Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Kérdés: Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely lényeges személyiségjegy alapján. Azonos munkáltatónál azonos munkakörben foglalkoztatott munkavállalók a munkáltató azonos telephelyén végeznek munkát, ugyanakkor az egyik munkavállaló magyar állampolgár, a másik munkavállaló pedig külföldi, harmadik országbeli állampolgár. A bruttó fizetésük megegyezik, ugyanúgy 40 órát dolgoznak mindketten egy héten. Viszont a külföldi állampolgárnak a munkabér mellett biztosítva van a lakhatás is a gyár egyik melléképületében, és ezenfelül béren kívüli juttatásként havi SZÉP-kártya-kerettel is rendelkezik. A magyar állampolgárnak a munkáltató nem biztosít munkásszállást, illetve az élelmiszerköltségekhez sem járul hozzá a SZÉP-kártya juttatásával. Milyen fenntartható megoldással lehetne ezt a helyzetet feloldani, és biztosítani a magyar és harmadik országbeli munkavállalók egyenlő feltételeit?
Részlet a válaszából: […] ...kap, mint az érintett, önmagában azért, mert ő más nemzetiséghez tartozik, harmadik országbeli állampolgár (függetlenül attól, hogy adott esetben csak ilyen szerződéses feltételek mellett engedi őt a saját állama munkát vállalni külföldön), az megvalósítja...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Kérdés: Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok kivétele után munkába szeretne állni, de ezután meggondolja magát, akkor van lehetősége visszatérni a „GYES-állományba”? Változtat a kérdésre adott válaszon, hogy mikor gondolja meg magát (még az aktív állományba való visszatérése előtt, vagy a felgyülemlett szabadság kiadása során, vagy csak ezt követően), feltéve mindhárom esetben, hogy legfiatalabb gyermeke még nem érte el a hároméves kort?
Részlet a válaszából: […] Az Mt. szerint a munkavállaló gyermeke harmadik életéve betöltéséig – a gyermek gondozása céljából – fizetés nélküli szabadságra jogosult, amelyet a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban kell kiadni [Mt. 128. § (1) bek.]. A fizetés nélküli szabadságot nem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Kérdés: Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó lebetegszik, és máshogy nem lehet ellátni a lakókat? Akár 17 órára is? Vagy 12 óránál semmiképp nem lehet több órára beosztani, és ha 17 órát dolgozna, akkor az 5 órára járna-e neki túlórapótlék?
Részlet a válaszából: […] ...Mt. közalkalmazotti jogviszonyban is irányadó szabálya szerint a munkavállaló beosztás szerinti napi munkaideje legfeljebb 12 óra lehet, amelybe a munkaidő-beosztástól eltérő rendkívüli munkaidő tartamát [Mt. 107. § a) pont] is bele kell számítani [Mt. 99. § (2)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Felmentési idő kezdete nyugdíjas pedagógus esetén

Kérdés: Köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban foglalkoztatott óvodapedagógus 2026 márciusában öregségi nyugdíjra való jogosultságot szerez, és nyugdíjba szeretne vonulni. A jogviszony megszüntetésére felmentéssel kerülne sor [Púétv. 49. § (1) bek. e) pont]. A felmentési idő mikor indul a fenti esetben? Az öregségi nyugdíjra való jogosultság napját megelőzően vagy azt követően?
Részlet a válaszából: […] ...a felmentési ok megalapozottságát. Vagyis ez esetben a munkáltató legkorábban a 40 év megszerzésének napjától az érintettre irányadó felmentési idő visszaszámítása alapján meghatározott napon élhet felmentéssel. Természetesen ezt követően bármikor mód van...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Vezetői megbízás – „osztja” a jogviszony sorsát

Kérdés: Ha a határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony megszűnik, a vezetői megbízás is megszűnik a határozott idejű vezetői megbízás lejárta előtt. Ilyenkor a fennmaradó időre (ameddig tartott volna a megbízás) ki kell fizetni a munkáltatónak a volt vezető részére az illetményét?
Részlet a válaszából: […] A magasabb vezetői, illetve vezetői feladat ellátása a Kjt. általános szabálya szerint magasabb vezető, illetve vezető beosztásra történő megbízással történik. Ezek feltétele, hogy a közalkalmazott – a kinevezés szerinti munkaköre mellett – látja el a magasabb vezetői,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. május 13.

Két e-mail – egy munkaszerződés

Kérdés: Mi a munkajogi megítélése annak, ha a munkáltató elektronikus levélben közli a munkavállalóval a leendő munkakörét és alapbérét, majd pedig erre válaszul a munkavállaló – szintén elektronikus levélben – tesz egy, az „ajánlatot” elfogadó nyilatkozatot? Ebben az esetben létrejött a felek között a munkaviszony? Az ilyen esetben milyen kockázat rejlik a munkáltató számára, és hogyan tudja az ilyen helyzeteket megfelelően kezelni? Ha az a helyes megítélése a felvázolt esetnek, hogy létrejött a munkaviszony, akkor a felek köthetnek még – a jogviszonyuk tartalmát részleteibe menően meghatározó – munkaszerződést, illetve a „formális” munkaszerződés megkötését a munkavállaló megtagadhatja?
Részlet a válaszából: […] ...történő munkavégzésre jön létre [Mt. 45. § (2)–(4) bek.].Mindezt megerősíti a Ptk. is, melynek – ajánlati kötöttségre irányadó és az Mt. 31. §-a által alkalmazni rendelt – 6:64–6:68. §-a a munkaviszonyra is irányadó. A Ptk. 6:64. §-ának...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. május 13.

Elektronikus aláírás – ha csak az iskolának biztosított

Kérdés:

A Púétv. szerint a 20. § (5) bekezdése szerinti iratokat elektronikusan, elektronikus aláírással kell kiadmányozni. A munkáltatói egyoldalú jognyilatkozatok esetében egyértelmű a feladat, viszont a kinevezési okmány, annak módosítása (kivétel a 43. § szerinti) kétoldalú, de munkavállalói oldalról az elektronikus aláírás nem biztosított (Ügyfélkapu+). Jó-e az az értelmezés az utóbbi esetekben, hogy az iratok elektronikus munkáltatói aláírás után papíralapon, záradékolva [20. § (9) bek.] kerül a munkavállalóhoz aláírásra?

Részlet a válaszából: […] ...a tanárbéremeléshez kapcsolódó kinevezésmódosítást még papíralapon készíthette el és kézbesíthette, mivel az erre felhatalmazást adó 4/2024. Korm. rendelet 2. §-a hatályát vesztette. Ezt követően a munkáltató a Púétv. 20. §-ának (5) bekezdése...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. május 13.

Munkaszerződés és módosításai – egységes szerkezetben

Kérdés: Egy gazdasági társaság jelentős emberi erőforrást alkalmaz a tevékenységébe tartozó feladatok ellátásához. Ennek során az átlagosnál magasabb a fluktuáció, és a foglalkoztatási hely gyakori változásával is számolni kell. A jelenlegi gyakorlat szerint a munkavállalók nagy számát érinti a munkaszerződések módosítása. A munkáltató a reá nehezedő ezzel összefüggő adminisztrációt azzal kívánja csökkenteni, hogy elvárja az egységes szerkezetű munkaszerződés készítését akkor, ha a szerződést három-öt esetben kell különböző okok miatt módosítani. A szándéka megítélésünk szerint aggályos, mivel ilyen megközelítésű igénnyel nem találkoztunk még. Az Mt. alapján van-e lehetőség arra, hogy a munkaszerződést és annak módosításait egységes szerkezetbe foglalva kezelje a munkáltató, valamint aláírható-e ilyen szerkezetben a munkavállaló részéről ez a dokumentum? Ha igen, kiválthatja-e joghatásában az alapul szolgáló munkaszerződést és módosításait?
Részlet a válaszából: […] ...a megkötésére vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni, így azt írásba kell foglalni [Mt. 44. §]. A gyakorlatban elfogadott és nincs akadálya annak, hogy a felek a munkaszerződést és annak módosításait egységes szerkezetbe foglalják. Ha az ilyen...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. május 13.

Aljegyzői poszt betöltése – hivatalon belülről

Kérdés: Közös önkormányzati hivatal aljegyzője nyugdíjba megy. Kötelező-e pályázatot kiírni az aljegyzői tisztség betöltésére akkor is, ha dolgozik a hivatalnál az előírt képesítési feltételeknek megfelelő köztisztviselő? Amennyiben az említett köztisztviselő kerülne kiválasztásra, kinevezhető-e a már meglévő kinevezésének a módosításával? Ha igen, kell-e próbaidőt kikötni?
Részlet a válaszából: […] ...hónapig terjedő próbaidőt kell kikötni. A köztisztviselők, illetve a vezetői munkakörök esetében is alkalmazni kell a próbaidőre irányadó rendelkezéseket, így általában az aljegyzőre is. Ugyanakkor, ha egy közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. május 13.

Munkaviszony-létesítés – felmentési idő alatt

Kérdés: Közalkalmazottunk jogviszonya átszervezés miatt 2025. szeptember 2. napján felmentéssel megszűnik. A felmentési idő letelte után öthavi távolléti díjának megfelelő végkielégítésre jogosult. Felmentési ideje 2025. április 3. napján kezdődik, 2025. május 23. napjától munkavégzési kötelezettsége alól mentesíti őt a munkáltató. Létesíthet-e jogviszonyt egy költségvetési szervtől teljesen független cégnél? Ha igen, hány órában van ez maximalizálva? Amennyiben nem lehetséges április 4-től a munkavállalás, mi a legkorábbi dátum, amivel elhelyezkedhet a közalkalmazott?
Részlet a válaszából: […] ...alatt is fennáll, ebből következően a közalkalmazottra vonatkozó összeférhetetlenségi, illetve a további jogviszony létesítésére irányadó szabályok ekkor is vonatkoznak. A Kjt. 41. §-ának (1) bekezdése általánosságban kimondja, hogy a közalkalmazott nem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. május 13.
1
2
3
4
334