×

Társadalombiztosítási jogszabályváltozások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 44. számában (2001. szeptember 15.)

 

A közlemúlt jogszabályváltozásai több helyütt módosították a társadalombiztosítási normákat is. Cikkünkben ezeket az újdonságokat foglaljuk össze.

 

A kölcsönadott munkaerő

2001. július 1-jétől kiegészült a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.) a munkaerő-kölcsönzés új szabályaival. A 2001. évi XVI. törvény két helyen módosította a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvényt (Tbj.), egy helyen pedig az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvényt (Eho. tv.).

A munkaerő-kölcsönzés olyan tevékenység, amelynek keretében a kölcsönbeadó a vele kölcsönzés céljából munkaviszonyban álló munkavállalót ellenérték fejében munkavégzésre a kölcsönvevőnek átengedi. A munkaerő-kölcsönzésnél a jogviszony három jogalany – a munkavállaló, az őt alkalmazó kölcsönbeadó és a munka megrendelője, a kölcsönvevő – között jön létre. Kölcsönzésnél tehát elválik egymástól a munkavállalóval szerződést kötő munkaadó és a munkavállalót foglalkoztató személye.

A kölcsönbeadó és a kölcsönvevő a polgári jog szabályai szerint állapodik meg a kölcsönzésről, de az Mt. is ró kötelezettségeket a felekre, a megállapodásnak ugyanis tartalmaznia kell a munkaerő-kölcsönzés időtartamát, a munkavégzés helyét, az elvégzendő munka jellegét. A munkavállaló a kölcsönadóval köt munkaszerződést. A munkaszerződésben jelezni kell, hogy az kölcsönzés céljából jött létre, továbbá meg kell állapítani az alkalmazott személyi alapbért és azt, hogy a munkavállaló milyen jellegű munkavégzésre vagy munkakörben foglalkoztatható.

A közterhek viselése

A munkáltatói jogokat a kölcsönbeadó és a kölcsönvevő a megállapodásuknak megfelelően megosztva gyakorolják, de a munkaviszony megszüntetésének jogát kizárólag a kölcsönbeadó gyakorolja. Ha a kölcsönbeadó és a kölcsönvevő nem állapodnak meg másban, a foglalkoztatással kapcsolatos jogszabályban meghatározott költségeket a kölcsönbeadó viseli.

A munkabér-fizetési kötelezettség a kölcsönbeadót terheli, melyet nem érint, hogy a kölcsönvevő a kölcsönbeadónak járó díjat esedékességkor nem fizette meg. A munkaviszonnyal összefüggő valamennyi bevallási, adatszolgáltatási, levonási, befizetési kötelezettség a kölcsönbeadót terheli.

Foglalkoztató

A 2001. évi XVI. törvény 35. §-ának (1) bekezdése azzal egészítette ki a Tbj. 4. §-ának a) pontját, hogy – ha a jogszabály másként nem rendelkezik – a munkaerő-kölcsönzés szerinti munkavégzés esetén foglalkoztató a kölcsönbeadó is.

Tételes egészségügyi hozzájárulás

A kölcsönbeadás alapján foglalkoztatott munkavállalót a kölcsönbeadó köteles nyilvántartásba venni. A 2001. évi XVI. törvény 36. §-a kiegészítette az Eho. tv. 6. §-át, így munkaerő-kölcsönzés esetén a tételes egészségügyi hozzájárulás megfizetésének a kötelezettsége a munkaerő-kölcsönbeadót terheli.

A Munka Törvénykönyve 193/C §-ának a) pontjában meghatározott munkavállalóról az adatokat a kölcsönbeadónak kell bejelentenie.

Nyilvántartás, bejelentés a biztosítottról

A biztosítottról szóló nyilvántartási kötelezettség teljesítése a kölcsönbeadót terheli [Tbj. 46. § (2) bek.].

A Tbj. végrehajtására kiadott 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet 22. §-ának új (2) bekezdése szerint a biztosítottal kapcsolatos bejelentési kötelezettséget a kölcsönbeadónak kell teljesítenie. (Ez a bejelentési kötelezettség a taj-számos adatszolgáltatásra vonatkozik.)

Reprezentáció

Az üzleti ajándék és a reprezentáció címén adott termék és nyújtott szolgáltatás utáni járulék, illetőleg egészségügyi hozzájárulás fizetésével kapcsolatos jogszabályváltozások a pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2001. évi L. törvényben találhatóak.

A járulékalapot képező jövedelem meghatározásának módosítása tartalmi változást nem eredményezett, ugyanis a továbbiakban sem minősül járulékalapot képező jövedelemnek az üzleti ajándék és a reprezentáció címén adott termék és az ilyen címen nyújtott szolgáltatás.

Százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás

A 2001. évi L. törvény 73. §-a azonban érdemben módosította az Eho. tv. 3. §-ának bb) pontját, valamint kiegészítette a 11. §-ának (6) bekezdését. Eszerint a százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás alapja az adóévben juttatott (megszerzett), az szja-törvényben meghatározott, a társadalombiztosítási járulékalapot nem képező természetbeni juttatások adóalapként meghatározott értéke, azzal, hogy az szja-törvény 69. §-ának (10) bekezdésében meghatározott reprezentáció és üzleti ajándék esetében az egészségügyi hozzájárulás alapját – a 2. § és az 5. § (2) bekezdésének rendelkezéseitől eltérően – juttatásban részesülő magánszemélyek illetőségétől függetlenül kell megállapítani, azonban az szja-törvény 69. §-ának (7) bekezdése szerint számított összeg után az egészségügyi hozzájárulást nem kell megfizetni.

Az Eho. tv. jelentős változása, hogy a százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás alapjának megállapításánál e juttatások tekintetében nem kell vizsgálni a belföldi, illetőleg a külföldi illetőséget.

A százalékos mértékű egészségügyihozzájárulás-fizetési kötelezettséget akkor is meg kell állapítani, ha a jövedelmet olyan magánszemély részére juttatják, vagy a jövedelmet olyan magánszemély szerzi meg, aki a Tbj. 11. §-a, illetve 13. §-a hatálya alá tartozik (azaz e tekintetben a külföldiek részére juttatott jövedelem után is meg kell fizetni a százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást).

A százalékos mértékű egészségügyihozzájárulás-fizetési kötelezettség főszabályként a kifizetőt terheli. A diplomáciai testületek által üzleti ajándékként és reprezentációként adott termék és nyújtott szolgáltatás után a jövedelemben részesülő magánszemély maga köteles a százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás összegét megállapítani, bevallani és megfizetni, tekintettel arra, hogy az Art. szerint a diplomáciai testületek nem minősülnek kifizetőnek.

A reprezentáció és üzleti ajándék után fizetendő százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás megállapítását és bevallását az új elszámoláshoz igazodóan is szabályozni kellett. Eszerint az szja-törvény 69. §-ának (10) bekezdésében meghatározott reprezentáció és üzleti ajándék után fizetendő százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást az szja-törvény 69. §-a (8) bekezdésének a)-b) pontjában meghatározottak szerint kell megállapítani és bevallani.

Hatálybalépés

A Tbj.-re és az Eho. tv.-re vonatkozó módosító rendelkezések augusztus 17-étől hatályosak, azonban az adózó e szabályokat – választása alapján – a 2001. január 1-jétől keletkezett kötelezettségeire is alkalmazhatja.

Gyermeknevelésre igénybe vett fizetés nélküli szabadság

A 2001. évi LII. törvény 1. §-a módosította a Tbj. 8. §-át. Emellett az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokra jogosultság megállapítása szempontjából a 2. § 1998. január 1-jétől biztosításban töltött időnek minősíti a gyermeknevelési támogatásra jogosultság címén igénybe vett fizetés nélküli szabadság időtartamát. A jogszabály módosítása és kiegészítése kizárólag az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások megállapítása szempontjából kedvezményezi annak a fizetés nélküli szabadságnak az időtartamát, amelyet 1997. december 31-ét követően gyermeknevelési támogatás igénybevétele miatt kért és kapott a foglalkoztatójától a biztosított.

A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény módosításáról szóló 2001. évi LII. törvény alapján tehát 2001. július 13-tól szünetel a biztosítás:

  • a fizetés nélküli szabadság, a munkavégzési (szolgálatteljesítési) kötelezettség alóli mentesítés, valamint az igazolatlan távollét időtartama alatt (kivéve, ha a fizetés nélküli szabadságot 3 évesnél fiatalabb gyermek gondozása vagy 8 évesnél fiatalabb gyermek után járó gyermeknevelési támogatásra való jogosultság vagy 14 évesnél fiatalabb gyermek után járó gyermekgondozási segélyre való jogosult- ság, illetőleg 12 évesnél fiatalabb beteg gyermek otthoni ápolása címén vették igénybe, ha a munkavégzés alóli mentesítés idejére munkabér, illetmény, távolléti díj, táppénzfizetés történt, továbbá a sorkatonai, polgári szolgálat ideje alatt);
  • az előzetes letartóztatás, szabadságvesztés tartama alatt (kivéve, ha a letartóztatottat az ellene emelt vád alól jogerősen felmentették, vagy a büntetőeljárást megszüntették, továbbá ha az elítéltet utóbb a bíróság jogerősen felmentette);
  • az ügyvéd, a szabadalmi ügyvivő esetében arra az időtartamra, amelyre kamarai tagságát szünetelteti.

Munkaviszony

2001. július 1-jétől az Mt. hatálya nemcsak arra a munkaviszonyra nem terjed ki, amelynek alapján a külföldi munkáltató munkavállalója a munkát a Magyar Köztársaság területén kiküldetésben végzi, hanem arra sem, amelyikre kirendelés vagy munkaerő-kölcsönzés keretében kerül sor. Ez a rendelkezés érvényes a külföldi munkáltató által alkalmazott magyar állampolgárra is.

A nemzetközi magánjogról szóló tvr. új rendelkezése lehetőséget ad munkaviszony esetében – hasonlóan a polgári jogi jogviszonyokhoz – a feleknek a jogválasztásra. Az 51. § (1) bekezdése szerint a munkaviszonyra azt a jogot kell alkalmazni, amelyet a felek a munkaszerződés megkötésekor vagy később választottak. Jogválasztás hiányában továbbra is a munkavégzés helyének jogát kell alkalmazni, azaz a munkaviszonyra annak az államnak a joga az irányadó, amelynek területén

  • a munkavállaló a munkáját szokásosan végzi, abban az esetben is, ha ideiglenesen – kiküldetés, kirendelés vagy munkaerő-kölcsönzés keretében – egy másik államban végzi munkáját, vagy
  • az a telephely található, amely a munkavállalót alkalmazza, amennyiben munkáját szokásosan nem ugyanazon állam területén végzi,

kivéve ha a körülményekből az állapítható meg, hogy a munkaviszony szorosabban kötődik egy másik államhoz, ebben az esetben a munkaviszonyra e másik állam jogát kell alkalmazni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem