Harmadik országbeli egyetemi hallgató foglalkoztatása gyakornoki programban

Kérdés: Pénzügyi tanácsadással foglalkozó cégünk külföldi egyetemi hallgatót alkalmazna gyakornoki program keretében, kell-e munkavállalási engedélyt kérni a külföldi foglalkoztatásához? Szükséges-e a külföldi gyakornok részére kötelezően munkabért fizetni, mennyi a minimálbér esetükben?
Részlet a válaszából: […] ...annak a harmadik országbeli állampolgárnak afoglalkoztatását, akinek ehhez a Magyar Köztársaság területén nincs szükségengedélyre. A bejelentés személyazonosításra alkalmatlan módon tartalmazza afoglalkoztatottak számát, életkorát, iskolai végzettségét...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. november 2.

Készpénz – kitiltható a munkahelyről?

Kérdés: A munkavállalóink több esetben arról panaszkodtak, hogy az öltözőszekrényeikből valaki elvitte a magukkal hozott pénzüket. Tettünk ugyan feljelentést, de nem derült ki, hogy ki volt a tettes. A kárfelelősség kiküszöbölése érdekében hoztunk egy olyan vezetői döntést, hogy a munkavállalóknak tilos magukkal hozniuk készpénzt a munkahelyre, illetve ha megteszik, akkor azért a munkáltató felelősséget nem vállal. Egy legutóbbi lopás után mégis kaptunk egy felszólítást az egyik munkavállaló ügyvédjétől, hogy fizessünk meg 25 000 Ft kártérítést a munkavállaló eltűnt tárcája miatt. Jogos ez a követelés?
Részlet a válaszából: […] ...kell. A munkáltatóviszont előírhatja a munkahelyre bevitt dolgok megőrzőben (öltözőben) valóelhelyezését, illetve a bevitel bejelentését. Ezt a lehetőséget kihasználva amunkáltató – amennyiben az öltöző nem nyújt megfelelő biztonságot –...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. szeptember 20.

Horvát munkavállaló foglalkoztatása

Kérdés: Utaztatással foglalkozó irodánk alkalmazna horvát állampolgárt, aki Horvátországban kiküldetésben látná el feladatait. Úgy tudjuk, hogy horvát állampolgároknak már nem kell munkavállalási engedély, mert az Európai Unió társult tagja Horvátország. Az engedély helyett van-e valamilyen bejelentési kötelezettségünk?
Részlet a válaszából: […] ...engedélymentességi esetek körébe tartozik. Ekkor a foglalkoztatóta 355/2009. Korm. rendelet 3. §-ában meghatározott bejelentési kötelezettségterheli a foglalkoztatás helye szerint illetékes munkaügyi központhoz.Egyébként az engedélyezési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. augusztus 9.

Rendezett munkaügyi kapcsolatok – a mentesülés egy kérdése

Kérdés: Ügyfelemet 2009 augusztusában pénzbírsággal sújtotta az APEH, mert a helyszíni hatósági ellenőrzés időpontjában még nem jegyezte be az alkalmi munkavállalói kiskönyvekbe a foglalkoztatás megkezdését. Ügyfelem az összes munkavállalót bejelentette utólag és nemcsak a pénzbírságot fizette be, hanem a járulékokat is. Elképzelhető, hogy az Áht. legújabb módosítása értelmében törölve lett a rendezetlen munkaügyi kapcsolatokkal összefüggő feketelistáról? Eddig nem kaptam hivatalos megerősítést, valóban így történt-e. Hol állítják össze a listát, eddig ugyanis csak az OMMF-től kaptam érdemi választ? Elérhető esetleg a teljes országra, illetve minden erre illetékes hatóságra kiterjedő egységes kimutatás? Hol kérhetek egységes hatósági igazolást arról, ha ügyfelem jogosult állami támogatás igénybevételére?
Részlet a válaszából: […] ...bekezdésében foglaltak szerint teljesítette a közteherjegy-beragasztásikötelezettségét. A munkaviszony létesítésével kapcsolatos bejelentésikötelezettség megsértése korábbi alkalmi munkavállalás esetén nem eredményezi atámogatásokból való kizárást, ha...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. július 19.

Jövedelempótló járadék és összegének módosítása

Kérdés: Egy volt állami vállalat a privatizációt követően zrt. formájában működik és foglalkoztatja a dolgozókat. A privatizáció több lépcsőben történt, több "gazdája" is volt a társaságnak. Kb. 10 évvel ezelőtt három dolgozónál halláskárosodást állapítottak meg, akik munkájukat nem tudták eredeti munkakörükben ellátni, és ezért átkerültek az egyik, az állami vállalatból alakult kft.-be. A munkavállalók nem indítottak munkaügyi pert, mivel a volt munkáltatójuk, az anyavállalat kármegítélő bizottsága (ez a titulus szerepel a határozatban) részükre keresetveszteség címén havi kártérítést utalt. A határozat csak azt állapítja meg, hogy mennyi a tényleges keresetveszteség, és ezt érdekes módon nem a kft. fizette meg havonta a dolgozók részére, hanem az úgynevezett anyavállalat. Tehát a munkavállalók egy kft.-hez kerültek, az anyavállalat havonta keresetveszteség címén fizette a kártérítést. Eltelt jó pár év, a dolgozók nyugdíjasok lettek, és most olyan igényt támasztanak, hogy továbbra is kérik ezen keresetveszteség címén folyósított kártérítés megfizetését inflációs rátával növelt összegben, mivel az anyavállalat ez után társadalombiztosítási járulékot nem fizetett, így a keresetveszteség címén folyósított kártérítés nem képezte nyugdíjalapjukat. Sőt még annak megállapítását is szeretnék, hogy ennek az összegnek a 30%-a esetleges elhalálozásuk esetén a túlélő házastársat illesse meg az inflációs rátával növelt összegben. Jogszabályhelyet nem jelöltek meg igénybejelentésük során, én a társaság képviseletében nem látom jogalapját az igényüknek, mivel a határozat keresetkiesést jelöl meg jogcímként, tehát vélhetőleg a szándék az volt, hogy amíg ennél a cégnél, illetve cégcsoportnál dolgoznak, a munkáltató így kompenzálja keresetveszteségüket. A határozat nem szól a nyugdíjba vonulásukat követő időszakról, illetve esetlegesen más munkáltatónál történő foglalkoztatásukról.
Részlet a válaszából: […] A munkáltató a munkavállalónak munkaviszonyávalösszefüggésben okozott kárért vétkességére tekintet nélkül, teljes mértékébenfelel [Mt. 174. § (1) bek.]. A munkáltató felelőssége alapján a munkavállalónakelmaradt jövedelmét, dologi kárát, a sérelemmel, illetve...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. június 7.

Harmadik országbeli diákok nyári munkavégzése

Kérdés: Nemzetközi egyezmény értelmében Magyarországon felsőoktatási intézményben ösztöndíjasként tanuló harmadik országbeli diákok a nyári szünetben milyen feltételekkel dolgozhatnak? Valamennyien rendelkeznek a képzés teljes időtartamára kiterjedő tartózkodási engedéllyel. Kell-e a foglalkoztatásukhoz munkavállalási engedély?
Részlet a válaszából: […] ...akinek a Magyar Köztársaság területén történőfoglalkoztatásához e rendelet szabályai szerint nincs szükség engedélyre. Abejelentés személyazonosításra alkalmatlan módon tartalmazza afoglalkoztatottak számát, életkorát, iskolai végzettségét...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. június 7.

Közalkalmazott – a munkaidőt nem érintő munkavégzésre irányuló jogviszony bejelentése

Kérdés: Kötelezhetjük-e a közalkalmazottat arra, hogy bejelentse a munkaidőt nem érintő, munkavégzéssel is járó, jogi oltalom alá eső szellemi tevékenység végzésére irányuló jogviszony létesítését?
Részlet a válaszából: […] ...tekintetében isalkalmazandó – 3. § (5) bekezdését], elvileg összeférhetetlenségmegállapítására is okot adhat – függetlenül a bejelentési kötelezettségfennállásától. A közalkalmazottakra is irányadó ugyanis az a szabály, miszerinta közalkalmazotti...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. március 16.

Rendezett munkaügyi kapcsolatok – a támogatás visszavonása

Kérdés: A rendezett munkaügyi kapcsolatokat érintő törvények módosításának hatálybalépésével – ismereteink szerint – jelentősen megváltoztak az állami támogatásokból való kizárás szabályai. A törvény hogyan érintette a bejelentés nélküli foglalkoztatás miatt megbírságolt munkáltatók helyzetét? Cégünket ugyanis idén év elején közel félmillió forint bírsággal sújtotta a munkaügyi hatóság. A helyzetünk érdekessége, hogy már korábban pályáztunk egy jelentős összegű állami támogatást ígérő programra, és még a hatóság eljárásának befejezését megelőzően arról értesítettek bennünket, hogy a cégünk érdemes a támogatásra. Jelenleg tehát a kezünkben van a pozitív támogatói döntés, és várjuk, hogy megköthessük a szerződést. Mivel befizettük a bírságot, reméljük nem lesz törvényes korlátja annak, hogy megkapjuk a támogatást. Visszavonható-e jogszerűen a támogatói döntés? Ha igen, biztosítanak-e a jogszabályok egyéni méltányosság gyakorlására lehetőséget, vagy egyéb olyan mentesülési lehetőséget, amely kiutat jelent? Mikor juthatunk ismét állami támogatáshoz?
Részlet a válaszából: […] ...bekezdésének a) pontja szerint nemnyújtható támogatás, ha a támogatás igénylőjével szemben a munkaviszonylétesítésével összefüggő bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt – vagyisaz Art. 16. § (4) bekezdés a) pontjának megsértése következtében...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. március 16.

Előadóművészek közvetítése mint magán-munkaközvetítés?

Kérdés: Tanácsadással foglalkozó ügynökségünk szeretné bővíteni a profilját előadóművészek, táncművészek külföldre történő közvetítésével. A munkaközvetítés ezen formájához milyen feltételeknek kell megfelelnünk ahhoz, hogy magán-munkaközvetítőként nyilvántartásba vetethessük ügynökségünket?
Részlet a válaszából: […] ...ügynökség művészeket közvetít. Ígyértelemszerűen nincs szükség az ügynökségük magán-munkaerőközvetítőként történőbejelentésére, illetőleg a bejelentés alapján való nyilvántartásba vételre,feltéve hogy kizárólag az említett személyi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. február 22.

Fizetés nélküli szabadság meghosszabbítása

Kérdés: Munkavállalónk fél éve ment fizetés nélküli szabadságra, idén március 1-jétől kellene munkába állnia. Ha február 28. tájékán bejelenti, hogy szeretné még 3-4 hónapra meghosszabbítani a fizetés nélküli szabadságot, akkor felmondhatunk-e?
Részlet a válaszából: […] ...munkáltatónak számolnia kell azzal, hogy munkakörétki tölti be, esetleg határozott időre fel kell vennie valakit, így amunkavállalónak a bejelentéskor tekintettel kell lennie a munkáltató jogosgazdasági érdekeire...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. február 22.
1
18
19
20
21