×

Nyertes ügyfelek

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 3. számában (1998. március 15.)
 

A magyarországi bankprivatizáció következtében hazai piacokon olyan pénzügyi óriások jelentek meg, mint például a holland ABN AMRO-csoport, a német DG Bank vagy az egyesülése után szintén nem kis jelentőségű osztrák Erste Bank. Az orosz olajipari mamut, a Gazprom a térségben kizárólag nálunk szerzett pénzintézeti érdekeltséget. A bankrendszer megújításának (amit egyébként nem csak a privatizáció legújabb fejleményei jeleznek) legnagyobb nyertesei azonban remélhetőleg a lakossági ügyfelek lesznek.

 

A piacon frissiben megjelent, de a régebben is hagyományosan a lakosságot kiszolgáló bankok is jelentős fejlesztésekbe fogtak a polgárok megnyerése érdekében. A legjobb helyzetben – nyilvánvalóan a kiindulási alapnak köszönhetően – az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank van. A pénzintézet a kártya- és a folyószámla-szolgáltatások terén még növelni is tudta amúgy sem csekély piaci részesedését. Várható azonban, hogy rövidesen a többiek is keményebben ringbe szállhatnak a lakossági ügyfelekért. A további terjeszkedés, az országos hálózat kiépítése érdekében a Gazprom tulajdonában levő Általános Értékforgalmi Bank még ebben az évben újabb 3-4 fiók nyitását tervezi. Emellett megkezdik 24 órás telebank-szolgáltatásukat is. A Takarékbankot megvásárló DG Bank azonkívül, hogy vállalta a pénzintézetnél a törvény előírásai miatt szükséges mintegy 700 millió forintos tőkeemelést, már eddig 20 millió márkát fordított az elektronikus adatfeldolgozás modernizálására és a budapesti, valamint a regionális tanácsadói rendszer kiépítésére. A takarékszövetkezeti integrációban is egyre jobban haladnak a közös kártya- és folyószámlarendszer bevezetésével, elterjesztésével.

Gyarapodó fiókok

A Kereskedelmi és Hitelbankot a belga Kredietbank és az Irish Life biztosítótársaság konzorciuma vásárolta meg. A K&H privatizációja ezzel még nem fejeződött be. Az állam ingyenes vagyonátadás keretében a bank 3,115 milliárd forintos részvénypakettjét átadta a tb-önkormányzatoknak. A fennmaradó állami, illetve tb-csomagok nyilvános forgalomba hozatala és tőzsdei bevezetése (az 1997. végi tervezett dátum helyett) a legutóbbi hírek szerint ennek az évnek a közepére tolódik. A K&H azonban már most is növelte aktivitását, új szolgáltatásokkal (kártyák) lépett a piacra, és szintén lakossági üzletágának fejlesztésébe kezdett.

Az egykori MHB, amelynek új neve ABN AMRO (Magyar) Bank, a privatizáció óta jelentős (bár a tervezettnél lassabban megvalósuló) eredményeket mutathat fel. Hollandiában már bevezették az elektronikus szolgáltatásokat, nálunk ez egyelőre csak részlegesen sikerült. Egyébként Hollandia és az Egyesült Államok után az ABN AMRO fiókhálózata – terveik szerint – hazánkban lesz a legkiterjedtebb. Jelenleg 80 fiókjuk van. A jövőben 100-150 tagból álló fiókhálózata lesz majd. Ezek között lesznek önálló lakossági fiókok, de lakossági pultok, sőt üzleten (bevásárlóközpont, áruház) belüli kirendeltségek is.

Az ABN AMRO lakosságnak kínált elektronikus banki szolgáltatásai közé a jövőben az élőhangú telefonos rendszer mellett saját, az eddig ismerteknél többet tudó ATM-(bankjegykiadó automata) hálózat telepítése is tartozik. Ezek a berendezések a hozzájuk kapcsolt számítógép révén alkalmasak lesznek majd például átutalások lebonyolítására is. Közvetlen számítógépes kapcsolatot, olyat, hogy az ügyfél otthoni PC-jén intézheti bankügyeit, az idén ötvenezret tudnak majd létesíteni. A bank a szolgáltatásokat szolid díjak ellenében nyújtja. A versenyképességet ezenkívül terveik szerint a fiókok hosszú nyitva tartásával is javítják. Egyes fiókok tizenkét órán keresztül is fogadják majd az ügyfeleket. Az ABN Amro távlati elképzelései között szerepel, hogy valódi hitelkártyával, majd fogyasztási kölcsönnel is a piacra lépjen.

Közelebb az ügyfelekhez

A Mezőbank többségét birtokló osztrák Erste Bank képviselői a privatizációs szerződés aláírását követően bejelentették: elsődleges céljuk, hogy a hitelintézet a magyarországi lakossági és vállalati bankpiac egyik legjelentősebb szereplőjévé váljon. Az Erste Bank (ez az egyesült pénzintézet neve is) a jövőben növelni szeretné piaci részesedését az egész közép-kelet-európai régióban. Magyarországon – vallják – erre a Mezőbank kiterjedt fiókhálózata és jelentős ügyfélköre nyújt lehetőséget. A Mezőbank már mindenesetre bevezette a pénzintézeti kínálatban legolcsóbbnak számító lakossági folyószámlájához a telebank-szolgáltatását. Kártyakínálatuk bővítését erre az évre tervezik.

Az eredetileg is külföldi tulajdonban levő, régebben igencsak szolid terjeszkedési politikát folytató bankok közül több is komolyan nekilátott fiókhálózata kiépítésének. A Creditanstalt, a Hypobank is több fiókot nyitott, és terjeszkedését folytatni akarja, csakúgy mint a CIB-csoport vagy a Unicbank, amelynek hálózata nemrégiben négy egységgel bővült.

Ahhoz ugyanis, hogy az ügyfelek megfelelő számban és szinten igényeljék és igénybe vegyék a bankokat, általános vélekedés szerint széles fiókhálózatra van szükség. Egyes szolgáltatásoknál csak a szorosan a körzethez tartozókat lehet potenciális pénzintézeti ügyfeleknek tekinteni. A pénzintézeti szolgáltatások között nyilvánvalóan emiatt is jut egyre erőteljesebb szerep a számítógépeknek és a telefonnak.

Gyorsabb pénzforgalom

A számítógépes kapcsolattartás lehetőségét egyébként szinte minden bank kínálja vállalati ügyfelei számára. Az office bankingnek, electronic bankingnek vagy akár MultiCashnak nevezett rendszer lényege: az ügyfelet és a bankot számítógépek kötik össze. Az ügyfél képviselőjének így nem kell bemenni a bank fiókjába, a számlájával kapcsolatos ügyeket irodájából intézheti. A rendszer igénybevételéhez számítógép, telefonvonal és modem szükséges. Az office banking szolgáltatásai közé tartozik, hogy az ügyfél saját számítógépén keresztül lekérdezhet különféle banki információkat, devizaárfolyamokat, aktuális kamatokat, és utasításokat adhat forint- és esetleg devizaátutalásokra.

A szolgáltatás egyik legnagyobb előnye, hogy felgyorsítja a pénzforgalmat és csökkenti a papírmunkát. A számlatulajdonosnak ugyanis így nem kell várnia arra, hogy postán megkapja az átutalásokról az értesítést. A rendszerek többségénél már másnap megjelenik, ha a számlán valamilyen mozgás volt. A bankok érdeke találkozik az ügyfelekével, így nem egy pénzintézet nemcsak a verseny, hanem a saját haszna miatt is hajlandó kedvezményesen, néha akár ingyenesen is telepíteni a vállalatokhoz a megfelelő szoftvert. Sokszor a technikai kellékek egy részét is kedvező feltételekkel kínálják. A teljesség igénye nélkül vállalati ügyfeleinek ilyen szolgáltatást nyújt az ABN Amro, a BKD, a Budapest Bank, a Daewoo, az ING, az Inter-Európa, a Magyar Hitel Bank, a Magyar Külkereskedelmi Bank, az OTP, a Postabank és a Westdeutsche Landesbank is.

Bizalmas adatok

A magánszemélyek a gazdálkodóknál sokkal szűkösebb, bár folyamatosan növekvő kínálatból választhatnak, ha bankügyeiket otthonról szeretnék intézni. Jelenleg nyolc olyan pénzintézetről tudunk, amelyeknél a polgárok is intézhetik otthoni (vagy irodai) számítógépről bankügyeiket. Az ABN AMRO, a CIB, a Hypo-Bank, az Inter-Európa, a Mezőbank, a Postabank, a Unicbank és a HBW Express Takarékszövetkezet becslések szerint összesen kevesebb mint ötezer (vállalati és lakossági) ügyfélnek nyújt office, illetve home banking szolgáltatást. A lakossági ügyfelek számát – nyilvánvalóan annak ma még igencsak csekély nagysága miatt – a bankok szinte kivétel nélkül bizalmas adatként kezelik.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem