×

Üdülési csekk

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 3. számában (1998. március 15.)

 

Az idén bevezetett üdülési csekk a munkáltatóknál költségként elszámolható, a dolgozók számára pedig bizonyos összeghatárig adó- és járulékmentes. Hogy beválik-e, még korai lenne megjósolni. Az első nyaralási szezon végén már többet tudunk majd.

 

Az újfajta támogatásban mindeddig viszonylag kevés munkaadó részesítette dolgozóit, a rendelkezésre álló ötmilliárd forintos keretből február közepéig mindössze nyolcmillió forintért igényeltek üdülési csekket. Pedig az új rendszer az eddigieknél differenciáltabb szolgáltatásokat nyújt, s a kispénzűek számára is inkább lehetővé teszi a hőn óhajtott pihenést.

Szociálturizmus egykor és ma

Egy évtizeddel ezelőtt Magyarországon még évente egymillióan üdültek kedvezményesen vagy ingyen szakszervezeti beutalóval. A nagy cégek felbomlásával a vállalati üdülők legtöbbjét is eladták. Az állam minden évben több száz millió forinttal támogatja a családok nyaralását, mégis egyre kevesebben engedhetik meg maguknak ezt a luxust még belföldön is. Tavaly már csak mintegy 130 ezren vettek részt támogatott üdültetésben, holott felmérések szerint a felnőtt lakosság 45 százaléka igénybe venne belföldi üdülést, ha ehhez támogatást kapna.

A helyzeten az sem sokat segített, hogy a szociálturisztikai feladatok koordinálására az állam 1992-ben létrehozta a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítványt. Az alapítvány az elmúlt öt esztendő alatt ugyan mintegy 800 ezer ember üdülését segítette azzal, hogy átlagosan 40 százalékban megtérítette az üdülési szolgáltatás költségeit, az évek során nyilvánvalóvá váltak a korlátok. A költségvetési támogatás reálértékének csökkenése miatt fokozatosan apadt a támogatott üdülésben részt vevők száma, az alapítvány tulajdonában levő Hunguest-szálláshelyek pedig nem nyújtottak elég széles körű, a nagyon különböző igényekhez és pénztárcákhoz igazodó szolgáltatást. Emiatt az alapítvány változtatott az eddigi gyakorlaton, és a kormány, illetve a parlament felhatalmazásával az Európában már jól bevált és közkedvelt csekkrendszer bevezetése mellett döntött. Ez mellesleg lehetővé teszi a szolgáltatók körének bővítését is.

Az új rendszerben az állam ettől kezdve nem közvetlen támogatást nyújt az üdülni vágyóknak, hanem adó- és járulékkedvezményekkel ösztönzi a munkáltatókat csekkek vásárlására, a dolgozókat pedig azok felhasználására. A csekkek nemcsak az egykori SZOT-üdülőket működtető Hunguest Rt. szállodáiban, hanem számos más szálláshelyen is felhasználhatók, így megszűnik a Hunguest Hotels szállodalánc monopolhelyzete.

Adó- és járulékkedvezmény

A francia mintára kidolgozott csekkrendszert a Nemzeti Üdülési Szolgálat Kft. (NÜSZ) működteti. A munkáltatók, érdekvédelmi szervezetek és önkormányzatok, valamint más jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók 1000, 5000 és 10 000 forint névértékű üdülési csekket rendelhetnek a szolgálattól. A csekkeket névre szólóan lehet kérni az alkalmazottak, családtagjaik, illetve a nyugdíjasok számára üdülési hozzájárulás címén. A csekkben nyújtott üdülési támogatás természetbeni juttatásnak minősül, ezért a magánszemély számára a csekk névértékének 50 százalékáig, de személyenként és évente legfeljebb 10 ezer forintig személyijövedelemadó- és tb-járulék-mentesen adható. Természetesen a munkavállaló által fizetendő 50 százalékos hányad is átvállalható, de ez már adó- és járulékköteles. A társasági adóról szóló törvény értelmében az üdülési csekk vásárlására fordított kiadás költségként elszámolható, így az a gazdálkodó szervezetek esetében társaságiadó-alapot csökkentő tétel.

A kedvezményt a munkaadók a 20 ezer forintos csekkek megvásárlása esetén használhatják ki maximálisan, hiszen így annak fele adó- és járulékmentes. A kedvezmény nem csupán a dolgozókra, de a családtagokra is vonatkozik.

A maximális adómentes lehetőség, vagyis a személyenkénti és évenkénti 10 ezer forint megadása esetén a csekkek névértéke összesen legfeljebb 20 ezer forint lehet személyenként. Négytagú családnak ez 80 ezer forint támogatás, amelynek felét adómentes juttatásként kaphatják. A munkáltató ennél kisebb és nagyobb összegű csekket is vásárolhat, de az adómentes juttatás a csekk névértékének csak a fele lehet, a 10 ezer forintot meghaladó támogatás már adóköteles.

Az üdülési csekket vásárló szervezet csak munkavállalói létszámának kétszerese erejéig vásárolhat csekket, az egy főre jutó csekkek névértéke nem haladhatja meg az 50000 forintot.

A csekkekhez a névérték és a finanszírozására szolgáló kezelési díj megfizetésével lehet hozzájutni a szolgálat minden megyében megtalálható irodáiban (Tourinform-irodák, Hunguest Travel utazási irodák) az év során folyamatosan. A csekkeket a névérték megfizetésével lehet megvásárolni, de lehetőség van négyhavi részletfizetésre is. Az első megrendelés alkalmával mindenki térítésmentesen megkapja az Üdülési Csekk Évkönyvet, amely a rendszerbe belépett elfogadóhelyek, szállások és utazási irodák katalógusa. A dolgozók ez alapján választhatják ki, hol szeretnének pihenni.

Az üdülési csekk szabadon beváltható belföldön, az elfogadóhelyek bármelyikén. Névre szól, át nem ruházható, és a kiadástól számítva egy évig érvényes. Ez idő alatt kell felhasználni, mert nem váltható vissza és nem cserélhető be másik csekkre. A csekk gyakorlatilag készpénzt helyettesít, kiegyenlíthető vele a NÜSZ emblémájával ellátott szolgáltatóknál legalább négy éjszakai tartózkodást magában foglaló szállásszolgáltatás, valamint a szálláshelyen nyújtott vendéglátás és egyéb szolgáltatás.

Szolgáltató kerestetik

A rendszerbe eddig mintegy 270 szálláshely és 110 utazási iroda lépett be, a NÜSZ azonban további szolgáltatócégek csatlakozását is várja. Tízezer forintos évi tagdíj megfizetése ellenében minden olyan kereskedelmi szálláshely és utazási iroda csatlakozhat a csekkrendszerhez, amely érvényes működési engedéllyel, illetve bejegyzéssel rendelkezik. Magánszemélyek, fizető-vendéglátóhelyek pedig szervezett formában, egyesületük vagy közvetítőjük segítségével, illetve a helyi önkormányzat szervezésében és támogatásával lehetnek tagok. Az éves díj ellenében minden szolgáltató szerepel az Üdülési Csekk Évkönyvben.

Ellenvélemény
A csekkrendszer iránt munkaadók és szolgáltatók egyaránt a 326-8883-as telefonon vagy a 326-8880-as faxon érdeklődhetnek. A Nemzeti Üdülési Alapítvány támogatóként is részt vesz a csekkrendszerben, egyebek mellett a halmozottan hátrányos helyzetű alkalmazottak számára nyújtva támogatást. Az egészségügyiek, a szociális területen dolgozók és a pedagógusok munkáltatójukon keresztül pályázhatnak támogatásért az alapítványnál. A Szakszervezetek Együttműködési Fóruma és az Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés ennek ellenére elfogadhatatlannak tartja az új szisztémát, mondván: a közszolgálatban dolgozókat hátrányosan érinti. Az idetartozó intézmények többsége ugyanis napi működési gondokkal küzd, nincs pénze arra, hogy a csekkeket megvásárolja. Jogorvoslatért az alapítvány kuratóriumának elnökéhez, a népjóléti miniszterhez fordultak.

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem