×

Szabad bankválasztás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 3. számában (1998. március 15.)
 

A nagy munkáltatók megszerzéséért már régebben is éles verseny folyt a bankok között. A cégek viszont – általában a dolgozók ellenállása miatt – alaposan mérlegelték, hogy az igénybe vett banki szolgáltatások mellett kötnek-e bérátutalási megállapodást is. Ettől az évtől azonban előírás, hogy a köztisztviselők csak banki átutalással juthatnak fizetésükhöz, valószínűleg több vállalkozást késztethet arra, hogy ezt a lehetőséget maga is megfontolja.

 

A cégeknek a bérek és kifizetések bankhoz átutalása révén nem kell a készpénz szállításának, őrzésének költségét vállalniuk, sőt még munkaerőt is megtakaríthatnak, az adott pénzintézet pedig ezáltal is olcsó forráshoz jut. A munkaadók és a pénzintézetek érdekeltsége tehát egyértelmű. Nem ilyen tiszta azonban a munkavállalók helyzete. Számukra ugyanis a bankszámla mindenképpen többletköltség, de sokaknak az sem elhanyagolható teher, hogy egy új szisztémához kell alkalmazkodnia.

A készpénzkímélő fizetési rendszerbe ettől függetlenül idén júliustól a nagyvárosok közintézményeinek is be kell kapcsolódniuk. 1999. január 1-jétől pedig mind a 750 ezer köztisztviselő és közalkalmazott átutalással veheti csak át a bérét. Az áttérésnek azonban – mint azt a Szakszervezetek Együttműködési Fóruma (SZEF) is megállapította – jelenleg még nem adottak a feltételei. Az országban nincs elegendő bankjegykiadó automata (ATM), és a posta sem készült fel a jelentős többletmunkára, a banki költségek aránytalanul magasak, és a pénzintézetek nyitva tartási rendje sem megfelelő, hiszen az egybeesik a dolgozók munkaidejével.

A tapasztalatok összegzése

A Pénzügyminisztérium a SZEF által ebben a témában kezdeményezett tárgyalás után vállalkozott arra, hogy összegzi az áttéréssel kapcsolatos pluszkiadásokat, majd szakértőket bíz meg, hogy kidolgozzák a szolgáltatások költségeinek csökkentését célzó javaslataikat. (Kérdés persze, hogy a továbbiakban folyó tárgyalások vajon módosíthatják-e azoknak a dolgozóknak a díjtételeit, akiknek munkáltatója már régebben megállapodott egy bankkal.)

Lakossági folyószámlát egyébként ma már mintegy tucatnyi bank ajánl. A felszámított díjak és a nyújtott szolgáltatások köre azonban ezeknél a pénzintézeteknél alaposan eltér. A legdrágább, de egyúttal a legszélesebb palettát kínáló bank jelenleg az OTP. A pénzintézet élőhangos, átutalási vagy egyéb megbízási lehetőséggel is kibővített telebank-szolgáltatásán, bőséges kártya-választékán kívül itt előny még a kiterjedt ATM-hálózat is. A bank saját automatáinak használata azonban havonta csak két alkalommal ingyenes. Hasonló megoldást más pénzintézet (pl. a Konzumbank) is alkalmaz, bár ez az ügyfeleket nyilvánvalóan nem ösztönzi a készpénzkímélésre. Előremutatóbb megoldásnak tartjuk tehát például azt a gyakorlatot, hogy a Mezőbank minden Euronet automatánál átvállalja a díj nagyobb részét, így ezek használatáért az ügyfeleknek mindössze húsz forintot számít fel. Még jobb az Általános Értékforgalmi Bank (és az ABN AMRO) terve: az éjjel-nappal üzemelő díjmentesen igénybe vehető bankfiókok felállítása.

Drága, drágább...

A folyószámlát kínáló bankoknál három állandó, egy eseti megbízás és egy limitfigyelési utasítás feltételezése mellett az ügyfelek terhe a legalacsonyabb a Mezőbanknál (60 forint). Ezek a terhek nem érik el a száz forintot a Budapest Banknál, a Postabanknál, de az Inter-Európánál sem. Az OTP-nél ugyanakkor az előbbi megbízások esetén az ügyfeleknek majdnem kétszer annyit (330 forint) kell fizetniük havonta, mint a következő legdrágább (ING körülbelül 180 forint, CIB mintegy 160 forint) pénzintézeteknél. Persze ez az összehasonlítás meglehetősen leegyszerűsített. Nem elhanyagolható ugyanis, hogy egy-egy bank mekkora díjat számít fel a kártyákért, a pénzfelvételért.

Ennek ellenére érdemes a folyószámlát frissen választóknak döntésük előtt alaposan körülnézniük a piacon. Kiderülhet ugyanis, hogy számukra az OTP előnyei sem képesek ellensúlyozni az itt alkalmazott magas díjakat. A szabad bankválasztáshoz pedig a dolgozóknak akkor is joguk van, ha munkáltatójuk már megállapodott egy pénzintézettel.

Lakossági folyószámlák
A bank neve A folyószámla neve Számlanyitás díja Minimum-
összeg
Közüzemi és
egyéb díj,
átutalási ktsg.
Számlaki-
vonat díja (rendszeres)
Látra szóló kamat (évente) Kapcsolódó kártyák
Általános Értékforgalmi Bank Rt. Forintszámla nincs 40 Ft – belföldre,
100 Ft – külföldre
VISA CLASSIC,
VISA ELECTRON
Budapest Bank Rt. Lakossági folyószámla nincs 5000 Ft 15 Ft/tranzakció ingyenes 13% Visa Electron,
EC/MC
Daewo Bank Rt. Mini VIP látra szóló számla 50 000 Ft 50 000-25 000 8%,
250 000-500 000 13%,
500 000-1 000 000 15%,
1 000 000 felett 16%
Visa Electron,
Visa Classic
Inter-Európa Bank Rt. 5000 Ft 500 000-2 000 000 3%,
2 000 000 felett 7%
EC/MC,
Cirrus Maestro,
Cirrus
Kereskedelmi és Hitelbank Rt. Lakossági bankszámla nincs 5000 Ft 0,2 % havi rendszeres
ingyenes
200000Ft-ig 10 % 200000Ft felett 15 % Visa Electron
Visa Classic
Fotex Visa Classic
Visa Gold
Cirrus Maestro,
EC/MC
Konzumbank Rt. Családi bankszámla ingyenes nincs ingyenes havi egyszer
ingyenes
(minden további
50 Ft/tétel)
4 000 000-ig 15% Visa Classic,
Visa Electron
Mezőbank Rt. magánbankszámla (lakossági) nincs kártyaigényléssel
(bérátutalás
nélkül)
5000 Ft
limitfigyelés
10 Ft/tétel
ügyfél
kérésére
100 Ft/db
12% Mezőbank kártya
OTP Bank Rt. Lakossági folyószámla 40 Ft/tétel nincs
(visszamenőleg:
250 Ft/hó)
6% Visa Electron Junior,
Visa Electron,
Visa Classic, Cirrus Maestro,
EC/MC Standard
Postabank és Takarékpénztár Rt Lakossági bankszámla Számlavezetési díj 100 Ft/hó 5000 Ft
(vagy rendszeres
havi átutalás)
havonta egyszer: 0,
Külön 300 Ft/kivonat
+postaköltség
10% Visa Ft-kártya,
Visa Classic International,
edc/ec ATM kártya,
Cirrus Maestro,
Visa Electron, EC/MC, Maestro (forint)

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem