×

Bértarifarendszerek

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 78. számában (2004. augusztus 15.)
Az ágazati párbeszédbizottságok felállásával és működésével lehetővé válik, hogy az egyes szakmák képviselőinek bérminimumokat, bértarifákat állapítsanak meg a szakma erre felhatalmazott képviselői. A folyamat még igencsak a kezdeteknél tart. Alábbi cikkünkben a bértarifa lényegét ismertetjük.

A gyakorlatban, ha bértarifarendszerről beszélünk, akkor általában csak a bérek mértékére, az egyes "lépcsők vagy kockák" egymásra épült struktúrájára gondolunk. Holott a bértarifarendszer két egymástól elválaszthatatlan elemből áll. Az alapot a munkaminősítési (besorolási) rendszer jelenti, amikor az egyes tevékenységeket egymástól jól körülírtan elkülönítjük, csoportosítjuk. Ezek meghatározására a szakma, illetve a szakirodalom sokféle módszert ismer. A második elem, a bértételek meghatározása az egyes munkakategóriákra épül fel. Ez szintén többféle lehet, például csak az alapbért határozzák meg, ami lehet fix összegű, alsó-felső határok megállapításával, viszonyítási százalék meghatározásával, felső korlát beiktatásával stb.

Besorolási rendszer

Magyarországon az 1992-ben elfogadott miniszteri rendelet [6/1992. (VI. 27.) MüM] a hagyományos gyakorlat alapján munkakategóriákba, besorolási rendszerbe osztályozza a munkavállalókat.

Külön csoportot képeznek a nem fizikai munkát végzők, ezen belül is a vezetők, illetve az egyéb szellemi foglalkozásúak. A középvezetők és a többi szellemi foglalkoztatott esetében az iskolai végzettségnek, valamint a szakmai képzettségnek s a felelősség mértékének van szerepe. A szakmai hierarchián lefelé haladva a gyakorlat is besorolási tényező.

A fizikai munkát végzőknél a képzettség, az adott tevékenység begyakorlásához szükséges időszak, az önállóság, a kreativitás, a több szakma ismerete, valamint a munkakörülmények differenciálása alapján áll össze a besorolási rendszer.

A versenyszférában, a rendeletben előírt besorolási kategóriák alkalmazásának elsősorban statisztikai szempontból és a kollektív szerződések megkötésekor van szerepe. A rendszer alkalmazása abban az esetben nem kötelező, ha munkáltatói érdekképviselet kötött kollektív szerződést. Ekkor el lehet térni a besorolási feltételektől és kategóriáktól. Ha azonban a jogszabálytól eltérő rendszer van érvényben, akkor az alkalmazott módszert a rendeletben előírt kategóriáknak "meg kell feleltetni", mert statisztikai adatgyűjtést, információt csak azonosítás alapján lehet nyújtani.

Vitázó felek

A versenyszférában a jogszabály csak a minimálbért határozza meg alapbérként. Az Országos Érdekegyeztető Tanács a 6/1992. besorolási rendelet és a mindenkori minimálbérek alkalmazásával ajánlást dolgozott ki és adott közre még 1993-ban. Ez az ajánlás szorzószámokat tartalmaz a különböző munkaköri kategóriákra. Bár nincs kötelező jellege, a különböző szakmákban mégis irányt szab a bértárgyalások során.

A munkaadók és a munkavállalói érdekképviseletek között évek óta vita tárgyát képezi, hogy készüljön-e országos érvényű egyszerűsített bértarifarendszer, kötelező érvényű bértételekkel. A munkaadók vitatják ennek szükségességét. Érveik szerint országos szinten, a minimálbéren kívül nincs értelme kikötni semmilyen bérkategóriát, annak csak szakmai szinten van létjogosultsága. Tulajdonképpen az egységes minimálbér is torz állapotokat eredményez az egyes ágazatokban, szakmákban.

Álláspontjuk szerint a bérek mértéke, illetve meghatározása ágazatonként, szakmánként eltérő helyzetet teremt, amit a munka- és gazdasági feltételek alakítanak ki. Következésképpen tarifaautonómiával kell szabad kezet adni a megállapodást kötő feleknek.

A most alakuló, s majd véglegesen felálló ágazati párbeszédbizottságoknak lesz a feladatuk, hogy bérmegállapodásokat kössenek.

Az azonosnak tekinthető munkákra, munkakörökre épülő bérkategóriákat általában alapbérként szokták kezelni. Lényeges, hogy ez egy-egy szakmán, ágazaton belül azonos rendező elvek szerint legyen meghatározva.

A személyi alapbér a munkaszerződés kötelező része, s a teljesítménybéres rendszerek, bérpótlékok, bérösztönzök alapja. Az állásidő, illetve a távolléti díj meghatározásának az eleme. Ugyanakkor – a statisztikai adatgyűjtés alapján – információt nyújt az ágazaton belüli bérarányokról.

Nyilvánvaló, a stabil rendszer kialakítása lehetővé teszi: ha új munkakör keletkezik egy munkahelyen, akkor nem kell az egész munkaminősítési, -besorolási rendszert újból kialakítani, átdolgozni, hanem csak be kell illeszteni a legmegfelelőbb csoportba.

Együttműködő partnerek

A megalakuló ágazati párbeszédbizottságoknak mindenekelőtt az a legfőbb feladatuk – legalábbis a kezdeti időszakban –, hogy az ellentétes álláspontokat kölcsönösen elismerjék, s konszenzuskereséssel képviseljék saját szakmájukat, legyen az gazdasági, társadalmi, képzési érdek. Természetesen csak kellő tapasztalatok, felhatalmazottság és háttér birtokában lehet eljutni a megállapodások megkötéséhez. Ez a bértarifarendszerek kialakítására is vonatkozik.

Ennek érdekében célszerű tanulmányozni, hogy az adott szakmában milyen lehet a besorolási rendszer szerkezete. A versenyszféra ágazatai esetében a kiindulásnál segítséget jelenhet a jelenleg érvényben lévő, már említett munkaminősítési rendszer.

Összevontabb vagy tágabb besorolási rendszer kialakításához hasznos a szakirodalmat tanulmányozni, illetve az európai országok hasonló ágazataiban kialakult gyakorlatot megismerni.

A besorolási kategóriákhoz rendelt bértételekre az adott szakmában célszerű kötelező megállapodást kötni, mert ez teremti meg az ágazaton belüli versenyfeltételeket, illetve a megfelelő bérarányokat.

Ugyanakkor az első ágazati bértarifarendszer kialakítását meg kell előzze annak felmérése, hogy az adott szakmában működő különböző munkáltatóknál mennyi a ténylegesen kifizetett alapbér, illetve milyen felépítésűek a kereseti elemek. De a már tarifamegállapodással rendelkező szakmákban szintén célszerű – a változó munkaerő-piaci helyzet miatt – az arányokat áttekinteni, esetleg módosítani.

A bértételeket illetően az országos minimálbéren kívül nincs semmilyen kötelező előírás. Azonban az Országos Érdekegyeztető Tanács éves ajánlásait a keresetek növelésére célszerű figyelembe venni, mert ennek orientáló hatása van. Végezetül nagyon fontos, hogy a tárgyalások során a felek azonos adatforrásból dolgozzanak, illetve azonos fogalmakat használjanak.

Mint jeleztem, az ágazati párbeszédbizottságok feladata a kezdeti időszakban nem okvetlenül a bértarifarendszerek megállapításával kezdődik. Azonban – a már említett körülmények figyelembevételével – a tájékozódást, a felkészülést meg lehet kezdeni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem