenek személyesen vagy telefonon, illetve elküldjék önéletrajzukat a munkáltatókhoz. Az elmúlt időszak legfőbb tanulsága, hogy a motivált, képzett ügyfelek komoly energiákat fordítottak az álláskeresésre, míg egy másik csoport elsősorban a kirendeltségekhez benyújtott munkaerőigény alapján, illetve a közvetítők segítségével próbált munkát találni.

Bár e juttatás új lehetőséget jelent, ennek ellenére Győr-Moson-Sopronban lényeges áttörés nem tapasztalható a munkanélküliek elhelyezkedése tekintetében. Mint ahogyan az sem volt gyakori, hogy az érintetteknek már az álláskeresési juttatás megállapításának hónapjában sikerült volna elhelyezkedniük.

Megemelték a szabolcsi foglalkoztatási alap keretét

A diplomás fiatalok elhelyezkedését elősegítő program finanszírozásához 150 millió forinttal megemelték Szabolcs-Szatmár-Bereg megye decentralizált foglalkoztatási alapját az első negyedévben – közölte Gál Sándor, a térségi munkaügyi központ igazgatója júliusban a régió munkaügyi tanácsának nyíregyházi ülésén. A pluszpénzből száz felsőfokú tanulmányokat végzett pályakezdő helyezkedhetett el a Nyírségben, miután átképezték őket területfejlesztési menedzserré, s a különböző szervezeteknél, önkormányzatoknál és vállalkozásoknál segítik az Európai Unió támogatásával tervezett beruházások megvalósítását.

A nyírségi munkanélküliek elhelyezkedését támogató alap idei keretének összege eredetileg 3,553 milliárd forint volt, ami a 150 milliós emeléssel több mint 3,7 milliárd forintra nőtt. A keretből az első negyedévben 1,006 milliárd forintot használtak fel, 200 millió forinttal többet a múlt év hasonló időszakában elköltöttnél.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8680 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8680 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5154 olvasói kérdésre 5154 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8680 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8680 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5154 olvasói kérdéssel.

Munkakör elnevezésének módosítása

Egyik ügyfelünk munkavállalóinak munkaköre változik az alábbiak szerint: „Market Head HU”-ból „Market Head HU, SK, CZ” lesz, illetve „Senior Key Account Manager”-ből „Key...

Tovább a teljes cikkhez

Több munkakör betöltése egy munkaviszonyban

Mire kell figyelni, ha egy munkavállaló ugyanannál a munkáltatónál több munkakört tölt be, különösen a munkaszerződés és munkaköri leírás tartalmának meghatározása során?...

Tovább a teljes cikkhez

„GYES-ről” visszatérő köztisztviselő felmentése

A közös hivatalunknál dolgozik egy köztisztviselő, aki jelenleg GYES-en van. 2018. október 29. napjától lett kinevezve határozatlan időre a közös hivatalnál köztisztviselői...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság felmentési időre

Az egyik alkalmazottunk, aki közalkalmazotti jogviszonyban van, 2025. 03. 31-ig lenne nálunk állományban, mivel utána a nők 40 éves kedvezményes nyugdíjával menne nyugdíjba. A...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság

Terembérbeadással foglalkozó kft. a hét minden napján 8–22-ig tartó időpontokban ad ki termeket külső vállalkozóknak az általuk szervezett eseményekre, illetve részben saját...

Tovább a teljes cikkhez

Alpolgármester tiszteletdíja – társadalmi megbízatás esetén

A társadalmi megbízatású alpolgármester tiszteletdíját miként kell megállapítani, ha a polgármestert főállásúként választották meg? A Mötv. 80. §-ának (2) bekezdése alapján a...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolakezdési támogatás – pedagógus szülőnek

A 401/2023. Korm. rendelet szerinti iskolakezdési támogatással [106. §] kapcsolatosan kérdezném, hogy ez mérlegelés alapján jár-e a munkavállalónak, vagy a kérésére kötelező-e...

Tovább a teljes cikkhez

Költségtérítés munkába járáshoz és hazautazáshoz

Pedagógus munkavállaló lakóhelye „A”, tartózkodási helye „B”, munkahelye „C” településen van. Hétfőtől péntekig saját gépjárművel történő napi munkába járást...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaszüneti nap díjazása készenléti jellegű munkakörben

A cégünk készenléti jellegű munkakört alkalmaz (biztonsági őrök). Órabéresek, munkaszerződésük szerint az alapbérük a törvény által megengedett bérpótlékokat tartalmazza. Ha a...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság felmentési időre

Az egyik alkalmazottunk, aki közalkalmazotti jogviszonyban van, 2025. 03. 31-ig lenne nálunk állományban, mivel utána a nők 40 éves kedvezményes nyugdíjával menne nyugdíjba. A...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság

Terembérbeadással foglalkozó kft. a hét minden napján 8–22-ig tartó időpontokban ad ki termeket külső vállalkozóknak az általuk szervezett eseményekre, illetve részben saját...

Tovább a teljes cikkhez

Alpolgármester tiszteletdíja – társadalmi megbízatás esetén

A társadalmi megbízatású alpolgármester tiszteletdíját miként kell megállapítani, ha a polgármestert főállásúként választották meg? A Mötv. 80. §-ának (2) bekezdése alapján a...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolakezdési támogatás – pedagógus szülőnek

A 401/2023. Korm. rendelet szerinti iskolakezdési támogatással [106. §] kapcsolatosan kérdezném, hogy ez mérlegelés alapján jár-e a munkavállalónak, vagy a kérésére kötelező-e...

Tovább a teljes cikkhez

Költségtérítés munkába járáshoz és hazautazáshoz

Pedagógus munkavállaló lakóhelye „A”, tartózkodási helye „B”, munkahelye „C” településen van. Hétfőtől péntekig saját gépjárművel történő napi munkába járást...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaszüneti nap díjazása készenléti jellegű munkakörben

A cégünk készenléti jellegű munkakört alkalmaz (biztonsági őrök). Órabéresek, munkaszerződésük szerint az alapbérük a törvény által megengedett bérpótlékokat tartalmazza. Ha a...

Tovább a teljes cikkhez

Kötelező béremelés fizetés nélküli szabadságot követően

Több ügyfelünk fordult hozzánk azzal a kérdéssel, hogy sok esetben a munkába fizetés nélküli szabadság után visszatérő kismama ugyan jelzi visszatérési szándékát, de egyben be is...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díj – négyen egy helyett

A gazdálkodási osztályon dolgozó pénzügyes munkakört ellátó köztisztviselő kollégánk szülési szabadságát tölti 2024. szeptember 9-től. E naptól a Kttv. 52. §-ának (1)...

Tovább a teljes cikkhez

Nyelvpótlék – jogosultság és összegek

1. A köztisztviselőnknek van egy angol középfokú írásbeli (2019. január 10-én szerezte) és egy angol középfokú szóbeli nyelvvizsgája (2019. augusztus 14-én szerezte). A Kttv....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5154 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 269-ik lapszám, amely az 5154-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem