Alacsonyabb besorolású munkakörbe helyezés – az illetmény összege

Kérdés: Intézményünk egyik közalkalmazottját esetfelelős munkakörbe neveztük ki, melyhez figyelembe tudtuk venni a főiskolai végzettségét, tehát „F” fizetési osztályba soroltuk be. Ebben a munkakörben nem felelt meg, így a beleegyezésével másik munkakörbe lett helyezve. Az új munkakörhöz elegendő az érettségi, ezt a 257/2000. Korm. rendelet nem is engedi, csak az „E” fizetési osztályig a besorolást. Helyesen járunk-e el, ha a közalkalmazott beleegyezése nélkül egyoldalúan módosítjuk „D” fizetési osztályba a besorolást? Ebben az esetben az illetménye is csökkenni fog. Csökkenhet az illetménye vagy várakoztatni kellene? Szabályos-e, ha a kinevezés módosítása előtt nyilatkoztatjuk a közalkalmazottat, hogy a munkáltatói döntést tudomásul veszi?
Részlet a válaszából: […] ...pedig a közalkalmazotti jogviszonyban töltött ideje alapján [Kjt. 87/A. §] kell megállapítani [Kjt. 64. § (1) bek.].A Kjt. szerint a kinevezési okmánynak tartalmaznia kell a közalkalmazott munkakörét, a besorolásának alapjául szolgáló fizetési osztályt és fokozatot,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Egészségügyi intézményvezető besorolása

Kérdés: Településünkön a kistérségi társulás alá rendelték (társulási döntéssel) a járóbeteg-szakellátást, ami addig kft.-ként működött, de megszűnt. A társulás népjóléti, szociális és gyermekvédelmi feladatokat lát el a környék több településén költségvetési intézmény formájában, melynek a székhelye a mi településünk. Az addigi intézményvezető közalkalmazotti jogviszonyban magasabb vezetőként látta el a feladatát, majd a NEAK értesítése alapján egészségügyi szolgálati jogviszonyra kellett módosítani a kinevezését a finanszírozás miatt, ami meg is történt. Figyelembe véve az Eszjtv. 8. §-ának (3) bekezdésében, a Vhr. 5. §-ában, valamint a 256/2013. Korm. rendelet 1. §-ának (1) bekezdésében meghatározottakat, az intézményvezetőt az Eszjtv. 1. melléklete szerinti – intézményvezetőt megillető – legmagasabb fizetési fokozatba soroltuk. A NEAK szerint nem jó a besorolás, mert az intézményvezetőt az 1/A. melléklet szerint kellett volna besorolni, ami az egészségügyi szakdolgozók bértáblája. (Az intézményvezetőnek mentálhigiénés főiskolai és egyéb egyetemi végzettsége van.) Melyik besorolás tekinthető jogszerűnek, figyelembe véve azt, hogy a szociális és egyéb feladatok ellátását az intézményvezető-helyettes végzi, az intézményvezető pedig a járóbeteg-szakellátással járó összes intézményi feladatot?
Részlet a válaszából: […] Az intézményvezető magasabb vezetői munkakörnek minősül [528/2020. Korm. rendelet 5. § (1) bek. a) pont]. Az Eszjtv. szerint a magasabb vezető illetménye el kell, hogy érje az Eszjtv. 1. melléklete szerinti legmagasabb fizetési fokozathoz meghatározott összeget, és nem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Vezérigazgatói juttatások a munkaviszony megszűnése esetére

Kérdés: Önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság vezérigazgatóját a város közgyűlése választotta meg határozott időre. Személye 2008 óta változatlan. A közgyűlési határozatok alapján a vezérigazgató a gazdasági társasággal határozott időre szóló munkaviszonyt létesített a következők szerint: 2008. október 1. – 2011. május 31., 2010. január 1. – 2013. május 31., 2013. június 1. – 2018. május 31., 2018. június 1. – 2022. június 30., 2022. július 1. – 2027. június 30. 2008. október 1. óta folyamatosan munkaviszonyban áll a gazdasági társasággal. A munkaviszonyok megszűnésekor elszámolás nem történt, az ekkor kiadandó dokumentumokat sem adta át a munkáltató. A közgyűlés időközben a gazdasági társaságot 2025. október 15-ével megszüntette, annak feladatait a továbbiakban egyik költségvetési szerve fogja ellátni. A feladatátvételre az Áht. 9/A. alcíme alapján kerül sor. Az átvevő költségvetési szerv a Kjt. hatálya alá tartozik. Az Áht. 11/F. §-a alapján a gazdasági társaság munkavállalói átkerülnek az átvevő költségvetési szervhez, ahol közalkalmazottként továbbfoglalkoztatásuk biztosított, vagy nyilatkozhatnak arról, hogy a jogállásváltozáshoz nem járulnak hozzá. Ebben az esetben munkaviszonyuk a változást követő harmincadik napon, azaz 2025. november 14-én automatikusan megszűnik. Az Áht. 11/F. §-ának (11) bekezdése szerint az átvevő költségvetési szerv az Áht. 11/F. § (3)–(4), (6) és (10) bekezdései esetén köteles a megszűnés napjával a munkavállaló számára az Mt. 77. §-a (1) bekezdésének c) pontja szerinti végkielégítést és az Mt. 63. §-ának (2) bekezdése szerinti távolléti díjat megfizetni. A vezérigazgató az Mt. 208. §-ának (1) bekezdése értelmében vezető állású munkavállalónak minősül, és a közgyűlés által jóváhagyott Javadalmazási Szabályzatban meghatározott juttatások illetik meg. Jogviszonya megszűnésével kapcsolatban a munkaszerződés mindössze az alábbiakat tartalmazza: „A munkaviszony megszűnésére az Mt. 63. §-ában, a munkaviszony megszüntethetőségére az Mt. 64. §-ában és 210. §-ában foglaltak az irányadók. A munkaviszony az Mt. 64. §-a alapján megszüntethető: közös megegyezéssel, azonnali hatályú felmondással.” A Javadalmazási Szabályzat szerint: „A munkaszerződés alapján a vezérigazgató részére a munkaviszony megszüntetése, illetve megszűnése esetén járó juttatások” „határozott időtartamú munkaviszony esetén a vezérigazgatót az Mt., valamint a 2009. évi CXXII. törvény szabályai szerinti mértékben illethetik meg a járandóságok, ettől a rendelkezéstől a felek megállapodása sem térhet el a munkavállaló javára. Határozott időtartamú munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetése esetén a vezérigazgató részére egyszeri juttatás adható, mértéke nem haladhatja meg 4 havi átlagbér összegét. A juttatás nyújtásáról és mértékéről a közgyűlés dönt a munkaviszony megszűnését megelőzően.” Milyen juttatások illetik meg a vezérigazgatót, amennyiben úgy dönt, hogy nem járul hozzá a jogállásváltozáshoz? A vezérigazgató juttatásainak megállapításakor a 2008. október 1-jét vagy a 2022. július 1-jét kell irányadónak tekinteni?
Részlet a válaszából: […] ...arról nyilatkozik, hogy továbbfoglalkoztatásához a Kjt. hatálya alá tartozó költségvetési szervnél nem járul hozzá, vagy a kinevezési okmány átvételét követő tizenöt napon belül nem tesz nyilatkozatot, illetve nem írja alá a kinevezési okiratot,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Helyettesítési díj közalkalmazottak esetén

Kérdés: Idősek otthonában (Kjt. szerinti kinevezés alapján) a nyolcórás pénztárost hosszú időn keresztül helyettesíteni kell. A helyettesítést a gazdasági, pénzügyi ügyintéző látja el. Mekkora helyettesítési összeget kell részére megfizetni? A helyettesített munkakör alapbére vagy illetményével együtt számított bére az irányadó? Az első hónapban ez három nap, de a második hónapban ez a helyettesítés már a teljes hónapot érinti. A munkaköri leírását ki kell egészíteni, vagy elég külön dokumentumban megfogalmazni az elvárásokat?
Részlet a válaszából: […] ...vonatkozó szabályait kell alkalmazni. Ilyenkor erre az időre a közalkalmazott az ellátott munkakörre előírt, de legalább a kinevezése szerinti illetményre jogosult [Mt. 53. § (5) bek.]. Ez akkor is irányadó, ha a közalkalmazott a saját munkaköréből nem kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Utazási költségtérítés zenetanároknak

Kérdés: Egyházi fenntartású általános iskolánkba zenét oktatni járnak zenetanárok. A zenetanárok nem a mi intézményünk alkalmazottai, hanem egy másik zeneiskoláé. Azok a tanulóink, akik zenét tanulnak, tandíjat fizetnek a zeneoktatásért. Fizethet-e a mi iskolánk a hozzánk járó zenetanároknak útiköltséget, ha igen, milyen módon?
Részlet a válaszából: […] ...jogviszony – a másik iskolában fennálló köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyuk mint alapjogviszony mentén kell megítélni. A kinevezéstől eltérő foglalkoztatás alapján a kinevezésben foglaltaktól eltérő, más munkavégzési helyen – a kérdésben...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Kulturális illetménypótlék – az időarányosság alapján

Kérdés: A Kjt. hatálya alá tartozó művelődési központban „Közművelődési munkatárs, adminisztrátor” munkakörben foglalkoztatott 4112 FEOR számú közalkalmazottnak jár-e a kulturális illetménypótlék?
Részlet a válaszából: […] ...viszont nem kulturális munkakör. Mivel jelen esetben kettős munkakört tölt be a közalkalmazott, abból kell kiindulni, hogy kinevezése szerint a munkaideje a két munkaköre között milyen arányban oszlik meg. A kolléga a kulturális illetménypótlékra...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Önkormányzati fenntartású munkáltató – a vezetői pályázat kiírásának hatásköre

Kérdés: Az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság ügyvezetője, önkormányzati tulajdonú intézmény intézményvezetője, igazgatója (magasabb vezető) álláshelyére a vezetői megbízásra vonatkozó pályázati kiírás a képviselő-testület vagy a polgármester hatásköre? Elegendő-e, ha a pályázati eljárás során beérkezett pályázatok felett az érdemi döntést a képviselő-testület hozza meg, a jogszabálynak megfelelő kiírásról a polgármester dönt? Az érintett jogviszonyokhoz tartozó jogszabályok: a Ptk., az Mt., a Kjt., valamint a Púétv.
Részlet a válaszából: […] ...szerint, ha törvény eltérően nem rendelkezik, a költségvetési szerv irányítása, a költségvetési szerv vezetése magában foglalja a kinevezést vagy a megbízást is. A Mötv. 42. §-ának 2. pontja értelmében a képviselő-testület hatásköréből nem ruházható át...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Jogviszonyváltás – egy munkáltatón belül

Kérdés: Önkormányzati fenntartású intézmény háromféle jogviszony keretében foglalkoztatja a munkavállalókat: a Kttv., a Kjt. és az Mt. hatálya alatt. Mi módon kell eljárni abban az esetben, ha a Kjt. hatálya alá tartozó munkakörben foglalkoztatott közalkalmazotti jogviszonya megszűnik, és ugyanannál az intézménynél egy másik, teljesen más munkakörben foglalkoztatják tovább, amely munkakör a Kttv. hatálya alá tartozik? Meg kell szüntetni a Kjt. hatálya alá tartozó jogviszonyt, és új jogviszonyt létesíteni a Kttv. hatálya alatt? Hogy alakul az új jogviszonyban a dolgozó próbaideje?
Részlet a válaszából: […] ...töltötte volna el [Kjt. 26. § (1)–(3) bek.].A Kttv. 46. §-ának (1) bekezdése szerint a közszolgálati jogviszonyt létesítő kinevezésben – a Kttv. 41. §-a (1) bekezdésének b) pontjában, a 47. § (4) bekezdésében, az 59. §-ában és a 62/A...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Közalkalmazotti jogviszony – a nyugdíjba vonulás kérdései

Kérdés: Szociális szférában, közalkalmazottként dolgozik az intézményvezető, aki a nők negyvenéves kedvezményes lehetőségével nyugdíjas lett, de közalkalmazotti jogviszonya folyamatosan fennáll. Vezetői kinevezése nemsokára lejár, és ezzel egy időben szeretne ténylegesen nyugdíjas lenni, azaz nem szeretne tovább dolgozni. Ebben az esetben jár-e felmentési idő, és a jubileumi jutalommal kapcsolatos szabályok miként vonatkoznak rá?
Részlet a válaszából: […] A Kjt. 30. §-a (1) bekezdésének d) pontja értelmében a munkáltató a közalkalmazotti jogviszonyt felmentéssel abban az esetben is megszüntetheti, ha a közalkalmazott a felmentés közlésének, illetőleg legkésőbb a felmentési idő kezdetének napján nyugdíjasnak minősül. A...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 4.

Nyugdíjas felmentési ideje alatti új munkavállaló foglalkoztatása

Kérdés: Köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban lévő dolgozó nyugdíjba menetel miatti – felmentési idején belül – munkavégzés alól van mentesítve. A munkavégzés alóli mentesítési idő kezdetétől határozatlan idejű kinevezéssel lehet-e alkalmazni új munkavállalót?
Részlet a válaszából: […]

A Púétv. ezt nem tiltja, munkajogi akadálya ennek nincs. A munkáltató mozgásterét tehát csak a pénzügyi források (pl. az átlagbéralapú támogatás rendelkezésre álló összege) korlátozzák.

(Kéziratzárás: 2025. 10. 24.)

[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 4.
1
2
3
45