A magyarországi bankprivatizáció következtében hazai piacokon olyan pénzügyi óriások jelentek meg, mint például a holland ABN AMRO-csoport, a német DG Bank vagy az egyesülése után szintén nem kis jelentőségű osztrák Erste Bank. Az orosz olajipari mamut, a Gazprom a térségben kizárólag nálunk szerzett pénzintézeti érdekeltséget. A bankrendszer megújításának (amit egyébként nem csak a privatizáció legújabb fejleményei jeleznek) legnagyobb nyertesei azonban remélhetőleg a lakossági ügyfelek lesznek.
A piacon frissiben megjelent, de a régebben is hagyományosan a lakosságot kiszolgáló bankok is jelentős fejlesztésekbe fogtak a polgárok megnyerése érdekében. A legjobb helyzetben – nyilvánvalóan a kiindulási alapnak köszönhetően – az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank van. A pénzintézet a kártya- és a folyószámla-szolgáltatások terén még növelni is tudta amúgy sem csekély piaci részesedését. Várható azonban, hogy rövidesen a többiek is keményebben ringbe szállhatnak a lakossági ügyfelekért. A további terjeszkedés, az országos hálózat kiépítése érdekében a Gazprom tulajdonában levő Általános Értékforgalmi Bank még ebben az évben újabb 3-4 fiók nyitását tervezi. Emellett megkezdik 24 órás telebank-szolgáltatásukat is. A Takarékbankot megvásárló DG Bank azonkívül, hogy vállalta a pénzintézetnél a törvény előírásai miatt szükséges mintegy 700 millió forintos tőkeemelést, már eddig 20 millió márkát fordított az elektronikus adatfeldolgozás modernizálására és a budapesti, valamint a regionális tanácsadói rendszer kiépítésére. A takarékszövetkezeti integrációban is egyre jobban haladnak a közös kártya- és folyószámlarendszer bevezetésével, elterjesztésével.
Gyarapodó fiókok
A Kereskedelmi és Hitelbankot a belga Kredietbank és az Irish Life biztosítótársaság konzorciuma vásárolta meg. A K&H privatizációja ezzel még nem fejeződött be. Az állam ingyenes vagyonátadás keretében a bank 3,115 milliárd forintos részvénypakettjét átadta a tb-önkormányzatoknak. A fennmaradó állami, illetve tb-csomagok nyilvános forgalomba hozatala és tőzsdei bevezetése (az 1997. végi tervezett dátum helyett) a legutóbbi hírek szerint ennek az évnek a közepére tolódik. A K&H azonban már most is növelte aktivitását, új szolgáltatásokkal (kártyák) lépett a piacra, és szintén lakossági üzletágának fejlesztésébe kezdett.
Az egykori MHB, amelynek új neve ABN AMRO (Magyar) Bank, a privatizáció óta jelentős (bár a tervezettnél lassabban megvalósuló) eredményeket mutathat fel. Hollandiában már bevezették az elektronikus szolgáltatásokat, nálunk ez egyelőre csak részlegesen sikerült. Egyébként Hollandia és az Egyesült Államok után az ABN AMRO fiókhálózata – terveik szerint – hazánkban lesz a legkiterjedtebb. Jelenleg 80 fiókjuk van. A jövőben 100-150 tagból álló fiókhálózata lesz majd. Ezek között lesznek önálló lakossági fiókok, de lakossági pultok, sőt üzleten (bevásárlóközpont, áruház) belüli kirendeltségek is.
Az ABN AMRO lakosságnak kínált elektronikus banki szolgáltatásai közé a jövőben az élőhangú telefonos rendszer mellett saját, az eddig ismerteknél többet tudó ATM-(bankjegykiadó automata) hálózat telepítése is tartozik. Ezek a berendezések a hozzájuk kapcsolt számítógép révén alkalmasak lesznek majd például átutalások lebonyolítására is. Közvetlen számítógépes kapcsolatot, olyat, hogy az ügyfél otthoni PC-jén intézheti bankügyeit, az idén ötvenezret tudnak majd létesíteni. A bank a szolgáltatásokat szolid díjak ellenében nyújtja. A versenyképességet ezenkívül terveik szerint a fiókok hosszú nyitva tartásával is javítják. Egyes fiókok tizenkét órán keresztül is fogadják majd az ügyfeleket. Az ABN Amro távlati elképzelései között szerepel, hogy valódi hitelkártyával, majd fogyasztási kölcsönnel is a piacra lépjen.
Közelebb az ügyfelekhez
A Mezőbank többségét birtokló osztrák Erste Bank képviselői a privatizációs szerződés aláírását követően bejelentették: elsődleges céljuk, hogy a hitelintézet a magyarországi lakossági és vállalati bankpiac egyik legjelentősebb szereplőjévé váljon. Az Erste Bank (ez az egyesült pénzintézet neve is) a jövőben növelni szeretné piaci részesedését az egész közép-kelet-európai régióban. Magyarországon – vallják – erre a Mezőbank kiterjedt fiókhálózata és jelentős ügyfélköre nyújt lehetőséget. A Mezőbank már mindenesetre bevezette a pénzintézeti kínálatban legolcsóbbnak számító lakossági folyószámlájához a telebank-szolgáltatását. Kártyakínálatuk bővítését erre az évre tervezik.
Az eredetileg is külföldi tulajdonban levő, régebben igencsak szolid terjeszkedési politikát folytató bankok közül több is komolyan nekilátott fiókhálózata kiépítésének. A Creditanstalt, a Hypobank is több fiókot nyitott, és terjeszkedését folytatni akarja, csakúgy mint a CIB-csoport vagy a Unicbank, amelynek hálózata nemrégiben négy egységgel bővült.
Ahhoz ugyanis, hogy az ügyfelek megfelelő számban és szinten igényeljék és igénybe vegyék a bankokat, általános vélekedés szerint széles fiókhálózatra van szükség. Egyes szolgáltatásoknál csak a szorosan a körzethez tartozókat lehet potenciális pénzintézeti ügyfeleknek tekinteni. A pénzintézeti szolgáltatások között nyilvánvalóan emiatt is jut egyre erőteljesebb szerep a számítógépeknek és a telefonnak.
Gyorsabb pénzforgalom
A számítógépes kapcsolattartás lehetőségét egyébként szinte minden bank kínálja vállalati ügyfelei számára. Az office bankingnek, electronic bankingnek vagy akár MultiCashnak nevezett rendszer lényege: az ügyfelet és a bankot számítógépek kötik össze. Az ügyfél képviselőjének így nem kell bemenni a bank fiókjába, a számlájával kapcsolatos ügyeket irodájából intézheti. A rendszer igénybevételéhez számítógép, telefonvonal és modem szükséges. Az office banking szolgáltatásai közé tartozik, hogy az ügyfél saját számítógépén keresztül lekérdezhet különféle banki információkat, devizaárfolyamokat, aktuális kamatokat, és utasításokat adhat forint- és esetleg devizaátutalásokra.
A szolgáltatás egyik legnagyobb előnye, hogy felgyorsítja a pénzforgalmat és csökkenti a papírmunkát. A számlatulajdonosnak ugyanis így nem kell várnia arra, hogy postán megkapja az átutalásokról az értesítést. A rendszerek többségénél már másnap megjelenik, ha a számlán valamilyen mozgás volt. A bankok érdeke találkozik az ügyfelekével, így nem egy pénzintézet nemcsak a verseny, hanem a saját haszna miatt is hajlandó kedvezményesen, néha akár ingyenesen is telepíteni a vállalatokhoz a megfelelő szoftvert. Sokszor a technikai kellékek egy részét is kedvező feltételekkel kínálják. A teljesség igénye nélkül vállalati ügyfeleinek ilyen szolgáltatást nyújt az ABN Amro, a BKD, a Budapest Bank, a Daewoo, az ING, az Inter-Európa, a Magyar Hitel Bank, a Magyar Külkereskedelmi Bank, az OTP, a Postabank és a Westdeutsche Landesbank is.
Bizalmas adatok
A magánszemélyek a gazdálkodóknál sokkal szűkösebb, bár folyamatosan növekvő kínálatból választhatnak, ha bankügyeiket otthonról szeretnék intézni. Jelenleg nyolc olyan pénzintézetről tudunk, amelyeknél a polgárok is intézhetik otthoni (vagy irodai) számítógépről bankügyeiket. Az ABN AMRO, a CIB, a Hypo-Bank, az Inter-Európa, a Mezőbank, a Postabank, a Unicbank és a HBW Express Takarékszövetkezet becslések szerint összesen kevesebb mint ötezer (vállalati és lakossági) ügyfélnek nyújt office, illetve home banking szolgáltatást. A lakossági ügyfelek számát – nyilvánvalóan annak ma még igencsak csekély nagysága miatt – a bankok szinte kivétel nélkül bizalmas adatként kezelik.