×

Jogharmonizáló

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 74. számában (2004. április 15.)
Rovatunkban ezúttal – tekintettel a küszöbönálló uniós tagságunkra – a magyar jog részévé váló uniós joganyagból közlünk a jogalkalmazók számára hasznos, a jogrendszer változásaira vonatkozó információkat.

Hazánk 2004. május 1-jétől az Európai Unió tagállamává válik. Ez – jogi szempontból – azt eredményezi, hogy jogrendszerünk bizonyos értelemben közös lesz. Jelenleg a magyar jogforrási hierarchia a következőképpen épül fel: a piramis csúcsán az alkotmány [1949. évi XX. törvény] áll, ezt követi az Országgyűlés által alkotott törvény, a kormány által saját hatáskörében vagy törvény végrehajtására kiadott kormányrendelet, majd a végrehajtási jellegű miniszteri rendelet.

Az Európai Unió elsődleges joga az alapszerződésekből áll, másodlagos joga pedig két fontos jogforrást jelent elsősorban: a közvetlenül hatályos rendeletet és a közvetetten hatályos irányelvet. Ahhoz, hogy az irányelv a tagállam állampolgáraira, jogi személyeire, egyéb jogalanyaira hatályos legyen, a tagállami jogalkotásnak szükséges azt hatályos belső jogába illesztenie. Az irányelvek címzettjei ennek megfelelően mindig a tagállamok. A rendelet ezzel ellentétben nem igényel külön tagállami aktust ahhoz, hogy a tagállamok jogalanyaira közvetlenül jogokat vagy kötelezettségeket keletkeztessen. A rendeletre a peres ügyekben akár a hazai, akár a közösségi bírói fórumokon közvetlenül lehet hivatkozni.

A magyar jog részévé váló uniós szabályok

Eddig a közösségi joganyag átvétele – a "jogharmonizáció" – dömpingszerű jogalkotást kívánt meg a magyar államtól, vagyis azt, hogy az irányelvekben és a rendeletekben megfogalmazott követelményeket átültesse a magyar jogrendszerbe. Ugyanakkor e közösségi jogforrások tartalma nélkülünk dőlt el. A csatlakozást követően több száz közösségi rendelet – mintegy 80 000 oldalnyi joganyag! – tekintetében nem lesz már szükség az eddig esetlegesen megalkotott hazai jogszabályokra, így ezeket május 1-jével hatályon kívül kell helyezni, s helyettük közvetlenül az uniós jogforrások lesznek hatályosak a magyar jogalanyok tekintetében is. Az irányelvek harmonizációja viszont továbbra is tagállami jogalkotást igényel.

Új jogforrások

A fent ismertetett jogalkotási rendünkben új jogforrások jelennek meg. A tagállamok elismerik az uniós jog primátusának elvét, vagyis azt, hogy a közösségi jogforrásnak elsőbbsége van a hazai joggal szemben. A közösségi rendelet tehát a magyar törvény felett álló jogforrást jelent. Az Országgyűléshez benyújtott új jogalkotási törvényjavaslat elfogadása esetén kimondja, hogy a magyar jogszabályok nem lehetnek ellentétesek, illetőleg összeegyeztethetőnek kell lenniük az Európai Közösségek és az Európai Unió jogi aktusaival.

Kollízió

Ez esetenként akár a magyar alkotmánynyal való összeütközés kérdéséhez is elvezethet. A magyar jogrendszerben az Alkotmánybíróság felhatalmazással rendelkezik, hogy megsemmisítsen olyan jogszabályi rendelkezéseket, melyek az alkotmánnyal ellentétesek. A Legfelsőbb Bíróság pedig jogegységi határozataiban, elvi döntéseiben adott jogszabály-értelmezéseivel sok esetben joghézagokat pótol ki. E két szervnek tehát kvázi jogalkotói funkciója van – az uniós joganyag "belépésével" ez is korlátozottabbá válik.

A közösségi szabályok végrehajtása

Azt, hogy az irányelvi követelményeket hogyan ültetik át a magyar jogba, az Unió hazánkra bízza. Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha a közösségi rendelet végrehajtásához kell hazai jogszabályt készíteni. A közösségi jogszabályok – mivel eltérő jogi hagyományú, sőt eltérő jogi fogalmakat használó államokra vonatkoznak – nagyon általánosan fogalmaznak, így minden esetben adaptálni szükséges azokat a hazai viszonyokhoz.

A jogalkotási törvény tervezete szerint az Európai Közösségek és az Európai Unió jogi aktusaival való összhang megteremtésére irányuló rendelkezéseket a tartalmuknak megfelelő szintű jogszabályban kell megállapítani, vagyis a hazai jogelveknek megfelelően kell eldönteni, hogy törvény, kormányrendelet vagy miniszteri rendelet megalkotása szükséges. Az Unió viszont nem elégszik meg a formális jogi rendelkezésekkel, hanem azt vizsgálja, hogy a közösségi szabályozásban megfogalmazott elérendő célok ténylegesen megvalósulnak-e: tehát a végrehajtást vizsgálja.

Official Journal

Hozzá kell szoknunk tehát ahhoz, hogy az Official Journalt (az Európai Unió hivatalos lapját) éppúgy forgatnunk kell, mint a Magyar Közlönyt. Az Official Journal (közkeletű rövidítésével az OJ) naponta több száz oldalon jelenik meg, hiszen valamennyi hivatalos nyelven ki kell hirdetni a joganyagot. Május 1-jét követően a jelenleg hatályos teljes közösségi joganyag meg fog jelenni az OJ-ben magyar hivatalos fordításban is.

A közösségi szabályok jellemzői

Az uniós jogszabályok – mivel különböző jogi hagyománnyal rendelkező országokra egyaránt vonatkoznak – nem hasonlítanak sem a magyar, sem más tagállam jogszabályaira. Keveredik bennük a kontinentális és az angolszász jogszabály-szerkesztési, -szövegezési mód. Általában hosszú, akár több oldalra rúgó preambulummal kezdődnek, amely meghatározza a szabályozás által elérni kívánt célokat és a figyelembe vett körülményeket. Ezt követi a cikkekbe szedett rendelkező rész. A mellékletek és a függelékek szintén a jogszabály részei, jogerővel rendelkeznek.

A jogszabályok számozása sem egységes. Az irányelvek esetében az évszám áll elöl, azt követi a joganyag száma, a rendeletek esetében éppen fordítva. Az 1993. november 1. – a Maastrichti Szerződés révén az Európai Unió létrejötte – előtti jogszabályok jelölésében az EGK (angolul: EEC), vagyis Európai Gazdasági Közösség mozaikszó szerepel. Az azt követően kiadott jogszabályokban az EK (angolul: EC), vagyis az Európai Közösség (Unió) megjelölés található.

Vertikális hatály

Ha a jogharmonizáció elmarad, mivel a tagállam nem teszi meg a szükséges jogalkotási és egyéb intézkedéseket a közösségi joganyag érvényesülésének érdekében, akkor az emiatt nem hatályos uniós jogszabály alapján két jogalany vitája nem dönthető el. Ebben az esetben az úgynevezett vertikális hatály elve lép életbe, mely alapján az érintett fél a mulasztást elkövető tagállamot perelheti az át nem vett közösségi jogforrás érvényesítése érdekében szükséges intézkedés megtételére, valamint kártérítésre.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9268 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9268 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5503 olvasói kérdésre 5503 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9268 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9268 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5503 olvasói kérdéssel.

Vezető helyettesítési díja

A polgármesteri hivatalban egy szervezeti egység főosztályvezető-helyettese közös megegyezéssel megszüntette beosztottja közszolgálati jogviszonyát. Munkakörét a...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő ellentételezése szabadidővel

Az Mt. 143. §-a (2) bekezdésének b) pontja értelmében a munkavállalónak a munkaidőkereten felüli munkavégzés esetén ötven százalék bérpótlék vagy – munkaviszonyra vonatkozó...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkorrekció keresőképtelenséget követően

A gyárszintű béremelés időszakában az adott munkavállaló már 5. hónapja táppénz miatt van távol, és még hosszú, bizonytalan ideig nem is fog tudni munkába állni. Részére is...

Tovább a teljes cikkhez

Diabéteszellátási pótlék – „részben” óvodatitkárnak

Óvodában dolgozó pedagógiai asszisztens részesül diabéteszellátási pótlékban. 2025. I. 1. – 2025. II. 28. napjáig 8 órában volt a diabéteszes gyermek mellett. 2025. III. 1-től...

Tovább a teljes cikkhez

Teljesítményértékelés és illetményemelés

A Púétv 98. §-ának (3) bekezdése és a 18/2024. BM rendelet alapján az óvodapedagógusok teljesítményértékelését el kell készíteni a 2024/2025. nevelési évre vonatkozóan, melynek...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkorrekció minimálbér emelésével

Többévnyi hosszú távollét megszűnését követően a bérrendezés során a munkáltató köteles-e figyelni, hogy a munkavállaló bére az adott év átlagos éves béremelése után...

Tovább a teljes cikkhez

Illetménykorrekció – „GYES”-ről visszatérő vezető beosztású pedagógusnak

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő vezetői megbízással rendelkező óvodapedagógust, alapítványi fenntartású magánintézmény esetében milyen mértékű bérkorrekcióban kell...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jutalom – ami beleszámít

A Púétv. 98. §-ának (3) bekezdése alapján a munkáltatónak minden évben értékelnie kell az érintett pedagógusok, illetőleg a pedagógusvégzettségű NOKS-munkakört betöltő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaszüneti napi pótlék húsvét- vagy pünkösdvasárnapon

Rendeltetése folytán az év minden napján működő (kivétel karácsony első és második napja, illetve november 1. és december 24. délutánja) gyógy- és strandfürdő uszodamesterei 12...

Tovább a teljes cikkhez

Diabéteszellátási pótlék – „részben” óvodatitkárnak

Óvodában dolgozó pedagógiai asszisztens részesül diabéteszellátási pótlékban. 2025. I. 1. – 2025. II. 28. napjáig 8 órában volt a diabéteszes gyermek mellett. 2025. III. 1-től...

Tovább a teljes cikkhez

Teljesítményértékelés és illetményemelés

A Púétv 98. §-ának (3) bekezdése és a 18/2024. BM rendelet alapján az óvodapedagógusok teljesítményértékelését el kell készíteni a 2024/2025. nevelési évre vonatkozóan, melynek...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkorrekció minimálbér emelésével

Többévnyi hosszú távollét megszűnését követően a bérrendezés során a munkáltató köteles-e figyelni, hogy a munkavállaló bére az adott év átlagos éves béremelése után...

Tovább a teljes cikkhez

Illetménykorrekció – „GYES”-ről visszatérő vezető beosztású pedagógusnak

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő vezetői megbízással rendelkező óvodapedagógust, alapítványi fenntartású magánintézmény esetében milyen mértékű bérkorrekcióban kell...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jutalom – ami beleszámít

A Púétv. 98. §-ának (3) bekezdése alapján a munkáltatónak minden évben értékelnie kell az érintett pedagógusok, illetőleg a pedagógusvégzettségű NOKS-munkakört betöltő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaszüneti napi pótlék húsvét- vagy pünkösdvasárnapon

Rendeltetése folytán az év minden napján működő (kivétel karácsony első és második napja, illetve november 1. és december 24. délutánja) gyógy- és strandfürdő uszodamesterei 12...

Tovább a teljes cikkhez

Pályakezdés utáni illetménynövekedésre való jogosultság

2025. 08. 25-től állományban lévő óvodapedagógusunk az előző biztosítási jogviszonyának 2025. 06. 30-i hatályú megszüntetésekor Gyakornok fokozatba volt besorolva. 2025. 07. 03-án...

Tovább a teljes cikkhez

Vezető helyettesítése – saját név alatt

Amennyiben a vezető munkavégzés alóli mentesítését tölti, vagy tartósan távol van, a munkáltató a Kttv. 129. §-ának (5) bekezdése alapján erre az időtartamra kinevezhet-e egy...

Tovább a teljes cikkhez

Vezetői „szék” elfoglalása és a próbaidő

Óvodavezetői, illetve konyhavezetői (intézményvezető, főigazgatói) pályázat került kiírásra. Ha a pályáztatás eredményes/érvényes, kötelező-e azonnal az új munkavállalókat...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5503 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 283-ik lapszám, amely az 5503-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem