Fizetés nélküli szabadság megszakítása – mikor kell visszavenni a munkavállalót?

Kérdés: Munkavállalónknak – figyelemmel arra, hogy külföldi ösztöndíjat nyert el – hat hónapos fizetés nélküli szabadságot engedélyeztünk. A munkavállaló azonban megszakította a külföldi tanulmányait, és a tervezettnél két hónappal korábban hazatért Magyarországra. Emiatt szeretne – a megállapodásunktól eltérően – korábban munkába állni. Ugyanígy, egy kismama az általa előre jelzett időpontnál (a gyermek harmadik évének a betöltését jelölte meg visszatérési időpontként) korábban szeretne visszatérni dolgozni. Mi azonban a két munkavállaló helyettesítésére felvettünk határozott időre két munkavállalót. Nincs jelenleg annyi megrendelésünk, hogy a visszatérők részére munkát tudnánk biztosítani. Kötelesek vagyunk visszavenni őket az eredetileg tervezettnél korábbi időpontban?
Részlet a válaszából: […] A két esetet élesen el kell választani egymástól. Amennyibena felek megállapodásának a következménye a féléves fizetés nélküli szabadság -vagyis a munkáltató olyan indok miatt engedélyezett fizetés nélküliszabadságot, amely nem tartozik az Mt.-ben felsorolt, kötelezően...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. május 17.

Kötelezően a munkahelyen töltendő idő értelmezése

Kérdés: Egy kórház patológiáján dolgozom szak­asszisztensként, fertőző szöveteket, testnedveket dolgozunk fel, egészségre ártalmas vegyszerekkel (formalinnal). A munkahelyemen kötelezően letöltött hat órán felül le kell-e dolgoznom még két órát az intézet egy másik munkahelyén (osztályán)?
Részlet a válaszából: […] ...meghatározhatja a teljes munkaidőből kötelezően a munkahelyen töltendőidő tartamát, továbbá az ezen időtartam alatti munkavégzés egyes sajátosszabályait. A 356/2008. Korm. rendelet 11. § (2) bekezdésének a) pontja szerinta teljes napi munkaidőből – a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 26.

Utazási költségtérítés – ha sokat utaznak a munkavállalók

Kérdés: Az utazási költségtérítésről szóló új rendelettel kapcsolatban kérdezzük: Néhány alkalmazottunk 80-100 km-es távolságról ingázik naponta. Egy példát említve, a Budapesttől másfél órás vonatútra lévő Szolnokra 70 000 forintba kerül a 30 napos bérlet. Az új rendelet szerint idén 30 000 forintos összeghatárig kell megtéríteni a bérlet, illetve a menetjegy árát. Ez tehát – a példánál maradva – a Szolnokról feljáró kollégák esetében 40 000 forint jövedelemkiesést jelent. Jól értelmezzük az új szabályozást? A másik problémánk a gépkocsival történő munkába járás körében merült fel. Eddig az egy irányból járók összefogtak, és többen együtt jártak autóval, nem kellett a munkaidő végén várakozniuk, hanem azonnal indulhattak haza. Az új szabályok szerint azonban, ha a várakozási idő nem haladja meg az utazási időt, de azt majdnem eléri – például a másfél óra utazási idő esetében az egy óránál hosszabb várakozási idő –, mindez közel két óra többletet jelent a munkavállalóknak. Az autóval közlekedők egyébként csak a helységtáblától helységtábláig tudják elszámoltatni a költségüket, vagy a lakástól a munkahelyig? Végül kérdezzük: a Szlovákiában lakó munkavállalóink a hazautazás magyarországi költségeinek 86%-át csak akkor számolhatják el, ha ezt a költségrészt az utazás teljes költségén belül el tudják különíteni, és külön számlát kérnek róla?
Részlet a válaszából: […] ...2010-re előírt 30 000 forintos összeghatár csakis a hazautazásravonatkozik, a napi munkába járásra nem. Ha a munkavállalók minden egyes napSzolnokról Budapestre feljárnak, azaz a napi munkába járásuk során teszik megezt a hosszabb távolságot, akkor a munkáltató...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 26.

Rendkívüli felmondás helyett közös megegyezés

Kérdés: Munkavállalónk az utóbbi hónapban öt alkalommal csaknem egy órát késett. Megtehetjük-e, hogy a megítélésünk szerint egyébként jogszerűen alkalmazható rendkívüli felmondás helyett közös megegyezéssel szüntetjük meg a munkaviszonyát, vagy kötelesek vagyunk rendkívüli felmondást alkalmazni? Ha gondolkodási időt kér, mennyit vagyunk kötelesek adni neki? Előre aláírhatja-e a munkáltatói jogkör gyakorlója a közös megegyezést, vagy azt egyidejűleg kell mindkét félnek aláírnia?
Részlet a válaszából: […] ...jogszerűenalkalmazhatóvá tenné a munkáltató részéről a rendkívüli felmondást (Mt. 96. §),a munkaviszony megszüntetésének egyes jogcímei közötti választás azonban amunkaviszony alanyának, illetve alanyainak szabad elhatározására van bízva.Nincsen ugyanis...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 26.

Határozott idejű munkaviszony – a munkavállalási engedélynél rövidebb tartamra?

Kérdés: Külföldi állampolgárt kívánunk alkalmazni egy jelenleg GYES-en lévő munkavállalónk munkakörében, a munkaügyi központtól már meg is kaptuk a munkavállalási engedélyt két évre. A jelenleg GYES-en lévő munkavállalónk elképzelhető, hogy egy-másfél éven belül visszatérne. A munkáltató dönthet-e úgy, hogy a munkavállalási engedély időtartamánál rövidebb idejű határozott idejű munkaszerződést köt?
Részlet a válaszából: […] ...munkaszerződéskeretében kerüljön sor a harmadik országbeli munkavállaló foglalkoztatására.Figyelemmel egyébként arra, hogy a jelenleg GYES-en lévő munkavállalójukvisszatérésének időpontja a munkaszerződés megkötésének időpontjában mégbizonytalan,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 26.

Rugalmas munkaidő-beosztás – könnyűipari termékek gyártásához?

Kérdés: Cégünk könnyűipari terméket gyárt, 33 fővel. A szakma jellegzetessége a szezonalitás, az év első felében megy le a termelés 60-65%-a, plusz az átállások. A létszám megtartása érdekében a munkaidőalapot áthelyeztük, 4 illetve 6 napos hetekre bontva a munkaidőt. Az üzemben nincs sem kollektív szerződés, sem pedig üzemi tanács. Milyen szabályok vonatkoznak az eltérő munkaidejű hónapokra?
Részlet a válaszából: […] ...keret maximuma legfeljebb négy hónap lehet [Mt. 118/A. § (1)bekezdés]. Ez azt jelenti, hogy négy hónap átlagában az egyes munkavállalókraeső heti munkaidő nem haladhatja meg a 48 órát azzal, hogy a 40 és 48 óra közöttirész – teljes...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 6.

Engedélymentes hazai foglalkoztatás – harmadik országbeli családtagé

Kérdés: Január 1-jétől munkavállalásiengedély-mentes annak a harmadik országbeli családtagnak a magyarországi foglalkoztatása, akinek családjából már valakit nálunk foglalkoztatnak? Ha igen, a családtagok mely körére vonatkozik a mentesség?
Részlet a válaszából: […] ...engedélyre. A 2. § (1) bekezdés 24. pontja alapján aMagyarországon engedélymentesen foglalkoztatott harmadik országbelicsaládegyesítő személy olyan családtagja foglalkoztatható engedélymentesen, akia családi együttélés biztosítása céljából...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. március 16.

Pályázati eljárás érvénytelensége

Kérdés: A Kjt. 20/A. § (6) bekezdése szerint magasabb vezetői beosztásra kiírt pályázat esetén a pályázót a beadási határidő lejártát követő 21 napon belül legalább 3 tagú bizottság hallgatja meg. Ha a bizottság egyáltalán nem hallgatja meg a pályázókat, akkor ez a tény érvényteleníti a pályázatot és a vezetői megbízást? Ha az írásos anyag alapján a meghallgatásnak nincs szakmai relevanciája, akkor is be kell hívni meghallgatásra minden pályázót? Végül, akit nem hívtak be, az jogorvoslatért bírósághoz fordulhat, és megvétóztathatja a megbízás érvényességét?
Részlet a válaszából: […] ...eljárás – így például a meghallgatáselmaradása – a pályázati eljárás érvénytelenségét eredményezi. Ezen túlmenően,ha csak egyes, a pályázati feltételeknek megfelelő jelentkezőket hallgat meg abizottság, másokat viszont nem, akkor ez nem pusztán a Kjt. 20/A....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. március 16.

Cafeteria a polgármesteri hivatalban

Kérdés: Folyamatban van a költségvetésünk elfogadása, és meg kell állapítanunk a polgármesteri hivatalban dolgozó köztisztviselők és a jegyző cafeteria-keretösszegét. Kell-e ehhez a képviselő-testület jóváhagyása is? Eltérően kell-e megállapítani a jegyzőt megillető összeget? Kaphat-e a polgármester a cafeteria-rendszerbe tartozó juttatást, ha igen, akkor ki és hogyan határozza meg a juttatások összegét számára?
Részlet a válaszából: […] ...3. § (1) bekezdése alapján a hivatali szervezet vezetője általkiadott közszolgálati szabályzat a szervezet személyi állományának egyescsoportjai tekintetében nem állapíthat meg valamely szempont alapján eltérőmértékű keretösszeget, illetve eltérő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. március 16.

Szavazólap üzemi tanácsi választáshoz

Kérdés: A munkavállalóink kezdeményezték, hogy tarthassanak üzemi tanácsi választásokat, és alakíthassanak üzemi tanácsot. A kérdésem az, hogy a törvényben meghatározott szavazólapra vonatkozóan született-e valamilyen szabályozás, és jelenleg mit kell feltüntetni a szavazólapokon?
Részlet a válaszából: […] ...Mt. felhatalmazása alapján 2009. december 30-ánkihirdették az üzemitanács-választásokkal kapcsolatos egyes kérdésekről szóló357/2009. Korm. rendeletet, mely a törvény szabályait részletezve meghatározzaa szavazólap tartalmát, és a szavazólapok alapján az üzemi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. március 16.
1
69
70
71
79