Harmadik országbeli állampolgár – a foglalkoztatás bejelentésének elmulasztása

Kérdés: A 445/2013. Korm. rendelet 16. §-a szabályozza a Magyarországon engedélymentesen foglalkoztatható harmadik országbeli állampolgárok (pl. letelepedési engedéllyel rendelkezők, EU-s állampolgárok) magyarországi foglalkoztatásának bejelentésére vonatkozó szabályokat. A hivatkozott kormányrendelet külön nem rendelkezik a mulasztás jogkövetkezményeiről. Ezen túlmenően a Kormányhivatal úgy nyilatkozott, hogy az informatikai programunk nem alkalmas annak kinyerésére, hogy egy adott foglalkoztató lekérje az általa megtett bejelentések és kijelentések számát. Van-e bármilyen jogkövetkezménye a 445/2013. Korm. rendelet 16. §-a szerinti bejelentés elmulasztásának, tekintettel arra, hogy e jogszabály nem tartalmaz szankciót? Ha pedig mégis van jogkövetkezmény, mi és milyen jogszabályi rendelkezés alapján?
Részlet a válaszából: […] ...közigazgatási bírságot köteles fizetni az a munkaadó, aki az Flt.-ben, vagy a végrehajtására kiadott 445/2013. Korm. rendeletben foglalt nyilvántartási, adatszolgáltatási kötelezettségének nem vagy nem az előírt módon tesz eleget, vagy valótlan adatot szolgáltat....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. október 14.

Vezetői „szék” elfoglalása és a próbaidő

Kérdés: Óvodavezetői, illetve konyhavezetői (intézményvezető, főigazgatói) pályázat került kiírásra. Ha a pályáztatás eredményes/érvényes, kötelező-e azonnal az új munkavállalókat intézményvezető, főigazgatói minőségben alkalmazni, vagy elég a 3 hónapos próbaidő letelte után, ha addig az intézményvezető személye megoldott? (A vezetői feladatokat a főigazgatóhelyettes, illetve az intézményvezető-helyettes látja el jelenleg is.) A kérdés azért merül fel, mert önkormányzati fenntartású mindkét intézmény, így a törzskönyvi nyilvántartásban (pl. a NAV-nál, a banknál), illetve a felügyeleti szerveknél azonnal át kell vezetni a változásokat, ha a vezető személye változik. De ha a munkavállalónak nem felel meg a munka, vagy a fenntartó nincs megelégedve a próbaidő alatt, akkor bármelyik fél felmondhatja a szerződést, és a felügyeleti szerveknél újra kell kezdeni a változások bejelentését.
Részlet a válaszából: […] ...egy adminisztrációs lépés miatt merül fel az anyagi, jogi szabályok alkalmazásának kérdése. Az egyértelmű, hogy az említett nyilvántartásokban attól az időponttól kell átvezetni a változást, amikortól az új vezető megbízása hatályba lép....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.

Színházigazgató – két szerepben

Kérdés: Önkormányzati fenntartású költségvetési szervként működő színház igazgatói munkakörére pályázat útján kiválasztott személy rendelkezik egy heti 40 órás oktatói munkakörre létesített munkaviszonnyal. Az igazgató az önkormányzati intézményben is heti 40 órás munkaviszonyban kerül foglalkoztatásra. Fenntartható-e az igazgató két 40 órás, ún. főállása, amennyiben mindkét munkáltató hozzájárul a másik jogviszony fenntartásához (létesítéséhez)?
Részlet a válaszából: […] ...segíti a két „állás” feladatainak összehangolt ellátását. Ugyanis a költségvetési szervként működő önkormányzati fenntartású, nyilvántartásba vett előadó-művészeti szervezetnél – ilyen a színház is – a munkáltató vezetőjével az Mt. vezető...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.

Munkaidőben munkahelyen kívül – a munkaadói szankciók

Kérdés: Mit tehet a munkáltató a munkából késő, illetve a munka végeztével munkahelyéről korábban távozó dolgozóval azon túl, hogy írásban figyelmezteti? Órabéresnél az igazolatlan órára nem fizet bért. Teljesítmény után bért kapó a kevesebb teljesítmény után kevesebb bért kap ugyan, de ha nincs több alapanyag, és ezért idő előtt távozik a munkából, akkor még a bére sem csökken. Igazolatlan távollét idején a biztosítás szünetel. De mi lesz az igazolatlan órával? Azt a T1041-en nem kell jelenteni. Mivel szankcionálhat még a munkáltató? Van-e joga levonni büntetésként a munkabérből? Mennyi késés után élhet az azonnali hatályú felmondással? Meddig kell tűrnie a munkáltatónak? Vagy a home office jelenség óta minden megváltozott, ha a munka el van végezve, haza lehet menni? Késés, illetve munkahelyről korábban távozás miatti kieső időre – ami igazolatlan távollétnek minősül – a munkáltató írhat-e ki szabadságot fél órára a ledolgozott 7,5 óra mellé a késő dolgozónak abban az esetben, ha a szabadság nyilvántartása órában történik? Szankcionálhat-e a munkáltató munkabérből történő levonással, ha a dolgozó nem regisztrál be vagy ki a beléptetőrendszerből, kötelezhető-e a munkavállaló a rendszer használatára?
Részlet a válaszából: […] A munkáltató a munkaidőt az egészséges és biztonságos munkavégzés követelményére, valamint a munka jellegére figyelemmel osztja be [Mt. 97. § (1) bek.]. A munkavállaló pedig köteles a munkáltató által előírt helyen és időben munkára képes állapotban megjelenni,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.

Beléptetőrendszer és a munkaidő-nyilvántartás

Kérdés: Beléptetőrendszer működtetése esetén a rendszerbeli bejelentkezés már a munkaidő kezdetének számít, vagy az átöltözés után kezdődhet a munkaidő? Mennyire kell megegyeznie a beléptetőrendszer adatainak a jelenléti ívvel, a munkaidő-nyilvántartás adataival?
Részlet a válaszából: […] ...például azzal, hogy az épületek bejáratához telepít terminálokat. Ha nem a beléptetőrendszer adatait kívánja munkaidő-nyilvántartásként kezelni, akkor például elkülönült, szabályos jelenléti ívet kell vezetnie.A munkaidőbe az egyszerű...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.

Öregségi nyugdíjjogosultság és a jogviszony megszüntethetősége

Kérdés: Köztisztviselőnk 2025. szeptember 20-án tölti be a 65. életévét. Elmondása szerint már „bőven” rendelkezik húsz év szolgálati idővel, de erről nincs hivatalos határozata. Már hónapokkal ezelőtt benyújtotta a kormányhivatalhoz a szolgálati idő igazolása iránti kérelmet, de választ még nem kapott. Több év külföldön eltöltött jogviszonya is van, amelynek igazolását szintén kezdeményezte a kormányhivatalnál. A köztisztviselő a 65. életév betöltése után mindenképpen szeretne nyugdíjba vonulni, jelenleg táppénzes állományban van, munkát végezni már nem fog. Mi módon járjon el a munkáltató: várjunk, amíg a köztisztviselő részére megérkezik a határozat a szolgálati időről, és ezután a törvény erejénél fogva szüntessük meg a jogviszonyát? Mit csináljunk abban az esetben, ha ez a határozat 2025. szeptember 20-ig nem érkezik meg? Kérje ki hivatalból a munkáltató a köztisztviselő szolgálati idejének igazolását a kormányhivataltól? Mivel a köztisztviselő a 65. életév betöltése után mindenképpen szeretne nyugdíjba vonulni, ezért, ha addig nem érkezik határozat, szüntessék meg a felek közös megegyezéssel a közszolgálati jogviszonyt?
Részlet a válaszából: […] ...előadására alapozva – kimondani a jogviszony megszűnését. Noha a szolgálati időt a társadalombiztosítási igazgatási szervek nyilvántartása alapján kell számításba venni [Tny. 43. § (2) bek.], az említett kockázatot enyhítheti, ha a köztisztviselő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 2.

Munkaidő-nyilvántartás – a megőrzés határideje

Kérdés: Amennyiben a munkaidő nyilvántartása jelenléti íven történik, hány évig szükséges megőrizni a jelenléti íveket? Az őrzési idő tekintetében van különbség a Kttv. hatálya, az Mt. hatálya alatt dolgozók, valamint az egészségügyi szolgálati jogviszonyban foglalkoztatottak esetében?
Részlet a válaszából: […] ...munkaidő-nyilvántartásra egyik jogszabály sem ír elő kifejezett őrzési időt. Célszerű abból kiindulni, hogy a munkajogi igény – általános szabály szerint – három év alatt évül el [Mt. 286. § (1) bek., Kttv. 192. § (1) bek.]. Ez irányadó az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 2.

Munkaidőkereten felüli rendkívüli munkaidő – mint önként vállalt túlmunka

Kérdés: Lehetséges-e az Mt. 135. §-ának (3) bekezdésében definiált önként vállalt túlmunka-megállapodást az Mt. 107. §-ának b) pontjában meghatározott munkaidőkereten felüli munkavégzés esetén alkalmazni? A munkaidőkereten felüli munkavégzés ténye esetleg a munkaidőkeret zárása előtt, de legkésőbb annak zárásakor lesz ismert. Az Mt. 135. §-a (3) bekezdésének szövegét értelmezve a 300 órán felüli túlmunkát el kell rendelni, tehát már a munkavégzés kezdete előtt a felek tisztában vannak azzal, hogy ezen munkaidő önként vállalt túlmunka lesz. A munkaidőkereten felüli munkavégzés esetén azonban a rendkívüli munkavégzés ténye lehet, hogy csak utólag, a munkavégzés megtörténtét követően lesz nyilvánvaló. Így a munkaidő nyilvántartása (rendes munkaidő vagy önként vállalt túlmunka) is csak utólag, akár napokkal később lesz pontos. Értelmezésünk szerint az Mt. 107. §-ának b) pontjában meghatározott munkaidőkereten felüli munkavégzésre csak akkor alkalmazható a túlmunka-megállapodás, ha már az elrendelés időpontjában ismert mind a munkáltató, mind a munkavállaló számára a teljesítendő munkaóra típusa (rendes munkaidő vagy önként vállalt túlmunka).
Részlet a válaszából: […] Az Mt. szerint naptári évenként kétszázötven óra rendkívüli munkaidő rendelhető el [Mt. 109. § (1) bek.]. A munkavállaló és a munkáltató írásbeli megállapodása alapján ezt meghaladóan naptári évenként legfeljebb százötven óra rendkívüli munkaidő rendelhető el...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 2.

Elektronikus jelenléti ív jóváhagyása

Kérdés: Elektronikus jelenléti ívet vezetünk a szellemi alkalmazottaknak, de több kollégának külföldi a felettese. Helyes-e, hogy csak a dolgozó hagyja jóvá (pipálja le) a jelenléti ívét, a vezetője nem? Mi ennek a munkajogi háttere, előnye és hátránya?
Részlet a válaszából: […] ...Mt. nem írja elő a munkaidő-nyilvántartás formáját, csak a kötelező tartalmi elemeit [Mt. 134. §]. Ezért bármilyen, a munkáltató által választott technikai megoldás megvalósítható, ami biztosítja, hogy az adatokat objektíven, megbízhatóan, naprakészen és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. augusztus 12.

Munkáltatói iratmegőrzési kötelezettség

Kérdés: Milyen módon érinti – amennyiben érinti – az Mt., illetve a Kttv. alapján foglalkoztatottak személyi anyagának őrzését a Tny. 99/A. §-ának év eleje óta hatályos változása?
Részlet a válaszából: […] ...Tbj-tv. 66. §-ának (1) bekezdése szerint többek között a foglalkoztató is köteles a jogszabályban meghatározott nyilvántartás vezetésére (nyilvántartásra kötelezett). Ebből eredően az Mt. és a Kttv. szerinti munkáltató is nyilvántartásra kötelezett foglalkoztató....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.
1
2
3
27