Közalkalmazottak besorolása – iskolák működtetési feladatait ellátók


Helyi önkormányzati költségvetési szervként működünk, önkormányzati szolgáltató feladatot látunk el, általános iskolák, gimnáziumok, kollégiumok (34 telephely) Nkt. 74. § és 76. §-aiban meghatározott működtetési feladatait. Ezen intézmények technikai dolgozói (gazdasági vezető, gondnok, karbantartó, udvaros, fűtő, portás) 2013. január 1-jétől a mi alkalmazásunkban állnak mint közalkalmazottak. Tehát jogviszonyukra ettől kezdve a 77/1993. (V. 12.) Korm. rendelet vonatkozik. Ez azonban – ellentétben a régi, közoktatási intézményekre vonatkozó Kjt. végrehajtási rendelettel – más besorolási szabályokat tartalmaz. Korábban lehetőség volt arra, hogy a portást mint kisegítő dolgozót – amennyiben megvolt hozzá a megfelelő iskolai végzettsége – "C" fizetési osztályba, illetve a karbantartót mint műszaki dolgozót, végzettsége alapján akár "F" fizetési osztályba soroljanak. A 77/1993. Korm. rendelet melléklete azonban a portásokat, a karbantartókat kizárólag a minimálbérrel fizetett "A" fizetési osztályba engedi besorolni, annak ellenére, hogy ezen munkakört betöltő alkalmazottak munkaköri feladata nem változott lényegesen a korábbihoz képest. További probléma, hogy az egyes iskolák a szakmunkás végzettségű (általában műszaki) portásoknak megadták a garantált bérminimumot. Hogyan tudjuk az egyenlő munkáért egyenlő bér elve alapján a jogszabályoknak megfelelően a besorolásokat helyreigazítani? A karbantartók, illetve az udvaros-pedellus munkakörű kollégák esetében továbbá elvárt valamilyen épület-karbantartáshoz kapcsolódó szakmunkásvégzettség (szobafestő, kőműves, burkoló, vízvezeték-szerelő) is, besorolhatók-e ezen közalkalmazottak a "B" fizetési osztályba? Lehetséges-e a 77/1993. Korm. rendeletben meghatározott munkakörökön kívül más munkaköröket is megnevezni az SzMSz-ben?


Megjelent a Munkaügyi Levelekben 2014. április 28-án (100. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 1948

[…] felek közös megegyezésével lehetséges (Mt. 58. §). A Kjt. besorolási alapelve, hogy csak a munkakörhöz szükséges iskolai végzettség, szakképesítés számít, a meglévő, de a munkakör betöltéséhez nem kapcsolódó magasabb szintű végzettség, képesítés nem vehető figyelembe [Kjt. 61. § (1) bek.]. Az egyes ágazati végrehajtási rendeletek konkrét besorolási szabályai ebből kiindulva határozzák meg, mely munkakörhöz melyik fizetési osztály tartozhat. Az átkerüléstől kezdődően alkalmazandó másik ágazati végrehajtási rendelet alapján a besorolásokat újra el kellett (volna) végeznie a munkáltatónak azzal, hogy az illetmények összegét emiatt egyoldalúan nem csökkenthette.Mivel a Kjt. illetményrendszere alsó határos, nem ütközött jogszabályi rendelkezésbe az, hogy egyes oktatási intézmények nem az illetménytábla szerinti minimumot (adott esetben a minimálbérrel megegyező összeget), hanem annál nagyobb mértékű (pl. a garantált bérminimummal azonos) illetményt foglaltak az érintett közalkalmazottak kinevezésébe. Természetesen a munkáltatónak figyelemmel kell lennie az egyenlő értékű munkáért egyenlő bér elvére (Mt. 12. §), ám az Mt. szerint az illetményt érintő egyenlő bánásmód követelménye megsértésének orvoslása nem járhat más munkavállaló jogának megsértésével vagy csorbításával. Azaz: a már megállapított illetmények az egyenlő bér elvére való hivatkozással nem csökkenthetők.Abban az esetben, ha az udvaros-pedellus munkakört betöltők alkalmanként szakmunkásvégzettséget igénylő feladatokat is ellátnak, célszerű munkakörüket – kinevezésmódosítással – többes munkakörként […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.