Közalkalmazotti illetmény és nyugellátás egyidejűleg


A Magyar Közlöny 128. számában megjelent a 268/2022. Korm. rendelet, a 269/2022. Korm. rendelet és az 1374/2022. Korm. határozat, melyek a közszférában alkalmazandó nyugdíj melletti foglalkoztatásról szólnak. Közös önkormányzati hivatal vagyunk, ahol az alkalmazottak közszolgálati jogviszonyban állnak. Van olyan köztisztviselőnk, aki a "nők kedvezményes negyven év jogosultsági idővel rendelkező" öregségi nyugdíjas, és még nem rendelkezik a rá irányadó nyugdíjkorhatárral, illetve van, aki a rá irányadó öregségi korhatár betöltésével lett öregségi nyugdíjas, és jogviszonyuk már fennállt 2022. augusztus 31. előtt is. Mindkét esetben jelenleg szüneteltetik a nyugdíj folyósítását.
1. A fenti kormányrendeletek alapján kaphatják-e egyszerre a nyugdíjellátást, illetve az illetményüket?
2. A nők kedvezményes nyugdíjával kapott nyugellátás esetében is kaphat egyszerre nyugellátást és illetményt? A jogszabály "korbetöltött öregségi nyugdíjast" említ.
3. Egy óvodában közalkalmazottként dolgozó öregségi nyugdíjas óvónő esetében is szüneteltetni kellett a nyugdíj folyósítását (nők kedvezményes negyven év jogosultsági idővel rendelkező öregségi nyugdíjas), nem töltötte be még a rá irányadó öregségi korhatárt), ha foglalkoztatni akartuk a nyugdíjazása után. A kormány engedélye nem kellett az esetleges továbbfoglalkoztatásukhoz. Ebben az esetben is kaphatja egyszerre a nyugdíját és a közalkalmazotti illetményét a fenti jogszabály alapján? Van-e itt is jelentősége az öregségi nyugdíjkorhatár betöltésének?


Megjelent a Munkaügyi Levelekben 2022. augusztus 30-án (233. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 4502

[…] vonatkozásában azokat az eseteket, amelyek tekintetében a fentiekben ismertetett rendelkezések nem alkalmazandók [268/2022. Korm. rendelet 1. § (4) bek.]. Ezzel a lehetőséggel élt is a jogalkotó: a 269/2022. Korm. rendelet 1. §-a ugyanis kimondja, hogy a 268/2022. Korm. rendelet nem alkalmazandó abban az esetben, ha az abban meghatározott jogviszony nem szociális, gyermekvédelmi vagy gyermekjóléti szolgáltatónál, intézményben, hálózatnál vagy köznevelési, vagy szakképző intézményben áll fenn. Ebből az következik, hogy a korábbiakban ismertetett szabályok azokra vonatkoznak, akik szociális, gyermekvédelmi vagy gyermekjóléti szolgáltatónál, intézményben, hálózatnál vagy köznevelési, vagy szakképző intézményben dolgoznak (ők lényegében a Kjt. szerinti közalkalmazotti jogviszonyban álló közalkalmazottak).Erre tekintettel a közös önkormányzati hivatalnál dolgozó közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselőkre, illetve közszolgálati ügykezelőkre nem vonatkozhat a fenti szabályozás, hiszen ezek a személyek a közös önkormányzati hivatalnál állnak alkalmazásban, nem pedig az előbbiekben felsorolt szolgáltatóknál, intézményekben, illetve hálózatoknál. A közös önkormányzatnál foglalkoztatott köztisztviselők így a fenti szabályok szerint sem kaphatják meg egyszerre a nyugellátást és az illetményt. A fentiekből következik az is, hogy nincs relevanciája annak, hogy a köztisztviselő például a nők negyven év jogosultsági idővel megszerezhető öregségi nyugdíjában [Tny. 18. § (2a)–(2d) bek.] vagy a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltése és a szolgálati idő megszerzése mellett megállapított öregségi nyugdíjban [Tny. 18. § (1)–(2) bek.] vagy öregségi résznyugdíjban [Tny. 18. § (3) bek.] részesül, mivel rá eleve nem vonatkoznak ezek a szabályok, hiszen nem olyan szervezetnél dolgozik, amelyet a 269/2022. Korm. rendelet felsorol.2. A 268/2022. Korm. rendelet 1. §-a nem ír az ellátás folyósítása kapcsán "korbetöltött öregségi nyugdíjasról", csupán a foglalkoztatás kormány általi engedélyezése, vagy a kormány ehhez történő hozzájárulása kapcsán említi az öregségi nyugdíjkorhatár betöltését és az öregségi teljes nyugdíjhoz szükséges szolgálati idő megszerzését [268/2022. Korm. rendelet 1. § (3) bek.]. A folyósítás lehetővé tétele körében öregségi nyugdíjról, korhatár előtti ellátásról, szolgálati járandóságról, átmeneti bányászjáradékról, illetve táncművészeti életjáradékról szól a 268/2022. Korm. rendelet. Ez egyben azt is jelenti, hogy – az 1. pontban kifejtettek szerinti megszorításokkal – a nők negyven év jogosultsági idővel megszerezhető öregségi teljes nyugdíjára is a kedvezőbb szabályok terjednek ki, mivel az is öregségi nyugdíjnak minősül. Az már más kérdés, hogy e nyugdíj folyósítása is csak azokat illeti meg a munka mellett a közszférában, akiknek a jogviszonya szociális, gyermekvédelmi vagy gyermekjóléti szolgáltatónál, intézményben, hálózatnál vagy köznevelési, vagy szakképző intézményben áll fenn.3. Az 1700/2012. Korm. határozat 1. pont 1.6. alpontja felhívta a minisztereket és a Miniszterelnökséget vezető államtitkárt, hogy tegyék meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy az irányításuk vagy felügyeletük alá tartozó költségvetési szervek ne létesítsenek közalkalmazotti és – törvényben meghatározottak szerint – kormányzati szolgálati jogviszonyt olyan személlyel, aki a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte, és az öregségi teljes nyugdíjhoz szükséges szolgálati időt megszerezte. Ha azt a munkáltató különösen fontos érdeke vagy a költségvetési szerv alaptevékenysége indokolta, a munkáltatói jogok gyakorlója a kormány véleményének kikérését követően dönthetett az olyan közalkalmazott, kormánytisztviselő, kormányzati ügykezelő továbbfoglalkoztatásáról vagy foglalkoztatásáról, aki a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte, és az öregségi teljes nyugdíjhoz szükséges szolgálati időt megszerezte, azzal, hogy a kormány véleménye kötötte a munkáltatói jogok gyakorlóját a döntésének meghozatalában (1700/2012. Korm. határozat 1. pont 1.3. és 1.7. pont). Az 1374/2022. Korm. határozat kimondja, hogy az 1700/2012. Korm. határozatban foglaltaktól eltérően 2022. szeptember 1. és 2023. augusztus 31. között a kormány véleményének kikérése nélkül foglalkoztatható az a személy, aki az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte, […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.