Általános munkarend értelmezése

Kérdés: Az általános munkarend jelentése kapcsán két eltérő álláspontot találtunk: az egyik szerint az általános munkarend fogalmába „automatikusan” beleértendő az egyenlő munkaidő-beosztás, ugyanakkor más forrás értelmében az általános munkarend jelenthet egyenlőtlen munkaidő-beosztást. Ha az utóbbi értelmezést fogadjuk el, akkor elképzelhető, hogy a munkavállaló úgy van általános munkarendben, hogy a foglalkoztatása munkaidőkeretben történik, ez a két jogintézmény tehát nem zárja ki egymást?
Részlet a válaszából: […] munkaidőkeret vagy elszámolási időszak alkalmazása esetén osztható be egyenlőtlenül. [Mt. 97. § (3) bek.]. Ezekből a rendelkezésekből az következik, hogy az általános munkarendben a munkaidő csak hétköznapra osztható be, és a heti pihenőnap hétköznapra való beosztásához mindenképpen munkaidőkeret (vagy elszámolási időszak) szükséges. Bár magából a törvényszövegből nem, a szabályozás logikájából az következik, hogy az általános munkarendben emellett az egyes hétköznapokra egyező óraszámot kell beosztani, mégpedig a munkaszerződés szerinti napi munkaidőt, és ettől eltérni csak munkaidőkeret (illetve elszámolási időszak) mellett lehet. Az általános munkarend és a munkaidőkeret tehát az Mt. logikájában[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 24.
Kapcsolódó címkék:  

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony jubileumi jutalma

Kérdés: Óvodapedagógusunk jogosulttá válik (2024. XI. 13.) a nők kedvezményes – negyvenéves jogosultsági idővel igénybe vehető – nyugdíjára. Jogviszonya felmentéssel 2024. 11. 13-án kerül megszüntetésre. A közalkalmazotti jogviszonyban a dolgozó a 40 éves jubileumi jutalomhoz 37 év jogosultsági idővel rendelkezik, mely alapján jogosult a jubileumi jutalomra. A köznevelési foglalkoztatotti jogviszony esetében nyugdíjazásakor jár részére a 40 éves jubileumi jutalom?
Részlet a válaszából: […] szabályokat sem lehet alkalmazni, ehelyett az óvodapedagógusok köznevelési foglalkoztatotti jutalomra jogosultak. Így a nyugdíjba vonuláskor sem a 40 éves jubileumi jutalmat, hanem a köznevelési foglalkoztatotti jutalmat kell kifizetni, ha annak feltételei fennállnak. A köznevelési foglalkoztatotti jutalomra jogosító időbe azok az idők is beszámítanak, amelyeket az óvodapedagógus munkaviszonyban, de szakmai gyakorlatnak minősülően töltött el (pl. magánóvodában). A köznevelési foglalkoztatotti jutalom előrehozott kifizetésére is van mód, mivel a Púétv. 105. §-ának (3)–(4) bekezdései a következő szabályokat tartalmazzák:– Ha a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló köznevelési foglalkoztatotti jogviszonya arra tekintettel szűnt meg, hogy a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló a felmentés közlésének vagy legkésőbb a felmentési idő kezdetének napján nyugdíjasnak minősül, részére a megszűnés évében esedékessé váló köznevelési foglalkoztatotti jutalmat az utolsó munkában töltött napon ki kell fizetni.–[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. augusztus 6.

Munkavégzés otthongondozási díj mellett

Kérdés: A munkavállaló a munkaviszonyában hétfőtől péntekig napi négy órában dolgozik a gyermekek otthongondozási díja (GYOD) mellett a munkahelyén. Szombat–vasárnap dolgozhat-e egyszerűsített foglalkoztatásban további napi négy-négy órát egy másik munkáltatónál, szintén nem az otthonában? A Szoctv. 39/B. §-a (1) bekezdésének d) pontja szerint ugyanis nem jogosult GYOD-ra a szülő, ha keresőtevékenységet folytat, és munkaideje – az otthon történő munkavégzés kivételével – a napi 4 órát meghaladja. A megfogalmazásban napi maximális munkaidő szerepel, nem pedig heti 20 óra, ezért merült fel, hogy lehetséges lenne a hétvégi egyszerűsített foglalkoztatás is.
Részlet a válaszából: […] csak korlátozottan tud munkát vállalni. Ezért nem annak van jelentősége, hogy egy adott napon hány órát dolgozik a szülő, hanem hogy mennyi munkaidőt vállal a szerződésében (akár több jogviszonyban, együttesen). Például, nyilván nem sérti a korlátot, ha a szülő hetente egy napon 10 órát, vagy napi 8 órát dolgozik öt napig, de csak minden második héten (azaz egyenlőtlen munkaidő-beosztásban). A kérdéses esetben azonban a keresőtevékenység túllépi a törvény szerinti limitet, mivel a munkavégzés heti hét nap tartana napi négy órában. Megjegyezzük, hogy valóban szerencsésebb volna, ha a normaszöveg nem[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 24.
Kapcsolódó címkék:  

Jubileumi jutalom – nem jár munkaviszonyban

Kérdés: Önkormányzatunknál a telefonközpontos és a gépkocsivezető – mint fizikai alkalmazott – 2001-ben kikerült az Mt. hatálya alá. Az akkori tájékoztatás, átsorolás a Ktv. 107. §-ának (3) bekezdésére hivatkozva kimondta, hogy „A közigazgatási szervnél a munkaviszony fennállásáig, …továbbra is biztosítani kell részére azokat a juttatásokat és egyéb jogosultságokat, amelyekre e törvény hatálybalépése előtt közszolgálati jogviszonyban állóként jogot szerzett”. A Kttv. jelenlegi 150. §-a (3) bekezdésének a) pontja alapján a Ktv. alatt megszerzett jogosultsági időt a jubileumi jutalomra jogosító időnél figyelembe kell venni. A fenti jogszabályváltozások ellenére a jelenleg Mt. alá tartozó fizikai állományba tartozó munkaviszonyos munkavállaló részére kifizethető-e a 25, illetve 30 éves jubileumi jutalom összege?
Részlet a válaszából: […] továbbfoglalkoztatást vállalja, továbbra is biztosítani kell részére azokat a juttatásokat és egyéb jogosultságokat, amelyekre a Módtv. hatálybalépése előtt közszolgálati jogviszonyban állóként jogot szerzett. Ugyancsak e jogszabályhely úgy rendelkezett, hogy a jubileumi jutalomra való jogosultság megszerzése szempontjából a munkaviszonyban töltött időt olyannak kell tekinteni, mintha a munkavállaló közszolgálati jogviszonyban töltötte volna el.Jelenleg a helyi önkormányzatnál munkaviszonyban álló, ún. közigazgatási szervnél foglalkoztatott munkavállalókra irányadó rendelkezéseket a Kttv. 258. §-a, valamint az Mt. tartalmazza. A Kttv. 258. §-ának (1) bekezdése ugyanis úgy fogalmaz, hogy a közigazgatási szervnél foglalkoztatott munkavállalókra az Mt. rendelkezéseit a Kttv. 258. §-ában foglalt eltérésekkel[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Jubileumi jutalom számítása

Kérdés: Idősek otthonában közalkalmazottként dolgozó, ápoló munkakörben foglalkoztatott dolgozónak 30 éves jubileumi jutalma lesz. A 3 havi jubileumi kifizetésnél bele kell számolni a szociális ágazati pótlékot, az egészségügyi kiegészítő pótlékot, valamint a munkahelyi pótlékot?
Részlet a válaszából: […] közalkalmazotti jogviszony esetén öthavi illetményének megfelelő összeg.Ha a miniszteri rendelet akként rendelkezik, a jubileumi jutalom alapjául szolgáló illetmény összegébe a külön végrehajtási rendeletben megállapított ágazati, szakmai sajátosságokra figyelemmel fizetendő pótlékot is be kell számítani [Kjt. 78. § (1)–(2a) bek.]. A szociális ágazatban végrehajtási rendelet megállapít ágazati pótlékokat, mint a munkahelyi pótlék [257/2000. Korm. rendelet 15. § (1)–(2) bek.], szociális ágazati összevont pótlék [257/2000. Korm. rendelet 15/A. §][…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 3.

Azonnali hatályú felmondás a próbaidő alatt

Kérdés: Az Mt. 79. §-a (1) bekezdésének a) pontja alapján bármely fél azonnali hatállyal indokolás nélkül megszüntetheti a munkaviszonyt a próbaidő tartama alatt. Az „indokolás nélkül” történő megszüntetésre vonatkozó fordulatot hogyan kell pontosan értelmezni? Nem kell fennállnia valamilyen indoknak, vagy pedig fenn kell állnia, de azt közölni nem kell a munkavállalóval? Az Mt. 2023-ban hatályba lépett szabályai közé tartozik a 64. § (3) bekezdése, melynek értelmében – az említett bekezdésben meghatározott esetekre történő munkavállalói hivatkozás esetén – annak ellenére is meg kell indokolni a próbaidő alatti azonnali hatályú felmondást, hogy a törvény indokolásnélküliséget ír elő. Abban az esetben, ha a munkavállaló él az Mt. 64. §-ának (3) bekezdésében foglalt hivatkozással, és ennek következtében a próbaidő alatti azonnali hatályú felmondást a munkáltatónak meg kell indokolnia, akkor a munkáltató indokolásának – tekintettel arra is, hogy a próbaidő célja az, hogy „a felek egymást kipróbálják” – milyen feltételeknek kell megfelelni, az Mt. 64. §-a (2) bekezdésének? Milyen okra történhet a hivatkozás, az Mt. 78. § (1) bekezdése a) és b) pontjainak megfelelő okokra?
Részlet a válaszából: […] bizonnyal meg tudja fogalmazni, hogy arra miért került sor. Ezt az okot a munkáltatónak az Mt. 2023. január 1-jei módosítását megelőzően praktikusan csak olyan esetekben kellett felfednie egy jogvitában, ha a másik fél arra hivatkozott, hogy a próbaidő alatti azonnali hatályú felmondás az egyenlő bánásmód követelményébe ütközött, vagy joggal való visszaélést valósított meg.Az Mt. 64. §-ának (3) bekezdése szerint a munkáltató – a munkavállaló kérelmére – indokolási kötelesség hiányában is köteles megindokolni a munkaviszony megszüntetésére irányuló jognyilatkozatát (így a próbaidő alatti azonnali hatályú felmondást is), ha a munkaviszony megszüntetésére – a munkavállaló hivatkozása szerint – a gondozói munkaidő-kedvezmény [Mt. 55. § (1) bek. l) pont], az apasági szabadság, a szülői szabadság, a gyermek gondozása céljából fizetés nélküli szabadság igénybevétele [Mt. 128. §], vagy a munkaszerződés, illetve a munkarend módosítására irányuló – Mt. 61. § (2) és (4) bekezdése szerinti kérelme – miatt került sor. A munkavállaló a megszüntető jognyilatkozat indokolását annak közlésétől számított tizenöt napon belül írásban kérheti, a munkáltató pedig köteles az indokolást a kérelem kézhezvételétől számított tizenöt napon belül írásban közölni [Mt. 64. § (4) bek.].Az Mt. szerint a munkáltató által feltárt „utólagos” indokolásnak az Mt. 64. §-ának (2) bekezdésében rögzített hármas követelményrendszernek kell megfelelnie: a megszüntetés okának az indokolásból világosan ki kell tűnnie, annak valósnak és okszerűnek kell lennie, melyet a munkáltató köteles bizonyítani. E három[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. augusztus 6.

Munkaszerződés módosítása fegyelmi büntetésként

Kérdés: A kollektív szerződésünk lehetővé teszi, hogy fegyelmi büntetéseket alkalmazzunk; ezek közül az egyik, hogy a munkavállalót a munkaszerződésétől eltérő munkakörben is foglalkoztathatjuk (a kollektív szerződésben meghatározott éves mértéken felül). Ilyen esetben a fegyelmi határozat mellé munkaszerződés-módosítást is aláíratunk a munkavállalóval. Ebben a módosításban kell visszautalnunk a fegyelmi határozatra, vagy elég egy általában használt mintát alkalmaznunk?
Részlet a válaszából: […] munkáltatónak a kérdésben [Mt. 277. § (2) bek.].A munkaviszonyból származó kötelezettség vétkes megszegése esetére kollektív szerződés vagy – ha a munkáltató vagy a munkavállaló nem áll kollektív szerződés hatálya alatt – munkaszerződés a kötelezettségszegés súlyával arányos hátrányos jogkövetkezményeket (azaz fegyelmi büntetést) állapíthat meg. Hátrányos jogkövetkezményként csak olyana) a munkaviszonnyal összefüggő,b) annak feltételeit határozott időre módosítóc) hátrányállapítható meg, amely a munkavállaló személyiségi jogát és emberi méltóságát nem sérti. A vagyoni hátrányt megállapító jogkövetkezmény összességében nem haladhatja meg a munkavállaló – a jogkövetkezmény megállapításakor irányadó – egyhavi alapbére összegét [Mt. 56. § (1)–(2) bek.]. A hátrányos jogkövetkezménnyel járó intézkedést írásba kell foglalni, és indokolni kell [Mt. 56. § (5) bek.] – ez a fegyelmi határozat.A fegyelmi határozat önmagában kiváltja az abban foglalt joghatást; így például, ha a fegyelmi büntetés az, hogy a munkavállaló más munkakörben köteles dolgozni 1 hónapig, akkor ez a munkavállaló akaratától, egyetértésétől függetlenül kötelező lesz rá[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. augusztus 6.

Próbaidő alatti azonnali hatályú felmondás közlése postai úton

Kérdés: Az Mt. 15. §-ának (4) bekezdése szerint, az egyoldalú jognyilatkozat a címzettel való közléssel válik hatályossá és – e törvény eltérő rendelkezésének hiányában – csak a címzett hozzájárulásával módosítható vagy vonható vissza. Munkáltatói egyoldalú jognyilatkozatok körébe tartozik a felmondás, azonnali hatályú felmondás (próbaidő alatti és annak lejártát követő esete is). A közlés történhet személyes, postai vagy elektronikus úton. Az Mt. 24. §-ának (1) bekezdése kimondja, hogy az írásbeli jognyilatkozat akkor tekinthető közöltnek, ha azt a címzettnek vagy az átvételre jogosult más személynek átadják. A (2) bekezdés a) és b) pontjai részletezik, hogy a postai úton, tértivevénnyel feladott jognyilatkozatot mikor kell kézbesítettnek, vagyis közöltnek tekinteni. A postai úton közölt felmondás esetén a felmondási idő az a) vagy b) pontban foglalt esetek figyelembevételével megállapított közlési dátumot követő naptól indul, és a felmondási idő lejártával szűnik meg a munkaviszony. Azonnali hatályú felmondás esetén a munkaviszony megszűnésének dátuma az a) vagy b) pont szerinti közlési dátummal egyezik meg. Ez egyaránt vonatkozik a próbaidő alatti és annak lejártát követő esetekre is. A próbaidő alatti közlést érintő változás 2023. január 1-jétől, hogy nem kell a próbaidő tartama alatt megérkeznie az azonnali hatályú felmondást tartalmazó levélnek a címzetthez, elégséges, ha azt még a próbaidő során postára adják, vagyis akár a próbaidő utolsó napján [Mt. 26. § (2) bek.]. Mivel az azonnali hatályú felmondás közlésére is az általános szabályok vonatkoznak, próbaidő alatt postázott jognyilatkozat esetén is a közlési (átvételi) dátum lesz a munkaviszony megszűnésének napja, még abban az esetben is, ha a próbaidő utolsó napján adják fel a levelet, tehát azt mindenképp csak próbaidőn túl veszi át a címzett. Helyes-e az eddigi levezetésem?Az azonnali hatályú felmondásról szóló okiratból ki kell derülnie a közlő fél azonnali hatállyal történő munkaviszony-megszüntetésre vonatkozó szándékának, és annak, hogy a munkaviszony vége mely időpontra esik. Postai úton közölt azonnali hatályú felmondásban elegendő-e konkrét dátum helyett azt feltüntetni, hogy a közlés napjával [Mt. 24. § (2) bek. a) vagy b) pont] szűnik meg a munkaviszony, tekintve, hogy előre bizonyosan nem lehet tudni, mikor kerül kézbesítésre a jognyilatkozat? Amennyiben nem, milyen dátumot kell beleírni?
Részlet a válaszából: […] a próbaidő alatti azonnali hatályú felmondás is, mivel a próbaidőt időtartamnak tekintjük. Valóban lehetséges tehát, hogy a fél a próbaidő utolsó napján adja postára az azonnali hatályú felmondást, amely így biztosan csak a próbaidő lejárta után lesz közölve a címzettel. Az idézett szabály alapján ez a próbaidő alatti szabályos közlésnek minősül (nem elkésett), akkor is, ha a tényleges közlés már a próbaidő lejárta után történik meg. Ilyenkor a jognyilatkozatban valóban nem lehet előre pontosan megadni a munkaviszony megszűnésének időpontját. A jó gyakorlat az, ha a nyilatkozatban a közlési szabályokra[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. augusztus 6.

Ügyfélszolgálat munkaidő-beosztása

Kérdés: Cégünk ügyfélszolgálatának tervezett nyitvatartása a következő lenne: H: 10–19; K: 8–19; Sze: 8–19; Cs: 8–19; P: 8–19; Szo: 9–14. Egy alkalommal 9 vagy 11 órát vagyunk nyitva. A kollégák teljes munkaidőben dolgoznak. A jövőbeni elvárások között szerepel az, hogy hetente egy-két napot este 10-ig legyünk nyitva. Milyen megoldások lehetségesek, hogy a működésünk szabályos legyen a munkaidő szempontjából is, hogyan érdemes beosztani a munkaidőt, illetve milyen pótlékokkal kell számolnunk, mekkora százalékokkal?
Részlet a válaszából: […] munkavégzés feltételeire tekintettel – a munkavállaló számára az általánoshoz képest lényegesen alacsonyabb igénybevétellel jár [Mt. 91. §]. Egy ügyfélszolgálati munkakörnél elvileg mindkét eset lehetséges, de ezt csak a konkrét munkáltató ismeretében és valamennyi munkakörülmény mérlegelésével lehet megállapítani. Fontos, hogy az általános és a hosszabb teljes munkaidő esetén is megilleti a munkavállalót heti két pihenőnap, vagy egybefüggő 48 óra heti pihenőidő [Mt. 105–106. §]. Jelenleg a szombati munka befejezése és a hétfői munkakezdés között csak 44 óra telik el, ami miatt szintén nem lehetséges, hogy a teljes heti nyitvatartás idejére ugyanaz a munkavállaló legyen beosztva. A heti 58 órás nyitvatartási idő ugyanakkor számos megoldással áthidalható. Például egy teljes és egy heti 20 órás részmunkaidős munkavállaló váltja egymást a hét során, és/vagy a munkáltató az egyes hetekre egyenlőtlenül osztja be a munkaidőt több munkavállaló számára. Ez utóbbi esetben lehetséges, hogy a munkavállaló az egyik héten a szerződése szerinti munkaidőnél többet, egy következő héten pedig arányosan kevesebbet teljesítsen.A kérdés szerinti beosztás önmagában még semmilyen bérpótlékra nem jogosítja a munkavállalót. Szóba jöhet esetleg a 30%-os műszakpótlék a 18 és 19 óra közötti időszakra, de ennek további feltétele, hogy a munkavállaló az adott hónapban legalább a munkanapok egyharmadában eltérő kezdési[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. augusztus 6.
Kapcsolódó címkék:  

Harmadik országbeli állampolgárok – az előzetes megállapodás és a munkaszerződés viszonya

Kérdés: Cégünk Fülöp-szigeteki és indonéz munkavállalókat alkalmaz. A tartózkodási engedély iránti kérelem elindításához az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság által előírt szempontok szerinti előzetes megállapodást kötünk a munkavállalókkal. Az „elő-munkaszerződés” a foglalkoztatás bevándorlási szempontból is fontos alapszabályait tartalmazza. A beutazást követően, munkába állás előtt a „végleges munkaszerződésben” állapodunk meg további feltételekről, amelyeket az előzetes megállapodás nem tartalmazott. Ilyen például a próbaidő, mit tekint a munkáltató súlyos szerződésszegésnek, ügyféltáron keresztül történő kommunikáció, tizennégy egybefüggő naptári napnál rövidebb szabadság kiadása. A jogszabály szerint, ha az engedély kiállításra kerül a harmadik országbeli állampolgár részére, a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt az előzetes megállapodásban foglalt feltételeknek megfelelően, valamint a kért engedély időtartamának megfelelő időtartammal kell létrehozni. A felek ettől eltérő megállapodása érvénytelen [Flt. 7. § (7) bek.]. Több, harmadik országbeli állampolgárok foglalkoztatásáról szóló online oktatáson elmondták, hogy az előzetes megállapodásnak és a munkaszerződésnek pontról pontra meg kell egyeznie (kizárólag az alapbér tekintetében lehet eltérni a munkavállaló javára). Ebből az álláspontból kiindulva, ha az előzetes megállapodásban nem kötöttük ki a próbaidőt, akkor a munkaszerződésben már nem tehetjük meg, ha be is kerül a próbaidőre vonatkozó pont, az érvénytelen. A vállalatunkon belül a folyamatokat szeretnénk felülvizsgálni és javítani. Az előzetes megállapodásban elegendő az előírt követelményeket megadni? Vagy kötelező már az előzetes megállapodást is a munkaszerződéssel egyező tartalommal elkészíteni és aláíratni (azzal a kivétellel, hogy az alapbér tekintetében a munkavállaló javára eltérhet a munkavállaló, illetve a munkaviszony kezdetének pontos napja a tartózkodási engedély alapján kerül be a munkaszerződésbe)?
Részlet a válaszából: […] kétéves, határozott időtartamú foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésére szólhat. A megállapodás kötelező érvényű állásajánlatnak minősül. A kérdésben is idézett szabály szerint, ha az engedély kiállításra kerül a harmadik országbeli állampolgár részére, a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt kötelező az előzetes megállapodásban foglalt feltételeknek megfelelően, valamint az engedély időtartamának megfelelő időtartammal létrehozni. A felek ettől eltérő megállapodása érvénytelen. Ez alól csak az képez kivételt, hogy a harmadik országbeli állampolgár[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.
1
2
3
9