×

Főpróba előtt az új munkaügyi nyilvántartás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 67. számában (2003. szeptember 15.)
A munkakönyv 1992-ben szűnt meg, ám ezt követően számos, a foglalkoztatással kapcsolatos anomália került a felszínre. A munkavállalók nyugdíjazásakor például azóta is gondot okoz, hogy sok esetben hiányoznak a munkaviszonyok igazolását szolgáló dokumentumok. A munkaadók ugyanakkor elvesztették azt a lehetőséget, hogy az új dolgozó belépésekor megismerjék a jelentkező foglalkoztatási múltját.

A kilencvenes évek derekán született meg az a kormányzati szándék, miszerint meg kell teremteni az egységes munkaügyi nyilvántartást. Hosszú hónapok vitája hol közelítette, hol távolította egymástól az elképzeléseket. Még a munkaadók sem voltak egységesek abban, hogy a munkakönyv újbóli bevezetését tartanák-e jónak – lévén ez többletadminisztrációval és pluszköltséggel járna –, vagy valami mást tartanának-e célszerűnek. Végül is az érintettek – közös álláspont alapján – az egységes, központilag kezelt munkaügyi nyilvántartás mellett döntöttek, amely egyaránt teljesíti a társadalombiztosításhoz kapcsolódó, valamint a munkanélküli-ellátáshoz szükséges követelményeket. Mindezen túl a kormány és a szakszervezetek a munkaügyi ellenőrzést is csatolni kívánták a rendszerhez.

Saját nyilvántartás

Az akkori elképzelések szerint az életpályát végigkísérő nyilvántartás biztosította volna a munkavállalók bizonytalan helyzetének megszüntetését. A tervek szerint a munkáltatóknak csak egy nyomtatványt kellett volna kitölteniük és vezetniük az általuk foglalkoztatottakról – megszüntetve ezzel az összes, addig kötelező különböző nyilvántartást. Államigazgatási feladattá vált volna a tb és a munkaügyi központok közötti adatátadás. A tervek azonban a költségviselés megosztása, illetve az adatvédelmi biztos kifogásai miatt nem nyertek zöld utat.

Jelenleg a Munka Törvénykönyve (Mt.) csak azt írja elő, hogy a munkáltató köteles nyilvántartást vezetni a munkaidőről. Ennek tartalma meghatározott, a nyilvántartás formájára azonban nincs előírás. A cégek maguk alakíthatják ki saját nyilvántartási rendszerüket.

A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról szóló törvény nyolc napon belüli bejelentési kötelezettséget ír elő a munkaadó számára a biztosítási jogviszony megkezdéséről, annak megszűnéséről, illetve szüneteltetéséről.

Természetesen azokat a szabályokat, amelyeket a Munka Törvénykönyve előír a munkaviszony létesítése, megszűnése vagy megszüntetése esetén, be kell tartani. A munkaszerződést, a tájékoztatást és a megfelelő igazolásokat el kell készíteni, és ki kell adni.

Azonnali bejelentés

A kormányprogramnak megfelelően a kabinet ez év márciusában elfogadta azt a határozati javaslatot, amely szerint "egyetért a munkaviszony létesítése és megszűnése azonnali bejelentési kötelezettségén alapuló munkaügyi nyilvántartási rendszer megteremtésével. Elrendeli az ehhez szükséges törvényi és kormányrendeleti szintű szabályok előkészítését."

E határozat célja mindenekelőtt a munkaerőpiac átláthatóságának javítása. A nem regisztrált munkaviszonyok felszámolása, ezzel a gazdaság "kifehérítése". A rendszer lényege az azonnali bejelentés. Amennyiben a jelenleg bejelentetlenül munkát vállalók 20 százaléka járulékfizetővé válik, az évi mintegy 20 milliárd forint bevételi többletet jelent.

Ugyanakkor az új nyilvántartás fejleszti a munkaügyi ellenőrzés rendszerét, széles körű támogatást nyújt a hatékony ellenőrzéshez. Lehetővé teszi, hogy akár aznap ellenőrizhessék a munkaviszony meglétét. Javul a munkavállalók jogbiztonsága is. A dolgozók ugyanis ellenőrizhetik, hogy a munkáltatók bejelentették-e a velük létesített munkaviszonyt.

A korszerűsített munkaügyi nyilvántartás megfelel az EU foglalkoztatáspolitikai irányelveinek is. Ennek lényege "a be nem jelentett munkavégzés átalakítása bejelentett foglalkozássá". Továbbá az új gyakorlat révén az EU adatszolgáltatási, statisztikai rendszere is kiszolgálható.

A törvény 2004. május elsején lép hatályba. Ezt megelőzi egy próba, illetve "felfuttatási" időszak, 2003 utolsó negyedévében.

Törvényi módosítás

A korszerűsített nyilvántartás bevezetése több törvény módosítását is maga után vonja majd. A munkaügyi nyilvántartás szabályait nem a Munka Törvénykönyve, hanem a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló, módosított 1991. évi IV. törvény (Flt.) szabályozza a jövőben. A nyilvántartási, bejelentési és visszaigazolási szabályokat kormányrendelet fogja előírni.

A nyilvántartási rendszer azokra a munkavállalókra vonatkozik, akik a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó munkaviszonyt létesítenek vagy szüntetnek meg.

A nyilvántartás a következő adatokat kéri a munkavállalóról:

– taj-azonosító,

– személyi adatok (név, születéskori név, anyja neve, születési hely és dátum),

– állampolgárság,

– egyéni azonosító kód (saját adatok hozzáféréséhez).

A munkáltatótól kért adatok a bejelentéskor:

– adószám,

– megnevezés,

– telephely címe,

– székhely címe,

– munkaviszony kezdetének vagy megszűnésének időpontja.

Az azonnali bejelentések nyilvántartása csak egy munkaviszonyhoz kötődően tartalmazza a felsorolt minimális adatokat. Tehát nem gyűjtőrendszerként működik, az adatvédelem és a biztonság kérdéseit messzemenően szem előtt tartja.

Egyéni kód

A bejelentés felsorolt adatait a taj-szám alkalmazásával megismerhetik a nyugdíj- és egészségbiztosítási, valamint a szociális igazgatási szervek, az adóhatóság, az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség, a munkaügyi központok és a menekültügyi, illetve idegenrendészeti hatóság.

A munkavállalók és a munkáltatók csak saját adataikhoz férhetnek hozzá, megfelelő azonosítók felhasználásával. Ez azt jelenti, hogy minden munkavállalónak, aki hozzá akar férni saját adataihoz, el kell mennie a munkaügyi központba, ott egyéni azonosító jelszót kell kérnie. A taj-szám és az egyéni kód együttes megadásával férhet hozzá valamilyen elektronikus csatornán keresztül az adataihoz.

A munkáltatók is kapnak azonosító kódot. Az adószám és a kód együttes alkalmazásával az általuk bejelentett munkavállalók adataihoz férhetnek hozzá.

A személyes adatok elérését a munkaügyi ellenőröknek is biztosítani kell. Ők – mobil számítógépeikre – letölthetik egy-egy cég által foglalkoztatottak adatait. Az eljárási rend természetesen ebben az esetben is meg lesz határozva.

Ügyfélszolgálati feladatok

A nyilvántartást a Foglalkoztatási Hivatalhoz tartozó Munkaügyi Nyilvántartó Központ kezeli majd. Ez egy újonnan kialakítandó szervezet. Feladatkörébe a számítástechnikai infrastruktúra üzemeltetésén túl az ügyfélszolgálat is beletartozik. Az egész rendszer finanszírozása egyrészt a költségvetésből, másrészt a Munkaerő-piaci Alapból történne.

Az új rendszer szerint a munkaadóknak a munkaszerződés megkötését követően, de legkésőbb a munkavállaló munkába lépéséig azonnal be kell jelenteniük a munkaviszony létrejöttének időpontját a Munkaügyi Nyilvántartó Központhoz. Ugyanez a bejelentési kötelezettség érvényes kilépés esetén is, azzal a "kedvezménnyel", hogy e kötelem a munkaviszony megszűnését követő napon is teljesíthető.

A rendszerbe való belépés, illetve az adatszolgáltatás az adott munkáltató fejlettségi szintjének megfelelően zajlik. Ez történhet telefonon keresztül, mobiltelefonon SMS-üzenetváltással, internet segítségével, faxüzenetváltással, illetve személyesen a munkaügyi központokban. A bejelentésről a munkáltató bizonylatot állít ki a munkavállalónak.

Az új nyilvántartás alapján a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra vonatkozó adatok nyolc napon belüli bejelentési kötelezettsége megszűnik, ezt a gyakorlatot váltja fel az azonnali bejelentés. E rendszer csak az Mt. hatálya alá tartozókat érinti. Azonban a költségvetési és közigazgatási szervek, a bíróságok, illetve az ügyészek stb. nyolcnapos bejelentési kötelezettsége is megszűnik. Ezt váltja fel egységesen az a gyakorlat, miszerint a munkáltatónak a biztosítás kezdetét, megszűnését, a szünetelés kezdetét és befejezését, illetve a biztosítás megszűnését követően folyósított ellátás kezdő és befejező időpontját közvetlenül követő hónap 12. napjáig kell benyújtani a bejelentést. Tehát adatszolgáltatási kötelezettség az azonnali bejelentésen túlmenően is van.

A szociális partnerek – eltérő érdekeltségük alapján – vitatják az új rendszer kilátásba helyezett előnyeit. Ennek ellenére azonban – miután a kormányhatározat már napvilágot látott – a rendszer életbe lép, legfeljebb csak arra lehet számítani, hogy finomításokra kerül sor.

Adminisztrációs terhek

A munkaadók véleménye szerint az lenne a célszerű, ha olyan munkaügyi nyilvántartás jönne létre, mely rendszerben a munkaadóknak csak egyszer kellene bejelentést tenniük a náluk foglalkoztatottakról. Fontos lenne, ha az állami szervek egymás között bonyolítanák le a társadalombiztosításhoz, az egészségügyi ellátáshoz, a munkaerőpiac szabályozásához, illetve a munkanélküliek ellátásához stb. kapcsolódó információcserét.

A munkavállalóknak viszont az a nyilvántartás lenne hasznos, amely az egész életpályájuk adatainak összegyűjtését biztosítaná. Ez a rendszer munkavállalói szempontból – igaz, elég komplikált módon, de – némi biztonságérzetet jelent a munkaügyi ellenőrzés kibővült hatáskörével.

A munkaadók viszont végképp nem találják meg a saját "hasznukat" az új rendszer bevezetésében. Az előny abban nyilvánulna meg, ha adminisztrációs terheik csökkennének, s referenciához juthatnának az általuk alkalmazandó munkavállalók előéletéről. Lehet, hogy ehhez az adatvédelmi előírásokat kell módosítani. Ha igen, akkor célszerű lenne mielőbb megtenni ezt a lépést.

A legnagyobb gondot az azonnali bejelentés kötelezettsége jelenti. Véleményünk szerint ez szakmailag, illetve technikailag működésképtelen, különös tekintettel a több telephelyes munkahelyre.

Továbbá a jelenlegi rendszer nem biztosítja az átjárhatóságot az Mt. és a közalkalmazotti, köztisztviselői jogviszonyok között. S végezetül, de nem utolsósorban: a nyilvántartás új modellje nem csökkenti, hanem növeli az adminisztrációs terheket.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8962 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8962 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5321 olvasói kérdésre 5321 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8962 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8962 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5321 olvasói kérdéssel.

Munkaszerződés a cégtulajdonossal

Egy gazdasági társaság ügyvezetője munkaviszonyban áll azzal a társasággal, amelynek egyben a tulajdonosa is. Ezt a jogviszonyt munkaszerződés jogszerűen alapozza meg, vagy elégséges...

Tovább a teljes cikkhez

Részvétel politikai rendezvényen – a munkaviszony megszüntethetősége

A munkáltató által megalkotott belső szabályzat munkavállaló általi megsértése szolgálhat alapul a munkáltató részéről történő felmondásra? Ügyfelünk a munkavállalók...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondási korlátozás üzemi baleset esetén

Amennyiben a munkáltató működésével összefüggő okra alapított felmondást ad át egy üzemi baleset miatt keresőképtelen munkavállaló részére a baleseti táppénz folyósítása...

Tovább a teljes cikkhez

Felmentési idő – jogviszony-létesítés és átsorolás

A Púétv. hatálya alatti pedagógus dolgozhat-e a felmentési idő alatt másik intézményben? Amennyiben az erre irányuló engedélykérést a jelenlegi munkáltató megtagadja, az mennyire...

Tovább a teljes cikkhez

„Nők 40” – munka nyugdíj mellett

Egy szociális intézményben (idősek otthonában) közalkalmazotti jogviszonyban álló kollégánknak idén júniusban lehetősége van elmenni nyugdíjba a nők negyven év jogosultsági...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya önkormányzati portfólióban

Polgármesteri hivatal köztisztviselőjének közszolgálati jogviszonya megszüntethető-e áthelyezéssel, amennyiben az önkormányzat fenntartása alá tartozó szervhez kerül egészségügyi...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenség alatt – a járandóságok „sorsa”

A munkáltató postai úton felmondást közölt a munkavállalóval abban a hiszemben, hogy már keresőképes, erről volt is igazolás a birtokában, majd kiküldte a kilépődokumentumokat a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság – a visszatérés illetményproblémái

Egy gyermekgondozási díjban részesülő, gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon lévő közalkalmazott esetében a munkáltató az illetménykiegészítést...

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés szülési szabadságról – a munkáltatói felmondás

Szülési szabadságon lévő kismama jelezte a munkáltatója felé, hogy vissza szeretne térni a munkába. A felajánlott munkakört nem tudta elfogadni. A munkaviszony megszüntetésre kell,...

Tovább a teljes cikkhez

Felmentési idő – jogviszony-létesítés és átsorolás

A Púétv. hatálya alatti pedagógus dolgozhat-e a felmentési idő alatt másik intézményben? Amennyiben az erre irányuló engedélykérést a jelenlegi munkáltató megtagadja, az mennyire...

Tovább a teljes cikkhez

„Nők 40” – munka nyugdíj mellett

Egy szociális intézményben (idősek otthonában) közalkalmazotti jogviszonyban álló kollégánknak idén júniusban lehetősége van elmenni nyugdíjba a nők negyven év jogosultsági...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya önkormányzati portfólióban

Polgármesteri hivatal köztisztviselőjének közszolgálati jogviszonya megszüntethető-e áthelyezéssel, amennyiben az önkormányzat fenntartása alá tartozó szervhez kerül egészségügyi...

Tovább a teljes cikkhez

Felmondás keresőképtelenség alatt – a járandóságok „sorsa”

A munkáltató postai úton felmondást közölt a munkavállalóval abban a hiszemben, hogy már keresőképes, erről volt is igazolás a birtokában, majd kiküldte a kilépődokumentumokat a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság – a visszatérés illetményproblémái

Egy gyermekgondozási díjban részesülő, gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon lévő közalkalmazott esetében a munkáltató az illetménykiegészítést...

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés szülési szabadságról – a munkáltatói felmondás

Szülési szabadságon lévő kismama jelezte a munkáltatója felé, hogy vissza szeretne térni a munkába. A felajánlott munkakört nem tudta elfogadni. A munkaviszony megszüntetésre kell,...

Tovább a teljes cikkhez

Munkavállaló halála – bérkifizetési kérdések

Elhunyt munkavállaló esetén a munkáltatónak kell-e az illetékes önkormányzatot értesítenie a halál tényéről és a ki nem fizetett munkabér összegéről, vagy elegendő, ha az ismert...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony-megszűnéshez kapcsolódó igazolások – második közlés

Egy volt munkavállaló, aki másfél éve kilépett, nem vette át postán a kilépőpapírjait, most viszont jelentkezett, hogy a posta megsemmisítette a levelet, és azt kéri, hogy állítsuk...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató képviselete igazolások kiadásánál

Cégünknél elég jelentős fluktuáció mellett napi gondot okoz a kilépéskor az igazolások kiadása, mivel a záró bérszámfejtés ugyan gyorsan megtörténik, de a cégvezető(k) nem...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5321 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 276-ik lapszám, amely az 5321-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem