×

Munkabiztonság kontra munkaügy

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 67. számában (2003. szeptember 15.)
A hazai munkaügyi és munkavédelmi ellenőrzések színvonaláról, korszerűségéről és jövőbeni irányairól részben eltér, de több ponton meg is egyezik a hivatal, a munkaadók, valamint a munkavállalók szervezeteinek véleménye. A munkavállalók a hatékonyság növelését, a munkaadók pedig a kiszámíthatóságot kérik számon, miközben a hivatal úgy véli, hogy a jogszabályi kötelezettségeknek maradéktalanul eleget tesz.

Az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) munkaügyi ellenőrzései során az elmúlt három évben – 2000-2002 között – a foglalkoztatás tucatnyi feltételét vizsgálták társszervekkel – APEH, VPOP, Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, ÁNTSZ – közösen. Az egyik kiemelt terület a munkaviszony létesítésével kapcsolatos szabályok betartása, azaz a feketemunka elleni fellépés volt. A tapasztalatok szerint az összes feltárt hiányosságnak mintegy negyede ezzel kapcsolatos, hiszen vagy nem volt munkaszerződés, vagy a munkaadó színlelt szerződéssel foglalkoztatta alkalmazottait, illetve azok egy részét. A legfertőzöttebb ágazatok évek óta nem változnak. Mind a mai napig e visszásságok elsősorban az építőiparra, a kereskedelemre és a vendéglátásra, valamint a mező- és erdőgazdaságra jellemzőek. Különösen igaz ez a szezonálisan foglalkoztató vállalkozások esetében.

Népszerű a színlelt szerződés

Bár a kormány 7-8 éve azzal a szándékkal vezette be az alkalmi munkavállalói könyvet, hogy valamelyest mérsékelje a feketefoglalkoztatást, az ellenőrzések tapasztalatai szerint az alkalmi foglalkoztatás ilyetén változata csak kevéssé terjedt el. Az elmúlt három évben egyedül Baranya megyében, a mezőgazdaságban növekedett a kiskönyvvel foglalkoztatottak száma. Általában jellemző, hogy a mezőgazdaság, a kereskedelem és a vendéglátás területén a rövid ideig tartó, alkalmi munkaviszonyra inkább megbízási szerződést kötnek, s nem élnek az alkalmi munkavállalói könyv (AM) nyújtotta lehetőségekkel. A munkaügyi ellenőrzéssel szemben – főként a munkáltatói oldalon – gyakorta hangsúlyozott kritika, hogy ez szakmailag nem kellően alkalmas a színlelt szerződések tartalmának megítélésére, minősítésére. Ez – mint az OMMF-nél is tényként kezelik – valóban összetett feladat, hiszen számos tényezőt kell figyelembe venni, mérlegelni. Ám, hogy az ellenőrök munkája sikeresnek minősíthető e téren, azt mutatja, hogy a bíróság a megtámadott ilyen esetek 73 százalékában egyetért a munkaügyi ellenőrök döntéseivel. Ez alól elsősorban a személy- és vagyonőri szakma egyes esetei jelentettek eddig kivételt.

A munkaviszony létesítéséhez kapcsolódó probléma a külföldiek engedély nélküli foglalkoztatása, amely azonban az utóbbi években csökkenő tendenciát mutatott. E gond főként a fővárosra és környékére, a keleti és délkeleti megyékre, illetve a Balaton-partra és a Velencei-tó környékére jellemző, s felbukkan a különféle piacokon is. A leginkább érintett ágazatok szinte megegyeznek az előbbi egyébként is "fertőzöttekkel". A munkaadóknál tapasztalt szabálytalanságok mintegy egyharmad része a munkaidővel, a pihenőidővel, a szabadsággal, illetve a rendkívüli munkavégzéssel, munkabérrel kapcsolatos, bár a közvélemény előtt ezek kevéssé ismertek.

Mind a cégek, mind a szakmai szervezetek, de a szakszervezetek is az ellenőrzések tapasztalatai során azt szűrték le, hogy hibás az OMMF szemlélete, hiszen elsősorban büntet, s nem a megelőzésre, tanácsadásra helyezi a hangsúlyt. Ezt erősíti, hogy a munkaügyi ellenőrzésről szóló törvény szerint a bírság 60 százalékát a Munkaerő-piaci Alapba kell befizetni, míg a fennmaradó hányad a hivatal saját bevétele. Így a bírság növelésére megvan az érdekeltség.

Bírálnak a szakszervezetek

A munkavállalói oldal július elején elfogadott véleménye szerint – amely sokrétűen bírálja az OMMF eddigi munkáját – a szolgáltató állam filozófiájából kell kiindulni, s az OMMF munkájában sokkal inkább az oktatásra, felkészítésre, tanácsadásra, megelőzésre és ellenőrzésre kellene helyezni a hangsúlyt, s ha mindez nem hoz eredményt, akkor lehet eszközként használni a büntetést. A szakszervezetek úgy látják, a hatékonyabb ellenőrzéshez szükség lenne a jelenlegi 188 fős létszámot 400-ra emelni. Más elemzők szerint viszont az ideális a 7-800 fős ellenőri gárda lenne. Jelenleg a közel 840 ezer munkáltatónak évenként csupán 3-4 százalékához jutnak el az ellenőrök, s ez nemzetközi összevetésben igen szerénynek minősíthető. Egyébként a munkavállalók úgy vélik, hazánk nem tartja be teljes mértékben az ILO 81. számú egyezményét, amelyet pedig 1994-ben ratifikált. A nem kielégítő hatékonyság oka a jelenlegi hivatali keretben is keresendő, amely nem alkalmas a megújulásra – állítják a szakszervezetek. Éppen ezért sürgető, hogy a két fő feladatnak megfelelően kettéváljon az OMMF egy munkaügyi és egy munkavédelmi szervezetre. Ez olyannyira aktuális, hogy még az ősz első felében el kellene készülnie a koncepciónak, valamint meg kellene hozni a kormánydöntést, hogy a központi költségvetés tárgyalásakor a pénzügyi tárca, illetve később a parlament már két intézményben tudjon gondolkodni. A szakszervezetek a munkavállalói érdekekből kiindulva úgy értékelik, a hivatal munkájában, illetve az éves értékelésekben túlságosan koncentrál a feketemunka kiszűrésére, pedig emellett több olyan terület van, ahol gyakorta sérülnek az alkalmazottak jogai. Így például a munkaidő, a pihenőidő, a szakszervezeti jogok, a diszkrimináció nagyobb odafigyelést érdemelne. A munkavállalói oldalon úgy látják, nagy szükség lenne képviselőik részvételére a munkaügyi ellenőrző tevékenység kontrollálásában, mégpedig oly módon, hogy létre kellene hozni egy országos munkaügyi ellenőrző bizottságot, amely a jelenleg a munka világában elfogadott három oldal részvételével kísérné figyelemmel a munkaügyi ellenőrzést. Ezen túlmenően a szakszervezetek – önkritikát gyakorolva – úgy látják, a munkahelyeken folyó szakszervezeti munkaügyi ellenőrzés helyzetét át kell tekinteni, hiszen ez ma többnyire gyenge színvonalú. Az oldal szervezetei között felvetődött a törvénymódosítás szükségessége is, amellyel a mai gyenge pontok megszüntethetők lennének.

Munkaügyi ellenőrzések 2003. I. félév

Ellenőrzött telephelyek száma

15 485

Ellenőrzésben érintett munkavállalói létszám

421 703

Szabályszegést elkövetett gazdálkodók száma

11 307

Szabályszegéssel érintett munkavállalók száma

195 284

Intézkedés tárgya

Intézkedések száma

Szabálytalanság esetszáma

A foglalkoztatási jogviszony létesítéséhez szükséges jognyilatkozatok alakszerűségére vonatkozó rendeletek megsértése

4 477

21 123

A foglalkoztatásra irányuló jogviszony megszűnésével összefüggő igazolások kiállításának és kiadásának elmulasztása

1 231

5 357

A hátrányos megkülönböztetés tilalmának megszegése

5

182

A külföldiek foglalkoztatására vonatkozó rendelkezések megszegése

774

2 090

A munkabér összegére, valamint a munkabér védelmére vonatkozó rendelkezések megszegése

4 791

52 920

A munkaidőre, pihenőidőre, a rendkívüli munkavégzésre, a szabadságra vonatkozó jogszabályban előírt szabályok megszegése

7 653

83 766

A munkaidőre, pihenőidőre, a rendkívüli munkavégzésre, a szabadságra vonatkozó nyilvántartási kötelezettség megszegése

1 330

9 770

A munkanélküli-ellátások melletti foglalkoztatás feltételeire vonatkozó jogszabályok megszegése

6

13

A munkaviszony létesítésével összefüggő bejelentési és nyilvántartási kötelezettség megszegése

1 657

11 663

A nők, fiatalkorúak és megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásával kapcsolatos szabályok megszegése

32

125

Munkaerő-kölcsönzés esetén a kölcsönbe adóra és vevőre vonatkozó szabályok megszegése

242

8 188

A szakszervezet szervezését biztosító szabályokkal összefüggő munkáltatói kötelességek megszegése

0

0

Szakszervezeti tisztséget viselők védelmére, munkaidő-kedvezményére vonatkozó szabályok megszegése

0

0

Szakszervezet által kifogásolt intézkedésekkel összefüggő munkáltatói kötelességek végrehajtására vonatkozó szabályok megszegése

2

87

Szankciók alkalmazása

Szabálysértések száma (figyelmeztetéssel együtt)

2 548

Szabálysértési bírságok összege (Ft)

30 599 000

Munkaügyi bírságok száma

4 465

Munkaügyi bírságok összege (Ft)

891 535 000

Külföldi miatti befizetés (dolgozók száma)

1 287

Külföldi miatti befizetések összege (Ft)

379 176 544

Végrehajtási bírságok száma

17

Végrehajtási bírságok összege (Ft)

664 000

Nehezebb helyzetben a kkv-k

A munkaadók szerint is szükség lenne a szemléletváltásra, ám ez nem történhet anélkül, hogy a szociális partnereket ne vonnák be e munkába. Ugyanakkor a munkaadói oldalon az ellenőrzéssel kapcsolatban – a különböző érdekek okán – megoszlanak a vélemények. Míg az MGYOSZ-nál azt sérelmezik, hogy az ellenőrök főként a nagyobb cégeket találják meg, addig a Kisosz ügyvezetője, Antalffy Gábor szerint a kereskedelem, vendéglátás területén a legális vállalkozásokat találják meg, az illegálisan működőket – mint például az utcai árusokat – nem érinti az ellenőrzés. Ez pedig versenyhátrányt okoz a törvényesen dolgozóknak. Mint Antalffy fogalmaz – s ezt gondként említették az MGYOSZ-nál is – az ellenőrzésnek nincs egységes, ismerhető tarifarendszere. Az, hogy milyen szabálytalanságért mekkora összegű bírságot ró ki az ellenőr, személyfüggő. Az sem ritka, hogy ugyanazért a vétségért más a büntetés összege az egyes megyékben. Ez azért is sérelmezhető, hiszen még a Btk. büntetési tételeit is lehet ismerni, így aki elkövet valamilyen törvénybe ütközőt, tudja, ezzel mit vállal. Az ellenőrzésben ez nincs így. A közepes és kisvállalkozások ebből a szempontból azért is vannak kényes helyzetben, mert e körben nem nehéz hibát találni. Az egy-két adminisztratív alkalmazottal működő cégeknél ugyanis nem lehet minden területre megfelelően képzett szakembert felvenni. E tény aztán magában hordozza a hiba lehetőségét is. Ráadásul a kisebb cégeknél a tulajdonos-cégvezető – bizonyos szempontból – ki van szolgáltatva mind az ellenőröknek, mind a saját alkalmazottainak. Ennek az ellentmondásnak a megszüntetése érdekében is szükséges lenne a szolgáltató szemléletet elfogadnia az OMMF-nek – véli a Kisosz vezetője. E vélekedés többségével egyetért az Iposz is, hiszen mint Szűcs György mondta, a nem egységes gyakorlatot tagjaik is rendszeresen tapasztalják. Éppen ezért lenne szükség arra, hogy a szociális partnerek hatékonyabban be tudjanak kapcsolódni e munkába. Ha kezdetben másként nem is, de legalább a jegyzőkönyvek hitelesítésekor jelen lehessenek, és fontos lenne, hogy e képviselőknek véleményezési joguk legyen. Az Iposz szerint az iparosok is igényelnék a szolgáltató szemléletű hivatal létrejöttét.

Nagyobb figyelem a munkavédelemnek

Bár azt minden érintett a szociális partnerek köréből elismeri, hogy az OMMF tevékenységében a nagyobb figyelmet a munkavédelem kapja, ám e téren sem jellemző a szolgáltató szemlélet, s e szakterület is számos problémával küszködik. Igaz, kemény kritika illeti a munkáltatókat is, hiszen a tapasztalatok szerint ma még a cégek jelentős része – mérettől függetlenül – nem fordít kellő figyelmet a munkahelyi balesetek megelőzésére, bár a gazdaság szereplőinek jogkövető magatartása – a tavalyi év adatait értékelve – javult. A munkabalesetek száma 2002-ben szerény mértékben – egy százalék –, de csökkent, ám a halálos kimenetelű balesetek száma 31 százalékkal növekedett. A cégeket érő kemény kritika része az is, hogy – a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium adatai szerint – a balesetek 18-20 százalékát nem jelentik be. A szakszervezetek szerint ez az arány 25 százalék körüli, míg más adatok szerint a 40 százalékot is eléri. Nosztrai Judit, az MGYOSZ szakértője azonban ezeket az arányokat nem tartja reálisnak, szerinte ugyanis inkább javult a bejelentési fegyelem, hiszen míg a nemzetgazdaság fejlődik, addig a balesetek száma, ha szerényen is, de csökken. Ezen tovább javítani akkor lehetne, ha javulna a munkáltatók gazdasági helyzete. Munkavédelmi szempontból a kormányzat például beruházási adókedvezménnyel támogathatná a tőkeszegény cégeket. A technológiai színvonal általános emelkedése ugyanis automatikusan maga után vonná a munkavédelem javulását. A fent említettek összecsengnek a kormányzati értékeléssel, hiszen a munkáltatók gazdasági helyezte és a munkabiztonság, a munkakörülmények kimutatható összhangban vannak.

Munkabiztonság 2003. I. félév

Ellenőrzött telephelyek száma

13 736

Szabályszegést elkövetett gazdálkodók száma

11 758

Intézkedés tárgya

Intézkedések száma

Szabálytalanság esetszáma

A munkáltató rendszeres ellenőrzési kötelezettségének elmulasztása

293

366

A munkavégzésre vonatkozó szabályok ismeretének hiánya

616

2 199

Az egészségre ártalmas anyagok feldolgozása során a berendezések karbantartásának elmulasztása

23

40

Beszállással végzett munkák feltételeinek hiánya

9

13

Egyéni védőfelszerelés biztosításának hiánya

1 782

4 096

Egyéni védőfelszerelés használatának mellőzése

951

2 033

Előírt dokumentációk hiánya

4 989

7 017

Időszakos biztonsági felülvizsgálat elmulasztása miatti veszélyeztetés

4 554

10 688

Kockázatelemzés hiánya, vagy nem megfelelő állapota

3 432

16 676

Létesítés során az alapvető biztonsági berendezések elhagyása

278

862

Létesítéssel kapcsolatos munkabiztonsági előírások megsértése

6 439

13 522

Munkabalesetek kivizsgálása

1 104

863

Munkaeszköz biztonságának hiánya

28 410

47 798

Munkaeszköz üzembe helyezésének elrendelése minőségtanúsítás vagy megfelelőségi tanúsítvány hiánya

162

355

Munkahely, üzem állapota

12 111

21 096

Munkavégzés személyi feltételeinek hiánya

801

1 575

Soron kívüli felülvizsgálat elmulasztása

34

70

Technológiai fegyelem megsértése

4 855

8 019

Védőberendezés hiánya vagy működésképtelensége

691

2 118

Veszélyes üzemben előzetes munkavédelmi vizsgálat nélkül üzembe helyezett veszélyes berendezés

7

12

Egyéb

2 081

3 081

Szankciók alkalmazása

Szabálysértések száma (figyelmeztetéssel együtt)

2 997

Szabálysértési bírságok összege (Ft)

28 374 000

Munkavédelmi bírságok száma

918

Munkavédelmi bírságok összege (Ft)

247 875 000

Végrehajtási bírságok száma

107

Végrehajtási bírságok összege (Ft)

3 148 500

Iparági helyzetkép

Az OMMF felügyelői tavaly közel 22 ezer munkahelyen vizsgálták a munkavédelmi előírások meglétét. A legtöbb gond a munkaeszközök biztonságával volt, de sok helyütt balesetveszélyt hordoz magában az üzemek állapota is. Igaz, a korábbi évekkel összevetve a munkaeszközök terén javulás történt, ám az üzemek állapota tovább romlott. Célvizsgálatokat a mezőgazdaságban az erő- és munkagépek esetében, az építőipari bontásoknál, a daruk biztonságos üzemeltetésénél valamint a kereskedelmi áruházláncoknál végeztek, míg akció-ellenőrzést a vendéglátásban tartottak. A fellelt szabálytalanságok miatt a felügyelők összesen 437 millió forint bírságot szabtak ki. A bírságok összegének 50 százalékára nyilvános pályázaton lehetett a biztonságos munkahely megteremtésére, a megelőzési célokat szolgáló tájékoztatásra, képzésre pénzt elnyerni. Összesen 55 pályázatot 104 millió forinttal támogatott a hivatal.

Az elmúlt évben 31 százalékkal növekedett a legsúlyosabb, a halálos kimenetelű munkahelyi balesetek száma – plusz 39 esemény –, s ez jelentős emelkedésnek tekinthető. Összesen 163 ember halt meg munka közben, s legtöbben – 45 százalékuk – közlekedési baleset során vesztették életüket. Emellett többen haltak meg áramütés, valamint zuhanás miatt is, és nőtt a megégett áldozatok száma is. Az összes halálos baleset mintegy 30 százaléka a munkaeszközök szabálytalan üzemeltetése miatt, karbantartás és kiszolgálás közben történt. A munkavédelem helyzetét mutatja a fentieken túlmenően az is, hogy tavaly Magyarországon munkavédelmi vagy munkavédelemmel szorosan összefüggő nemzetgazdasági szintű kutatás nem volt – sem gazdálkodó szervezetnél, sem állami felkérésre. Munkavédelmiszakember-képzés is csekély számúnak tekinthető, hiszen felsőfokú oktatásban 194-en vettek részt, míg középfokon 154-en tanultak. A gazdaság egyes ágazataiban elvétve, de tapasztalhatók kedvező tendenciák, ám a kedvezőtlen jelenségek egyes területeken tartósan nem javulnak. Az egészségügyben a kórház-rekonstrukcióval párhuzamosan előrelépés történt a munkabiztonság terén. A munkaeszközök állapota alapvetően nem változott, s ez időről időre több kisebb baleset okozója.

Az erdőgazdálkodásban a fakitermelést meghatározóan vállalkozók végzik. E fokozottan veszélyes tevékenységnél sem a személyi, sem a tárgyi feltételek nem javultak az utóbbi években. Jellemző, hogy a munkavállalók a munkavédelmi szabályokat nem ismerik, s a munkaadójuk sem biztosítja a szükséges egyéni védőeszközöket. A faiparban sem változtak a kedvezőtlen tendenciák. A tapasztalatok szerint a munkaeszközök biztonsági állapota, a szerszámok, az erőátviteli egységek védőburkolata nem megfelelő. Jellemző, hogy a dolgozók nem tartják be a műveleti előírásokat, a munkát védőeszköz nélkül végzik, az üzembe helyezésre kötelezett gépek megfelelőségi tanúsítása hiányos.

Az építőiparban – ahol talán a leggyakoribb a halálos baleset – a többszintű alvállalkozói rendszer kiépülése nem segítette a munkavédelmi szabályok betartását. Gyakori az előírások figyelmen kívül hagyása, a technológiai fegyelem megsértése, s nem ritka, hogy a dolgozók nem használják az egyéni védőeszközöket. Éppen az említettek miatt a felügyelők az átlagosnál gyakrabban szabtak, szabnak ki bírságot az e körbe tartozó cégekre.

Az élelmiszeriparban sem történt lényeges változás a munkavédelemben. Az üzemekben továbbra is gyakori az elcsúszásveszély, nem ritkák a kézsérülések, az, hogy egyes munkaeszközökről eltávolítják a védőburkolatot, s így megnő a balesetveszély. Viszont javult a technológiai utasítások munkavédelmi előírásainak betartása, ami az EU-követelményeknek való megfelelési szándék jele. Nem javult a helyzet sem a mezőgazdaságban, sem a textil-, konfekció- és cipőiparban. Míg az előbbi területen alapvetően az erő- és munkagépek korszerűtlensége, a leromlott épületek okoznak balesetet, addig az utóbbi területen a kisebb-nagyobb tragédiák a túlzott teljesítményelvárás, a monotónia, a biztonsági berendezések kiiktatása s az egyéni védőeszközök hiánya miatt következik be. Mindezekkel szemben javulás tapasztalható a nyomda- és papíriparban, valamint a vegyiparban. Az előbbi területen a tulajdonosváltásokat követően korszerű üzemek jöttek létre, így a korábbi hiányosságok nem termelődtek újra. A balesetek főként az anyagmozgatás hiányosságai miatt következnek be. Hasonlóképpen kedvező változások történtek a vegyiparban. A zárt technológia, a munkavédelmi szakemberek alkalmazása, a munkavédelmi szabályok ismeretének elterjedése pozitív eredményt hozott. Az előforduló kevés baleset főként az anyagmozgatási előírások és az egyéni védőeszközök mellőzése miatt történik.

 

Irányadó a nemzetközi gyakorlat

Magyarország 1994-ben ratifikálta a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) 81. számú egyezményét, amely az iparban és a kereskedelemben történő ellenőrzésről szól. Az egyezmény alapján a munkaügyi felügyelet a jogszabályok végrehajtásáért felelős, azért, hogy a munkaadók betartsák a jogi előírásokat. Azaz nem a büntetés az elsődleges feladata, hanem a jogi rendelkezések hatékony alkalmazása, betartatása – derül ki a Munkástanácsok Országos Szövetsége által összeállított dokumentumból. E célok elérését hármas feladata szolgálja. Egyrészt – a felügyeletnek – biztosítani kell azoknak a törvényes rendelkezéseknek az érvényre juttatását, amelyek a munkafeltételekre és a munkát végző dolgozók védelmére vonatkoznak. E körbe tartozik mások mellett a munkaidő, a bér, a biztonság, az egészségügyi és szociális ellátás. Feladat továbbá a technikai információadás és tanácsadás a cégeknek annak érdekében, hogy minél hatékonyabban tudják betartani a törvényi előírásokat. Harmadrészt pedig az illetékes hatóságok tudomására hozni az olyan jellegű hiányosságokat és visszaéléseket, amelyekre a törvényi rendelkezések nem terjednek ki. A szociális partnerekkel kapcsolatban az egyezmény azt az álláspontot képviseli, hogy a munkaügyi felügyelet köteles információkat és tanácsokat adni a munkáltatóknak és a munkavállalóknak a vonatkozó jogi passzusok betartásával kapcsolatban. Emellett a munkaügyi felügyelet köteles lépéseket tenni azért, hogy elősegítse az együttműködést a munkaadók és munkavállalók szervezeteivel. Az EU-ban már a Római Szerződés szociálpolitikai fejezetében fellelhetők azok a cikkelyek, amelyek az európai integráció szociális vonatkozásának feltételeit rögzítik. Ez – amely azóta több átalakításon, fejlesztésen ment keresztül – az egyik szerteágazó területe az Unió jogrendszerének, s amely magában foglalja az élet- és munkakörülmények javítását, ennek kiegyenlítését a tagállamok között. A Bizottság 1967-ben fogadta el a veszélyes anyagok osztályozására, csomagolására, címkézésére vonatkozó irányelvet, amely e területen az első jelentős lépés volt. Ma már számos irányelv foglalkozik a munkavédelemmel. A fő szabályok között található, hogy a munkáltató köteles felmérni a munkahelyi biztonságot és egészséget érintő kockázatokat, tájékoztatni erről, valamint az ehhez kapcsolódó megelőző intézkedésekről, elsősegélyről, a tűzvédelemről és a kockázatfelmérésről a munkavállalókat. De a kötelezettségek között van a konzultáció a munkavállalókkal vagy képviselőikkel a biztonságot és egészséget érintő kérdésekről, biztosítani a dolgozóknak a megfelelő oktatást.

Új szemlélet kellene

Mind a munkaadók, mind a munkavállalók egyetértenek abban, hogy a bírságok növekedésével nem nő a munkabiztonság. Erre mindaddig nem is lehet számítani, amíg a munkáltatók nem lesznek anyagilag is érdekeltté téve a biztonság növelésében. Míg a bírság 50 ezer forinttól 10 millió forintig terjedő összege a tőkeerős cégeket nem riasztja vissza a szabályok megkerülésétől, addig ugyanez a kicsiket és közepeseket tönkre is teheti, ám a helyzet tartalmában nem fog javulni. Az érdemi előrelépéshez több változtatásra is szükség lenne – vélik a munkaadók és munkavállalók. Ezek közül az egyik legfontosabb az önálló munkahelyi baleset-biztosítási rendszer létrehozása. Ezt szakszervezeti oldalon azért sürgetik, hiszen ezzel a munkaadók érdekeltté válnának a tervszerű munkabiztonsági fejlesztésben – állítja Borhidi Gábor, az MSZOSZ ügyvivője –, s így javulnának a munkakörülmények. Itt az ösztönzés lenne a cél, ám vigyázni kell arra, hogy a cégek ne legyenek érdekeltek a balesetek eltitkolásában. Palotás Gábor, a munkaadói oldal szakértője, a Michelin Rt. munkavédelmi osztályvezetője szerint e rendszert piaci alapon nem lehetne működtetni, hiszen egy ilyen biztosítási szisztéma profitot nem tud termelni, nem is az a célja. Azonban ez a rendszer is csak a hagyományos háromoldalú irányítótestület bevonásával működhetne. A munkavédelem másik nagyon aktuális kérdése a munkahelyi kockázatértékelés kérdése. Itt ugyanis a cégek kissé magukra lettek hagyva – vélekedik Nosztrai Judit, hiszen bár 1997-98 óta kérnek az OMMF-től egy egységes metodikát, de mindmáig nem kapták meg. Igaz, ennek a kiajánlásnak az elkészítésére az OMMF nem kötelezhető, hiszen ez nem tartozik a feladatai közé. Ám az ellenőrzéskor a magukra hagyott és így szinte vaktában elkészülő munkahelyi kockázatértékelések miatt – ha a felügyelők szerint nem megfelelő – az ellenőrök az adott céget, gazdasági erejétől függően, több százezer, esetenként millió forintos összegekkel is büntetik. A cégeknél most abban bíznak, ha sor kerül a munkavédelmi törvény módosítására, abban kapnak valamiféle iránymutatást, lesz követelmény, előírás a kockázatértékelés elkészítéséhez, a társaságok besorolásához. Ha a borsos büntetés a kisebb vállalatokat nehéz helyzetbe sodorja, ezért nem csak ők tehetők felelőssé – véli Palotás Gábor. – A szakszervezeti oldal fontosnak tartja – mondta Borhidi Gábor – a munkahelyeken a munkavédelmi képviselők választását, amely ne csak lehetőség, hanem kötelezettség legyen. Ezt tartalmazza a Munkavédelem Országos Programja, ám ennél ma már jobb a helyzet. A vita jelenleg arról folyik, hogy az ötven vagy a húsz főnél többet foglalkoztató cégeknél legyen-e ez kötelező. A szakszervezetek természetesen szeretnék érvényesíttetni a húszfős alsó határt. Álláspontjuk szerint egyébként e szakemberek – egyebek mellett – részt vennének a balesetek kivizsgálásában, az erről szóló jegyzőkönyvek hitelesítésében, a kockázatértékelés elkészítésében, a munkavédelmi intézkedési terv kidolgozásában, illetve véleményeznék a munkavédelmi szabályzatot. E kötelező választás különösen fontos lenne, hiszen jelenleg – amikor csak lehetőségként adott a munkavédelmi képviselők választása – a cégek mintegy 20-25 százalékánál van ilyen, ám a kkv-k körében szinte egyáltalán nincs. A szakszervezetek szerint egyébként jó példák is vannak a munkavédelemben. E téren az egyik kiemelt társaság például a Mol Rt., ahol a munkavédelemmel egy jól működő, főállású hálózat foglalkozik.

Munkavédelem az interneten és telefonon

A munkavédelem területén tapasztalható hiányosságokat próbálja meg enyhíteni a www.mkepviselo.hu címen található oldal, amely munkavédelmi területen dolgozók számára készült, s így szakmai-jogi szempontból foglalkozik a munkavédelem és a munkaegészségügy kérdéseivel. A weboldalon – többek között – olvasható minden, e témával foglalkozó jogszabály, valamint az európai munkavédelem aktuális dokumentumai. Az aktuális hírek mellett megtalálhatók a munka világának, az érdekegyeztetésnek, valamint a munkavédelem területének legfontosabb tanácskozásai, fórumai, rendezvényei, az egyes szakterületek jelentős szakmai kérdéseinek feldolgozásai. Érdeklődésre tarthatnak számot a szabványosítás, a baleset-biztosítás, az egyéni védőeszközök címszó alatt közzétett információk. Megtudható továbbá, hogy hogyan történik a munkavédelmi képviselők választása, az oktatás, képzés. Milyen kiadványok, segédletek segítik e szakterület munkatársait, s egy kattintással elérhetőek az ide kapcsolódó intézmények, civil kapcsolatok. Az oldal készítőinek szándékai szerint legalább havonta frissítik a közzétett anyagokat, de szükség esetén ennél gyakrabban is. Hasonló céllal hozták létre a közelmúltban az ingyenesen igénybe vehető munkavédelmi információs szolgálatot, ahol az OMMF (06-80-204-292), az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (06-80-204-264), valamint a Magyar Bányászati Hivatal (06-80-204-258) szakemberei telefonon adnak tájékoztatást. Naprakész információkkal szolgálnak – egyebek mellett – a kockázatértékelés, az egyéni védőeszközök, az egészségi alkalmassági vizsgálat problémáiról

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem