Érvénytelenségi ok bekövetkezése a szerződéskötés után

Kérdés: Az Eszjtv. 2. §-a (5) bekezdésének d) pontja és (8) bekezdése értelmezése kapcsán, az (5) bekezdés szerinti kizáró ok (a Btk. 291. § miatt „büntetőeljárás hatálya alatt áll”) fennállását a jogviszony létesítésének időpontjában kell-e kizárólag vizsgálni, vagy a munkavállalónak a jogviszony teljes időtartama alatt folyamatosan meg kell felelnie e feltételnek? A (8) bekezdésben szereplő fordulat („feltételek hiánya esetén az érvénytelenség jogkövetkezményeit kell alkalmazni”) pontosan mely esetkörökre terjed ki? Kizárólag arra, amikor utólag derül ki, hogy jogviszonyt eleve nem lehetett volna létesíteni (a kizáró ok már a létesítéskor fennállt)? Vagy arra is, amikor egy érvényesen létrejött jogviszony alatt később keletkezik a kizáró ok (pl. a megalapozott gyanú közlése a jogviszony fennállása alatt történik)?
Részlet a válaszából: […] Az Eszjtv. szerint az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személynek a jogviszony teljes időtartama alatt meg kell felelnie az Eszjtv.-ben és az 528/2020. Korm. rendeletben meghatározott feltételeknek. Azok hiánya esetén az érvénytelenség jogkövetkezményeit kell alkalmazni...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 4.

Két jogviszony – egy munkáltatóval

Kérdés: Szabályos-e közalkalmazottként alkalmazni ugyanazon munkáltatónál a szociális szférában egy személyt – nem vezetői beosztásban – úgy, hogy négy órában határozatlan időben, négy órában pedig más munkakörben határozott időben? Ha lehetséges, akkor az egyik kinevezése „másodállásnak” számít?
Részlet a válaszából: […] A Kjt. 42. §-a előírja, hogy a munkáltató a vele közalkalmazotti jogviszonyban álló közalkalmazottal munkaköri feladatai ellátására munkavégzésre irányuló további jogviszonyt – a szakképzési munkaszerződés alapján létrejött munkaviszony kivételével – nem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. október 14.

Keresőképtelenség – igazolt vagy igazolatlan távollét

Kérdés: A Púétv. hatálya alá tartozó pedagógus gyakran előforduló keresőképtelensége után, a munkába állást követő egy hét elteltével sem mutatta be a keresőképtelenséget igazoló orvosi iratot. Jelen esetben két nap távollétről van szó. Meddig kell szóban/írásban felszólítani a pedagógust arra, hogy tegyen eleget a kötelezettségének? A munkába állást követően mi az a határidő, amíg le kell adnia a keresőképtelenséget igazoló iratot? Mikortól számíthat ez a két nap igazolatlan távollétnek, alapot adva az esetleges rendkívüli felmentésnek?
Részlet a válaszából: […] A Púétv.-ben az orvosi igazolás bemutatására konkrét határidő nincs meghatározva. Az általános szabályokat kell ez esetben alkalmazni, amelyek értelmében a felek kötelesek egymást minden olyan tényről, adatról, körülményről vagy ezek változásáról tájékoztatni, amely a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. október 14.

Pedagógus besorolása és az illetmény megállapítása

Kérdés: 2025. 08. 18-tól áthelyezési megállapodás alapján alkalmazott óvodapedagógus 2024. 06. 19-én szerezte meg a munkakör betöltéséhez szükséges végzettséget. Az átadó munkáltatónál 2018. 08. 21. – 2025. 08. 17. között dajka és pedagógiai asszisztens munkakörben, majd a diploma megszerzésétől kezdve óvodapedagógus-munkakörben volt jogviszonyban, mely idő alatt érte el és haladta meg a legalább 6 év szakmai gyakorlatnak nem vagy teljes egészében elismerhető jogviszonyidőt. Az áthelyezési megállapodás szerint a dolgozó Gyakornok fokozatba volt besorolva. Átvevő új munkáltatóként hogyan járunk el jogszerűen:
– az áthelyezési megállapodásban rögzített Gyakornok fokozat helyett a dolgozót a 6 év elismerhető jogviszonyidőt figyelembe véve, minősítési eljárás nélkül Pedagógus I. fokozatba soroljuk, és az annak megfelelő illetmény összegével + 2025. 12. 31-ig a pályakezdés után járó illetménynövekedés 10.600 Ft összegével foglalkoztatjuk? Vagy
– az áthelyezési megállapodásban rögzített Gyakornok fokozatnak megfelelő illetmény összegével, illetve 2025. 12. 31-ig a pályakezdés után járó illetménynövekedés 10.600 Ft összegével foglalkoztatjuk?
Részlet a válaszából: […] A Púétv. 46. §-a (2) bekezdésének c) pontja szerint a köznevelési foglalkoztatotti jogviszony megszüntethető – többek között – áthelyezéssel a Púétv. hatálya alá tartozó munkáltatók között. A Púétv. 48. §-a alapján a két munkáltató és a foglalkoztatott...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. október 14.

Harmadik országbeli állampolgár – a foglalkoztatás bejelentésének elmulasztása

Kérdés: A 445/2013. Korm. rendelet 16. §-a szabályozza a Magyarországon engedélymentesen foglalkoztatható harmadik országbeli állampolgárok (pl. letelepedési engedéllyel rendelkezők, EU-s állampolgárok) magyarországi foglalkoztatásának bejelentésére vonatkozó szabályokat. A hivatkozott kormányrendelet külön nem rendelkezik a mulasztás jogkövetkezményeiről. Ezen túlmenően a Kormányhivatal úgy nyilatkozott, hogy az informatikai programunk nem alkalmas annak kinyerésére, hogy egy adott foglalkoztató lekérje az általa megtett bejelentések és kijelentések számát. Van-e bármilyen jogkövetkezménye a 445/2013. Korm. rendelet 16. §-a szerinti bejelentés elmulasztásának, tekintettel arra, hogy e jogszabály nem tartalmaz szankciót? Ha pedig mégis van jogkövetkezmény, mi és milyen jogszabályi rendelkezés alapján?
Részlet a válaszából: […] A kérdésben idézett szabály szerinti bejelentési kötelezettség teljesítése és annak igazolása nem feltétele a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésének és az annak alapján végzett tevékenység megkezdésének [445/2013. Korm. rendelet 16. § (6) bek.]. Ugyanakkor...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. október 14.

Nyugdíjba menetel és munkavállalás

Kérdés: Az intézményünkhöz – amely nem minősül sem szociális, gyermekjóléti vagy gyermekvédelmi szolgáltatónak, intézménynek, illetve ilyen hálózat tagjának, sem köznevelési intézménynek vagy szakképző intézménynek – tartozó iskolai tálalókonyhákban dolgozókra a Kjt. rendelkezései az irányadók. Van olyan konyha, ahol olyan kevés a közalkalmazott, hogy abban az esetben, ha bármelyikük nyugdíjba megy, nem tudjuk a létszámot feltölteni, viszont a nyugdíjas kolléganő továbbra is szívesen dolgozna a tálalókonyhán úgy, hogy a nyugdíját is szeretné megtartani. Megoldás lehet-e a megbízási szerződéssel történő foglalkoztatás? Milyen egyéb lehetőséget tudnának javasolni?
Részlet a válaszából: […] A közalkalmazotti jogviszony nem szűnik meg azzal, ha a közalkalmazott nyugdíjasnak minősül [Kjt. 25. § (1) bek.]. Ha a közalkalmazott a nők 40 éves öregségi nyugdíja alapján kíván nyugdíjba menni, az is csak kötelező munkáltatói felmentést von maga után – feltéve, ha...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.

Másodállás közalkalmazotti jogviszonyban

Kérdés: Ápolóként foglalkoztatott közalkalmazott házi segítségnyújtás szakfeladaton dolgozik a szociális szolgáltatóközpontnál, és át szeretne menni négyórás mellékállásba részmunkaidőben. Van-e valami akadálya annak, hogy mellette a főállása ugyanúgy közalkalmazottként legyen kórházban, van-e erre tiltás akár munkajogi vagy bér jellegű szempontból?
Részlet a válaszából: […] A szociális és a közegészségügyi ágazatban is korlátozott a további munkavégzésre irányuló jogviszony létesítése. Az előbbi esetében, amennyiben a közalkalmazott munkaideje a közalkalmazotti jogviszonyban és a munkavégzésre irányuló további jogviszonyban – részben vagy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.

Keresőképtelenség és az azonnali hatályú megszüntetés

Kérdés: Hivatalunk köztisztviselője próbaidejét tölti, közben időnként táppénzre megy. A próbaidő alatti azonnali hatályú megszüntetésének akadálya-e, ha táppénzen van?
Részlet a válaszából: […] A Kttv. 46. §-a (1) bekezdésének általános szabálya szerint a kinevezésben a közszolgálati jogviszony létesítésekor legalább három, de legfeljebb hat hónapig terjedő próbaidőt kell kikötni. A próbaidő alatt a kormányzati szolgálati jogviszonyt bármelyik fél indokolás...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.

Jogutódlás helyett a munkáltató jogállásának változása

Kérdés: Az önkormányzat jelenleg feladatellátási szerződéssel is lát el bölcsődeműködtetési feladatokat, amely mellett működik jelenleg is önkormányzati fenntartású költségvetési szerv, amely ezen feladatokat látja el. A szerződést egy magánvállalkozással kötötték, az ingatlan, amelyben a bölcsőde működik, önkormányzati tulajdonban van, a vállalkozó bérli azt. Az önkormányzat új bölcsődei egység építésébe kezdett, amelynek megvalósulása esetén a feladatellátási szerződést megszüntetné a vállalkozóval, és az új bölcsőde egy jelenleg is működő, több bölcsődét működtető intézmény egyik telephelyeként látná el a feladatot, ahol a foglalkoztatottak közalkalmazotti státuszban dolgoznak. Amennyiben a vállalkozó és az önkormányzat között megszüntetésre kerül a feladatellátási szerződés, és az önkormányzat szeretné az új intézményegységben továbbfoglalkoztatni a kft.-ben dolgozó munkavállalókat, esetükben megvalósulhat-e az Mt. 36–40. §-a szerinti munkáltatói jogutódlás, át tudnak-e kerülni munkaviszonyból közalkalmazotti jogviszonyba? A bölcsődében ellátott gyermekeket az önkormányzati intézmény szintén szeretné fogadni. A kft. által működtetett bölcsődéből az új intézményegységhez ingóságot nem kíván átvenni az önkormányzat, a gyermekek ellátása az újonnan épülő ingatlanban valósulna meg.
Részlet a válaszából: […] Ha a kérdésben szereplő bölcsőde – mint gazdasági egység – működtetését egy Mt. hatálya alá tartozó vállalkozás végzi a helyi önkormányzattal kötött feladatellátási szerződés alapján, és ezt a szerződést az önkormányzat utóbb megszünteti a vállalkozóval, és a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.

Pedagógus besorolása – a szakmai gyakorlat

Kérdés: A nevelést-oktatást közvetlenül segítő munkakörbe kinevezendő személy korábban pedagógusvégzettséget szerzett, viszont nem dolgozott a 401/2023. Korm. rendelet 42. §-ának (1) bekezdésében részletezett munkakörök egyikében sem. Véleményünk szerint az említett kormányrendelet 37. §-ának (14) bekezdése alapján csak akkor sorolhatnánk Pedagógus I. fokozatba, amennyiben a 42. § (1) bekezdés a)–i) pontjában felsorolt jogviszonyok közül rendelkezne legalább két év szakmai gyakorlattal. Ezek alapján, mivel ezen szükséges két év szakmai gyakorlattal nem rendelkezik, őt Gyakornok fokozatba kell sorolnunk?
Részlet a válaszából: […] Ha az alkalmazandó személy nem dolgozott a 401/2023. Korm. rendelet 42. §-ának (1) bekezdésében részletezett munkakörök egyikében sem, ez azt jelenti, hogy nincs a besorolásánál figyelembe vehető szakmai gyakorlata, hiszen a 42. § a szakmai gyakorlati idők fajtáit sorolja...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.
1
2
3
24