×

Építő javaslatok

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 3. számában (1998. március 15.)

 

A munkaadói szervezetek év végén megteszik javaslataikat a közterhek változásához. Év elején azonban kiderül, hogy ismét a kormányzaté volt az utolsó szó, aztán később egyeztetésre hívják őket...

 

Antalffy Gábor, a KISOSZ főtitkára: A Kereskedők és Vendéglátók Érdekképviseleti Szervezete szerint a pénzügyi kormányzat új taktikát alkalmaz, amikor ahelyett, hogy könnyítene a vállalkozók adminisztrációs terhein, növeli azokat. Antalffy Gábor, a KISOSZ főtitkára úgy véli, a kormányzat az utóbbi másfél év alatt több olyan intézkedést is hozott, amely nem egyszerűen adminisztrációs, hanem pénzügyi terheket is ró a vállalkozásokra.

A vállalkozókat súlyosan érintette például a készpénzfizetést korlátozó intézkedés, amellyel megnövekedtek a banki költségek. A működési engedélyek megújítása újabb illetékfizetési kötelezettséggel járt, és a főtitkár szerint havi 4-5 ezer forintos többletkiadást ró a vállalkozókra az év végi új számviteli szabályozó, amely a pénztárgépek éves letöltéséről rendelkezik. Szintén költségnövelő a társadalombiztosítási adminisztrációs terhek növekedése, amelynek teljesítéséhez új nyomtatványokra, mágneslemezre és egyébre van szükség, ami a számítások szerint 2500-3000 forint többletteher. A kisvállalkozások nagy részénél nincs számítógépes infrastruktúra, ha pedig külső céget bíznak meg az adminisztrációs feladatokkal, szintén növekszenek a költségek.

A KISOSZ szerint a folyamatosan növekvő működési kiadások miatt a vállalkozók számának csökkenésére, a munkanélküliségi mutatók romlására kell számítani. Antalffy Gábor hangoztatta: a KISOSZ részt vesz a megkésett érdekegyeztető tárgyalásokon, amelyek – tekintettel a tb-bevallás körül kialakult botrányos helyzetre és a miniszterelnök beavatkozására – megegyezéssel kecsegtetnek.

Indokolatlan terhek

Pataki János, az Ipartestületek Országos Szövetségének alelnöke: Az Ipartestületek Országos Szövetsége elismeri és komolyan veszi, hogy információkra mind a társadalombiztosításnak, mind az adóhivatalnak szüksége van, azonban az adminisztrációs terhek legutóbbi növekedését a "bürokrácia csúcsának" minősíti. Pataki János, az IPOSZ alelnöke kifejtette, adózásban ugyan nem növekedtek a terhek – igaz, nem is csökkentek –, a tb-jogszabályváltozások viszont elviselhetetlenné teszik az adminisztrációt. Pataki János emlékeztetett arra, hogy vannak olyan alapnyilvántartások, amelyek minden vállalkozóra egyformán kötelezők. Ilyen (a teljesség igénye nélkül) a tárgyi eszközök analitikus nyilvántartása, a szigorú számadásra kötelezett bizonylatok, az önellenőrzés, a szállítók, a vevők analitikus nyilvántartása stb. A legtöbb nyilvántartási kötelezettség az alkalmazottak foglalkoztatásával kapcsolatos.

Pataki János szerint az újabb adminisztrációval kapcsolatos intézkedések – a havi tb-bevallás, a számítógépes adathordozón való adattovábbítás, a befizetési igazolás benyújtása – indoklatlan többletteher. A vállalkozóknak, különösen a kezdőknek és a kisvállalkozóknak a munka mellett kevés idejük van arra, hogy az előírásokat böngésszék. Sokuknak számítógépe sincsen. Ha erre kell a tőke, az iparosok nem lehetnek a munkahelyteremtés bázisai – vélte Pataki János.

Az IPOSZ egyébként részt kíván venni a Pénzügyminisztérium által kezdeményezett egyeztetéseken – abban a reményben, hogy ezek legalább valamelyes haszonnal járnak.

Az egyeztetés hiánya

Palotás János, a VOSZ elnöke: A vállalkozói közterhek szintje változatlanul magas, az adó és az egyéb terhek együttes mértéke esetenként megoldhatatlan gondok elé állítja a vállalkozókat. Nemzetközi összehasonlításban a vállalkozói terhek példátlan mértékűek, s noha szerkezetükben végbement bizonyos átrendeződés, a mérték összességében nem csökkent.

Ha már érdemi csökkenés nem is történt, semmi sem indokolja, hogy az adminisztrációs terhek elviselhetetlenül bonyolulttá váljanak – hívta fel a figyelmet a VOSZ elnöke. – A vállalkozóknak a jogszabályok láttán az a benyomásuk támad, hogy a szabályalkotók a minimális információval sem rendelkeznek a vállalkozások mindennapi életéről, feladataikról, felszereltségükről. Ezért lett volna szükség az egyeztetésekre a jogszabály előkészítői és a vállalkozói szervezetek között. Jó példa erre a tb-bevallás mágneslemezen való benyújtásának problémája. Kétségtelen, hogy a floppy korszerű adathordozó, de a józan észnek mond ellent, ha már most, a vállalkozások jelenlegi felszereltségi állapotában is elvárják alkalmazását. Kötelezővé tételekor senkiben fel sem ötlött, hogy a vállalkozók a szolgálati háttér megteremtéséhez segítséget kapjanak. A vállalkozók joggal várták volna el a kormányzat nagyvonalúságát, hogy ha már a terheken nem is enyhít, de legalább a bürokrácia oldaláról könnyítéseket ad – vélte Palotás János.

A VOSZ természetesen részt kíván venni a Pénzügyminisztérium által kezdeményezett egyeztetéseken. Nem kerüli el azonban a figyelmét, hogy a kormány részéről az egyeztetésekre nem akkor van fogadókészség, ha ezt az érdek-képviseleti szervezetek szükségesnek tartják és szorgalmazzák, hanem akkor, amikor egy-egy intézkedésből botrány kerekedik, és esetleg a miniszterelnök beavatkozásával kell megoldani a helyzetet.

Magyar csoda

Sümeghy Csaba, az OKISZ elnöke: A Magyar Iparszövetségnek régóta hangoztatott véleménye, hogy az állami bevételek jobban növekedtek volna, és a gazdaság régen növekedésnek indult volna, ha a közterheket az állam nem ilyen mértékben állapítja meg.

Itt nemcsak az európai élvonalba tartozó adórendszert kell érteni, hanem a hozzá tartozó egyéb elvonásokat, a társadalombiztosítást és annak perifériáit – gondolok itt a természetbeni elvonásokra, a táppénz után fizetendő tb-járulékra – amit mellesleg az OKISZ alkotmányellenesnek tart, és emiatt nemrégiben az Alkotmánybírósághoz fordult.

Magyarországon az elvonás ismert mértéke mellett csodának kell nevezni, hogy a gazdaság növekedésnek indult. Úgy gondolom, hogy ez a növekedés nem a kormány vállalkozásbarát politikájának köszönhető, hanem annak, hogy a magyar gazdaság több mint 80 százaléka magánkézben van.

Lehetett volna ezzel ellentétes intézkedéseket is hozni, például a kockázati tőkét nem most kellett volna ráengedni a gazdaságra, hanem már három évvel ezelőtt. Az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság már akkor felhívta erre a figyelmet egy tanulmányban, mégis cikluskésésben van a kockázati tőke működése. Nem elég, hogy nagy terhek vannak a magyar vállalkozói rétegen, hanem megítélésünk szerint hiányoznak azok az ösztönzők is, amelyeket a kormány megteremthetett volna. Azok az eljárások, amelyek eddig is adminisztrációs tehernek tűntek, inkább pénzügyi manőverek, hiszen például az APEH adminisztrációs ürügygyel jogtalanul és kamatmentesen használja a vállalkozó pénzét, például az áfa és a különböző adónemek visszaigénylésekor. De ma már ez teljes mértékben áttekinthetetlen, és olyan pluszterheket ró a vállalkozókra, amelyeket az állami költségvetésnek kellene finanszíroznia – gondolok itt például a legújabbakra, a tb-járulék-bevallással kapcsolatos eljárásokra. Az OKISZ természetesen ezzel kapcsolatban is tett lépéseket.

A Pénzügyminisztérium kezdeményezését az érdekegyeztetésre elkésettnek tartjuk, hiszen erre vonatkozóan korábban a beérkező ellenzéki módosító indítványokat lesöpörte az asztalról a kormány képviselője – mondta Sümeghy Csaba.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem